در فتنه سال 1388 این جریان های افراط گرا، بی حرمتی هایی را که به اسلام و مقدسات آن صورت گرفت و از جمله شکسته شدن حرمت روز عاشورا را ندیدند، اما در مقابل، با عنوان دلسوزی برای منافقین و گروه های معاندی همچون بهائیت، ملی گراها و...، برخورد جمهوری اسلامی با آنها محکوم را نمودند.
وقتی مجری فلان برنامه برای مبرا کردن خودش از اتهام تحریک اهل سنت، مدام واژه وحدت را تکرار می کند و بجای سنی از واژه وهابی استفاده می نماید تا مجال اعتراض را در مخاطب خویش از بین ببرد، آنچه در مخاطب ایجاد می شود حس سوءاستفاده از تقریب و وحدت و شاید انزجار از آن است.
۱ـ اینکه گفته یا نظر نادری را به عنوان باور یک مذهب در نظر گیریم .
۲ـ تصورات و دیدگاه های یک مذهب را از زبان دشمنان آن جویا شویم.
۳ـ افراد فاقد صلاحیت را وارد روند گفتگو کنیم.
۴ـ از شیوه های پیچ و خم دار برای چیره شدن بر طرف مقابل ، بهره گیریم.
انجام کاری که احتمال بدهیم خون شیعهای را که در مکانی در اقلیت زندگی میکند به خطر میاندازد، از محرمات قطعی است و تمام اعمال را به باد میدهد.
امروز در دنیاى اسلام براى اینکه دستگاه هاى استکبارى به هدفهاى استکبارى خودشان برسند، براى اینکه مشکلات خودشان را پوشیده و مخفى نگه دارند، در میان مسلمانان اختلاف ایجاد میکنند؛ شیعه هراسى به وجود مى آورند، ایران هراسى به وجود مى آورند، براى اینکه رژیم غاصب صهیونیستى را محفوظ ...
مسوولان امنیت کشور اگر امروز این رویکرد تخریبی وحدت ملی و دینی را مهار نکنند، فردا شاید خیلی دیر باشد!
مساله بسیار مهم این نیست که قوانین اساسی دارای روحیه دینی باشد، بلکه این است که فضای اجتماعی وجود نداشته باشد که عرصه را بر آزادی ها تنگ کند و قانون اساسی در نهایت تدوین شده از سوی انسان ها است و قابلیت تاویل را دارد، و اگر نتواند به هدف مطلوب دست یابد، می تواند اصلاح و ویرایش ...
آیا بروز ندادن اعتقادات شیعی، عدم عمل به احکام شرعی شیعی در مماشات با اهل سنت و حتی بالاتر عمل کردن به احکام و آداب شرعی اهل سنت، دشوارتر از تظاهر به رفتارهای بت پرستانه است؟ باید اذعان کرد که تصور ما از مذهب تشیع و رفتار دینی فاصله ای عظیم با تراث ارزشمند روایی شیعی دارد.
این جماعت افراطی که از هر بابی برای تخریب مساله «وحدت اسلامی» که بی شک مهمترین دغدغه رهبر انقلاب در دهه اخیر بوده است استفاده می کنند، حالا دارند سعی می کنند چنین القاء نمایند که سیاست تاکید بر رشد جمعیت نوعی مقابله با رشد جمعیت اهل سنت است!
اسلام از آغاز شکل گیری خود میان دو ساحت تفکیک قائل شد: یکی ساحت مناسبات اجتماعی و روابط ظاهری اجتماعی و دیگری ساحت درون و ایمان و ارتقای کمالی. یکی از آموزه های مبنایی دین که از طریق آن این دو ساحتی بودن به دست می آید، آموزه تفکیک میان «اسلام» و «ایمان» است.
ترویج عرفان و فلسفه اصیل اسلامی که منطبق بر آموزه های اصیل قرآنی و روایی باشد، در حوزه های علمیه شیعیان و اهل سنت – چه در ایران چه در سایر مناطق- از راهبردهای ریشه زنی این اندیشه متطرف و فرزندان تکفیری آن است.
