قرآن می فرماید اگر مایه وحدت می خواهید، «حبل الله» را پیدا کنید؛ یعنی نه کلمهی سرزمین، نه کلمهی مرز، نه کلمهی زبان و نه نژاد و نه حرفهای مفت و بی محتوایی که همین طور مرتب بگویند مردم، بیایید متحد شوید!
از آسیب های مناطق مشترک عدم تعامل و شرکت کم رنگ طلاب و شخصیت های مذهبی در برنامه های عبادی اهل سنت است که مورد غفلت واقع شده است. تجربه نشان داده که تعامل صادقانه همیشه منجر به ایجاد آرامش در جامعه میشود.
با ارزیابی های میدانی در مناطق مشترک فهمیده ایم که محتوای مناسب و مورد نیاز توسط مبلغین به مخاطب چه از اهل سنت و چه شیعه ارائه نمی شود. دلیلش هم نبود شناخت دقیق مبلغ از مخاطب ها، دغدغه هایشان و مشکلات بومی شان است.
مقصود ما این نیست که مردم را به مکتب معینی دعوت کنیم و یا اینکه مذهب شیعه را در مذهب تسنن و یا مذهب تسنن را در مذهب شیعه در هم بیامیزیم، بلکه هدف ما این است که طوایف مختلف اسلامی بر اساس محبت به کمک یکدیگر بشتابند...
منظور اصلی این است که تحت لوای کعبه یعنی همان خانه ای که اولین بار در میان بشر برای پرستش خدای یگانه بنا شد، به صورت یک قوم واحد و ملت واحد و هم عزم و هم رزم گرد آیند. شعار اصلی و اساسی اسلام «توحید» است. کعبه خانه ی توحید است.
باید گفت که سنیگری واقعی، تسنن اموی نیست. همانطور که تشیع واقعی نیز تشیع صفوی نیست. تسنن محمدی، تشیع علوی است.
ایرادهای پیش گفته بر دلالت و مضمون حدیث، مانع از اطمینان یافتن به صدور آن می شود، زیرا از جمله تضعیف کننده های چگونگی روایت به شمار می آید که از اطمینان یافتن به آن جلوگیری می کند تا چه رسد از یقین به صدور آن از پیامبر(ص)...
ما در برابر نبردی طولانی و سلسله وار بین اولین خلیفه خدا و اولین دشمن او قرار داریم. بین سلسله انبیاء خدا وسلسله دشمنان خدا، بین آدم ابوالبشر و شیطان، بین نوح و اردوگاه فساد، بین ابراهیم و طاغوت پرستی میان موسی و فرعون و میان فخر کائنات حضرت محمد (ص) و همه انحرافها وشرک، همواره ...
ما اختلاف را انکار نمی کنیم و هم چنین، وجود گروه هایی را که دیدگاه های گونه گون دارند، منکر نمی شویم، لیک شمار این گروه ها به هفتاد و سه را انکار می کنیم، بودن آنها در آتش را انکار می کنیم و تمامی اندیشه هایی را که این حدیث بیان می کند، نمی پذیریم...
روشن است که لعن نمادها و رهبرانی که دیگری آنان را تقدیس و احترام می کند، وی را وا می دارد، با نمادهایی که فرد لعنت کننده آنان را تقدیس می کند، به مقابله به مثل برخیزد. اگرچه این نمادها نمایانگر حق و درستی باشد و ارزش والایی داشته باشد و به همین دلیل، خداوند از دشنام دادن خدایان ...
از آموزه ها و آداب اسلامی چنین به دست می آید که لعن به هیچ روی از اخلاق انسان مؤمن نیست، زیرا شایسته نیست که مؤمن لعن کننده باشد و آن را در کارهای کوچک و بزرگ به کار گیرد و عنان زبانش را در لعن کردن این و آن رها کند.
تصور مردم این است که تقیه یعنی اینکه انسان وقتی که میخواهد یک عملی را انجام دهد و یک واجبی را به جا بیاورد، اگر چنانچه برای انجام این واجب، برای پیمودن این راه، یک خطری و یک ضرری تصور میشود، انسان این واجب را انجام ندهد و این راه را نپیماید؛ مردم از تقیه، یک چنین تصوری دارند. این ...
مبلغان سر بریدن و گردن زدن به حدیثی چنگ می زنند که از رسول خدا روایت شده است؛ آن حضرت در این حدیث می گوید: او برای سر بریدن برانگیخته شده است.
