در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری

اتفاق نظر امت اسلام - مبنی بر این که قرآن و سنت نبوی بر سایر ادله مقدم اند و در بین این دو نیز قرآن که نقلی متواتر است، بر سنت نبوی که شیوه های نقلی مختلفی دارد، مقدم است. - اولین قاعده در وحدت فکری اسلامی را پایه ریزی کرده است.

اندیشه تقریب |

توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

 ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست
توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه گفت: مشکلی که الان وجود دارد این است که بین حوزه های علمیه ما در قم، نجف، مشهد و ... ارتباط فرهنگی فعالی با مجامع علمی اهل سنت وجود ندارد. در گذشته ارتباطات ما با مجامع علمی اهل سنت خیلی بیشتر از امروز بوده است

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان

اولین ادب این است که مسلمان در قلبش، محبت تمام افراد بشر را داشته باشد... اختلاف، از مرزهای علمی و فرهنگی خودش فراتر نرود. و شکل تعصبی و حزبی و گروهی نگیرد. اختلافات تاریخی را در همان چهارچوب تاریخی اش بگذاریم. و از آنچه که نزدیک می کند صحبت کنیم. نه از آنچه که دور می کند

اندیشه تقریب |

مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری

چرا نگاه اندیشمندان از تاثیری که مذاهب فقهی در ایجاد وحدت فکری بین توده علماء مسلمان و عامه مسلمین داشته است قاصر است؟روش استدلال مذاهب فقهی مختلف و شیوه آنها در ترتیب ادله، باعث ایجاد وحدت فکری در بین مسلمین شده است

اندیشه تقریب |

دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!
دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!

این گزارش مربوط به فتنه ای مذهبی است که در سال 1202 در بخارا و خراسان پدید آمد... در آن سال امیر منغیتی، مکتوبی دو صفحه ای علیه شیعه نوشت و همان وقت عالمی شیعی جوابیه ای به او داد.این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد.....

اندیشه تقریب |

امام خمینی(ره): 

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم
امام خمینی(ره):

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است ؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام [اختلاف کنیم ]....ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است که دست به هم بدهیم

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است

از عواملی که اتحاد مسلمانان را تبدیل به تفرقه کرد، تعصب مذهبی است. منظور از آن، این است که مردم، مذهبی را در عقاید، فکر و فقه انتخاب کنند و به شکل متعصبانه از آن پیروی کنند. و هر آنچه غیر از آن است را باطل بپندارند. و به همین دلیل است که مذاهب عقیدتی و فقهی وسیله ای برای تفرقه شدند

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست. بلکه باید موانعی که بر سر این راه ها قرار دارد را نیز شناخت. و از همین روست که آیه ی شریفه هشدار می دهد که دنباله رو گامهای شیطان نباشید.... بنابراین کسی که دنباله رو گامهای شیطان است، در واقع در مسیری حرکت می کند که « مخالف ورود به صلح » ...

اندیشه تقریب |

شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است
شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است

یکی از پربسامدترین تبلیغات ضدایرانی در فضای جهان اسلام که متاسفانه تاثیر بسیاری منفی بر افکار عمومی مسلمانان منطقه نسبت به جمهوری اسلامی داشته، این است که ایران دنبال تغییر مذهب اهل سنت منطقه و شیعی کردن آنان است!....در حالی که رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام

از وحدت صحبت کردیم. باید از ضد آن هم صحبت کنیم. خصوصا این که همین ضد است که امروز بر جهان اسلام حاکم است. پس باید اسباب تفرقه را مشخص کنیم، تا گامی باشد برای تحقق وحدت اسلامی. همانطور که تشخیص مرض، اولین گام در مسیر درمان است. وقتی که به اولین ریشه های تفرقه در دنیای اسلام رجوع می ...

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است

از جمله آیات قرآن کریم که بیشترین دلالت و جامع ترین بیان را در باره ی صلح دارد، آیه ی 208 سوره ی بقره است. ( یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافة .....)از همین رو این آیه، جزء آیاتی است که در بررسی موضوع صلح در اسلام و در فرایند استباط مفهوم صلح از قرآن کریم، کاربرد زیادی دارد

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت

عبادات اسلام نیز، همگی نمایانگر وحدت هستند و به آن فرا می خوانند. مثلا « نماز » که عمود دین است را بنگرید. مسلمانان، از حاکمان تا مردم و از اغنیا تا فقرا، و از رئیسان تا خدمت گزاران ، همگی در یک صف می ایستند و جبین بر خاک می سایند و ندای الله اکبر من کل کبیر را سر می دهند.

