در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
کاروان سرزمین برادری آغاز یک سفر ذهنی بود

سرزمین برادری یک حرکت مقطعی نبوده است
کاروان سرزمین برادری آغاز یک سفر ذهنی بود

سرزمین برادری یک حرکت مقطعی نبوده است

دهباشی: به نظر بنده کاروان سرزمین برادری یک حرکت مقطعی نبوده است. درست است که زمان این سفر کوتاه بود و چند روز بیشتر نبود. اما به نظرم در وجود اغلب همسفرهای بنده یک نیستان آماده شعله ور شدن بود که این سفر می توانست جرقه ی این آتش گرفتن باشد

اندیشه تقریب |

غیر از ائمه(ع) کسی حق ندارد بگوید من و همه پیروانم بهشتی هستیم

اهانت منع قرآنی دارد
غیر از ائمه(ع) کسی حق ندارد بگوید من و همه پیروانم بهشتی هستیم

اهانت منع قرآنی دارد

آیت الله سیدکمال حیدری: بنده از نظر فقهی فتوا می‌دهم که سبّ و لعن نه تنها درباره‌ی اهل سنت و سایر فِرَق اسلامی جایز نیست، بله کسی حقّ اهانت به مقدسات سایر ادیان و آیین‌ها و مکاتب را هم ندارد....اساساً هر چیزى که اهانت باشد، منع قرآنى دارد.

اندیشه تقریب |

تفرقه افکنی گناهی بزرگ و نابخشودنی!

نه از امامان جلو بیفتیم و نه از آنان عقب
تفرقه افکنی گناهی بزرگ و نابخشودنی!

نه از امامان جلو بیفتیم و نه از آنان عقب

آنچه که من از اصول به دست آمده از مکتب اهل بیت(ع) می فهمم آن است که ما در رفتارهای اجتماعی و سیاسی و فکری مان نه از امامان جلو بیفتیم و نه از آنان عقب؛ بنابراین هر نوع عملی که موجب تفرقه میان امت اسلام شده و باعث تحریک گروه های مسلمان بر علیه یکدیگر شود، از گناهان بزرگ نابخشودنی ...

اندیشه تقریب |

حفظ وحدت و عقاید شیعی توأمان تحقق یابد

مسائل اختلافی و تحریک کننده مطرح نشود
حفظ وحدت و عقاید شیعی توأمان تحقق یابد

مسائل اختلافی و تحریک کننده مطرح نشود

آیت الله سیدان با اشاره به اهمیت رعایت برخی مسائل در برگزاری مراسم عزاداری از جمله حفظ وحدت...گفت: همواره این مسئله باید مد نظر مبلّغان باشد که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که برای نابودی اسلام دل به تفرقه امت اسلامی بسته‌اند.

اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هشتم

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هشتم

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری انتقادی است که از طرف امامیه به برخی از صحاح سنی وارد شده است. و از آن طرف هم اهل سنت نیز همین نقد را نسبت به برخی از مجموعه های حدیثی شیعه وارد می دانند

اندیشه تقریب |

جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت سوم

آیین ها و فعالیت های جریان اسلام برائتی
جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت سوم

آیین ها و فعالیت های جریان اسلام برائتی

استدلال ها تمهیدات نظری لازم برای تئوریزه و عملی کردن سلسله آیین هایی را در ترویج و تبلیغ اعمال برائتی فراهم می آورد. اعلام نهم تا پانزدهم ربیع الاول به عنوان هفته برائت و یا اعلام نهم ربیع الاول به عنوان «غدیر ثانی» از اقدامات این جریان است

اندیشه تقریب |

نقش تعصبات در ضعیف کردن جهان اسلام - بخش اول

جلوه های تعصب در دوره امویان
نقش تعصبات در ضعیف کردن جهان اسلام - بخش اول

جلوه های تعصب در دوره امویان

امویان از متعصب ترین شاخه های قبیله قریش بودند. تعصبی که مخالف ارزش های اسلامی بود و امویان را وا می داشت تا مواضع و رفتارهایی داشته باشند که با انسانیت اسلام و عدالت اسلامی هیچ تناسبی نداشت. عصر اموی نیز سرشار بود از تعصبات افسار گسیخته و کمر شکن

اندیشه تقریب |

چرا وضعیت «گفتمان وحدت» اینگونه است؟

روحیه کارمندی و اداری چاره گشا نیست!
چرا وضعیت «گفتمان وحدت» اینگونه است؟

روحیه کارمندی و اداری چاره گشا نیست!

