وحدت اسلامی به معنای ایجاد یک جبهه واحد و یک موضع گیری عملی واحد و مشترک در مقابل قضایا و امور مشترک اسلامی است،....بنابراین وحدت اسلامی به آن معناست که تمام نیروها و ظرفیت های اسلامی در مقام عمل، موضع گیری یکسانی داشته باشند
ماموستا بیضاوی: امام خمینی (ره) با درک صحیحی که از شرایط جهان و وضعیت مسلمانان داشتند، وحدت را در سرلوحه امور قرار دادند. مردم مسلمان آذربایجان غربی اعم از شیعه و سنی، این یادگار ارزشمند امام راحل(ره) را ارج می نهند و در حفظ آن از هر گونه تلاشی دریغ نمی کنند
برخی از منتقدان امامیه عقیده دارند کتاب بخاری در زمان خودِ او به اتمام نرسیده و یقینا پس از او و به واسطه ی دیگران تکمیل شده است. و شاهد این امر را آنچه از « ابن حجرعسقلانی » نقل شده است می دانند
موضوع دیگری که در سطح عالمان و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در مسیر تحقق تقریب باید نهادینه و پیگیری شود، ایجاد بسترهای لازم برای ترویج مطالعات و آموزشهای تطبیقی است که در قالب های فقه، کلام، حدیث و سایر علوم اسلامی مقارن می آید
آیتالله حائری شیرازی برخورد سطحی ادیان و مذاهب با یکدیگر را عامل اختلاف آنها دانست. ایشان در ادامه گفت: وقتی ما بهطرف مقابل میگوییم شما در دینتان و مذهبتان دچار انحراف هستید چه انتظاری از طرف مقابل داریم
بر ما مسلمانان است که با این شمشیر برنده و سلاح خطرناک اختلاف، مبارزه کنیم و این حربه را با پاسخ دادن به نوای آسمانی قرآن و با توسل و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی، از دست دشمنان استعمارگر بگیریم
وحدت و تقریب ابتدا باید میان اهل علم و علمایی که توده های امت را با احکام شرع رهبری می کنند، باشد. اگر علمای مسلمان چه شیعه و چه سنی در علم و عمل به امام علی(ع) اقتدا می کنند، باید همانند آن حضرت در مسیر تحقق وحدت و تقریب گام بردارند
تصور اینکه یکی از بزرگترین علمای امامی، کتابی در اثبات پاکی عایشه و رفع تهمت از او نوشته باشد، اکنون برای ما قدری دشوار است. کتاب نقض، سرشار است از مخالفت با لعن اصحاب و خلفا
قرآن بهترین وسیله برای ایجاد وحدت میان مسلمانان هست که متاسفانه ما فقط به الفاظ آن توجه داریم. اهل علم هم متاسفانه فقط برای علم قرآن، نه عمل به قرآن، به سراغش رفته اند. اگر ما به سوی قرآن برگردیم حتما به وحدت می رسیم.
نشست علمی "وحدت از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)" در تاریخ 1/10/95 از سوی انجمن علمی ادیان و مذاهب با همکاری گروه علمی ادیان و مذاهب و معاونت آموزش مجتمع عالی امام خمینی (ره) در سالن صدر این مجتمع برگزار شد
آیه کریمه ای که در مورد نهی از غیبت وارد شده است و همچنین روایات شریف، قابلیت دارند که شامل بحث ما باشند، در حالی که ما ثابت کردیم که مخالف نیز مسلمان است. پس صحیح آن است که حکم غیبت تمام مسلمانان در تمامی طوائف و مذاهب، حرمت است
یکی از موانع جدی در برابر وحدت امت اسلامی مسئله افراط گرایی می باشد. برخی با افراط گرایی به پیکره ی امت اسلامی ضربه زده اند و با این کار به دشمنان اسلام خدمت نموده اند. لهذا برای حل این معضل باید تدبیری اندیشید و برای مهار آن وارد عمل شد.