اندیشه تقریب |

نظرات آیت الله سید کمال حیدری

خطرات افراطی گری مذهبی و دلایل آن
نظرات آیت الله سید کمال حیدری

خطرات افراطی گری مذهبی و دلایل آن

اکنون اگر به برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از انگلستان و آمریکا پخش می‌شوند نگاه کنید، آشکار است که معادله همان نظریه ابن تیمیه است، اما با نسخه شیعی. بر این عناوین متمرکز گردید چرا که این‌ها در اندیشه شیعی تاثیرگذار است....هرکس به این‌ها گوش سپارد به شیطان گوش سپرده، ...

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش سوم

شیوه ها و راهبردهای وحدت
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش سوم

شیوه ها و راهبردهای وحدت

روشن است که موفقیت اسلام در عرصه های جهانی و صیانت از موجودیت و هویت اسلامی و دعوت مردم به معنویت و تبلیغ برای بازگشت به فطرت اصلی و آیین الهی، در گرو شناخت الهی، درگرو شناخت چگونگی رودررویی و برخورد فراگیر جهانی است. از سوی دیگر، وحدت اسلامی دارای دو جنبه عاطفی و اخلاقی و فکری ...

اندیشه تقریب |

هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش دوم

اخوّت بزرگتر از وحدت است
هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش دوم

اخوّت بزرگتر از وحدت است

اسلام در این آیه نگفته است: « إنمّا المؤمنونَ متّحدون »، هرچند که متحدّون هم خوب است؛ ولی گفته است: أخوت برادری، رنگ و بویی عاطفی و انسانی دارد و هر آنچه را که وحدت دارد، دارد، با ارزش افزوده های بیشتر؛ یعنی ارزش‌ها و جوانب انسانی بیشتری در لفظ إخوة (برادران) وجود دارد

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش دوم

معانی و صور تقریب، تعامل، هم گرایی وحدت
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش دوم

معانی و صور تقریب، تعامل، هم گرایی وحدت

گفتمان انقلاب اسلامی چهارمین نظریه و تئوری است که در این میان وجود دارد. این گفتمان که از نظریات حضرت امام نشأت می گیرد، منادی بین الملل اسلامی وحدت امت زیر یک پرچم و دفاع از تمام مسلمین در همه ی جهان است؛ البته باید گفت که با وجود تئوری های قبل، اسلامی حقیقی به معنای جمع میان ...

اندیشه تقریب |

هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش اول

وحدت محافظ دین می‌باشد
هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش اول

وحدت محافظ دین می‌باشد

آیات متعددی در قرآن وجود دارد که هدف آنها برپایی وحدت میان امت اسلامی است. هر آیه‌ در این زمینه دارای ادبیاتی بسیار نیرومند است و دربردارنده‌ی مضامینی مستحکم، قوی و عمیق در ارتباط با وحدت اسلامی است. یکی از آیات، آیه‌ی معروف« إنّما المؤمنونَ إخوةٌ فأصلِحوا بینَ أخَوَیکُم» ...

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش اول

علل اهمیت و ضروریات ایجاد وحدت در میان امت اسلامی
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش اول

علل اهمیت و ضروریات ایجاد وحدت در میان امت اسلامی

درباره اصول اخلاقی مورد تاکید در ارتباط با سایر فِرق مختلف اسلامی باید گفت که در این زمینه اصول و قواعد گوناگونی داریم و در فقه، اخلاق و روایات ما به این امر اهتمام زیادی شده است. برای مثال در این زمینه می توان از مبحث تقیه نام برد؛ با اندکی تامل در این مبحث می توان دریافت که ...

اندیشه تقریب |

آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

شیخ محمد الطاهر بن عاشور در کتاب اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام می نویسد : برادری که در آیه مبارک آمده برای انسان از نسبت پدر و پسری مانوس تر است و علت امتیازش این است که حالت تکلف و اجبار و اطاعت در برادری نیست، و در برادری اوصاف زیادی مانند حالت انتساب و نزدیکی و وصف محبت و ...

اندیشه تقریب |

گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی
گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی

عامه مردم از رهبران میانی الگو می گیرند. مثلا یک معلم بر ذهن دانش آموزان خود موثر است و یا روحانی محله بر ذهنیت افراد آن محل موثر است. مشکل ما این است که در سطح نخبگانی یا همان رهبران میانی همگرا عمل نکرده ایم. تا جایی که امروزه، موضوع همگرایی مذهبی به وضعیت نگران کننده ای رسیده ...

اندیشه تقریب |

پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی
پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی

در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاست‌های تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی اصرار می‌ورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان می‌دهد ...

