انقلابی های عدالت خواه دردمند...که نه تنها مبارزه با تحجر را در دستور کار ندارند که...هم صدا با متحجرین شده اند و به صورت نانوشته، به منویات آنان عمل می کنند اینها سانسورچی های عملی رهبری اند. در حالیکه به تواتر از ایشان نقل می شود که "مسئلهی اول ما در دنیای اسلام، «وحدت امت ...
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، با بیان اینکه، آفت تفرقه برای جهان اسلام بسیار خطرناک است، فرمودند: اگر بخواهیم اسلام بماند، باید همه با هم بوده، و حضور جدّی و فعال داشته باشیم، و راه دین و اسلام را ادامه دهیم.
در دولت عباسی «عرب» همچنان در صدر قرار داشت. و عجیب این که دیگر قومیت ها نیز آن را امری طبیعی می پنداشتند. و هیچ حس حسادتی یا هیچ احساس رقابتی با آن نداشتند. زیرا «عرب» در نظر دیگران، قطب جامعه اسلامی به حساب می آمد
آخر، کجای کارمان گیر است که بدیهی ترین اطلاعات و حس ها درباره برادارن اهل سنتمان حتی در همین شهرهای همسایه مشهد، مثل خواف و تربت جام و خیرآباد و تایباد و... برای ما و امثال ما همچون کشف چیزهایی جدید در سرزمین عجایب شده است!
اگر انقلاب اسلامی آمده است که اسلام حاکم باشد و اسلام آمده است تا انسان و انسانیت(بدون توجه به قوم و مذهب) کمال یابد پس انقلاب آمده است تا انسان و انسانیت کمال یابد و این انقلاب دیگر نباید رنگ مذهب و قوم بگیرد و اگر این رنگ را به خود گرفت که گویا گرفته است هدف انقلاب درست محقق ...
امام جماعت و جمعه قشلاق شهرستان سنندج گفت: باید روحانیان شیعه و سنی در مراسم مذهبی یکدیگر شرکت و از تبادلنظر و چارهاندیشیهای همدیگر نیز استفاده کنند.
دهباشی: به نظر بنده کاروان سرزمین برادری یک حرکت مقطعی نبوده است. درست است که زمان این سفر کوتاه بود و چند روز بیشتر نبود. اما به نظرم در وجود اغلب همسفرهای بنده یک نیستان آماده شعله ور شدن بود که این سفر می توانست جرقه ی این آتش گرفتن باشد
آیت الله سیدکمال حیدری: بنده از نظر فقهی فتوا میدهم که سبّ و لعن نه تنها دربارهی اهل سنت و سایر فِرَق اسلامی جایز نیست، بله کسی حقّ اهانت به مقدسات سایر ادیان و آیینها و مکاتب را هم ندارد....اساساً هر چیزى که اهانت باشد، منع قرآنى دارد.
آنچه که من از اصول به دست آمده از مکتب اهل بیت(ع) می فهمم آن است که ما در رفتارهای اجتماعی و سیاسی و فکری مان نه از امامان جلو بیفتیم و نه از آنان عقب؛ بنابراین هر نوع عملی که موجب تفرقه میان امت اسلام شده و باعث تحریک گروه های مسلمان بر علیه یکدیگر شود، از گناهان بزرگ نابخشودنی ...
آیت الله سیدان با اشاره به اهمیت رعایت برخی مسائل در برگزاری مراسم عزاداری از جمله حفظ وحدت...گفت: همواره این مسئله باید مد نظر مبلّغان باشد که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که برای نابودی اسلام دل به تفرقه امت اسلامی بستهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ابهام در معنای تقریب میتواند یک مانع بسیار بزرگ برای تقریب در میان جهان اسلام باشد.
طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری انتقادی است که از طرف امامیه به برخی از صحاح سنی وارد شده است. و از آن طرف هم اهل سنت نیز همین نقد را نسبت به برخی از مجموعه های حدیثی شیعه وارد می دانند
استدلال ها تمهیدات نظری لازم برای تئوریزه و عملی کردن سلسله آیین هایی را در ترویج و تبلیغ اعمال برائتی فراهم می آورد. اعلام نهم تا پانزدهم ربیع الاول به عنوان هفته برائت و یا اعلام نهم ربیع الاول به عنوان «غدیر ثانی» از اقدامات این جریان است
امویان از متعصب ترین شاخه های قبیله قریش بودند. تعصبی که مخالف ارزش های اسلامی بود و امویان را وا می داشت تا مواضع و رفتارهایی داشته باشند که با انسانیت اسلام و عدالت اسلامی هیچ تناسبی نداشت. عصر اموی نیز سرشار بود از تعصبات افسار گسیخته و کمر شکن
گفتمان وحدت اسلامی در کشور ما در هر سه سطح بینش، دانش و منش، دچار مسائلی اساسی است. مسائلی که نشان میدهد اقدامات انجام شده برای حل آنها غیرموثر بودهاند و شایسته است که متولیان و دلسوزان این عرصه، نسبت به عملکرد خود بازخوانی جدیتری داشته باشند.
به بیش از 50 کشور جهان سفر کرده بودند. در سفرهای متعددی دانشمندان به ایشان مراجعه می کردند و ضمن استقبال از سخنان ایشان، ابراز می کردند که ما گمان نمی کردیم برای وضعیت جهان اسلام، راه حلی مانده باشد، کاش زودتر با افکار شما آشنا می شدیم
حجم بزرگ مطالعات رجالی انتقادی شاهدی است بر رشد و پویایی جریان نقد و ارزیابی حدیث و نیز گویای وجود واقع گرایی در داخل مذاهب اسلامی است. بنابراین یقینا این کتاب ها – مانند کتب توثیقات – نقطه ی درخشان میراث اسلامی ما هستند
در نظر این جریان «امامت» بهانه ی هستی و ملاک فوز نجات است...جهان در مداری از ولایات (ولایت مطلقه ی الهیه، ولایت تشریعیه الهیه، ولایت نبویه، ولایت علویه، ولایت نیابت خاصه، و ...) در حال حرکت است و امامت واسطه ی جریان ولایت الهیه بر زمینیان است
اکنون مسلمانان جهان بیش از یک میلیارد نفرند، و....ولی متاسفانه همانگونه که سید جمال الدین اسدآبادی گفته است: بزرگترین بلای شرقی ها این است که در متحد بودن با هم اختلاف دارند و در اختلاف با هم اتحاد دارند و اتحاد کرده اند که با هم متحد نباشند.
رهبر انقلاب با دستهبندی جبهه حق و باطل به دو جریان وحدتطلب و تفرقهخواه، تلاش اصلی دشمن را ایجاد تفرقه در بدنه جهان اسلام دانستند. در این مجال، سعی خواهیم کرد با تبیین چرایی این سخنان، نسبتمان با جریانات موجود را تا حدودی شفافتر نماییم
بحث تولی و تبری دو امر کاملا طبیعی به شمار می روند. کسی که به امامت امامی اعتقاد دارد بایستی از دشمنانش بیزاری بجوید و نسبت به دوستانش، محبت داشته باشد. تبری به این معنا نیست که شخص از کسی که اعتقادی مانند اعتقاد او ندارد، بیزاری جوید
برخی از مننقدان امامیه معتقدند که کتب حدیثی اهل سنت پر است از راویان ضعیف. و این یعنی میراث حدیثی سنی، به رجال ضعیف تکیه دارد و خالی از ثقات است. این انتقادی است که شیعه بر سنی وارد می کند و سنی بر شیعه
شاید بتوان گفت کمتر کسی از علما مخالف تقریب ادیان و مذاهب است.....اما برخی ثمره ی عملی بر این گونه تقریب ها مترتب نمی بینند و آن را سبب عقب نشینی از خواسته های شیعی می دانند.
وحدت علمی و فرهنگی همان تقریب مذاهب اسلامی است. عالمان دینی دارای جایگاهی خاص می باشند که می توانند از طریق سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره و هم از مسیر نوشتن کتاب و مقاله و هم از راه صدور فتوا و همچنین استفاده از فرصت کرسی درس و فضاهای مجازی، به نشر اندیشه تقریب و وحدت دست بزنند.
