در حال بارگذاری ...
اتهام ارتداد و وهابی‌گری به علمای شیعه

تکفیر آیت الله حکیم و علامه طباطبایی در نجف و قم
اتهام ارتداد و وهابی‌گری به علمای شیعه

تکفیر آیت الله حکیم و علامه طباطبایی در نجف و قم

در عالم بدون منطق، هرنوع حرکت علمی - فلسفی مخالف با اصول تحجر قرون وسطایی، چه از سوی فقیهی ابراز شود یا فیلسوف و مفسر قرآن، از نظر آنان موجب «کفر» و «فسق» و «خروج از دین» می گردد.

اندیشه تقریب,برگزیده |

خلطه و آمیزش بر مبنای اخوت

کافران، برادران و خواهران نوعی ما هستند!
خلطه و آمیزش بر مبنای اخوت

کافران، برادران و خواهران نوعی ما هستند!

کافران، برادران و خواهران نوعی ما هستند. ولی مسلمانان، علاوه بر اینکه برادران و خواهران نوعی مایند، برادران و خواهران دینی ما محسوب می شوند. پس در اینجا تجاذب و تعاطف و تعامل، از نیروی مضاعفی برخوردار است. برادران و خواهران نسبی مسلمان، یک درجه به ما نزدیک ترند.

اندیشه تقریب,برگزیده |

قدمهایی استوار در مسیر وحدت پایدار-قسمت دوم

اول پاکسازی، سپس بازسازی
قدمهایی استوار در مسیر وحدت پایدار-قسمت دوم

اول پاکسازی، سپس بازسازی

مطرح کردن مسائل خلاف، در مجمع عدل و انصاف، مستلزم جوی پاکیزه و صاف از اتهام و اجحاف است. پس باید ابتداء اخوت را تحکیم بخشید و حلاوت و صمیمیت را به مذاق اشتیاق چشید و پرونده شقاق را در هم نوردید و ریشه کینه را از سینه برکشید، آنگاه در فضائی آکنده از مودت بتحکیم وحدت پرداخت، ساده ...

اندیشه تقریب,مهم |

قدمهایی استوار در مسیر وحدت پایدار-قسمت اول

متابعت أهواء ما را متفرقه کشانید...
قدمهایی استوار در مسیر وحدت پایدار-قسمت اول

متابعت أهواء ما را متفرقه کشانید...

آری متابعت أهواء ما را متفرقه کشانید. و از سریر عظمت بر خاکستر مذلت نشانید. سلطه جویی بغاة طغاة از یک طرف و سلطه پذیری جهال از طرف دیگر مصائب و مأساة آفرید. جمع ما را به فرقه، و عزت مان را به ذلت، و شکوهمان را به ستوه آوردند.

اندیشه تقریب,برگزیده |

بررسی روایت مشهور سب و لعن

آیا روایت سند و متن مطمئنی ندارد!
بررسی روایت مشهور سب و لعن

آیا روایت سند و متن مطمئنی ندارد!

علت ضعیف بودن سند این روایت آنست که دستکم سه تن از واسطه های نقل این عبارت، از سوی رجال شناسان عالیقدر شیعه متهم به ضعف و غلو (انحراف از تشیع از سنخ افراطی گری) شده اند بنابراین سندش به شدت ضعیف است.

اندیشه تقریب,مهم |

درباره لعن به اشخاص

لعن خلفا به اسم، در روایات معتبر نداریم!
درباره لعن به اشخاص

لعن خلفا به اسم، در روایات معتبر نداریم!

هیچ روایت معتبری نداریم که ائمه(ع) توصیه فرموده باشند که شیعیان این دو نفر را با ذکر نام لعنت کنند. آنچه در زیارتهای مشهور و معتبر داریم نیز «لعن کلی ظالمان» است و در هیچ زیارت معتبری با ذکر نام به لعن حضرات ابوبکر و عمر پرداخته نشده است.

اندیشه تقریب,مهم |

بهشتی تقریبی...

سیره تقریبی و تعاملی شهید بهشتی
بهشتی تقریبی...

