اگر ما جنگ چالدران را تحت عنوان جنگ شیعی وسنی برجسته کنیم، در واقع یک دروغ بزرگ است. کلا جنگ های صفویان وعثمانیان و بسیاری از جنگ های دیگری که تحت نام جنگ شیعی وسنی بعضا در ادبیات تاریخ سیاسی به کار میرود، در بیشتر موارد جز لایه ی نازک رویین از مذهب هیچ ربطی به اختلافات مذهبی ...
نبرد صفین نبرد شیعه وسنی نیست، در میان سپاهیان امیرالمومنین علی(ع)بسیاری بودند که تشیع به معنای برداشتی که ما امروزه از شیعه داریم را باور نداشتند، همینطور در سپاه معاویه بسیاری بودند که برداشتی که ما امروزه از اهل سنت داریم را نداشتند.در واقع صفین نبردی است بر سر حق وباطل بین ...
جالب آن است که در این دوران شیعیان اجازه یافته بودند در اسلامبول، در "خان والده" (والده خانى)؛ بزرگترین سراى اسلامبول، در دهه ى اول محرم، مراسم عزادارى شهداى کربلا(ع) را برپاى دارند. مراسمى که روزگارى نادرشاه افشار، در راستاى طرح وحدت خود ممنوع ساخته بود. این مراسم بسیار مفصل ...
حکایت تلخ تبانی قدرتی یا گروهی مسلمان با قدرتی بیگانه، علیه قدرت یا گروه رقیب مسلمان خود، که متاسفانه شواهدی در تاریخ دارد - اگرچه معدود - ، نه از جنس مذهب است و نه از جنس قومیت. بلکه از جنس بغی و آز و جهل و تعصب است که فرزند آدم از هر قوم و مذهبی در معرض ابتلای به آن می باشد. این ...
حمید عنایت سید جمال الدین را برجسته ترین روشنفکر دینی در ایران و نامق کمال را برجسته ترین روشن فکر دینی در عثمانی آن دوران میداند. او یگانه نماینده واقعی و متناسب عقاید عثمانیان جوان شمرده شده؛ تکاپوگرانی که ادعا شده است در دعوت اتحاد اسلام نسبت به سید جمال الدین و ...
میرزا ابوطالب مجتهد زنجانى (متوفى 1329 هـ.ق) که از دیرگاه با سید جمال الدین و اندیشه هاى او آشنا بود و با او ارتباط داشت، به دعوت سید همراه با برخى دیگر از علما « از بیعت به اتحاد اسلام و خلیفه ى عثمانى دریغ نورزیدند». او با سلطان مکاتبه داشت و وى را خلیفه ى مسلمین مى خواند.
سلطان با ...
خوب شد که شما آمدید و بسیار چیزها که بر ما مشتبه بود رفع شد. تو نیز هر چه مایه ی شبهه اهل ایران است مرتفع ساز و با ایشان بگوى که ما مسلمانیم و بر جاده ی سنت و جماعت راه مى رویم و حتى در ولایت ما قلیان که از جمله بدعتهاى بى منفعت است ممنوع است و سیاست و قتل نفوس بى اجازه ی شرع و فتواى ...