در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
اصول و ارزش هایی که شایسته است تقریبی ها به آن پایبند باشند

الفبای تقریب
اصول و ارزش هایی که شایسته است تقریبی ها به آن پایبند باشند

الفبای تقریب

هر مذهبی حق دارد نظرات خود را توضیح دهد و از آن دفاع کند، بدون این که بر دیگران تعدی نماید یا به آنها ارعاب و توهین کند. ما طرفدار بستن باب بحث سالم و منطقی در عقاید، فقه یا تاریخ نیستیم...

اندیشه تقریب |

اهلبیت(ع) مخالفانشان را تکفیر نمیکردند

مخالف، کافر نیست!
اهلبیت(ع) مخالفانشان را تکفیر نمیکردند

مخالف، کافر نیست!

سیره و سخنان آنان حاکی از این است که اگر چه جایگاه همگان در ایمان، تقرب الهی و منزلت معنوی یکسان نیست، اما ایشان دایره عنوان مسلمانی و ایمان نجات بخش را، از بسیاری از مخالفان مذهبی و حتی برخی از اصحاب تندرو خود، وسیع تر می دانستند.

اندیشه تقریب |

نقدی علمی درباره نهم ربیع و حدیث رفع القلم

مخالف قرآن، فقه شیعه، تاریخ و حدیث!
نقدی علمی درباره نهم ربیع و حدیث رفع القلم

مخالف قرآن، فقه شیعه، تاریخ و حدیث!

روایت قتل خلیفه دوم در نهم ربیع الاول و اوصاف خاص برای آن روز، از جمله رفع القلم، حدیثی متضاد با محکمات قرآنی، فقه شیعه، تاریخ قطعی و حدیث بوده و در منابع کهن نیز اثری از آن وجود ندارد. در منابع پسینی نیز، بدون سند و مدرک نقل شده است.

اندیشه تقریب |

درباره عید جعلی نهم ربیع

صفوی زدگان و عید الزهراء...
درباره عید جعلی نهم ربیع

صفوی زدگان و عید الزهراء...

شادی در قتل خلیفه، به هیچ وجه ریشه تاریخی ندارد و آنچه در قرون نخست اسلامی بوده است ، مراسم «عمرکشان» به مناسبت قتل عمر بن سعد به دست مختار ثقفی است و هیچ ربطی به عمر بن خطاب ندارد.

اندیشه تقریب |

نحوه مواجهه با اختلافات

اختلاف بد نیست، وحدت لازم است!
نحوه مواجهه با اختلافات

اختلاف بد نیست، وحدت لازم است!

اصلا اختلاف در سلیقه و در طریقه آنقدرها که بدنام است نه بد است نه جرم. لازمه حیات و تکامل، تفصیل و تنوع است. افراد و اجتماعات مختلف، ناچار بر حسب شرایط مربوط و احتیاجات و مقتضیات و امکانات، هر یک طرفی را می گیرند و پیش می روند.

اندیشه تقریب |

انتقاد علامه کاشف الغطاء از وحدت شعاری

حرف زدن و عمل نکردن، عادت همیشگی مسلمین!
انتقاد علامه کاشف الغطاء از وحدت شعاری

حرف زدن و عمل نکردن، عادت همیشگی مسلمین!

عیب بزرگ ما مسلمانان این است که تصور می کنیم همین که بگوییم مسلمانان جهان، دست دوستی و اتحاد به یکدیگر داده اند، و دهان خود را با این جمله پر کرده و صفحات مطبوعات را به آن سیاه نماییم، مطلب تمام است...

اندیشه تقریب |

بررسی حرمت مسأله قمه زدن

چرا قمه زنی حرام است؟!
بررسی حرمت مسأله قمه زدن

چرا قمه زنی حرام است؟!

هیچ یک از این کارها همدردی به حساب نمی آید؛ زیرا امام حسین علیه السلام در حالی مجروح شد که برای عدالت و حق می جنگید و خود او با شمشیر به سر خود نزد. همدردی این است که انسان در حین جهاد مجروح شود.

اندیشه تقریب |

نگاهی اسلامی به عاشورا

حادثه عاشورا پدیده ای فرقه ای نیست!
نگاهی اسلامی به عاشورا

حادثه عاشورا پدیده ای فرقه ای نیست!

قضیه عاشورا یک قضیه عام اسلامی است و به یک مذهب خاص اختصاص ندارد. خاستگاه قیام کربلا عناوین اسلامی است و این مساله در بیانات و موضع‌گیری‌های امام حسین علیه السلام از آغاز تا شهادت به خوبی تجسم یافته است.