نقد شیخ الشریعه بر بخاری از افراطی ترین نقدهاست. ما شأن شیخ الشریعه را بالاتر از این می دانیم که این گونه با خشونت و تندی صحبت کند. و از تمام علمای اسلام، در هر مذهب و طائفه ای که هستند، می خواهیم از این ادبیات و اعمال تهاجمی افراطی خودداری کنند.
بایستی مخلصانه تلاش کنیم تا به شیعه و سنی بفهمانیم که این اختلافات نباید موجب شود تا گروهی از اسلام خارج شود. همه ما مسلمانیم و به اصول اصلی اسلامی اعتقاد داریم و واجب است که خودمان را در قبال تمامی مسلمانان مسئول بدانیم
در قرن حاضر در راه مساله تقریب بین مذاهب اسلامی به خصوص بین شیعه و اهل سنت، تعداد زیادی از علمای بزرگ مسلمان کوشیده اند و در این راستا تلاش های بسیاری نموده اند.شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر تاثیر چشمگیری در دعوت برای تقریب بین مذاهب داشت
آیة الله اشرفی اصفهانی می دانست که مهم ترین وظیفه اش، حفظ وحدت و ایجاد برادری و صمیمیت در بین مردم است. او می گفت :"یکی از توطئه های بزرگ دشمن این است که می خواهد بین اقشار مختلف، اختلاف بیندازد، بین شیعه و اهل سنت و دیگر فرق مسلمین تفرقه بیندازد"
اسلام یکی است و تمام اختلافات بین فرقه های اسلامی در اصل دین وجود ندارد، لذا واجب است همه در یک صف باشیم و یکدیگر را کمک کنیم و به حرف بدخواهان گوش ندهیم. ما باید از پیروزی های برادران مجاهدمان در لبنان و فلسطین خوشحال باشیم
کنفرانسهای تقریب بهعنوان شاخصترین اقدام در راستای دیپلماسی وحدت با دو نوع چالش اصلی روبروست. چالش نخست ناظر به چالشهای ساختاری برگزاری کنفرانسهای حجیم است که سطح مطلوب تأثیر و تأثر در آن بسیار کاهش مییابد. چالش دوم ناظر به کنشگری بالای مؤلفههای سیاسی منطقه بر روی ...
وحدت اسلامی به معنای ایجاد یک جبهه واحد و یک موضع گیری عملی واحد و مشترک در مقابل قضایا و امور مشترک اسلامی است،....بنابراین وحدت اسلامی به آن معناست که تمام نیروها و ظرفیت های اسلامی در مقام عمل، موضع گیری یکسانی داشته باشند
ماموستا بیضاوی: امام خمینی (ره) با درک صحیحی که از شرایط جهان و وضعیت مسلمانان داشتند، وحدت را در سرلوحه امور قرار دادند. مردم مسلمان آذربایجان غربی اعم از شیعه و سنی، این یادگار ارزشمند امام راحل(ره) را ارج می نهند و در حفظ آن از هر گونه تلاشی دریغ نمی کنند
برخی از منتقدان امامیه عقیده دارند کتاب بخاری در زمان خودِ او به اتمام نرسیده و یقینا پس از او و به واسطه ی دیگران تکمیل شده است. و شاهد این امر را آنچه از « ابن حجرعسقلانی » نقل شده است می دانند
موضوع دیگری که در سطح عالمان و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در مسیر تحقق تقریب باید نهادینه و پیگیری شود، ایجاد بسترهای لازم برای ترویج مطالعات و آموزشهای تطبیقی است که در قالب های فقه، کلام، حدیث و سایر علوم اسلامی مقارن می آید
آیتالله حائری شیرازی برخورد سطحی ادیان و مذاهب با یکدیگر را عامل اختلاف آنها دانست. ایشان در ادامه گفت: وقتی ما بهطرف مقابل میگوییم شما در دینتان و مذهبتان دچار انحراف هستید چه انتظاری از طرف مقابل داریم
بر ما مسلمانان است که با این شمشیر برنده و سلاح خطرناک اختلاف، مبارزه کنیم و این حربه را با پاسخ دادن به نوای آسمانی قرآن و با توسل و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی، از دست دشمنان استعمارگر بگیریم
وحدت و تقریب ابتدا باید میان اهل علم و علمایی که توده های امت را با احکام شرع رهبری می کنند، باشد. اگر علمای مسلمان چه شیعه و چه سنی در علم و عمل به امام علی(ع) اقتدا می کنند، باید همانند آن حضرت در مسیر تحقق وحدت و تقریب گام بردارند
تصور اینکه یکی از بزرگترین علمای امامی، کتابی در اثبات پاکی عایشه و رفع تهمت از او نوشته باشد، اکنون برای ما قدری دشوار است. کتاب نقض، سرشار است از مخالفت با لعن اصحاب و خلفا
قرآن بهترین وسیله برای ایجاد وحدت میان مسلمانان هست که متاسفانه ما فقط به الفاظ آن توجه داریم. اهل علم هم متاسفانه فقط برای علم قرآن، نه عمل به قرآن، به سراغش رفته اند. اگر ما به سوی قرآن برگردیم حتما به وحدت می رسیم.