اندیشه تقریب |

طه جابر العلوانی:

 باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ  را پیدا کرد
طه جابر العلوانی:

باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد

هر تعداد از فرقه های که به آنها فرقه اسلامی اطلاق می شود باید علت های جدایی آنها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد علاوه بر اینکه در احادیث منسوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به وجود اختلافات در بین مسلمانان که باعث فرقه های مختلف در اسلام می شود اشاره شده است که لازم ...

اندیشه تقریب |

اتحاد در کلام طه جابر العلوانی 

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست
اتحاد در کلام طه جابر العلوانی

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست

باید دانست که تنها افراد توانا و یکتاپرست واقعی هستند که می توانند به اسلام خدمت کنند. افرادی که توانایی رویارویی با چالش ها را دارند. کسانی که از صلابت کافی و استقامت لازم برخوردار می باشند. همانطور که می دانیم مراحل روند حاکمیت غربی منجر به این شده است که اتحادها از بین رفته و ...

اندیشه تقریب |

بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام
بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام

پیامبران و کتاب های نازل شده و قبل از همه، قرآن کریم برای درمان اختلافات بشر آمده است نه برای زیاد کردن ماده اختلاف، و نه برای اینکه خودش موضع و ماده اختلاف باشد. پس اختلاف ناپسند است. با وجود اختلاف، ایجاد امتی واحد که قلب ها وابسته به هم، کلمه اش واحد و مجموعه ای که شامل وحدت ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم

وقتی پیامبر وارد مکه شدند ما رصد می کنیم که عمل ایشان چه تمایز ها و تفاوت هایی با پادشاهان داشته است. پیامبر منع می کند از اینکه یک انسان عزیز در آن جامعه مثل ابوسفیان، ذلیل شود. حتی فراتر، برای اینکه تأمین عزت شود او را در امن و خانه اش را مأمن دیگران قرار داد، در حقیقت عزت را ...

اندیشه تقریب |

حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟
حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟

بلاد ما در قرون گذشته که مورد تسلط غرب بوده تحت عناوین و اختلافاتی که ایجاد کردند مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین چاره ای نیست، مسائلی که باعث می شود غرب بتواند ما را مورد سوء استفاده قرار دهد را بشناسیم

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم. مقصود از اصول اجتماعی اصولی است که از نظر دین در جامعه مجاز است، یا اینکه دین آنها را به عنوان اصول بدیهی اجتماعی انسانی مجاز یا حتی ضروری می شمارد، ضروری یعنی فراتر از مجاز و طبیعی بودن، بلکه به عنوان یک عمل انسانی، عملی ضروری است. البته بخش اصول ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است

"وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ ..."(نحل/112) ادعا این است که این بخش از آیه می تواند منبعی برای تولید نظریه ی همزیستی باشد و حداقل سه بخش نظریه را ارائه کند که عبارتند از دامنه ی تعایش، نوع تعایش ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد. مثلا شیعه بگوید من برای خودم زندگی می کنم، سنی بگوید من برای خودم زندگی می کنم، امت اسلامی متشکل از هر دو گروه است! قضایا به هم گره و پیوند خورده است. اگر مشکلی در نقطه ای رخ بدهد در سایر نقاط جهان اسلام بازتاب پیدا می کند.

اندیشه تقریب |

معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران
معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران

معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و تشکیلات و جناحهای گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد. معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند؛ «رحماء بینهم» باشند؛ همدیگر را تحمّل کنند؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آن‌ها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی
وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی

فرایند وحدت در عرصه های مختلف، تجربه های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در عرصه ی فرهنگ، که بر افق های وحدت محور فرهنگ اسلامی تاکید داشته است. در عرصه های فکری و نظری؛ که با روشی اجتهادی و علمی با اختلافات روبه رو می شود.

اندیشه تقریب |

تمدن بنیادین وحدت

 در اندیشه مالک بن نبی
تمدن بنیادین وحدت

در اندیشه مالک بن نبی

مشکل هر گروهی که در ماهیتش است، مشکل تمدنش است، برای هیچ گروهی ممکن نیست مشکلش را بفهمد یا حل کند تا زمانی که سطح فکرش نسبت به مسائل انسانی بالا نرود و در فهم عواملی که تمدن ها بر آن مبتنی است و یا باعث نابودی آنها می شود، عمیق نشود.