اندیشه تقریب |

سومین نشست وحدت

علامه فضل الله، مرجع نوگرایی و تقریب
سومین نشست وحدت

علامه فضل الله، مرجع نوگرایی و تقریب

اولین مبنای سید در مسئله تقریب به رسمیت شناختن دیگران است. یعنی ما وجود متکثر و متفاوت دیگران را به رسمیت بشناسیم. به رسمیت بشناسیم که کسان دیگری هم وجود دارند که مثل ما فکر نمی کنند.

اندیشه تقریب |

حمایت پیشوایان اهل سنت از قیام های علویان

ابوحنیفه قیام زید را به قیام رسول الله(ص) تشبیه کرد
حمایت پیشوایان اهل سنت از قیام های علویان

ابوحنیفه قیام زید را به قیام رسول الله(ص) تشبیه کرد

«زمانی که زید بن علی زین العابدین(ع) بر هشام بن عبدالملک، در سال ۱۲۱ هجری قمری خروج نمود، ابوحنیفه گفت: «ضاهی خروجه خروج جده رسول الله(ص) یوم البدر؛ خروج او شبیه خروج جدش رسول خدا(ص) در روز جنگ بدر است»

اندیشه تقریب |

فتوای مفتی سابق مصر

اقتدای اهل سنت به شیعه در نماز جایز است
فتوای مفتی سابق مصر

اقتدای اهل سنت به شیعه در نماز جایز است

هر مسلمانی که به پروردگار یکتا ایمان داشته و به یگانگی او و رسالت حضرت محمّد(ص) شهادت دهد، منکر ضروری دین اسلام نباشد و به ارکان دین اسلام اعتقاد داشته و از نماز، علم و اطلاع کافی داشته باشد، شایسته امامت نماز است...

اندیشه تقریب |

لزوم وحدت و قبح تفرقه

بد طینتی عامل تفرقه است
لزوم وحدت و قبح تفرقه

بد طینتی عامل تفرقه است

فرمود: «فانما انتم اخوان فی دین الله ما فرق بینکم الا خبث السرائر وسوء الضمائر» برای اینکه بفهمید عامل اختلاف چیست، درون خود را بشکافید تا بیابید که بد طینتی عامل اختلاف است. مقام خواهی و سوء ضمیر عامل اختلاف است.

اندیشه تقریب |

تفرقه افکنی دشمنان در عصر کنونی

تفرقه بینداز و حکومت کن...
تفرقه افکنی دشمنان در عصر کنونی

تفرقه بینداز و حکومت کن...

دامن زدن به اختلافات مذهبی میان مسلمانان، همواره مورد توجه جدی استکبار در جهت تفرقه افکنی، بوده است. آنها این موضوع را از راه های گوناگون نظیر فرستادن جاسوس، مبلغان تبشیری و خاورشناسی و... دنبال کرده اند

اندیشه تقریب |

نظر علمای بزرگ شیعه درباره همسران پیامبر

احترام همسران پیامبر(ص) واجب است!
نظر علمای بزرگ شیعه درباره همسران پیامبر

احترام همسران پیامبر(ص) واجب است!

احترام به برخی همسران پیامبر که مبتلا به گناهان اجتماعی شده در نگاه شیعیانِ حرفه ای، گناهی نابخشودنی است و چنانچه کسی از آنان محترمانه یاد کند، جهنمی بوده و شیعه ی واقعی محسوب نمی شود...

اندیشه تقریب |

نامه علامه کاشف الغطاء به مسلمانان بحرین

تا آخرین نفس به فکر وحدت مسلمین
نامه علامه کاشف الغطاء به مسلمانان بحرین

تا آخرین نفس به فکر وحدت مسلمین

کاشف الغطاء در نامه خود(این نامه در تاریخ ۲۸ شوال ۱۳۷۳؛ یعنی دقیقا در سال وفات ایشان ارسال شد)، که شامل پیام و راهکار ایشان برای پایان بخشیدن به جنگ و اختلاف مردم بحرین بود...

اندیشه تقریب |

پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش سوم

اختلاف نظر امام علی(ع) با خلفا مانع همکاری ایشان نشد
پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش سوم

اختلاف نظر امام علی(ع) با خلفا مانع همکاری ایشان نشد

بعضی مواقع حضرت با خلفا شدیدا مخالف بوده است، لکن اختلاف نظر باعث نشده که علی علیه السلام با آنها همکاری نکند. تقریبا در دوران خلفا، على علیه السلام قاضی بوده است، ولی نه قاضی رسمی. در جنگ ها مورد مشورت خلفا قرار می گرفت.