نشست علمی "وحدت از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)" در تاریخ 1/10/95 از سوی انجمن علمی ادیان و مذاهب با همکاری گروه علمی ادیان و مذاهب و معاونت آموزش مجتمع عالی امام خمینی (ره) در سالن صدر این مجتمع برگزار شد
آیه کریمه ای که در مورد نهی از غیبت وارد شده است و همچنین روایات شریف، قابلیت دارند که شامل بحث ما باشند، در حالی که ما ثابت کردیم که مخالف نیز مسلمان است. پس صحیح آن است که حکم غیبت تمام مسلمانان در تمامی طوائف و مذاهب، حرمت است
یکی از موانع جدی در برابر وحدت امت اسلامی مسئله افراط گرایی می باشد. برخی با افراط گرایی به پیکره ی امت اسلامی ضربه زده اند و با این کار به دشمنان اسلام خدمت نموده اند. لهذا برای حل این معضل باید تدبیری اندیشید و برای مهار آن وارد عمل شد.
خداوند اراده کرده است که امت واحده تشکیل شود بطوری که تمام اقوامی که دین اسلام را پذیرفته اند را در زیر لوای خودش جمع کند حتی با وجود دوری محل زندگی و تفاوت زبان و رنگ ها...بنابراین این امت اهداف واحد دارد، پروردگار واحد و قرآنی واحد دارد
در این بخش، سعی می کنیم نقدهایی که منتقدان امامیه بر حدیث سنی وارد کرده اند را بررسی کنیم( خصوصا صحیحین بخاری و مسلم ) سپس به طور مختصر به « نقدِ نقد » می پردازیم تا ببینیم آیا تاثیری که منتقد امامی ادعای آن را دارد، حاصل شده است یا خیر
روشنفکران به عنوان وجدان بیدار جامعه، دغدغهی مسائل عمومی مردم را دارند و در برابر فقر فرهنگ مدارا و روحیهی انحصارگرایی،مسئولیت اخلاقی دارند؛ نمیتوان لهیب تعصّب را در خرمن جان و ایمان مردم دید و نهیب و فریاد نزد!
حجت الاسلام الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: واکنش سریع، صریح و قاطع در برابر رفتارهای خام تفرقه انگیز و برخورد با عوامل آن می تواند به تحقق راهکار وحدت اسلامی کمک کند.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان قم گفت: آسیبی که وجود دارد، جهل نسبت به اهل سنت است. همچنین در فضای تقریب متاسفانه بشدت سیاست زده هستیم.
امت اسلامی با وجود انسانهایی با نژادهای مختلف، زبان های مختلف و در وضعیت کنونی با مذاهب چندگانه، یک مجموعه یکپارچهای را به نام امت واحده تشکیل می دهد. وقتی به قرآن مینگریم متوجه میشویم اراده خداوند بر این است که انسان ها امتی واحد باشند، آنجا که می فرماید: «کَانَ ...