اندیشه تقریب |

تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید
تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید "درس سید جمال الدین شناسی" در تقریب داشته باشیم

آنچه از این روایت ها استفاده می شود، این است که مسلمانان موظفند به هنگام دور شدن از هم، جهت از میان برداشتن فاصله ایجاد شده (یعنی: تقریب) اقدام کنند؛ طبیعتا فرقی نمی کند، عامل این دوری، قومیتی باشد، یا سیاسی ... و یا عامل آن، وضعیتی ناشی از تعدد مذاهب میان آن ها و عدم تعامل درست ...

اندیشه تقریب |

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود این‌جور به ملّتها ظلم بکنند؛ صدای اسلام را خاموش میکنند تا بتوانند مسائل مستضعفین عالم را از یادها ببرند، مسئله‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند، غصب یک کشور اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ هدفها اینها است. اگر ما به قرآن و به هدایت قرآن تمسّک ...

اندیشه تقریب |

«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف
«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف

این امت را چه شده است که با این همه نعمت ها و امتیازها دچار چنین خواری و ذلتی شده است. و مقام و منزلتی که خداوند به او داده است را از کف داده و آماج دشمنی دیگر قوم ها و امت ها گشته است؟ امتی که روزگاری تمامی سررشته های قدرت را به دست داشت، چه چیزی این چنین به ضعفش کشانده، که در چشم ...

اندیشه تقریب |

فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست
فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست

دراین مطلب میخواهیم به روشی بپردازیم که در اواسط دوران اسلام به وجود آمد و آن روش لعن بین مردم بود. اینکه گروهی، گروه دیگری را لعن میکردند یا اینکه مقدسات آنها را مورد لعن قرار میدادندو به این لعن کردنشان وجهه شرعی میدادند و باعث از بین رفتن حرمتها می شدند

اندیشه تقریب |

مستند داستان تقریب+فیلم کامل

ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی
مستند داستان تقریب+فیلم کامل

ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی

مستند «داستان تقریب»به موضوع ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی می‌پردازد. کارگردان این اثر سعی داشته با نگاه مستند محض و بی طرفانه نقش تقریب مذاهب را به تصویر بکشد و از کلیشه های رایج فاصله گیرد.

اندیشه تقریب |

طریقه رفتار مسلمانان با غیرمسلمانان چگونه باید باشد؟

نه افراط نه تفریط
طریقه رفتار مسلمانان با غیرمسلمانان چگونه باید باشد؟

نه افراط نه تفریط

در سیره رسول خدا «ص» نقل شده که همسایه ای یهودی داشتند که مریض شد. حضرت همراه صحابه به عیادت او رفتند. همچنین سفارشات حضرت به همسایه بطور مطلق بیان شده که هم مسلمانان وهم غیر مسلمانان را شامل میشود. در سیره امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که طعامی نداشتند از همسایه یهودی خود ...

اندیشه تقریب |

طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی

همه «ریگی» ها «عبدالمالک» نیستند!
طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی

همه «ریگی» ها «عبدالمالک» نیستند!

مردمان طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی هرچند از تعمیم دادن جنایت های یک فرد خاص به تمام کسانی که نام خانوادگی «ریگی» دارند، گلایه های بسیار دارند اما صبورانه ناملایمتی ها را تاب آورده اند. این ناملایمتی ها تا حدی بوده که حتی بعضی مجبور شده اند نام خانوادگی خود را تغییر دهند!

اندیشه تقریب |

نمونه های از سختگیری های خوارج

مواجهه امام علی «ع» با تکفیری ها چگونه بود؟
نمونه های از سختگیری های خوارج

مواجهه امام علی «ع» با تکفیری ها چگونه بود؟

علی رغم اشتباهاتی که خوارج انجام دادند و حتی حکم به تکفیر مولا امیرالمومنین کردند ولی حضرت حکم به تکفیر آنها نفرمودند. بلکه دیده میشد که حضرت حقوق آنها را می دادند و تاکید داشتند به اینکه با آنها مثل مسلمانان رفتار شود.

اندیشه تقریب |

بازخوانی آخرین پیام شهید محمدباقر صدر به ملت عراق: 

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم!
بازخوانی آخرین پیام شهید محمدباقر صدر به ملت عراق:

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم!

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم! به همان اندازه که با تو ای برادر و فرزند شیعی ام همراهم! من به همان اندازه که با اسلام باشید؛ با شما هستم و به همان اندازه که این مشعل بزرگ را برای نجات عراق از کابوس سلطه گری و ذلت و ستم به دوش می کشید؛ با شما خواهم بود.