نوعاً تربیت طلاب در این مجموعه، به نحوی بوده که عمده خروجیهای آن، آمادگی نداشته اند با اهل سنت کشورهای خودشان که اکثریت مطلق جامعه آنان را تشکیل دادهاند، همکاری کنند. به نظر میرسد عملکرد ضعیف فارغالتحصیلان جامعه المصطفی یا مؤسسات وابسته، ریشه در تربیت آنان داشته ...
حال باید به این سؤال پاسخ دهیم که: «آیا آن وحدت (که آنان در پیش گرفته اند) با معجزه بدست آمده است؛ یا ما بواسطه اعجاز متفرق و مختلف شده ایم؟!»
خضوع در برابر خدا، رافت بر مسلمانان، و شدت در برابر کافران، سه اصل مهم و اساسی، که به امت وسط و شاهده، زیبائی و جمال و جلال میبخشد. در عین انقلابی بودن عابد و زاهد بودن، نه انقلابی بی تقوی که ره به تاریکی میبرد.
حوزه علمیه علی رغم تحولات بسیار خوب و محسوسی که در مسائل مختلف داشته است، هنوز با نگاهی سنتی به مسئله شیعه و سنی مینگرد. هنوز حساسیتهایی که بعضا ریشه در تعصبات خشک و غیر منطقی دارد، بر اندیشه برخی از بزرگان حوزه سایه افکنده و به تبع در باورهای برخی از طلاب جوان نیز سرایت ...
این اثر بدلیل پرداختن به یکی از مباحث بسیار مرتبط با جامعه ی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر ما بدنبال رفع موانع ایجاد ارتباط انسانی بین مذاهب و ادیان و حتی بین تمام بشر نباشیم یقینا شاهد رشد عصبیت و کینه ورزی خواهیم بود.
موضع قاطع و سرسختانه این امت در برابر دشمنان اعم از کافران، مشرکان و منافقان، و هر جناح و جبهه ای که در برابر اسلام دست اندرکار توطئه، و جنایت است، امت اسلام با کمال هوشیاری این توطئه ها را زیر نظر گرفته و به مقابله با آن خواهد پرداخت.
اگر حوزه فقه گرای فرقه ای و بسته و درون گرا میخواهید، اشکال ندارد! اتفاقاً الان این حوزه ها هم در جهان اسلام وجود دارد! اما دیگر مدعی امالقرای جهان اسلام و رهبری جهان اسلام و امت اسلامی نباشید. اگر هم جهان اسلام می خواهید، با این حوزه و با این شکل فعلی نمیشود. باید ...
تقریب میان مذاهب را طیفهای وسیعی از متفکران و مصلحان از سر دلسوزی و خردمندی دنبال میکنند؛ چنان که عده ای اندک و قلیل نیز از سر مصالح سیاسی در پی آنند. مخالفان تقریب عمدتا از سر اعتقاد و سوز دینی آن را دنبال میکنند؛ گرچه گروهی اندک نیز از روی مصالح سیاسی بر طبل تفرقه ...
در یک سخن این امت در حق و باطل، معیار و میزان است برای دیگر امتها، امتی است مستقل و پیشرو، نه مقلد دیگران، و دنباله رو، و نیز گواه صدق بر مردم بوده و بحق حکم مینماید. و این ویژگی تصادفی نبوده، بلکه در رابطه با پذیرش و عمل به دین و شریعتی است که خداوند آنرا معیار حق و باطل قرار داده
. اگر ما راضی باشیم که برادران اهل تشیع و حوزههایشان گزندی ببینند، دقیقاً داریم تیشه به ریشه خودمان میزنیم. همچنین حوزهها و مراجع اهل تشیع نباید راضی باشند که گزندی به برادران اهل سنتشان برسد؛ چون باز هم آن نتیجه عاید خودشان میشود.
امت گرایی میتواند در مقابل ناسیونالیسم و تعصبات مذهبی و تعصبات شهری باشد. ما باید در ایران، فراگیر حرف بزنیم و فکر کنیم؛ فراتر از قومیتهای عرب و عجم و ترک و بلوچ؛ فراتر از سنی و شیعه؛ بالاتر از ایران؛ باید به امت اسلامی فکر کنیم که ایران جزئی از آن است و امکان ندارد امت ...
ملاحظه میکنید که همین الان هم در فضای سنتی مذهبی، مجالس خاص و قمهزنی و رفتارهای ناشایست و نامطلوب بیشتر مقبول است تا اینکه مثلاً کسی بخواهد برای وحدت جهان اسلام و رفع سوءتفاهم ها و تقریب بین مسلمین اقدامی کند...