جامی! از قافله سالار ره عشق تو را /
گر بپرسند که آن کیست؟ علی گوی، علی
نادانی و کوردلی بزرگتر این است که معاویه را قابل سنجش با علی بدانند و این همان چیزی است که پاره ای از عوام سرگردان و فرومایگان از حشویه که با حقیقت فاصله دارند به آن معتقد شده اند
او بهترین انسان است. ما منافقین را به نشانی دشمنی با علی می شناختیم. زاهدتر از علی بن ابیطالب در دنیا ندیده ام
در حال حاضر، سه رویکرد وجود دارد: 1 - هراس نسبت به دین و شعائری که در پنهان و آشکارا برای صیانت از دین در حال گسترش است. 2 - قطع رابطه و نگرانی شدیدی نسبت به زمانه و نوگرایی آن و جریان های پر سر و صدای آن و احساسی مبنی بر این که خطرات وخیم تر و شدیدتر می شوند، وجود دارد. 3 - توجه بسیار ...
«علنی کردن اختلافات، صریح کردن مخالفتهای اعتقادی، به زبان آوردن مطالبی که کینه ها را برمی افروزد، یکی از وسایلی است که دشمن ما از آن بیشترین استفاده را دارد می کند.»
امروز بیش از هر زمان و مکان دیگر لازم است که طلاب و علماء حوزه ی علمیه ی قم به مکالمه زبان عربی تسلط داشته باشند، تا بتوانند جریان اصیل و میانه ی شیعه را به جهان اسلام معرفی نموده و فضا را برای گفتگوهای عالمانه و منطقی میان شیعه و اهل سنت فراهم سازند.
به همه آحاد ملت با یک دید نگاه شود داشتن یک مذهب برایش امتیاز یا سبب افتادن نشود. جایی که ما اهل سنت می بینیم و می شنویم به معتقدات ما اهانت نشود. برای برگزاری مراسم دینی که اهمش نماز است ما محدودیت و مشکلی نداشته باشیم.
این نوشته سعی دارد تا نظریه ذیل را اثبات کند :
هم زیستی از نگاه اسلامی عبارت است از عملیاتی ثابت و عمیق که طی آن مسلمانان بر اساس مبانی فطری-اسلامی، به طرح ریزی و ایجاد و استحکام روابط مسالمت آمیز در سه سطح میپردازند.
در جلسات نباید کینه ورزى هاى مذهبى را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده ایم؛ بعضى حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسى را که موافق مذهب شما نیست و عقیده ى حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّسات او بدگویى کردن و ...
چرا روایات ابواب تقیه برای مردم خوانده نمی شود و چرا منابر ما خالی از نقل این روایات است؟ چرا این روایات در حوزه های علمیه کمتر مورد بحث قرار می گیرد و درس های خارج فقه ما خالی از بحث های جامعی در این حوزه است؟
در دام اشتباهاتی با رنگ و بوی طائفه ای نیافتید که این اشتباهات به تقسیم و تجزیه منطقه همانند آنچه که در اندلس در دوره اموی رخ داد، ختم شود. هیچ کس نمی تواند منکر این شود که روند خشونت های طائفه ای میان اهل تشیع و تسنن به ویژه در مصر، سوریه، عراق و لبنان رو به افزایش است.
همگان بر سر این امر توافق نظر را دارند که دشمن مسلمانان«اسرائیل» است. به همین دلیل همه ما باید برای آزاد سازی فلسطین با این دشمن برخورد کنیم. ما شاهد این مساله بودیم که نتایج توجه به مساله فلسطین چگونه عاملی برای همگرایی میان اهل تسنن و تشیع بوده است.
