آیت الله جوادی آملی می نویسد: وحدت، مایه بقای جامعه و رسیدن به آرمانهای ملی و برداشتن موانع پیشرفت است، از اینرو برای ایجاد و حفظ آن باید تلاش فراوان کرد.
حجت الاسلام ماندگاری معتقدست: وحدت هم حکم عقل است، هم شرع و هم تجربه. هرکس وحدت را در درجه دوم اهمیت قرار دهد، یعنی از عقل و دین بهره کافی ندارد.
«رویارویی غرب جدید با جهان اسلام در دوره معاصر، عالمان دینی را بر آن داشت تا در برابر حوادث و رخدادهای متفاوت ناشی از آن در ساحت های گوناگون سیاسی، اجتماعی دارالاسلام، اعم از ...
استاد حیدر حب الله
ویژه نامه «رسم برادری» به مناسبت هفته وحدت و توسط فرهنگسرای قرآن و عترت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد تهیه شده است. در این ویژه نامه گفتارهایی از استاد رحیم پور ازغدی، حجت ...
حجت الاسلام فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی: ریشه سیره تقریبی علمای شیعه برمی گردد به سیره خود ائمه و صحابی آن حضرات، ائمه به اصحاب خودشان در زمینه تقریب بسیار تأکید می کردند.
استاد حیدر حب الله
عبدالرحیم نیازی ساعی، شاعر اهل سنت استان گلستان گفت: بسیاری از اهل سنت را می شناسم که به بیماری های لاعلاج گرفتار شدند و به اذن الله از امام رضا(ع) شفای خود را گرفته اند.
قرآن می فرماید خداوند کعبه را فضیلت داده و زمین را از زیر آن گسترده است، و این روایات با آیات قران معارض است. قاعده در قبول روایت مخالف نبودن آن با قرآن است، و روایات زیادی هم بر این قاعده داریم.
پیامبر میگوید بعد از 30سال خلافت تبدیل به پادشاهی میشود. خلفای بنیامیه و خلفای عباسی خود را خلیفه مسلمین میگفتند اما در حقیقت ملوکیت بوده و قیام امامحسین علیه ملک عضوض بوده است. امامحسین در زمان خلافت خلفای راشدین قیام نکرد اما در زمان یزید وقتی میبیند مسیر منحرف ...
جایز دانستن ازدواج شیعه با غیرشیعه به جز ناصبی ها و کسی که به کفرش حکم می شود، اتفاق بسیاری از فقهاست و اگر همه مراجع اخیر و معاصر متفق نباشند اغلب آنها اتفاق دارند.
جزوه ای که در قسمت ضمائم قابل دانلود است، متن پیاده شده سه سخنرانی متوالی دکتر مهدی فرمانیان رییس دانشکده مذاهب با موضوع اشتراکات کلامی اهل سنت و تشیع است. دکتر فرمانیان در این سخنرانی ها به طور خلاصه وار بعضی از اشتراکات کلامی شیعه و سنی را مورد بررسی قرار می دهند.
احساس تبعیض از بدترین نتایج بیکاری است که شاید در این استان از جاهای دیگر بیشتر باشد. تبعیض به نوعی وجود داشته اگر بخواهیم انکارش کنیم، نمی توانیم حلش کنیم. ما می گوییم تبعیض وجود دارد اما این تبعیض حاصل نگاه نظام نسبت به منطقه و مردم نیست. الان خوشبختانه اتفاقاتی در حال وقوع ...
نگاهی به رسانه های فتنه ساز بیندازیم! آنها در تلاشند تا بگویند تمام علمای گذشته و حال حاضر مذهبشان، هم فکر و همگام آنها بوده و هستند. خب چرا رسانه های تقریبی، وارد کار نشوند و علمای مذهبشان را – با سند ومدرک - اعتدال گرا معرفی نکنند؟ چرا ما نظریات تقریبی علمای تقریبی را جمع نمی ...
احساس تبعیض از بدترین نتایج بیکاری است که شاید در این استان از جاهای دیگر بیشتر باشد. تبعیض به نوعی وجود داشته اگر بخواهیم انکارش کنیم، نمی توانیم حلش کنیم. ما می گوییم تبعیض وجود دارد اما این تبعیض حاصل نگاه نظام نسبت به منطقه و مردم نیست. الان خوشبختانه اتفاقاتی در حال وقوع ...