سیره تقریبی و تعاملی شهید بهشتی

گفت همان طور که در سیره ائمه ما هست آنها در زمان حیاتشان هیچ جایی دیده نشده است به خلفا بد بگویند لذا ما حق نداریم چنین کاری را بکنیم... شما در کدام روایت و سند تاریخی سراغ دارید که ائمه گرامی ما خلفا را لعن کرده باشند؟

برگزیده,خاطرات وحدت |

پیش مرگان مسلمان

بالاترین نماد واقعی و عینی وحدت بین مذاهب اسلامی...
پیش مرگان مسلمان

بالاترین نماد واقعی و عینی وحدت بین مذاهب اسلامی...

پیش مرگان مسلمان نماد و عصاره مردم اهل سنت کردستان بودند و عشق متقابل بسیجیان غیر بومی و فرماندهان با آنان و نیز اعتقاد این مردم به امام را از اهم عوامل پیروزی در کردستان می دانم...

برگزیده,خاطرات وحدت |

مزاحمت های همیشگی

اتهام سنیگری و وهابیگری به آیت الله خامنه ای!
مزاحمت های همیشگی

اتهام سنیگری و وهابیگری به آیت الله خامنه ای!

گروهی بودند که در نتیجه نگرش شان به دین و نسبت آنها با اتفاقات جامعه، با افرادی نظیر آقای خامنه ای دشمنی داشتند!!! حاج شیخ مرتضی علم الهدی علیه مسجد کرامت و آیت الله خامنه ای سخنرانی کرد. بعد میگوید دوتا حسینیه اضلال که دارند جوان ها را وهابی می کنند و افکار کمونیستی وهابی به ...

برگزیده,شخصیت ها,وحدت در تاریخ |

ضرورت های جبهه جهانی اسلام در رویارویی با غرب

شیوه مواجهه جهان اسلام با غرب...
ضرورت های جبهه جهانی اسلام در رویارویی با غرب

شیوه مواجهه جهان اسلام با غرب...

مسئله رویارویی استکبار و استضعاف: جریان حاکم در جهان اسلام باید از حالت دفاعی و انفعالی در برابر حملات پی در پی نیروهای استکبار جهانی خارج شود... در غیر این صورت، چون نیرویی از آنان دفاع نخواهد کرد، مستضعفان جهان به لقمه ای چرب در دست استکبار جهانی بدل شده به راحتی از حلقوم ...

اندیشه تقریب,مهم |

نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی-قسمت دوم

تمدن اسلامی و نه شیعی، نتیجه انقلاب اسلامی...
نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی-قسمت دوم

تمدن اسلامی و نه شیعی، نتیجه انقلاب اسلامی...

شما نمی توانید با اسلام نابی که مسئله‌اش عدل/ ظلم و اقدام علیه طاغوت و ایجاد جامعه توحیدی است، با چنین اسلامی انقلاب کنید بعد با اسلام مناسک میان تهی و با تغلیظ مناسک و فضائل، تمدن اسلامی ایجاد کنید.

انقلاب جهانی,مهم |

نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی-قسمت اول

در انقلاب اصلا بحث شیعه و سنی مطرح نبود!
نگاهی متفاوت به انقلاب اسلامی-قسمت اول

در انقلاب اصلا بحث شیعه و سنی مطرح نبود!

مبارز انقلابی سال 57 ،وقتی برای کنش انقلابی‌اش نیاز به دانش و بینش داشته هرگز در تأمین این محتوی، نگاه فرقه‌ای و دوگانه شیعه و سنی به محتوای این دانش نداشت. انقلاب اسلامی ما در تجربه تاریخی خودش از تمام عقبه معرفتی جهان اسلام، بدون لحاظ این دوگانه بهره می‌گیرد.

انقلاب جهانی,برگزیده |

گفتگو با دکتر محمد انور از کشور بنگلادش

از گرایشات کمونیستی تا علاقه به انقلاب اسلامی!
گفتگو با دکتر محمد انور از کشور بنگلادش

از گرایشات کمونیستی تا علاقه به انقلاب اسلامی!