اندیشه تقریب |

نقد جامعه‌ی متحد عربی

جامعه اسلامی، جامعه‌ای بر اساس وحدت فکری و عقیده‌ای
نقد جامعه‌ی متحد عربی

جامعه اسلامی، جامعه‌ای بر اساس وحدت فکری و عقیده‌ای

اعتبار یک جامعه ی اسلامی باید براساس وحدت فکری و اشتراک در عقیده باشد نه براساس وحدت سیاسی و ملاحظه ی مرزهای کشوری. امروزه بیش از ششصد میلیون مسلمانان جهان از نظر سیاسی و کشوری یکی نیستند.

اندیشه تقریب |

وحدت در کلام آیت الله جوادی آملی

خداوند وحدت را اعتباری و موقت قرار نداده است!
وحدت در کلام آیت الله جوادی آملی

خداوند وحدت را اعتباری و موقت قرار نداده است!

ذات اقدس اله، وحدت را قراردادی و اعتباری قرار نداد، بلکه فرمود: ریشه وحدت در جان همه شماست. گرچه انسانها دارای زبانها و زمانها و چهره های گوناگونند ولی هیچ یک، مقوم انسانی انسان نیست. انسانیت انسان به فطرت است و آن در همه بطور یکسان هست.

اندیشه تقریب |

پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش دوم

احادیث کفر منکران ولایت چگونه قابل توجیه است؟!
پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش دوم

احادیث کفر منکران ولایت چگونه قابل توجیه است؟!

شرط قبول عبادات، غیر از شرط صحت است. یک معنای قبول این است که اگر قبول شد، خداوند ثواب می دهد. این که می گویند: عملت مقبول نیست؛ یعنی ثواب به آن نمی دهند، نه اینکه عمل باطل باشد. باطل آن است که در آخرت به خاطر انجام ندادن عمل، استحقاق عقاب دارد. بنابراین عمل مخالفان مذهب باطل نیست.

اندیشه تقریب |

معرفی کتاب

تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی
معرفی کتاب

تعامل علمی و فرهنگی علمای شیعه و سنی

کتاب حاضر بدنبال این است که شخصیت‌های دارای تعامل مثبت و تقریبی از فریقین را که به نوعی در برچیده شدن تنش‌ها اثرگذار بوده و در عین حال پایبند به مرام و مذهب خودشان مانده‌اند را معرفی و گزارشی از تعاملات تقریبی‌شان در عرصه‌ی علمی و غیر علمی را ذکر کند.

اندیشه تقریب |

انواع وحدت در قرآن

عبادت خداوند متفرع بر وحدت امت و توحید است!
انواع وحدت در قرآن

عبادت خداوند متفرع بر وحدت امت و توحید است!

قرآن به همان نسبت که بر توحید تأکید کرده، بر وحدت نیز تأکید نموده است. حتی در این آیه اول وحدت امت مطرح شده و بعد عبادت خدا آمده است: «ان هذه امتکم أمة واحدة وانا ربکم فاعبدون» عبادت خدای یکتا متفرع بر وحدت امت و وحدت رب می باشد.

اندیشه تقریب |

پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش اول

طبق قرآن هم شیعه مؤمن است و هم سنی
پاسخ به شبهات وحدت توسط آیت الله محسنی-بخش اول

طبق قرآن هم شیعه مؤمن است و هم سنی

در قرآن «یا أیها الذین آمنوا...» به همه مسلمانان خطاب شده است و ایمان به خدا و پیامبر(ص) مورد نظر است. این آیاتی که به مؤمنین خطاب می کند و در قرآن زیاد هم هست، همه مذاهب اسلامی را شامل می شود. بنابراین آنها هم مؤمن هستند، ما هم مؤمن هستیم.

اندیشه تقریب |

پاسخ به یک شبهه

آیا فقه شیعه غیر شیعیان را حرام زاده میداند؟!
پاسخ به یک شبهه

آیا فقه شیعه غیر شیعیان را حرام زاده میداند؟!

هایت امر آن است که روایات مربوط به «طیب مولد» را از متشابهات بدانیم و تبیین و تفسیر آنها را به خود اهل بیت(ع) واگذاریم. ولی به هر حال ضروری است به مقتضای قواعد مسلم فقهی، کسی را بدون دلیل، حرام زاده ندانیم.

اندیشه تقریب |

معرفی کتاب

«امت اسلامی» درباره وحدت اسلامی
معرفی کتاب

«امت اسلامی» درباره وحدت اسلامی

کتاب «امت اسلامی» حاصل نشست های استاد حسن رحیم پور ازغدی است که در راستای پاسخ به شبهات موجود به وحدت اسلامی از جانب مخالفین، براساس نظرات رهبر انقلاب برگزار شده است.