اولین گامی که در راه رسانه ی تقریبی نیاز است، خروج از مرحله سلبی به مرحله رسانه ی تقریبی ایجابی است. یعنی خروج از رسانه ای منفعل به سوی رسانه ای پویا. و نه این که تقریب در این حد متوقف شود که رسانه ای به دیگر رسانه توهین نکند و به مقدسات دیگران ضربه نزند و... بله! این مرحله نیز، ...
درست نیست که انسان از وحدت اسلامی دم بزند و دیگران را تکفیر کند. یا دعوت به تقریب بین مذاهب بکند و در عین حال خطر مسلمانان دیگر را از خطر یهود و نصاری بیشتر بداند. و این یقینا دوگانگی است. اهل بیت علیهم السلام، این گونه نبودند. بلکه با اینکه عقایدشان با برخی از مردم فرق می کرد، در ...
تصویری که رسانه از اهل سنت مرزنشین ارائه میکند همواره با عملیات تروریستی و وحشت و ناامنی همراه بوده و این امر ناخودآگاه «فرهنگ مخالفت» اهل سنت را در ذهن مخاطبان شیعه منعکس میکند. در حالی که خط مقدم مبارزه با تروریسم در مرزها اهل سنت می باشند. سالها است که گفته می شود که در ...
برای مواجهه با وهابیت اول از همه باید آن را شناخت. شناختی علمی و به دور از بافته های بعضی رسانه ها. در میان انبوهی از کسانی که مدام علیه وهابیت حرف می زنند، متاسفانه کارشناسانی که واقعا وهابیت را شناخته باشند خیلی کم هستند. حجت الاسلام مهدی فرمانیان رییس دانشکده مذاهب یکی از ...
نتیجهی اقامهی شعائر ما هیئتیهای شیعه امیرالمؤمنین علیه أفضل صلوات المصلین، نباید این باشد که وهابیت و اربابان استکباری آن، بتوانند از برخی مظاهر تفرقهافکنانه، به عنوان ابزاری برای دفع اهل سنت از معارف اهل بیت، و جذب ایشان به دستگاه شیطانی خود، سوء استفاده کنند. به ...
در اینجا می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم: آیا امکان دارد که اجماع علمای امامیه در برخی از مسائل دینی، اشتباه باشد و نظر علمای مذاهب دیگر درست باشد؟
چند سال قبل بود که شبکه الجزیره گفتگویی میان شیخ یوسف قرضاوی و حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی ترتیب داد. گفتگویی که قرار بود موانع وحدت امت اسلام و آنچه شیعه و سنی از آن آزرده خاطرند، صریحا به گفتگو گذاشته شود. متن زیر پیاده شده این گفتگوست!
مجموعه فیش های تبلیغی حجة الاسلام والمسلمین قرائتی با موضوع وحدت
گروه های اسلامی باید تعاملاتشان را بر حسن ظن بنا گذارند و تا جایی که بوسیله تحقیق اثبات نشده به تهمت ها توجه نکنند،نه شیعیان تمام اهل سنت را افراطی و عامل کشتار بدانند، و نه اهل سنت تمام شیعیان را عامل توهین به مقدساتشان ! تکلیف تهمت هایی مانند ناصبی بودن اهل سنت و یاوجود قرآن ...
حاجیان ما با انبوهی از حاجیان کشورهای دیگر رو به رو می شوند که برخی در طول عمر خود تنها اسم ایران و شیعه را شنیده اند و برخی تصورات منفی و غیرواقعی نسبت به ما دارند. در 5 سال اخیر بخاطر بحران سوریه تبلیغات منفی بر ضد ایرانیها و شیعیان بسیار شدت گرفته است و در چنین شرایطی ممکن است ...
تولید چنین کاری از سوی یک هنرمند ایرانی بسیار حایز اهمیت است. درگیری های منطقه ای که با طراحی دقیق غربی ها، به اختلافات مذهبی میان شیعیان و سنی ها انجامیده بود و هر روز می رود که فاصله میان جوامع شیعی و سنی را بیشتر کند. تولید چنین اثری در دفاع از پیامبر اعظم بعنوان یکی از مهترین ...
چیزی که موجب خروج از دین میشود، اخلال به اصل اعتقاد است اما در بقیه موارد، جای نقد و گفتگو تصحیح باز است. بلکه میشود گفت در مورد تاسیس و قبول بعضی از اصول اعتقادی، مادامی که اصل توحید، نبوت و معاد را خدشه دار نکند، هیچکس حق ندارد این گروه را متهم به کفر یا خروج از دین کند. اگرچه ...