آن لحن احساسی و مهربانانه امام خمینی که رهبر و حاکم یک ملت بزرگ بود و در عین حال با تواضع و مهربانی خودش را «پدر پیر» ملت میخواند و از آنها دلجویی میکند، برای من خیلی جالب بود. این تواضع امام را که میدیدم به حرفهای کمونیستی که دین را وسیله سلطه قدرتمندان بر مردم میدانند شک ...

انقلاب جهانی,برگزیده |

مقاله ای از علامه سید محسن امین عاملی

حق الیقین در وحدت مسلمانان
مقاله ای از علامه سید محسن امین عاملی

حق الیقین در وحدت مسلمانان

در این مقاله نمی خواهیم از اهل سنت بخواهیم که شیعه شوند یا از شیعیان بخواهیم که سنی بشوند یا بعضی از اعتقادات یا روش یکی از دو فرقه را بر دیگری برتری دهیم، بلکه فقط از هر دو فرقه می خواهیم که بدانند نفرت ودشمنی نسبت به فرقه دیگر هیچ نتیجه ای جز ضرر و زیان ندارد.

برگزیده,شخصیت ها,وحدت در تاریخ |

ما، فاطمیه و اهل سنت!

آسیب شناسی برخی اقدامات تبلیغی و منابر ترویجی در ایام فاطمیه...
ما، فاطمیه و اهل سنت!

آسیب شناسی برخی اقدامات تبلیغی و منابر ترویجی در ایام فاطمیه...

متاسفانه شاهد شکل گیری ذهنیتی در بین شیعیان هستیم، که اهل سنت را دشمنان اهل بیت (س) تلقی می کنند. مبالغه نیست که اگر بگوییم، این ذهنیت برخاسته از منابری است که توسط عده ای از روحانیون مذهبی، مدیریت میشود!

اندیشه تقریب,مهم |

سیره تقریبی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

مخالف شدید شیعه سازی و تغییر مذهب بود!
سیره تقریبی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

مخالف شدید شیعه سازی و تغییر مذهب بود!

بنده غیظ حاج قاسم را آنجایی دیدم که برادری طلبه­، مثلاً اقدام هایی فرهنگی و تبلیغی کرده بود برای جا انداختن مکتب شیعه در میان اهل سنّت و در آنجا مباحث شیعی را مطرح کرده بود؛ لذا ایشان برخورد کردند و گفتند: «ایشان دیگر حق ندارند در اینجا باشند و از اینجا برشان گردانید ایران...»

برگزیده,خاطرات وحدت,شخصیت ها |

برشی از مقالات کنفرانس وحدت اسلامی

تاثیر سیاست های قرن اخیر در جدایی مسلمانان
برشی از مقالات کنفرانس وحدت اسلامی

تاثیر سیاست های قرن اخیر در جدایی مسلمانان

یکی از مصلحان قرن حاضر، مرحوم سید شرف الدین جبل عاملی است که در این زمینه سخن زیبائی دارد. «فرقتنا السیاسة وستجمعنا السیاسة» یعنی سیاستهای ضد اسلامی و انحرافی ما را از هم جدا کرده و بزودی یک سیاست انسانی و عادلانه اسلامی ما را دور هم جمع خواهد کرد.

اندیشه تقریب,خاطرات وحدت,مهم |

بررسی دعای «صنمی قریش»

دعای قنوت امیرالمؤمنین علیه السلام!!!
بررسی دعای «صنمی قریش»

دعای قنوت امیرالمؤمنین علیه السلام!!!

عالمانی چون حر عاملی و فیض کاشانی نیز با وجود اهتمام فراوان به نقل روایات، و آسان گیری و تسامح شدید در سند و ارزیابی اخبار که لازمه خُلق متمایل به اخباری آن دو بزرگوار است، در کتب خود این دعا را نقل نکرده اند!!

اندیشه تقریب,مهم |

سیره و روش آیت الله بروجردی در تقریب مذاهب

حفظ وحدت و انسجام در هر زمینه ای
سیره و روش آیت الله بروجردی در تقریب مذاهب

حفظ وحدت و انسجام در هر زمینه ای

ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را به دست می آوریم از منابع شیعی، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم. بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنت مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کرده ...