خداوند اراده کرده است که امت واحده تشکیل شود بطوری که تمام اقوامی که دین اسلام را پذیرفته اند را در زیر لوای خودش جمع کند حتی با وجود دوری محل زندگی و تفاوت زبان و رنگ ها...بنابراین این امت اهداف واحد دارد، پروردگار واحد و قرآنی واحد دارد
در این بخش، سعی می کنیم نقدهایی که منتقدان امامیه بر حدیث سنی وارد کرده اند را بررسی کنیم( خصوصا صحیحین بخاری و مسلم ) سپس به طور مختصر به « نقدِ نقد » می پردازیم تا ببینیم آیا تاثیری که منتقد امامی ادعای آن را دارد، حاصل شده است یا خیر
روشنفکران به عنوان وجدان بیدار جامعه، دغدغهی مسائل عمومی مردم را دارند و در برابر فقر فرهنگ مدارا و روحیهی انحصارگرایی،مسئولیت اخلاقی دارند؛ نمیتوان لهیب تعصّب را در خرمن جان و ایمان مردم دید و نهیب و فریاد نزد!
حجت الاسلام الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: واکنش سریع، صریح و قاطع در برابر رفتارهای خام تفرقه انگیز و برخورد با عوامل آن می تواند به تحقق راهکار وحدت اسلامی کمک کند.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان قم گفت: آسیبی که وجود دارد، جهل نسبت به اهل سنت است. همچنین در فضای تقریب متاسفانه بشدت سیاست زده هستیم.
امت اسلامی با وجود انسانهایی با نژادهای مختلف، زبان های مختلف و در وضعیت کنونی با مذاهب چندگانه، یک مجموعه یکپارچهای را به نام امت واحده تشکیل می دهد. وقتی به قرآن مینگریم متوجه میشویم اراده خداوند بر این است که انسان ها امتی واحد باشند، آنجا که می فرماید: «کَانَ ...
آیت الله شیخ عبدالحسین رشتی از فقهای بزرگ نجف در یکی از سخنان مهم و حماسی خود در باب لزوم وحدت و اتفاق مسلمانان و مقابله با هجوم بیگانگان نکاتی را متعرض شده اند. قسمتهایی از این سخنرانی و متن خطابه این عالم بزرگوار که در بیستم محرم ۱۳۲۹ق در چاپخانه حبل المتین نجف اشرف به چاپ ...
پیشنهاد دیگر کاشف الغطاء برای تحقق وحدت اسلامی به هر دو گروه شیعیان و سنیان است. او از هر دو گروه میخواهد که در یک چیز تساهل نمایند و از سختگیری و تصلّب بپرهیزند تا اختلافات مذهبی که جنبه عرضی دارند، به حداقل برسد.
ما به جای اینکه با تمرکز بر اختلافات وهابیت و اهل سنت، سعی کنیم اهل سنت را از افتادن به دام وهابیت بیمه کنیم، با تکیه بر مشترکات آنها به پیوند و همدلی اهل سنت و وهابیت کمک می کنیم!
حلقهوصل در شماره چهل و سوم خود به «وحدت اسلامی» از زاویه کلیدواژه «قدرت» پرداخته است. استاد رحیمپورازغدی، حجتالاسلام مسائلی، آخوند ناصر قزل، علیرضا کمیلی و دیگران به بیان نظرات و دیدگاههایشان درباره وحدت اسلامی پرداختهاند.
علما و فقهای بزرگ شیعه به پیروی از قرآن و سیره ی ائمه ی اطهار در همه ی اعصار، برخوردهای علمی و شایسته با برادران سایر مذاهب اسلامی و آراء و اقوالشان داشته اند و این امر با مروری اجمالی در کتب تفسیر و حدیث و فقه و کلام و سایر علوم اسلامی، قابل اثبات است.
علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء تنها از «ضرورت وحدت اسلامی» سخن نگفت و در این زمینه به سخنرانی و مقاله نویسی اکتفا نکرد، بلکه برای تحقق این آرمان بلند راه کارهایی نیز ارائه نمود و البته معتقد بود که وحدت اسلامی ملزوماتی دارد.