اخیرا یک همه پرسی در میان مسلمانان در 114 کشور در جهان انجام شده است که نشان می دهد 67 درصد از مسلمانان وحدت میان مسلمانان را خواستار هستند. 67 درصد عدد بسیار بالایی است. این یعنی اکثریت غالبی از مسلمانان جهان خواهان وحدت هستند. اقلیتی وجود دارند که تفرقه ی میان مسلمانان را می ...
در هیچ موردی دیده نشده است که ائمه اطهار- علیهم السلام- بخواهند عنوانِ مسلکِ مسلمانی را تغییر دهند بلکه مهم برای اهل بیت- علیهم السلام- آگاه ساختن مردم نسبت به حق و باطل بوده است، آگاهی می تواند آنها را ملزم به انتخاب راه حقی کند که توسط آن بزرگواران ترسیم شده است
وحدت حتی مصنوعی و تشریفاتی اش به مراتب بر هر نوع تفرقه ای شرف دارد. اما نیاز به تشریفات و تصنع نیست. اگر نگاه علمی و منطقی به منابع طرفین شود، خواهیم دید که نیازی به تشریفات و تصنع نیست. وحدت ریشه در سنت مذاهب اسلامی دارد.
محبت حضرت زهرا «س» محدود و محصور به شیعیان نیست. محبت ایشان در میان تمامی مسلمین مشترک است. برای نمونه چند شعر از شعرای بزرگ اهل سنت در وصف حضرت سیدالنساء «س» را می آوریم:
ما باید زیر سایه مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی وحدت و همدلی خود را حفظ کنیم. مقام معظم رهبری می فرماید که هرگونه گفتار و رفتاری که به دست دشمن بهانه بدهد و موجب اختلاف میان مسلمین شود، شرعا حرام است.
این بار سوال ما این بود که چرا دغدغه تمدن سازی در حوزه های علمیه ما کمرنگ است؟چهار تن از روحانیون پاسخ های متفاوتی به سوال ما داده اند
برای اینکه علم ما مولد و تمدنساز شود و از رویکرد سلب و نفی، صرف نظر کند، راهی طولانی در پیش داریم.
اگر چه بحمدالله، پس از انقلاب، شمه ای از نگاه تمدّنی و تأثیر آن در منطقه، مسلمان ها و جهان مشاهده شده ولی عدم دقت به جریان های بین المللی و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر آن ها و کم توجهی به نقش نظریه پردازی حوزه در این حیطه، موجب شده حوزه به این ظرفیت توجه نکرده و حرکت در مسیر تمدن ...
اگر حوزه به فکر تحول در این ساختار سنتی که دارد کارآیی خود را به کلی از دست می دهد نباشد، باید خود را برای به تاریخ پیوستن آماده کند.
کار تشکیلاتی در حوزه ضعیف است. از طرفی نیروهای کارآمد و مستعد شناسایی نمی شوند. لذا در بعضی زمینه ها دچار موازی کاری شده و بعضی مسائل به کلی رها می شود.
شیعه و سنی سعی کنند از هر امری که به تحریک و ناراحتی دیگری می انجامد بپرهیزند و خودشان جلوی تندروهای منتسب به هر طرف بایستند. باید تعارف را کنار گذاشت و شجاعانه جلوی هتاکان و تندروها ایستاد و این جز با عزم همگانی شدنی نیست. انتساب شیعه به فحاشان و سنی به وهابی از توطئه های امروز ...
این امت اسلامی که خداوند تعالی وعده غلبه او را بر همه دین ها داده است امروز با این چالش های مهم روبروست : الغثائیه، القمعیه، افتادن در خندق درگیری های مذهبی و نیز اسلحه کشتار جمعی تکفیر!
ائمه «ع» سفارش زیادی به نماز خواندن پشت سر اهل سنت کرده اند. قطعا به حکمتی. اما به این توصیه اهل بیت «ع» عمل نمی کنیم. شاید به دلایلی که البته معلوم نیست منطقی باشند یا نه. نظر مراجع عظام تقلید را درباره اقتدا به اهل سنت می آوریم.
