رحیم پور ازغدی در نشست آموزشی اتحادیه امت واحده گفت: وقتی حزب الله و حماس و جهاد، خونشان با یک شعار مخلوط شد و در چند بازو به حرکت ادامه داد و شهید جهاد و حماس و حزب الله کنار هم جنگیدند، اسراییل لبِ پرتگاه قرار گرفت.
فصل نوبر شدن خوشه ی «حبل الله» است/
فصل یک حادثه دریا شدن باران ها /
اُمت واحده یک نقشه ی جغرافی نیست/
در دل همدلی ماست الهستان ها!
این ها چه کسانی را کشتند؟ همین آقایان داعشی ها، جبهه النصره ای ها، احرارالشامی ها چه کسانی را کشتند؟ آیا این ها صرفاً از شیعه ها کشتند؟ یا شیعه و سنی برایشان فرقی نداشته و هردو را کشتند؟! من الان می توانم بگویم که از کشته هایی که توسط داعش و جبهه النصره و امثال این ها کشته شده ...
اگر ما بخواهیم با وهابیت و داعش مقابله کنیم راه آن مجادله نیست، بلکه تعامل علمی مناسب با علمای معتدل اهل سنت است. باید سوءتفاهمات اهل سنت برطرف شود تا آنها خود در برابر تفرقه افکنان وهابی ایستادگی کنند. خیلی از اوقات ما در پازل وهابیت بازی می کنیم. آن ها می خواهند که ما را به ...
بگو به باد؛ بپوشد لباسِ نامه بَران را /
به گوشِ قُدس رسانَد سلامِ همسفران را /
بگوید؛ این همه، آماده اند تا چو شهیدان/
کنند سویِ تو هموار، راهِ رهگذران را
پاسخ کلی که باید به استدلال داعشی ها درباره اثبات یا عدم اثبات این مسایل تاریخی (آتش زدن مجرمان توسط خلفا) داده شود اینست که «خداوند دستور داده از آنچه نازل فرموده است و از پیامبر(ص) پیروی کنیم و دستور پیروی از سَلَف(صحابه و پیشینیان) را نداده است».
مخاطب مذهبی و بخشی از روحانیون جامعه به دلیل زیست و تربیت سنتی خویش، با بسیاری از احادیثی که مربوط به مساله «وحدت» می باشند نامانوس هستند و مدام از سند آنها سوال می کنند حال آنکه این احادیث صرفا مهجور و مظلوم مانده بوده اند و از حیث سندی اشکالی در آنها نیست!
اگر وحدت در میان مسلمانان امری معروف است، تا چه میزان به عنوان یکی از موضوعات امر به معروف در اذهان مردم جایگاه دارد؟ و آیا تا کنون از زاویه یک معروف دینی به وحدت نگریسته شده است؟ پاسخ این سوالات چندان خوشایند نیست. چنانکه وحدت بیش از آنکه در اذهان مردم معروف دینی باشد، از ...
مسلمانیم اما آه از اینگونه مسلمانی /
نصیب ما نشد غیر از پریشانی پریشانی /
ندانستیم از اسلام جز نفرین و جز نفرت/
نفهمیدیم از دین خدا غیر از رجزخوانی
باید به شکل جدی پدیده ی تکفیر را مطالعه و بررسی کنیم. البته این بار از دریچه ای غیر دینی. یعنی مطالعه ای که ریشه اش روانشناسی، تاریخ، سیاست و اقتصاد باشد، تا ببینیم چه مسائل و شرایطی باعث گسترش بیش از پیش این پدیده در دوران اخیر شده است. و اینکه فقط بخواهیم از دریچه ی دینی و با ...
آیا برائت به معنای سب و لعن و شتم است؟ اگر کسی چنین اعمالی را انجام ندهد برائت ندارد؟ تفاوت «برائت» و «اظهار برائت» در چیست؟
معرفی اجمالی آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امامعارف حکیم، آیت الله محمد علی شاه آبادی (قدس سره) به اذعان دیگر علما و عرفای معاصر از عرفای قرن حاضر است و تا جایی که می دانیم، ایشان را مؤثرترین فرد در شکل دهی عرفان حضرت امام خمینی(ره) دانسته اند
حس هویت طلبی فرد در اعماق وجودش پنهان است اما پس از شنیدن این سخنان، احساساتش جریحه دار میشود و تعلق بیشتری به این هویت پیدا می کند. پس به هویتش چنگ میزند و آماده حمله می شود تا به نوعی «خودش» را پیدا کند. و اینجاست که فعالیت های سلبی بر ضد هم شکل می گیرد. و در این فضاست که گرایش ...