ابن نبی در تلاش است تا نظریه خودش را با روش معادلات ریاضی بیان کند. و مدام در پی این است که برای اثبات و توصیف نظریه اش از روشی کمک بگیرد که نام آن را «روش تحلیل شیمیایی» می گذارد.
در شهرهایی که شیعه و سنی کنار هم حضور دارند، بهترین راهکار در کنار مساجد شیعه و سنی ایجاد مساجد جامع است که شیعه وسنی، در آنجا در کنار هم قرار بگیرند و تبادل فکری و بحث عالمانه داشته باشند. گاهی می بینیم شیعه وسنی در یک شهر هیچ تعامل و رفت و آمدی و مباحثات فکری ندارند یا در ...
برای حل و فصل درگیری هایمان، میزان و شاخص هایی اسلامی داریم. و برای مدیریت اختلافاتمان نیز مکانیزم و ساز و کارهای اسلامی داریم. که اگر به آن شاخص ها رجوع کنیم و از آن مکانیزم ها استفاده کنیم، اختلافات ما تبدیل به عامل قدرت ما می شود به جای اینکه عامل ضعف ما باشد.
یک جهان مانده در شجاعت ما/
وحدت ماست رمز همت ما /
شیعی و سنی اند دوشادوش /
دست در دست هم مسلمانیم
حضرت امام رضوان الله علیه نیز در این باره می نویسد: «عوامّ از پیروان سایر ادیان، چیزی برخلاف مذهبی که دارند، به ذهنشان خطور هم نمی کند؛ بلکه مثل عوام مسلمین به صحّت مذهب خویش و بطلان سایر مذاهب، «قطع» دارند. پس همان طور که عوام ما به سبب تلقین و نشو و نما در محیط اسلام به صحّت ...
هفتم شهریور سالروز شهادت سید محمدباقر حکیم، یکی از علمای مبارز عراق است. عالمی مجاهد که همچون دیگر بزرگان خاندانش به شهادت رسید. گویی شهادت در این خاندان موروثی است!
امام بزرگوار مبارزه کرد با محمّدرضای پهلوی که شیعه بود به حسب ظاهر؛ همان طور مبارزه کرد با صدّام حسین که سنّی بود به حسب ظاهر. البتّه نه او شیعه بود، نه این سنّی؛ هردویشان از اسلام بیگانه بودند امّا ظاهر این سنّی بود، ظاهر او شیعه بود.
امام حسین وقتی کربلا آمد به یارانش فرمود: همه ظرف هایتان را آب کنید. لشگر حر که آمدند، هم خودش و هم اسبش تشنه بود. به همه اسب های لشگر حر که آن زمان جزء لشگر یزید بود، آب داد. خیلی مهم است. امام حسین آب ذخیره می کند. برای اسبی که زیر پای لشگر بنی امیه است. آخر نمی دانم اگر اینها درست ...
در میانه راه، یکی از این دو برادر هیاتی که سن بیشتری هم از ما داشت رو به این برادر اهل سنت کرد و گفت من یک سوال می پرسم لطفا رک و راست جوابش را بده. دوستانه هم گفت. با خودم گفتم، خدا به خیر کند، بحث شروع شد...گفت: مشکل شما با اهل بیت چیست؟!!
به محض اینکه مشکل و اختلاف تازه ای اتفاق می افتد دوباره این طرف یا آن گروه به نقطه اول برمیگردد و برای برانگیختن کینه و به دست آوردن هوادار در جنگی سخت، دوباره دست به تحریف میزند. اگرجز این است متهم کردن صوفیه به عبادت غیر خداوند یا کشتن اشاعره یا تکفیر معتزله چه معنایی دارد؟
نازله توحید در عالم تعین، وقتی به کمال و غایت خود نزدیک می شود که انسانها جهت و هدف واحدی را مد نظر قرار دهند و با وجود تمایزات در شعوب و قبائل، هدفی واحد را پیگیری نمایند. بعبارتی، خدایی که آفریننده جهان هستی است و از وحدت، کثرتی چنین شگفت را پدید آورده است
افزون بر موضوعات سیاسی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم اسلام در ابعاد عبادی، اجتماعی و فرهنگی نیز تعامل با مسلمانان و حفظ یکپارچگی امت اسلام بر مسائل مذهبی تشیع مقدم دانسته و هیچگاه به فرقه گرایی دامن نزده اند. چنانچه توصیه های فراوانی از ائمه شیعه علیهم السلام درباره حضور پررنگ ...
