قیام حسین علیه السلام ضروری بود زیرا او اجازه نمیداد فردی مانند یزید با چنان اخلاق فاسد و زننده ای، در رأس حکومت اسلامی قرار گیرد. البته علیرغم اعتراف به این جنبه ضد اخلاقی یزید، نمی توان گفت فقط همین عامل، موجب قیام حسین گردیده بود.
هنگامه وقوع انقلاب اسلامی ایران وی در قید حیات بود و از انقلاب ایران حمایت کرد. وی در این راستا نامه ای را خطاب به امام خمینی «ع» ارسال کرد. او پس از انقلاب اسلامی به ایران نیز سفر کرد و با امام خمینی «ره» دیدار کرد.
نمی توان جریان اسلام گرایی معاصر را بررسی کرد و به ابوالاعلی مودودی نپرداخت. مودودی را شاید بتوان آغازکننده یک راه برای اسلام گرایان دانست: راه اسلام سیاسی و تمدن ساز. او راه را باز کرد تا بعد از او سیدقطب با تاثیری که از او گرفته بود، این جریان را بسط و گسترش دهد.
برای آشنایی بیشتر با تفکرات ابوالاعلی مودودی نیاز داریم تا بدون واسطه شرح ها و تفسیرها، مستقیما به مقالات و گفتارهای وی رجوع کنیم. بنابراین چند مقاله و گفتار از وی تقدیم مخاطبین می شود
نوسلفیه یکی از جریان های کلامی معاصر است که ضمن پذیرش کلیات سلفی گری، برخی از اصول و مبانی سلفیه را به نقد کشیده یا تعدیل کرده است. ابوالاعلی مودودی با نگاهی نو به مسائل دینی و مذهبی و با شکستن مرزهای باورهای جزمی سلفی و ارائه برداشت های نو و متفاوت، برخی از باورهای سلفیه را به ...
معتقد بود: اگر مسلمانی اهل نماز و روزه و امثال آن باشد، ولی به قدر سرمویی از حکم یک پارچة جماعت و اجتماع حقیقی اسلامی سرپیچی کند و در صفوف مسلمانان گسستگی به وجود آورد، عمل او مستلزم جواز قتلش خواهد بود.
در این بخش برای آشنایی کامل با اندیشه و منش ابوالاعلی مودودی، متن کامل هشت کتاب از وی تقدیم مخاطبان می شود.
ابوالاعلی مودودی در اندیشه های سیاسی خود نزدیکی بسیاری به اندیشه «جمهوری اسلامی» دارد. شاهد مثال این ادعا کتابی است که با نام «جمهوری اسلامی» نوشته است. او همواره در رویای تشکیل حکومت اسلامی نیز بود. این دلایل کافی بود تا مودودی بلافاصله از انقلاب ایران حمایت کند و در کمتر از ...
نوسلفیه ضمن پذیرش اصل اساسی تفکر سلفیه یعنی بازگشت به آرا و روش اسلاف صالحه، در مصادیق با سلفیه سنتی اختلافاتی دارد و آن را تعدیل می کند. از تکفیر آن را خارج می کند. به اینها سلفیه معتدل نیز می توان گفت. سلفی هایی که در مقام تعدیل و نقد سلفیه ابن تیمیه هستند.
خطاب آیة شریفه، به همة مؤمنان بوده و خلافت به شخص، گروه، طبقه یا نژاد و ملت خاصی اختصاص ندارد؛ درنتیجه همة مؤمنان، شایستة امر خلافت هستند؛ این حق را باید تمام افراد به رسمیت بشناسند و همه باید حرمت و احترام آن را پاس دارند و کسی حق ندارد دیگران را از این حق محروم کند.
در یک برداشت کلّی می توان گفت که اندیشه های مودودی بیش از آن که در چارچوب اندیشه های مدرن قرار گیرد، در رده اندیشه های سنتی محسوب می شود و تجربیات دینی وی بیش از تجربیات وی در جهان مدرن بر اندیشه اش سایه افکنده است.