منظور جمهوری اسلامی از تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی، زندگی مسالمت آمیز آنها با یکدیگر است، به طوری که کسی به خاطر نوع مذهب و کیفیت نماز خواندنش متهم به کفر و زندقه نشود و پشت سر یکدیگر هم نماز بخوانند، اما این به معنای دست برداشتن از ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیست، چرا که ...
ایشان با اهل تسنن تضاد نداشت، بلکه سعی میکرد ولایت و تشیع را به گونه ای تمدنی و صحیح به اهل تسنن ارائه دهد و از تشیع در برابر تهمتهایی که به او نسبت میدهند، دفاع کند. کتابهای ایشان ازجمله احادیث ام المومنین عایشه و ادوار حیاتها در قاهره شیوع پیدا کرد.
توده مردم باهم مشکلی ندارند و بهراحتی مشکل خود را حل میکنند؛ چنانکه گذشته تاریخی ما بهخوبی این را نشان میدهد؛ ولی وقتی متولیان امور دینی که نگاهی کلان نگر ندارند پا به میدان میگذارند، باید منتظر خیلی رویدادها بود.
وقتی ابن حجاج، شاعر نامی شیعه در حضور عضدالدوله دیلمی اشعاری را در مدح امیرالمومنین(ع) می خواند که چنین آغاز می شد:
یاصاحب القبه البیضاء علی النجف
چون به انتقاد و نکوهش از خلفا می رسد، سید مرتضی جلوی او را می گیرد و نمی گذارد بقیه اشعارش را بخواند.
آیا زمان آن نرسیده که مومنان را وعده خداوند به حرکت درآورد و تکیه بر وعده الهی کنند و نهضتی عام در مقابل قدرتهای سلطهگر جهان نمایند و من به حقیقت سوگند یاد می کنم که اگر ملل اسلامی قیام کنند همه قدرتها و تار و پود بافتههای سیاسی و نظامی و تسلیحاتی آنها در مقابل قدرت یک ...
شیعه امامیه با اعتقاد کامل به صحت مذهب خود که مذهب اهل بیت پیغمبر است سنیها را به تمام معنا مسلمان دانسته واحکام اسلام را بر آنان جاری میداند و هرکس از مغرضین و زورگویان اجنبی غیر این را به آنان نسبت بدهد دروغ است و کتب فقهی ما گواه صادق بر این ادعاست.
تقریب یعنی همکاری در ترویج و حفظ مشترکات دینی که بسیار زیاد است و معذور دانستن همدیگر در اختلافات، روی اصل "للمصیب اجران و للمخطیء اجر واحد" و برادری ودوستی روی اصل "انما المومنون الاخوة"در زندگانی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و بالاخره مورد چهارم؛ عدم توهین به پیشوایان و اصول ...
می بینید آیه شریفه چه اندازه با تأکید تام ملت اسلامی را به اعتصام و چنگ زدن بریسمان الهی و بحبل الله و تمسک بکتاب الله و عدم تفرقه و تشتت وجدائی دعوت کرده، و تذکر میدهد که نجات از اختلاف و رو آوردن بسوی ائتلاف از نعم بزرگ الهی است، و اخوت و برادری سبب رهائی از ذلت دنیا و سقوط در ...
این کتاب با توجه به ضرورت تقریب مذاهب در لبنان تلاش کرده است تا ضمن بررسی ظرفیت های تقریبی در اندیشه های فقهی، کلامی عالمان فریقین لبنان با نگاهی به جریان های دینی و سیاسی لبنان، ظرفیت های بالفعل و بالقوه تقریب و چالش های منتهی به تهدید یا فرصت تقریب در لبنان را بررسی کند.
قرآن مجید بر عوامل برادری، صمیمیت و لطف تاکید فراوان کرده است. با پیروی از نظام قرآنی، میتوان بآسانی به هدف وحدت، جامه عمل پوشانید. در حقیقت قرآن مجید سبب شد که در یک دورهی ثبت شده در تاریخ، بین قبایل عرب که باهم در جنگ بودند وحدت حاصل شود. علیرغم مشکلات پیچیده و سختیها در ...
حنفی، شافعی را میدید که به هنگام تشهد، سبّابه خود را حرکت میدهد؛ به او میتاخت و انگشت او را خرد میکرد و میپنداشت با این کار، خدا را از خود خشنود ساخته است. و اگر شیعی را میدیدند که در قرائت «بسمله» را باصدای بلند میخواند کافر میشمردند.
فرموده کسی که حقیقتا به خدا و رسالت پیامبر ایمان آورد اهل بهشت است، بسیار جرأت میخواهد که مسلمانی مسلمان دیگر را به انگیزه ی عدم گرایش به معتقادات دینی یا به دستاویز عدم انجام بعضی اعمال عبادی یا به واسطه ی نیک و بد دانستن بعضی صحابه تکفیر کند، به خصوص اگر چنین اعتقادی ناشی ...