اندیشه تقریب |

پیشنهاداتی فرهنگی به تولیت جدید آستان قدس رضوی

آستان قدس «ظرفیت فرهنگی» عظیمی دارد
پیشنهاداتی فرهنگی به تولیت جدید آستان قدس رضوی

آستان قدس «ظرفیت فرهنگی» عظیمی دارد

مراکز اقامتی و بسیاری دیگر از مراکز وابسته به حرم رضوی به نحوی طراحی شده‌اند که لاجرم مخاطبانی از جنس ثروتمندان دارند؛ این رویه متناسب با بارگاه امامی که مردم، زیارت او را «حج فقرا» می‌دانند یک بازخوانی جدی در این فرهنگ می‌طلبد.

اندیشه تقریب |

مروری بر تبعات منفی تغییر مذهب در مناطق مشترک شیعه و سنی

تمرکز فعالیت های دینی بر ستیز با مذهب مقابل
مروری بر تبعات منفی تغییر مذهب در مناطق مشترک شیعه و سنی

تمرکز فعالیت های دینی بر ستیز با مذهب مقابل

وقتی این حس حاکم شد، فرد تمام توان خود را بسیج خواهد کرد تا به وسیله مقابله با مذهب مقابل و بدگویی و ایجاد نفرت از آن مذهب، عدم تغییر مذهب هم مذهبی های خود را بیمه کند. در نتیجه روحانی ای که تا پیش از این در مسجد احکام می گفت و توصیه های اخلاقی می کرد، امروز تمام مباحث خود را به ...

اندیشه تقریب |

وحدت گرایی را از شهید ثانی یاد بگیریم!

ماجرای شهادت شهید ثانی
وحدت گرایی را از شهید ثانی یاد بگیریم!

ماجرای شهادت شهید ثانی

شهید ثانی در دمشق صحیح بخاری و صحیح مسلم را مطالعه و تدریس کرده است. بعد به مصر می رود و بعد از آن به بیت المقدس می رود. در آنجا از شمس الدین اباللطیف مقدسی، عالم بزرگ اهل سنت اجازه نقل حدیث می گیرد. ایشان بعد به قسطنطنیه می رود. می رود نزد قاضی عسکر، محمد بن محمد بن قاضی زاده رومی، ...

اندیشه تقریب |

باید فرهنگ تقریب را در میان عموم گسترش داد

« تنوع » منافاتی با « وحدت » ندارد
باید فرهنگ تقریب را در میان عموم گسترش داد

« تنوع » منافاتی با « وحدت » ندارد

در جریان «تقریب» ازنخبگان، علما و فرهنگیان انتظار می رود که درعرصه ی تفکر، استدلال و در راه و روش، در را به روی اندیشه ها و نظرات مختلف مسلمانان باز کنند. اما مساله اینجاست که نباید فعالیت های تقریبی منحصر به این طبقه نخبه شود. بلکه ضروری است فعالان عرصه تقریب به این سمت پیش ...

اندیشه تقریب |

افراط در معنای عام

مواجهه فرهنگی با افراط
افراط در معنای عام

مواجهه فرهنگی با افراط

باید درک کنیم که فرهنگ در این جا نقش بسیار مهمی دارد. چه در مواجهه با افراط. و چه در گسترش اعتدال. پس علاوه بر توجه به قدرت فرهنگ ، باید سعی کنیم بر توانایی های خودمان بیفزاییم تا بتوانیم از آن در راه مواجهه با افراط و گسترش اعتدال به خوبی استفاده کنیم.

اندیشه تقریب |

همگى در صلح و آشتى درآیید!

همگى در صلح و آشتى درآیید!

این هم از خطاب قرآنی! آیا مومنانی که در آیه مخاطب قرار گرفته اند همه شان در صلح و آشتی داخل شدند، یا از همگی از آن خارج شده اند؟! اما در سایه وجود این آیه دوری و جدایی حیرت انگیز در طول تاریخ طولانی و ادامه دار از کشمکش ها و درگیری ها و جنگ های بین مسلمین چگونه به وجود آمده است؟ ...

اندیشه تقریب |

تأملاتی اسلامی در موضوع اقلیت ها

تأملاتی اسلامی در موضوع اقلیت ها

حد فاصل بین خصوصیت و تعصب همان است که در حدیثی از امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) آمده است. آن حضرت فرموده است: "إن العصبیة التی یأثم علیها صاحبها أن یرى الرجل شرار قومه خیراً من خیار قوم آخرین ولیست العصبیة أن یحب الرجل قومه ولکن أن یعین قومه على الظلم". "تعصبی که صاحبش به خاطر ...

اندیشه تقریب |

« ۴  ۵  ۶ ۷ »
۴۸ از ۵۳۷ نتیجه
۶ از ۱۲ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