آن چه امروز به عنوان مهم ترین وظیفه در این زمینه رخ می نماید، نه تخریب مساجد،بلکه در پله ی اول به رسمیت شناختن این پایگاه های اجتماعی توسط دو طرف و در گام نهایی حرکت به سمت «توحید مساجد» و باز آفرینی نهاد «مسجد اسلامی» ست.
گردباد است که سنجیده جلو می آید/
به پراکندن جمع من و تو می آید /
ناقص الخلقه تر از پیش به ما می تازد /
دیو تشویش، کم و بیش به ما می تازد /
غل و زنجیر به کف، در نخ این منطقه است/
با صد افسون و دغل در صدد تفرقه است /
گردباد است و به هر حال جلو می آید/
به پراکندن جمع من و تو می آید /
جمع ...
به نظر من حتی در کنفرانس وحدت اسلامی هم باید اختلافات مورد بحث قرار بگیرد. چون ثمره آن این است که درک صحیح از آرای دیگران پیدا می کنیم. اگر در این کنفرانس افراد دو طرف تحمل شنیدن حرف مقابل را داشته باشد و خیلی محترمانه دیدگاه خود را تبیین کنند، سوتفاهم ها و تهمت ها از بین می رود.
امام صدر چارچوب های خاصی در برقراری ارتباط و ایجاد کنش های انتقادی داشت که به راحتی می توان آن را به عنوان استانداردی جهت دوری از بنیادگرایی از یکسو و حفظ هویت بومی از سوی دیگر قلمداد نمود. این نوشتار شیوه های اجرایی، عملی و استاندارهای تکنیکی رخداد گفت وگو را در منش و اندیشه ...
دقت در پراکندگی منطقه ای خبرها در بخش های مختلف خبری و نشان دادن فعالیت های اقلیت های مذهبی به ویژه اهل سنت یکی از ضروریت های دوران معاصر در رسانه است که به ویژه از سوی صداوسیما البته نه در عرصه منطقه ای و استانی بلکه در عرصه کلان کشوری از آن غفلت شده است.
بعضی از مذاهب بر مبنای قیاس یا استحسان حکم صادر می کردند ( و ادله آن ها أعم از قرآن و سنت بود و از این رو به آنان « عامه » یا « أعمی » می گفتند . ) و در واقع « خذ ما خالف العامه » گرفتن خلاف حکم بر مبنای قیاس است نه حکم مخالف اهل سنت .
حقیقت این که مرحوم آیت الله سید محمد شیرازی در آثار خویش فراوان از لزوم حمایت از مردم فلسطین سخن گفته اند و بر وحدت جهان اسلام در مقابله با اسرائیل و آزادی قدس شریف تأکید بسیاری نموده اند، آن گونه که ایشان حتی عنوان چند کتاب خویش را به این موضوع اختصاص داده اند
تعامل مسلمانان با یکدیگر عرصه گسترده ای از احکام و اصول اجتماعی دین را شامل می شود که احصاء همه آنها بمثابه احصاء همه آموزه هایی است که درباره حقوق مسلمانان بر یکدیگر ذکر شده است. وحدت یک امر مصرح قرآنی و یک سیره واضح ائمه اطهار علیهم السلام است ولی به دلیل حاکمیت نگرشهای ...
ما با اهل سنت در موضوع امامت اختلاف داریم. ریشه همه اختلافات فقهی و کلامی بی واسطه یا با واسطه به دلیل اختلاف در موضوع امامت است. ما کاملا از این عقیده دفاع می کنیم و جان مان را هم بر سر آن می گذاریم ولی با زبان اخلاقی و در چهارچوبی که اهل بیت «ع» به ما توصیه کرده اند. نه با روش های ...
شهید بهشتی به وحدت اسلامی فقط به عنوان یک امر مفیدی نگاه نمی کرد بلکه به عنوان یک نیاز مبرم به آن ایمان داشت و به خاطر همین ایمان راسخش بود که شبکه ای از روابط دوستانه و برادرانه با اهل سنت داشت و این روابط را راز تداوم امت اسلامی میدانست نه صرفا تاکتیک یک مرحله خاص.