قرآن کریم برای دستیابی به وحدت وبرای اینکه این پیام جهانی شود، مبانی و اوامر متعددی را ارئه می دهد. این اوامر با واقعیت بشریت ساختمان روحانی و مادی آن و مسیرآن که به جهان دیگر منتهی میشده کاملا هماهنگ هستند.این مبانی را میتوان باتوجه و دقت به موضوعات مهم که در قرآن مجید بحث شده ...
پیغمبر اسلام برای پیشبرد دین مقدس اسلام نخستین ندائی که سر داد، آوای وحدت بود، وحدت بر مبنای وحدت معبود: «قُولُوا لا اِلهَ الّا اللهُ تُفلِحوا». این ندای آسمانی اولا موجب طرد خدایانی که هر قوم برای خود ترتیب داده و با تعلق به آن، خود را از دیگران مجزا میدانستند میگردید و ...
ای مسلمانان کسانی که روابط تاریخی میان ملتهای غیرمسلمان با ملتهای مسلمان را دنبال می کنند میدانند که کینه توزی از اسلام، سینه همه غیر مسلمانان چه شرقی و چه غربی را پرکرده است. همراه با این کینه توزی، ترس بزرگی از اسلام در وجود آنها نهفته است چرا که موضع گیری آنها از اسلام ...
در قرآن مجید در مورد همان وحدت و تفرقه ای که ما آنرا مشاهده می کنیم بحث شده است . قرآن عملا این مسأله را مورد بررسی قرار داده است و آن را با سیستمی صحیح مطرح و حل کرده و نتایج عظیم و بسیار شکوهمندی حاصل نموده که نظیر آن در تاریخ قبلا هرگز وجود نداشته است.
تنازع معنایش این است که دو نفر که اختلاف فکر دارند، اختلاف سلیقه دارند، اختلاف از نظر جغرافیا دارند، در مقابل هم بایستند و موضع گیری کنند و یکدیگر را بکوبند تا حریف را از میدان بیرون کنند. ولی اختلاف نظر، یک امر طبیعی است و برای رفع اختلاف هم، مرجعی معین شده. لذا دستور ندادند ...
بدون شک بیان چنین تعابیر نامناسب و طرح چنین موضوعات تفرقهانگیزی جز تشدید افراط گرایی و پیچیدهتر کردن تعاملات برادران مسلمان در بازه حساس کنونی را در بر نخواهد داشت.
موضوعی که هنوز نسبتاً باقی مانده و نتوانستهاند کاری انجام دهند «قرآن کریم» است. قرآن به مثابۀ حبلالمتین و ریسمانی است که به خوبی میتوان بدون حاشیههای معمول برای ارتباط با اهل سنت استفاده کرد.
اولین و مهمترین و اساسی ترین کاری که امروزه نخبه های جهان اسلام، علما و حوزه ها و دانشگاههای جهان اسلام، همه و همه باید بر آن تمرکز کنند اینست که یک نهضت بازنگری در بنیانهای اجتماعی با رجوع به قرآن و تمرکز بر رجوع به قرآن و استخراج آن اصول اجتماعی قرآنی داشته باشند.
یکی از بازتابهای "برّ"، تآلف و وحدت است. "برّ" دو رابطه با وحدت دارد، اولا دعوت به وحدت، نوعی "برّ" است بلکه بزرگترین "برّ" این است که اصلاح جامعه ی اسلامی بکنید، هرجا اختلافی هست کوشش کنید دیگران را جمع کنید اختلاف را بزدایید. ثانیا خدمات جزئی به همه ی مخاطب ها، نه فقط شیعه به شیعه ...
از نظر کمره ای حمایت از قرآن و سنت (دو عامل اصلی وحدت اسلامی) راه حل وحدت است. این دو منبع بر آموزهها و عناصر اصلی دین، توحید، نبوت و معاد تاکید دارند. او در کنار دو عامل یاد شده، بر شریعت و مناسک دینی در جهان اسلام تاکید دارد و معتقد است این مناسک، در تأمین وحدت جامعه بسیار ...
اینکه ما اگر بخواهیم در مورد وحدت و هر مساله دیگری صحبت کنیم، میزان "تجربه" افرادی که می خواهند اندیشه کنند و در مورد آن موضوع نظر بدهند خیلی تعیین کننده است... آسیبی که الان از حوزه داریم میبنیم همین است که حوزه ما در متن حادثه ها نیست. حوزه ما در بحث اختلافات و مشاجرات شیعه وسنی ...