باید اعتراف کنیم که اکثر پیروان مذاهب در دنیای اسلام، دچار بحران « بی اعتمادی به مذاهب دیگر » هستند. و منتقد امامی هم از این مساله جدا نیست. نتیجه ی حاکم شدن جو بی اعتمادی این است که تلاش ها و جد و جهدهای سندی و حدیثی هر دو طرف غیر قابل اعتماد می شود.
انتشار کتاب بحارالانوار در دوره صفویه به دلیل وجود برخی ابواب که در مطاعن آمده است همواره برای تشیع دردسرساز بوده و بهانهجویان مخالف تقریب شیعه و سنی با استناد به احادیث این دست کتابها همواره موانعی را سبب میشدهاند. حجتالاسلام و المسلمین یوسفی غروی، نمونهای از ...
با مطالعه ی میراث تاریخی شیعه ی امامیه، به خوبی درمی یابیم که امامیه همواره با کتب مهم حدیثی سنی آشنا بوده اند. ارجاع هایی که امامیه در آثارشان به کتب اهل سنت داده اند، به قدری زیاد است که به فهرست درآوردنش تقریبا غیر ممکن است
غرب مسیحی فهمید که اتحاد هر امتی برای او خطرناک است لذا نتوانست این امر را کتمان کند و شروع به لشکرکشی با تمام قوا کرد تا بتواند راحت و آسایش را از دولت ها بگیرد و برای عالم اسلام هم هر لحظه دشمنی جدید بوجود می آورد
دکتر قاسم جوادی به جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: شیعیان باید به این وجه از تصوف بیشتر توجه کنند و آن، جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ است. این صوفیان جریانی در تاریخ به وجود آوردند که استاد رسول جعفریان نام آن را سنیان دوازده امامی ...
ما امروزه محتاج بیان حکم وحدت بین مسلمانان هستیم، در واقع مسلمانان امروزه در نهایت غفلت ازین حکم هستند. چه برسد به اینکه بخواهند سعی و تلاش در اجرای آن داشته باشند.امروزه شاهد تلاش عده ای از برادران خود هستیم که به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان هستند...
اتفاق نظر امت اسلام - مبنی بر این که قرآن و سنت نبوی بر سایر ادله مقدم اند و در بین این دو نیز قرآن که نقلی متواتر است، بر سنت نبوی که شیوه های نقلی مختلفی دارد، مقدم است. - اولین قاعده در وحدت فکری اسلامی را پایه ریزی کرده است.
سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه گفت: مشکلی که الان وجود دارد این است که بین حوزه های علمیه ما در قم، نجف، مشهد و ... ارتباط فرهنگی فعالی با مجامع علمی اهل سنت وجود ندارد. در گذشته ارتباطات ما با مجامع علمی اهل سنت خیلی بیشتر از امروز بوده است
اولین ادب این است که مسلمان در قلبش، محبت تمام افراد بشر را داشته باشد... اختلاف، از مرزهای علمی و فرهنگی خودش فراتر نرود. و شکل تعصبی و حزبی و گروهی نگیرد. اختلافات تاریخی را در همان چهارچوب تاریخی اش بگذاریم. و از آنچه که نزدیک می کند صحبت کنیم. نه از آنچه که دور می کند
چرا نگاه اندیشمندان از تاثیری که مذاهب فقهی در ایجاد وحدت فکری بین توده علماء مسلمان و عامه مسلمین داشته است قاصر است؟روش استدلال مذاهب فقهی مختلف و شیوه آنها در ترتیب ادله، باعث ایجاد وحدت فکری در بین مسلمین شده است
این گزارش مربوط به فتنه ای مذهبی است که در سال 1202 در بخارا و خراسان پدید آمد... در آن سال امیر منغیتی، مکتوبی دو صفحه ای علیه شیعه نوشت و همان وقت عالمی شیعی جوابیه ای به او داد.این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد.....
ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است ؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام [اختلاف کنیم ]....ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است که دست به هم بدهیم