ما برای اینکه بحث بازتعریف وحدت یا تقریب را داشته باشیم باید ببینیم که چه کاستیهایی در تعاریف موجود وجود دارد، با توجه به این کاستیها و ضعفها به ساز و کاری بیندیشیم که آن ساز و کار را بتوانیم در رویکرد تقریبی استفاده کنیم. در ضمن این بحث، وی به شش نکتهی اساسی اشاره کردند: ...
اگر وحدت اجتماعی بخواهد شکل بگیرد این وحدت بر پایه تحقق اصولی چند است به واقع این اصول در صورت رعایت ارکان وحدت اجتماعی را شکل میدهند و هرچه تحقق این اصول و ارکان به صورت کاملتر و قویتری صورت بگیرد وحدت اجتماعی بین امت فعالتر و پویاتر تحقق میپذیرد. این اصول عبارتند از ...
کتاب: نظریه همزیستی در دین ...
اولین و مهمترین و اساسی ترین کاری که امروزه نخبه های جهان اسلام، علما و حوزه ها و دانشگاههای جهان اسلام، همه و همه باید بر آن تمرکز کنند اینست که یک نهضت بازنگری در بنیانهای اجتماعی با رجوع به قرآن و تمرکز بر رجوع به قرآن و استخراج آن اصول اجتماعی قرآنی داشته باشند.
یکی از بازتابهای "برّ"، تآلف و وحدت است. "برّ" دو رابطه با وحدت دارد، اولا دعوت به وحدت، نوعی "برّ" است بلکه بزرگترین "برّ" این است که اصلاح جامعه ی اسلامی بکنید، هرجا اختلافی هست کوشش کنید دیگران را جمع کنید اختلاف را بزدایید. ثانیا خدمات جزئی به همه ی مخاطب ها، نه فقط شیعه به شیعه ...
ماه رمضان باید قبل از هر چیز ملهِم احساس همسنگر بودن و در کنارهم بودن به عنوان امت اسلامی اولا؛ و وصل شدن و پیوند خوردن با امتهای دیگر ثانیا باشد.
تکیه کلام ها و تعبیرهاى شرف الدین, قطعیت حرمت تکفیر را به خوبى مى نماید. کلماتى از قبیل (نعوذ بالله) و (نبرأ إلى الله) ـ که نوعاً در مورد گناهان بزرگ و غیر قابل انکار استعمال مى گردند ـ را مى توان در تعابیر وى نسبت به تکفیر مشاهده نمود
شرف الدین در نگاه موضوع شناسانه خود به وحدت, واقعیت آن را وضعیتى مشحون از صلاح, خیر و مصلحت مى دید, و ماهیت تفرقه بین مسلمانان را فساد, شکست و عقب ماندگى به شمار مى آورد. او طبق این منطق, عوامل تفرقه انگیز را در زمره مفسدان قرار مى دهد.
اصولاً تکفیر نه در فضای فقه، بلکه در فضای جهل شکل میگیرد. منظور ما از فقه در اینجا معنای مصطلح امروزین آن نیست، بلکه همان فقهی مقصود ما است که در صدر اسلام بوده و سه شعبه داشته است: فقه رفتار، فقه نفس و فقه وجود
تکفیر یک پدیدهی رو به فزونی است که در صورت عدم کنترل و مهار، امکان رشد مییابد. گسترش این پدیدهی خطرناک موجب وارد آمدن آسیبهایی بر فطرت انسانها، آیندهی جامعه و امت اسلامی میشود
یکی از موانع جدی در برابر وحدت امت اسلامی مسئله افراط گرایی می باشد. برخی با افراط گرایی به پیکره ی امت اسلامی ضربه زده اند و با این کار به دشمنان اسلام خدمت نموده اند. لهذا برای حل این معضل باید تدبیری اندیشید و برای مهار آن وارد عمل شد.
مرحوم واعظ زاده خراسانی بر اندیشه های آیت الله العظمی بروجردی متمرکز بود؛ وی در این چارچوب، به مهارت ها و خطوطی دست یافت که در آثار خود آن ها را منعکس کرده است.