در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
جریانی که ملزومات تعامل را نمی بیند!

جریانی که ملزومات تعامل را نمی بیند!

آیا ما می خواهیم «ارتباط با اهل سنت جهان» داشته باشیم یا خیر؟ اگر می خواهیم پس باید ملزومات این «تعامل» را رعایت کنیم والا تعامل و ارتباط مخدوش خواهد شد!

روزنگار,سرمقاله |

اجازه نامه های حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی از علمای اهل سنت

تعاملی وحدت آفرین در سطح علما
اجازه نامه های حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی از علمای اهل سنت

تعاملی وحدت آفرین در سطح علما

این نشان می دهد که اولا علمای گذشته، اهل تعامل بوده اند؛ چنانکه ایشان می نویسد: تأسی به علمای صالح گذشته و سلف نمودم. دوم اینکه خود آیت الله مرعشی نیز با عالمان اهل سنت در تعامل بوده است...

مهم,وحدت در تاریخ |

آفات عدم ارتباط حوزه علمیه قم با حوزه ­های علمیه جهان اسلام

ارتباط درست با پذیرش اختلافات میسر میشود نه تغییر دیگران!
آفات عدم ارتباط حوزه علمیه قم با حوزه ­های علمیه جهان اسلام

ارتباط درست با پذیرش اختلافات میسر میشود نه تغییر دیگران!

برای ایجاد ارتباط سالم، باید دیگران را همان‌گونه که هستند بپذیریم و نباید این ذهنیت برای ما به وجود بیاید که آنها را تغییر دهیم. اصلاً در مفهوم ارتباط، به رسمیت شناختن اختلاف­ها و تفاوت­ها هم نهفته است؛ اما این ذهنیت در قم وجود ندارد! در قم ارتباط برقرار می­کنیم تا تغییر ...

جهان نما,مهم |

آسیب‌شناسی تعاملات محدود حوزه علمیه با جهان اسلام

این سطح از تعاملات حوزه درخور انقلاب ما نیست!!
آسیب‌شناسی تعاملات محدود حوزه علمیه با جهان اسلام

این سطح از تعاملات حوزه درخور انقلاب ما نیست!!

چگونه در تعامل با ظرفیت فکری و اندیشه‌ای متفکران جهان، هدفمند عمل کنیم؟ اصلاً چگونه تعامل کنیم؟ آیا ارگان یا گروهی، برنامه‌ای برای این تعامل دارند؟ چه کسانی برای تعامل در اولویت هستند؟ چرا دایره مخاطبان ما محدود است؟

انقلاب جهانی,مهم |

بررسی زمینه‌های همکاری حوزه‌های علمیه شیعه و سنی در گفت‌وگو با مفتی قاضی

نیازمند عزمی جدی برای تغییر رویه‌ها هستیم
بررسی زمینه‌های همکاری حوزه‌های علمیه شیعه و سنی در گفت‌وگو با مفتی قاضی

نیازمند عزمی جدی برای تغییر رویه‌ها هستیم

. اگر ما راضی باشیم که برادران اهل تشیع و حوزه‌هایشان گزندی ببینند، دقیقاً داریم تیشه به ریشه خودمان می‌زنیم. همچنین حوزه‌ها و مراجع اهل تشیع نباید راضی باشند که گزندی به برادران اهل سنتشان برسد؛ چون باز هم آن نتیجه عاید خودشان می‌شود.

اندیشه تقریب,برگزیده |

تعامل عاطفی عالمان دین-قسمت اول

تکریم و احترام علمای سنی و شیعه به یکدیگر
تعامل عاطفی عالمان دین-قسمت اول

تکریم و احترام علمای سنی و شیعه به یکدیگر

علمای بزرگ و خردمند مذاهب، هماره پاس احترام هم داشتند و اختلاف دیدگاه های مذهبی آنان را به انتقام جوئی و تخریب یکدیگر وا نمی‌داشت. آنان هماره پاس احترام مقدسات دیگر مذاهب را داشته و در منبر وعظ و گفت و گوهای کلامی و فقهی هیچ گاه به آرای رقبای مذهبی خود، بی احترامی نکرده و از ...