آیت الله شیخ عبدالحسین رشتی از فقهای بزرگ نجف در یکی از سخنان مهم و حماسی خود در باب لزوم وحدت و اتفاق مسلمانان و مقابله با هجوم بیگانگان نکاتی را متعرض شده اند. قسمتهایی از این سخنرانی و متن خطابه این عالم بزرگوار که در بیستم محرم ۱۳۲۹ق در چاپخانه حبل المتین نجف اشرف به چاپ ...
پیشنهاد دیگر کاشف الغطاء برای تحقق وحدت اسلامی به هر دو گروه شیعیان و سنیان است. او از هر دو گروه میخواهد که در یک چیز تساهل نمایند و از سختگیری و تصلّب بپرهیزند تا اختلافات مذهبی که جنبه عرضی دارند، به حداقل برسد.
ما به جای اینکه با تمرکز بر اختلافات وهابیت و اهل سنت، سعی کنیم اهل سنت را از افتادن به دام وهابیت بیمه کنیم، با تکیه بر مشترکات آنها به پیوند و همدلی اهل سنت و وهابیت کمک می کنیم!
حلقهوصل در شماره چهل و سوم خود به «وحدت اسلامی» از زاویه کلیدواژه «قدرت» پرداخته است. استاد رحیمپورازغدی، حجتالاسلام مسائلی، آخوند ناصر قزل، علیرضا کمیلی و دیگران به بیان نظرات و دیدگاههایشان درباره وحدت اسلامی پرداختهاند.
علما و فقهای بزرگ شیعه به پیروی از قرآن و سیره ی ائمه ی اطهار در همه ی اعصار، برخوردهای علمی و شایسته با برادران سایر مذاهب اسلامی و آراء و اقوالشان داشته اند و این امر با مروری اجمالی در کتب تفسیر و حدیث و فقه و کلام و سایر علوم اسلامی، قابل اثبات است.
علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء تنها از «ضرورت وحدت اسلامی» سخن نگفت و در این زمینه به سخنرانی و مقاله نویسی اکتفا نکرد، بلکه برای تحقق این آرمان بلند راه کارهایی نیز ارائه نمود و البته معتقد بود که وحدت اسلامی ملزوماتی دارد.
باید اعتراف کنیم که اکثر پیروان مذاهب در دنیای اسلام، دچار بحران « بی اعتمادی به مذاهب دیگر » هستند. و منتقد امامی هم از این مساله جدا نیست. نتیجه ی حاکم شدن جو بی اعتمادی این است که تلاش ها و جد و جهدهای سندی و حدیثی هر دو طرف غیر قابل اعتماد می شود.
انتشار کتاب بحارالانوار در دوره صفویه به دلیل وجود برخی ابواب که در مطاعن آمده است همواره برای تشیع دردسرساز بوده و بهانهجویان مخالف تقریب شیعه و سنی با استناد به احادیث این دست کتابها همواره موانعی را سبب میشدهاند. حجتالاسلام و المسلمین یوسفی غروی، نمونهای از ...
با مطالعه ی میراث تاریخی شیعه ی امامیه، به خوبی درمی یابیم که امامیه همواره با کتب مهم حدیثی سنی آشنا بوده اند. ارجاع هایی که امامیه در آثارشان به کتب اهل سنت داده اند، به قدری زیاد است که به فهرست درآوردنش تقریبا غیر ممکن است
غرب مسیحی فهمید که اتحاد هر امتی برای او خطرناک است لذا نتوانست این امر را کتمان کند و شروع به لشکرکشی با تمام قوا کرد تا بتواند راحت و آسایش را از دولت ها بگیرد و برای عالم اسلام هم هر لحظه دشمنی جدید بوجود می آورد
دکتر قاسم جوادی به جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: شیعیان باید به این وجه از تصوف بیشتر توجه کنند و آن، جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ است. این صوفیان جریانی در تاریخ به وجود آوردند که استاد رسول جعفریان نام آن را سنیان دوازده امامی ...
ما امروزه محتاج بیان حکم وحدت بین مسلمانان هستیم، در واقع مسلمانان امروزه در نهایت غفلت ازین حکم هستند. چه برسد به اینکه بخواهند سعی و تلاش در اجرای آن داشته باشند.امروزه شاهد تلاش عده ای از برادران خود هستیم که به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان هستند...