قرار نیست مذهبی جدید که مبتنی بر مشترکات یا توافقات مذاهب باشد تولید شود و همگان بدان تمسک بجویند. لذا اگر مذاهب اسلامی بر اساس حکم فقهی شان با یکدیگر نماز نخواندند، دلیل بر عدم وجود وحدت نمی باشد چرا که قرار نیست در همه آداب نیز اشتراک عمل ایجاد شود.
وقتی پدر تویی , همه ی ما برادریم /
سوی تو می دویم...که تنها تو مقصدی
شعر این قطعه از حسین صیامی شاعر جوان و انقلابی است که به وحدت مسلمانان شیعه و سنی جهان و دعوت مسلمانان به وحدت و مقابله با صهیونیست و تکفیری ها اشاره دارد.
مشکل اساسی در «خط اتصال و ارسال» است. که گاهی از طرف حاکمان سیاسی قطع میشود، گاهی از طرف غیر سیاسیون و گاهی هم مشکل از ماست! که خط اتصالی را، برای صحبت با امت به کار گرفته ایم که ما را به تمام گروه های آن وصل نمی کند. یعنی «خط اتصال نخبه محور». و از دیگر خطوط اتصال اساسی که میتواند ...
من یک حرف در دلم مانده هست که می خواهم آن را بیان کنم. و آن این است که این همه درگیری و کشتار در پاکستان ریشه در قم دارد. آنهایی که لعن می کنند می گویند که از عالمی در قم فتوا داریم.
کافی ست دگر بگو مگو، ای یاران! /
چون گل باشید خنده رو، ای یاران! /
هم رتبه ی فرمان «اطیعوا الله» است/
فرمان «و لا تنازعوا» ای یارن!
از یک طرف نگرش و سیاستهای نارسا در جمهوری اسلامی نسبت به مهاجرین افغانستانی که باعث بوجود آمدن رفتارها و قوانین نامناسب و محروم کردن مهاجرین از حقوق تحصیلی و شهروندی میشود، از طرف دیگر فعالیت و تلاش روز افزون گروههای شیعه انحرافی، باعث می شود هر روز جوانان بیشتری به افکار ...
اگر حوزه های علمیه با نگرش تمدنی امام راحل همراه نشوند، مساله تقریب و وحدت جلو نخواهد رفت. مساله ای که خاستگاه مذهبی دارد را باید مبلغان دین تبلیغ کنند. از همین رو ترویج گفتمان وحدت در بدنه حوزوی از مهمترین و با اولویت ترین اقدامات مربوطه است. 1.
امروز رهبر انقلاب خطاب مستقیم خود را به سوی تشکلهای مردمی خودجوشی آورده اند که در حال تلاش مخلصانه برای تقویت فرهنگ انقلابی هستند. از موضوعات مهمی که ایشان دائما بر آن تاکید دارند ولی پژواک لازم را نمی یابد مساله وحدت اسلامی است. اینها بخشی از
فضای وب دیگر از وبلاگ نویسی عبور کرده و شبکه های اجتماعی و نیز موبایل وب، همه جا را فراگرفته است. اطلاع رسانی انبوه و لحظه ای از ویژگی های این فضاست که خوب است از آن بهره برده شود. آنچه در ذیل آمده تنها گوشه ای از ایده های قابل اجراست. بسیاری از
از عرصه های عمومی که می توان در ایام وحدت فعال کرد فضاهای شهری است. فضاهایی که مخاطبی عام را در بر می گیرد و نیازمند استفاده از هنرمندی و ظرافتی خاص در اجرای برنامه است. اینها برخی ایده ها برای این فضاست.
یک دسته از اقداماتی که می تواند بر گسترش فکر تقریبی موثر باشد و خصوصا برای نسل جدیدی که به شدت با رسانه ها مرتبط است اثرگذار افتد تولیدات مولتی مدیاست. اینها بخشی از اقدامات این حوزه است که می توان باز هم به انها افزود.