چرا وحدت؟ وحدت درکجا؟ اصول مذهبی چه می شود؟ سُنّی شویم؟ اهل بیت «ع» چه می گویند؟ چه کسی تقریبی است و چه کسی نیست؟ حرف حساب کسانی که دم از وحدت می زنند چیست؟!
«مبانی وحدت اسلامی از منظر علم الاجتماع اسلامی» عنوان بحثی است که آیت الله محسن اراکی رییس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در جمع دانشجویان شرکت کننده در اولین دوره آموزشی «اتحادیه بین المللی امت واحده»ارائه کرد. وی در این سخنرانی که متن آن در این جزوه
« تقریب مذاهب اسلامی» بحثی است که تحولات اخیر جهان اسلام، اهمیت آن را بیش از پیش نمایان ساخته است. شاید بسیاری بر اساس انگاره های ذهنی شایع و ناخودآگاه، تقریب را صرفا ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی و استراتژیک بدانند
جزوه «رمز پیروزی جبهه حق» به مفهوم انسجام اسلامی در اندیشه امام خمینی«ره» می پردازد. این جزوه به همت واحد خواهران اتحادیه بین المللی امت واحده تهیه شده است.
در این جزوه به مفهوم وحدت، اهمیت و ضرورت آن، روایات وحدت، بیانات علما راجع به وحدت، وظایف مسلمین در ایجاد وحدت اعم از علما و توده، نقش دشمنان در ایجاد تفرقه و ثمرات وحدت پرداخته شده است.
تغییر مذهب، حق یک فرد است ولی البته این امر نباید به ابزاری برای تحریک سایر مذاهب بدل شود. وقتی از ناشایست بودن تغییر مذهب مسلمانان سخن می گوییم منظورمان اجرای برنامه ای خاص برای تغییر مذهب مسلمانان است والا اگر کسی توسط خداوند به سمتی هدایت شود و راهی دیگر را برگزیند طبعاً ...
مَنْ صَلَّى مَعَهُمْ فِی الصَّفِّ الْأَوَّلِ فَکَأَنَّمَا صَلَّى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ، صلی الله علیه وآله، فِی الصَّفِّ الْأَوَّل ؛
هر که با آنها (مخالفان) در صف اوّل نماز بگذارد، گویا با رسول خدا در صف اوّل نماز خوانده است.
اشاره: یکی از بخش هایی که در مجله الکترونیکی اخوت در نظر گرفته شده، طرح یک سوال یا مسئله و ارائه پاسخ های مختلف از افراد متفاوت با دیدگاه های مختلف است. این بار سوال ما این بود که راهکارهای افزایش تفکر وحدوی در حوزه های علمیه چیست. حجة الاسلام حمیدرضا ملکی این طور به پرسش ما پاسخ ...
اشاره: یکی از بخش هایی که مجله الکترونیکی اخوت در نظر گرفته شده، طرح یک سوال یا مسئله و ارائه پاسخ های مختلف از افراد متفاوت با نظرات مختلف است. این بار سوال ما این بحجة الاسلام حمید غریب رضا، طلبه حوزه علمیه قم و مدیر موسسه گفتگوی دینیود که راهکارهای افزایش تفکر وحدوی در حوزه ...
اشاره: یکی از بخش هایی که در مجله الکترونیکی اخوت در نظر گرفته شده، طرح یک سوال یا مسئله و ارائه پاسخ های مختلف از افراد متفاوت با دیدگاه های مختلف است. این بار سوال ما این بود که راهکارهای افزایش تفکر وحدوی در حوزه های علمیه چیست. حجة الاسلام محسن فتاحی این طور به پرسش ما پاسخ ...
اشاره: یکی از بخش هایی که در مجله الکترونیکی اخوت در نظر گرفته شده، طرح یک سوال یا مسئله و ارائه پاسخ های مختلف از افراد متفاوت با دیدگاه های مختلف است. این بار سوال ما این بود که راهکارهای افزایش تفکر وحدوی در حوزه های علمیه چیست. حجة الاسلام مهدی عامری این طور به پرسش ما پاسخ ...