مهم,وحدت در تاریخ |

از مقاله «تعامل عاطفی علمای مذاهب اسلامی با یکدیگر»

تقیه مداراتی در سیره علمای اسلام
از مقاله «تعامل عاطفی علمای مذاهب اسلامی با یکدیگر»

تقیه مداراتی در سیره علمای اسلام

برهه های گوناگون تاریخ مسلمانان، شاهد مهربانیها و رفت و شد و کمک و ایثار رهبران مذاهب اسلامی نسبت به همدیگر است. رفتار مسالمت‌جویانه برخی از عالمان سبب شده که دیگر گروه‌های مذهبی نیز، آنان را از خود پندارند. این تعامل، نه از سر ترس، بلکه مدارا و احترام به باورهای اسلامی دیگر ...

مهم,وحدت در تاریخ |

تقریری اهل بیتی از وحدت

می بینم چون می خواهم!
تقریری اهل بیتی از وحدت

می بینم چون می خواهم!

روایاتی از ائمه داریم که به شیعیان و اصحابشان می فرمودند که نزد اهل سنت هم روایات پیغمبر و علی ابن ابیطالب وجود دارد. یکی از اصحاب از امام سوال کرد؛ آیا نزد اهل سنت احادیثی از رسول الله هست؟...امام صادق (علیه السلام) می فرماید نزد آنها هم بعضی روایات صحیح وجود دارد

برگزیده,سیره اهل بیت(ع),شخصیت ها,وحدت در تاریخ |

مفاهیم مشترکی میان ما و القاعده و داعش وجود دارد!

مفاهیم مشترکی میان ما و القاعده و داعش وجود دارد!

ما فرصت های زیادی برای ارتباط با دیوبندیه و طالبان داریم. به نظر من الان فرصت خوبی است که ارتباط مان را با طالبان افزایش دهیم. به چند دلیل، اول اینکه طالبان به شدت مخالف داعش است. دوم اینکه بعد از مرگ ملاعمر و کشته شدن ملامنصور تشتت در طالبان ایجاد شده و با ایجاد ارتباط می توانیم ...

برگزیده,جریان شناسی |

وحدت به معنای دست کشیدن از اعتقادات و مبانی نیست

چرا امام صادق «ع» چهار هزار شاگرد سنّی داشت؟
وحدت به معنای دست کشیدن از اعتقادات و مبانی نیست

چرا امام صادق «ع» چهار هزار شاگرد سنّی داشت؟

امام صادق «ع» سنّی بودن مخاطب خود را پذیرفته بود. یعنی ایشان در کلاس مباحثی مطرح کرده که این شاگرد سنّی فردا هم به کلاس آمده و پس فردا هم آمده است و از کلاس امام صادق «ع» زده نشده است. این شاگردان سنّی چندین سال در مکتب امام صادق «ع» تلمذ کردند. در حالی که اگر امام صادق «ع» مباحث ...

سیره اهل بیت(ع),مهم,وحدت در تاریخ |

جزوه

 الزامات مفهومی امت واحده در تعامل با مسلمانان بر اساس کتاب و سنت
جزوه

الزامات مفهومی امت واحده در تعامل با مسلمانان بر اساس کتاب و سنت

تعامل مسلمانان با یکدیگر عرصه گسترده ای از احکام و اصول اجتماعی دین را شامل می شود که احصاء همه آنها بمثابه احصاء همه آموزه هایی است که درباره حقوق مسلمانان بر یکدیگر ذکر شده است. وحدت یک امر مصرح قرآنی و یک سیره واضح ائمه اطهار علیهم السلام است ولی به دلیل حاکمیت نگرشهای ...

اندیشه تقریب,برگزیده |