تقیه در یکی دو مورد و موارد معین بوده است. همانطور که گفتم سیاسی ها هم تقیه می کنند، متفکرین هم تقیه را به کار می برند. این حالت عادی است که هر کس بر جانش و آبرویش می ترسد، تقیه را به کار می برد. ولی اگر هر چیزی را گفتیم تقیه است این اشتباه است. این ضعف به این خاطر است که شخص نمی ...
این روایات و دیگر روایات با این مضمون نمی گوید که صبر کن تا آنان قدمی بردارند و بعد تو اقدام کن. بلکه می گوید به امامت بنگر وهمچون او عمل کن. امامی که خودش پیشقدم بوده و همچون طبیب دوار به طب عمل می کرد. پس اگر ما خودمان را شیعه و محب حضرات معصومین «ع» می دانیم باید در تمامی افعال ...
جزوه ای که در قسمت ضمائم قابل دانلود است، حاصل پرسش و پاسخ صریح فعالان عرصه وحدت با ایشان است که تابستان گذشته در مشهدالرضا «ع» صورت گرفته که پس ار بازبینی استاد، خدمت مخاطبان تقدیم می شود.
امروز برائت از ظالمان بر محمد وآل محمد مساوی با برائت از اهل سنت نیست. و اگر احتمال اجتهاد و غفلت و جهل در حق آنها که در صدر اسلام بودند، روا نباشد، در حق کسانی که در آینده آمدند رواست. پس ما نباید مفاهیم را با یکدیگر اشتباه بگیریم. و بگوییم دعوت مسلمانان به و حدت و نزدیک شدن به ...
ائمه «علیهم السلام» منبع هستند نه مجتهد. ما نباید این بزرگواران را کوچک کنیم و بگوییم عده ای شافعی و حنفی هستند و ما جعفری هستیم! خود رهبران این مذاهب یا شاگرد ائمه «ع» بودند و یا شاگردِ شاگرد ایشان. یکی از منابع فقه آنها هم اجماع اهل بیت «ع» است.
نکته ها، گفته ها و پیشنهادات مطرح شده درباره وحدت میان شیعه و سنی کمتر با دغدغه هایی فقهی درگیر شده است. جالب این که بحث های مطرح شده در باره وحدت از سوی فقها نیز در بسیاری از موارد در فضایی غیرفقهی و با ادبیاتی صرفاً اصلاحی اجتماعی شکل گرفته است.
مسلمانان اهل سنت ارادت ویژه ای به سید و سالار شهیدان داشته و به تکریم و بزرگداشت ایشان دست می زنند. مجله الکترونیکی اخوت پرونده ای را درباره حب و ارادت اهل سنت به امام حسین «ع» تهیه کرده است.
وقتی چنان شده ایم که همه ذهن مان را اختلافات و شبهات از طرف مقابل پر کرده است طبعا نه تنها این صمیمیت شکل نمی گیرد که حتی رفتارهای ظاهرا زیبای ما نیز صوری و بی اثر خواهند بود. یادمان نرود که در مساله وحدت صداقت عامل اثربخشی است نه تظاهر به آن!
امام انذار می دهند که اگر طرفین نیت صادقانه داشته باشند به گوارایی یقین خواهند رسید و این گوارایی همان سکینه و اطمینان به خدا و به وعده های اوست و با این یقین است که اختلاف و درگیری از بین رفته و تجمع و وحدت شکل می گیرد.
سال هاست از یک سو جریان وهابیت خود را به عنوان اهل سنت واقعی معرفی نموده و با گمراه دانستن مذاهب و اندیشه های دیگر اهل سنت، به طرد و مقابله با آنها می پردازد. آن گونه که در کشور عربستان اندیشه ها و مذاهب دیگر اهل سنت نیز مجالی برای فعالیت و اظهارنظر ندارد. این در حالی است که این ...
حتی این جریان ها تحمل پذیرش یکدیگر را نداشته و علی رغم اشتراکات فکری گسترده میان آنها به طرد و مقابله با یکدیگر می پردازند. از همین رو نه تنها برخورد فرهنگی با این جریان ها تفرقه افکنی میان شیعه به شمار نمی آید، بلکه در راستای مقابله با فتنه گران و تحقق وحدت و انسجام شیعیان می ...
اطلاق ناصبی به دشمن شیعه هنگامی صحیح است که این دشمنی و خصومت به خاطر محبت و علاقه شیعیان به اهل بیت- علیهم السلام- باشد که این در واقع نوعی دشمنی و خصومت با اهل بیت- علیهم السلام- به شمار می آید، اما اگر خصومت آنها با شیعه نه از جهت محبت به اهل بیت، بلکه به خاطر عوامل دیگری، همچون ...