خاطرات وحدت,شخصیت ها,مهم |

جریانی که ملزومات تعامل را نمی بیند!

جریانی که ملزومات تعامل را نمی بیند!

آیا ما می خواهیم «ارتباط با اهل سنت جهان» داشته باشیم یا خیر؟ اگر می خواهیم پس باید ملزومات این «تعامل» را رعایت کنیم والا تعامل و ارتباط مخدوش خواهد شد!

روزنگار,سرمقاله |

سیره تقریبی آیت الله شهید اشرفی اصفهانی-بخش دوم

حسن رفتار و محبت صادقانه به اهل سنت
سیره تقریبی آیت الله شهید اشرفی اصفهانی-بخش دوم

حسن رفتار و محبت صادقانه به اهل سنت

استان کرمانشاه یک استان حساس و مرزی است. چهارصد و چهل کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و تمام مرزنشینان ما به جز گیلانغرب، همه اهل سنت هستند. بهترین مرزداران ما یکی عشایرند و یکی اهل سنت.

برگزیده,خاطرات وحدت |

گفتگو با کارگردان مستند «امام باره»

عزاداری اهل سنت بنگلادش در محرم چشمگیر است!
گفتگو با کارگردان مستند «امام باره»

عزاداری اهل سنت بنگلادش در محرم چشمگیر است!

بعد از این گفتگو ما رفتیم درباره بنگلادش تحقیق و مطالعه کردیم. دیدیم بله بنگلادش یک کشور مسلمان با ظرفیت بالاست که محبت اهل بیت علیهم السلام در بین مردم آن بسیار ریشه دار و قدیمی است.

اقدامات مردمی,مهم |

مرحوم حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صفایی حائری

امام جمعه شیعیان و محبوب دلهای اهل سنت بود...
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صفایی حائری

امام جمعه شیعیان و محبوب دلهای اهل سنت بود...

همیشه در جلسات که وارد می شدند با صدای بلند می گفتند: سلام علیکم و قلبی لدیکم. و ما واقعاً این «قلبی لدیکم» که ایشان می گفتند را با جانمان احساس کردیم و این مسئله را کاملاً درک کردیم.

برگزیده,شخصیت ها |

سنی‌هراسی در شبکه ولایت

قصه پرغصه نفرت پراکنی مذهبی!
سنی‌هراسی در شبکه ولایت

قصه پرغصه نفرت پراکنی مذهبی!

تأکید مکرر این فرد روحانی بر حمایت سخاوت‌مندانه حکومت‌های سنی از اهل سنت ایران و آکندن مستمر حساب بانکی سنی‌ها از دلار، با توجه به آشکارگی ماهیت افترایی آن نه یک توصیف دارای مبنای واقعی...

روزنگار,سرمقاله |

ثورة العشرین

نقش وحدت مسلمین در انقلاب 1920 عراق
ثورة العشرین

نقش وحدت مسلمین در انقلاب 1920 عراق

اجتماع گسترده ای از مسلمانان شیعه و اهل سنت بغداد در آیین برگزاری جشن میلاد پیامبر، با تأکید بر وحدت مسلمانان به تظاهرات گسترده ای بر ضد اشغالگران دست زدند که آیت الله سید محمد صدر از علمای شیعه کاظمین و شیخ احمد الداوود از علمای سنی مذهب بغداد آن را رهبری می کردند.

برگزیده,وحدت در تاریخ |

درباره لزوم مدارا

قاعده طلایی مدارا، ضرورت دنیای امروز
درباره لزوم مدارا

قاعده طلایی مدارا، ضرورت دنیای امروز

قاعدة مدارا این است که با دیگران همان گونه باش که دوست داری آنان با تو باشند. مدارا، یعنی هر آنچه برای خود می خواهی، برای دیگری نیز بخواه، و هر آنچه را که برای خود نمی پسندی، برای دیگری نیز مپسند.

اندیشه تقریب,مهم |

صفحه  3  از  59