مراد از وحدت فقهی در اینجا این نیست که اساس اختلاف فتوا از میان فقه مذاهب اسلامی برچیده شود و همة علما به یک شکل اجتهاد کنند؛ زیرا این عمل شدنی نیست، بلکه منظور آن است که از اختلافهای موجود استفاده گردد، و این شکافهای فتوایی رحمت شمرده شود نه چیزی دیگر. در صورت در پیش گرفتن ...
دانشجویان اهل سنت – و به یک معنا مردم مناطق سنی نشین- معمولاً مقیدتر به ضوابط شرعی هستند، در رعایت حرمت عالمان دینی- به تعبیر رایج مولوی ها و آخوندها- بسیار جدی هستند. در بیان علنی مواضع اعتقادی و مخصوصاً سیاسی منش محافظه کارانه ای دارند. از تحریک عواطف و تعصبهای شیعی پرهیز می ...
نکته ها، گفته ها و پیشنهادات مطرح شده درباره وحدت میان شیعه و سنی کمتر با دغدغه هایی فقهی درگیر شده است. جالب این که بحث های مطرح شده در باره وحدت از سوی فقها نیز در بسیاری از موارد در فضایی غیرفقهی و با ادبیاتی صرفاً اصلاحی اجتماعی شکل گرفته است.
در میان علل و عواملی که منجر به اختلاف میان مسلمانان می شود، «عوامل اخلاقی» نیز نقش بسزایی را ایفا می کنند. گاهی مشاهده می شود که فرد بدون اینکه تحت تاثیر مسائل اجتماعی یا سیاسی باشد فقط بخاطر وجود برخی ضعف های اخلاقی و فردی با دیگران درگیر می شود.
متاسفانه الان تشیع مساوی شده است با زیارت اهل قبور و تربت و توسل و مسائلی از این دست. ما فقط از اینها دفاع می کنیم، گویی هویت ما فقط در همین هاست! در حالی که اینها اصول معارف اهل بیت «ع» نبوده و فقط بخشی از معارف شیعه است.
روی کره زمین شهیدی نیست که همچون حسین «رضی الله عنه» دل ها به عشقش بتپد و قلب ها لبریز از مهر و محبت وی و جان ها شیدای وی شود و از غیرت و فداکاری او به جوش و خروش درآید، چه دل ها، قلب ها و جان های شیعیان مسلمان و چه مسلمانان غیر شیعه و حتی دل ها و جان های بسیاری از غیرمسلمانان!
هرکس به شیوه ای به مولا اباعبدالله (ع) ارادت نشان میدهد. مداح با صدا، عالِم با علم، دو و میدانی کار با دویدن و شاعر هم با شعرش. شعرای اهل سنت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بخشی – و فقط بخشی – از اشعار شعرای اهل سنت در رثای امام حسین (ع) را مرور میکنیم
پیامبر اسلام در حیات شان آرزوی شهادت داشتند ولی بطور ظاهری شهید نشدند. برای تکمیل این خواسته پیامبر، حسینِ عالی مقام انتخاب شد. لذا شهادت امام حسین (ع) تکمیل خواسته پیامبر گرامی اسلام می باشد چون امام حسین (ع) ظاهرا و باطنا شبیه مصطفی بود.
وقتی به شاهو گفتند که رئیس دانشگاه ایرانمهر تسهیلات ویژه ای را برای ادامه تحصیل وی در نظر گرفته است، با لبخند گفت: من برای تسهیلات این کار را انجام ندادم. حتی اگر کوچک ترین جبرانی هم در کار نبود باز این راه را می رفتم، چون به امام حسین(ع) ارادت دارم.
من یادم می آید که چهل سال پیش که کودک 10-12 ساله بودم، در ماه رمضان و به وقت سحری، پدرم که روحانی محل و مؤذن مسجد بود، با گریه و زاری و با سوز دل کتاب امام حسین را برایمان می خواند و من باتفاق خواهرم و برادرانم، با علاقه به واقعه کربلا گوش می دادیم و من هنوز صدای گریه پدرم را در آن ...
همه ما اعتقاد و ایمان داریم که قیام امام حسین برای عدالت و قسط و برقراری دین اسلام و خدمت به مردم بود. شهادت، مقاومت، شجاعت و مردانگی امام حسین (ع) برای ما الگو است. ما باید به این پاکان اقتدا کنیم و سیرت این بزرگان را در زندگی پیاده کنیم. تنها یک محبت خالی کافی نیست.