در اصول متحدیم
همکاری و گفتگوی مثبت میان مذاهب اسلامی در شرایط امروزی هم به عنوان حکم اولی و هم به عنوان ثانوی واجب است.
همکاری با اهل سنت به حکم اولی واجب است چون ما در اصول شریکیم: توحید، معاد و نبوت. اختلاف در فروع اعتقادی و احکام فقهی سبب
ما در دیاری زندگی می کنیم که بیش از 98 % جمعیت آن را برادران اهل سنت تشکیل می دهند. من بر خود می بالم که در این منطقه زندگی می کنم. اما مدتی است از بعضی مناطق بوهایی به مشام می رسد! بوی نفاق و تفرقه که بخصوص قشر جوان را هدف قرار داده است.
روزی نیست که
(( «از مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این برهه خطیر و حساس انتظار می رود با بهره گیری از تجربیات ارزشمند گذشته و نیز خلاقیت و ابتکارات مورد نیاز شرایط کنونی، با همکاری و همدلی نخبگان جهان اسلام به ویژه اندیشمندان حوزه و دانشگاه دیپلماسی وحدت اسلامی
اشاره: در قسمت اول از مطلب «بترسید از سلفیان شیعه...» به کلیات تفکرات و اعمال جریان سلفی شیعی پرداختیم. اکنون در بخش دوم از این مطلب به معرفی افراد معروف و موثر این جریان می پردازیم.
در اسلام تفاوت عقیده به روشی مملو از احترام مجاز شمرده شده است. فرقه گرایی یک ایدئولوژی نفرت بار است که با هدف خاصی رواج یافته و در آن یک گروه از مسلمان ها دیگری را به عنوان "کافر" متهم می کند و حتی به قتل متوسل می شود! چنین ایدئولوژی نفرت باری باید
اشاره: آنچه در ادامه می آید بخشی از سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی درباره شیعه و سنی واقعی است. ایشان در این مجال به طرح مساله ای مهم اشاره: آنچه در ادامه می آید بخشی از سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی درباره شیعه و سنی واقعی است که توسط مجله الکترونیکی اخوت تنظیم شده است.. ...
آری! تا دیروزاز سلفیان سنی میترسیدیم؛ اما امروز به برکت سازمانهای اطلاعاتی سه گانهی آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی، شاهد ولادت و رشد جریان "تکفیری و تجهیلی"جدیدی هستیم. اما این بار در درون خانه ی شیعه. آری! سخن از «سلفیه ی شیعی» است. قهرمانان جریان
سلام برادر مسلمانم . سلامی از جنس مهربانی و اخوت و برادری.یک نگاهی به دور و برت بینداز . چه می بینی ؟بهتر نگاه کن . دوربینت را مقداری زوم کن . چه می بینی ؟صف متحد دشمن را می بینی یا نه ؟ جبهه متحد سپاه کفر را در برابرت می بینی یا نه ؟ اصحاب متحد و منسجم
از فعالیت «مجمع جهانی تقریب» بیش از دو دهه گذشت. در این مدت فراز و فرودهای زیادی بر این ارگان گذشته است. ارگانی که از حیث «موضوع فعالیت»، یکی از مهمترین ارگانهای امت اسلامی محسوب می شود و از همین رو شایسته است که در ابتدای فعالیت دور جدید آن، با
آیا نگرش اجتماعی و دینی ما به جهان نیز همچون رهبر عزیز، از منظر تمدنی است یا در این موضوع خاص – خودآگاه یا ناخودآگاه- از سایرینی که نگرشی جزئی نگر دارند حرف شنوی داریم؟ آیا میشود کسی دغدغه تمدن اسلامی داشته باشد و این اوضاع اسفناک کشورهای اسلامی و دمیدن در دعوای شیعه و سنی را ...