گفتم خیلی خوب، عین این مطلب را در مورد سجده عمل کنید. به آن برادران عزیز ما بفهمانید ما اگر روی خاک نماز می گزاریم، اگر روی چوب پیشانی می گذاریم این یک مسئله فرعی فقهی است و هرگز معنی ندارد که اختلاف در یک مسئله ی فرعی، ما را در اصول از یکدیگر جدا کند.
اگر مراسم حج نبود با این توطئه هائی که علیه همبستگی مسلمانان شده است بنده گمان می کنم تاکنون آن پیوندهای وحدت آوری را که پیغمبر اکرم(ص) و مسلمانان صدر اسلام با خون جگر و با بذل جان و مال ایجاد کردند و مولا علی(ع) با سی سال سکوت و زندگی همراه با خون دل خوردن با حمایت و حفاظت آن ...
برخورداری از افکار حزبی و گروهی متعصب صفت مشرکان است و نه ویژگی مومنین یکتاپرست. مشرکان دچار چند دسته گی می شوند و سپس هر دسته حول خواسته های خود گرد می آید. امری که باعث می شود هر یک از این دسته ها نسبت به دسته دیگر فضای بسته ای داشته باشد. از طرفی از چیزی که دارد خوشحال است و از ...
عوامل متعددی در به وجود آمدن و امتداد تمدن دخیل و موثر است. با نگاهی به موارد یاد شده می توان دریافت که مهمترین فاکتوری که این عوامل را مانند دانه های تسبیح به هم مرتبط می کند و در نتیجه تمدنی را شکوفا و جاری می سازد «وحدت» میان گستره جمعیتی است. این وحدت مانند نخ تسبیح عمل می کند ...
روشن است که اهتمام در این روایت به معنای عدم تصمیم بر یاری است و کسی که قدرت یاری نداشته باشد را شامل نمی شود. اما در مورد مسلمان نبودن چنین فردی هر چند احتمال قوی تر تفسیر روایت به وجود نقصان در اسلامش است، اما این احتمال نیز وجود دارد که از نظر روایت وی واقعا مسلمان نباشد، زیرا ...
تا کی می خواهیم حرف های سی سال پیش را تکرار کنیم و مدام بگوییم وحدت خوب است! بله همه می دانند وحدت خوب است. باید گام های رو به جلو برداشت. هنوز بعد از سی و اندی سال از انقلاب، حتی یک کانال تلویزیونی در جهان اسلام نداریم که مشترکات شیعه و سنی را بیان کند. در حالی که شبکه های ماهواره ...
راه سوم امام موسی صدر، جامعه متکثر است. امام صدر در همان مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا تأسیس مجلس اعلای شیعه فرقه گرایی نیست، در حالیکه تصور ما از شما یک روحانی سکولار بود؟ می گوید من در این چارچوب اساسا به سکولاریسم اعتقاد ندارم. یعنی در چارچوب الگوی شهروندی اگرچه برخی ...
جمعیت به فقیرانى که آن ها را از عائله جمعیت مى داند، بدون توجه به مذهب و صرف نظر از آن که شیعه یا سنى یا مسیحى باشند، کمک مىکند. این روش، آن قدر جلب اعتماد کرده است که همه مردم، از هر فرقه و دسته، به آن کمک مى کنند. مثلاً در روزهاى آخر اقامت من، یک نفر از شخصیتهاى مسیحى به ...
متن نامه امام موسی صدر به مفتی اهل سنت جمهوری لبنان، پس از انتخاب ایشان به ریاست مجلس اعلای شیعیان، به نقل از روزنامه لبنانی المحرر مورخ ۱۹/۱۰/۱۹۶۹. بسم الله الرحمن الرحیم برادر بزرگوار جناب آقای شیخ حسن خالد، مفتی بزرگ جمهوری لبنان ،
مصاحبه با دکتر احمد عبدالرحیم السائح چهره ای منصف و مدافع تشیع در مصر که با آنکه خود از اهل سنت است، معمولاً هیچ هجومی را به تشیع و شیعیان در مطبوعات عربی بی پاسخ نمی گذارد. وی استاد دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر است.
ما اگر تشویق به «ترکیب شدن» می کنیم، ترکیبی مد نظر ماست که هر گروهی مسائل شخصی خودش را حفظ کند. نه ترکیبی که به «ذوب شدن و حل شدن» در دیگری بینجامد. ما به وحدت در راستای «تنوع» دعوت می کنیم. نه به وحدتی که به تغییر و تبدیل مذهبی منجر شود و یا به تشکیل اسلام بدون مذهب بینجامد.