اندیشه تقریب |

معرفی کتاب

وحدت و همگرایی در اندیشه اسلامی
معرفی کتاب

وحدت و همگرایی در اندیشه اسلامی

زیر بنای وحدت در اندیشه سیاسی اسلام، توحید است. بی گمان اگر توحید که بنیادی ترین اصل در تمام ادیان الهی است، به درستی فهمیده شود، وحدت امت نیز قابل فهم خواهد بود.

اندیشه تقریب |

گزارش نشست الگوی «حفظ وحدت اسلامی در مراسم دینی»

وظیفه منبری، تقویت عقاید شیعه همراه تقویت روابط مسلمین
گزارش نشست الگوی «حفظ وحدت اسلامی در مراسم دینی»

وظیفه منبری، تقویت عقاید شیعه همراه تقویت روابط مسلمین

همانطور که علما و منبری های ما باید عقاید بچه شیعه ها را تقویت کنند، باید در ایجاد روابط اسلامی بین شیعه و سنی هم توجه داشته و هردو را باهم انجام دهند.

اندیشه تقریب |

ادله کفر اهل سنت نزد مخالفان وحدت

منکر ولایت کافر است!!
ادله کفر اهل سنت نزد مخالفان وحدت

منکر ولایت کافر است!!

تمام روایاتی که داریم که ولایت امیرالمومنین ملاک ایمان و کفر است و کسی که قائل به این نباشد، کافر است، دقیقا در زمره همان روایاتی است که میگوید شارب خمر کافر است. این کفر همان کفر کلامی ‌است.

اندیشه تقریب |

معرفی کتاب

 «مستندات قرآنی نظریه وحدت اسلامی»
معرفی کتاب

«مستندات قرآنی نظریه وحدت اسلامی»

سرکار خانم نرگس یزدانپور بدلیل اهمیت وحدت اسلامی و جایگاه آن در ارتقاء جامعه و همچنین خلأ آثار قرآنی در این حوزه، اقدام به پژوهشی قرآنی کردند که حاصل آن کتاب مستندات قرآنی نظریه وحدت اسلامی است.

اندیشه تقریب |

سخنان بزرگان اهل سنت در تأیید امام حسین و تکفیر و تفسیق یزید

یزید مردی ناصبی،خشن و خشک بود!
سخنان بزرگان اهل سنت در تأیید امام حسین و تکفیر و تفسیق یزید

یزید مردی ناصبی،خشن و خشک بود!

یزید مردی ناصبی، خشن، غلیظ و خشک بود، شراب می نوشید و مرتکب منکرات میشد، دولت خود را با قتل حسین شهید آغاز کرد و با واقعه «حره» به پایان برد. مردم از او متنفر بودند و در عمرش برکت ندید، پس از امام حسین ، چندین نفر علیه او قیام کردند؛ مانند مردم مدینه که برای خدا قیام کردند.

اندیشه تقریب |

یزید کافر و واجب اللعن است!

کفر و لزوم لعن یزید از نظر مفسر مشهور اهل سنت
یزید کافر و واجب اللعن است!

کفر و لزوم لعن یزید از نظر مفسر مشهور اهل سنت

گمان قوی نگارنده بر آن است که این خبیث، رسالت پیامبر اکرم(ص) را تصدیق نکرده است و مجموعه کارهایی که با اهل حرم الهی و اهل حرم پیامبر(ص) و عترت طیب و طاهر او در حیات و پس از حیات آنها انجام داد و اعمال شرم آور و ننگینی که از او سر زد، کمتر از انداختن یک صفحه از قرآن در نجاست نیست!

اندیشه تقریب |

شیعه و سنی از نظر یکدیگر، مسلمان‌اند یا کافر؟!

بررسی مسلمان بودن فرقه مخالف از نظر برخی علمای شیعه و سنی
شیعه و سنی از نظر یکدیگر، مسلمان‌اند یا کافر؟!

بررسی مسلمان بودن فرقه مخالف از نظر برخی علمای شیعه و سنی

تمام اهل قبله از مسلمانان را، تا هنگامی که به تمام آنچه پیامبر اکرم را از ناحیه خداوند آورده است، اعتراف و اذعان نمایند، مسلمان و مؤمن می دانیم...

اندیشه تقریب |

« ۱  ۲ ۳  ۴ »
۴۸ از ۵۳۷ نتیجه
۲ از ۱۲ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