گفتمان وحدت اسلامی در کشور ما در هر سه سطح بینش، دانش و منش، دچار مسائلی اساسی است. مسائلی که نشان می‌دهد اقدامات انجام شده برای حل آنها غیرموثر بوده‌اند و شایسته است که متولیان و دلسوزان این عرصه، نسبت به عملکرد خود بازخوانی جدی‌تری داشته باشند.

اندیشه تقریب |

خاطراتی از نگرش و سیره جهانی مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی

عالِم عالَم اندیش
خاطراتی از نگرش و سیره جهانی مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی

عالِم عالَم اندیش

به بیش از 50 کشور جهان سفر کرده بودند. در سفرهای متعددی دانشمندان به ایشان مراجعه می کردند و ضمن استقبال از سخنان ایشان، ابراز می کردند که ما گمان نمی کردیم برای وضعیت جهان اسلام، راه حلی مانده باشد، کاش زودتر با افکار شما آشنا می شدیم

اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هفتم

چهار نکته پیرامون راویان ضعیف در کتب حدیثی
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هفتم

چهار نکته پیرامون راویان ضعیف در کتب حدیثی

حجم بزرگ مطالعات رجالی انتقادی شاهدی است بر رشد و پویایی جریان نقد و ارزیابی حدیث و نیز گویای وجود واقع گرایی در داخل مذاهب اسلامی است. بنابراین یقینا این کتاب ها – مانند کتب توثیقات – نقطه ی درخشان میراث اسلامی ما هستند

اندیشه تقریب |

جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت دوم

چارچوب های مورد تاکید جریان اسلام برائتی چیست؟
جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت دوم

چارچوب های مورد تاکید جریان اسلام برائتی چیست؟

در نظر این جریان «امامت» بهانه ی هستی و ملاک فوز نجات است...جهان در مداری از ولایات (ولایت مطلقه ی الهیه، ولایت تشریعیه الهیه، ولایت نبویه، ولایت علویه، ولایت نیابت خاصه، و ...) در حال حرکت است و امامت واسطه ی جریان ولایت الهیه بر زمینیان است

اندیشه تقریب |

اتحاد کرده اند که با هم متحد نباشند!

تنازع و وحدت کلمه
اتحاد کرده اند که با هم متحد نباشند!

تنازع و وحدت کلمه

اکنون مسلمانان جهان بیش از یک میلیارد نفرند، و....ولی متاسفانه همانگونه که سید جمال الدین اسدآبادی گفته است: بزرگترین بلای شرقی ها این است که در متحد بودن با هم اختلاف دارند و در اختلاف با هم اتحاد دارند و اتحاد کرده اند که با هم متحد نباشند.

اندیشه تقریب |

شیعه‌ی انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل هم هستند

وحدت‌گرایی، مبنای تقسیم جبهه حق و باطل
شیعه‌ی انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل هم هستند

وحدت‌گرایی، مبنای تقسیم جبهه حق و باطل

رهبر انقلاب با دسته‌بندی جبهه حق و باطل به دو جریان وحدت‌طلب و تفرقه‌خواه، تلاش اصلی دشمن را ایجاد تفرقه در بدنه جهان اسلام دانستند. در این مجال، سعی خواهیم کرد با تبیین چرایی این سخنان، نسبت‌مان با جریانات موجود را تا حدودی شفاف‌تر نماییم

اندیشه تقریب |

آیا تولی و تبری ضد وحدت اسلامی است؟

وحدت اسلامی - بخش سوم
آیا تولی و تبری ضد وحدت اسلامی است؟

وحدت اسلامی - بخش سوم

بحث تولی و تبری دو امر کاملا طبیعی به شمار می روند. کسی که به امامت امامی اعتقاد دارد بایستی از دشمنانش بیزاری بجوید و نسبت به دوستانش، محبت داشته باشد. تبری به این معنا نیست که شخص از کسی که اعتقادی مانند اعتقاد او ندارد، بیزاری جوید

اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت ششم

انتقادی که شیعه بر سنی، و سنی بر شیعه وارد می کند!
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت ششم

انتقادی که شیعه بر سنی، و سنی بر شیعه وارد می کند!

برخی از مننقدان امامیه معتقدند که کتب حدیثی اهل سنت پر است از راویان ضعیف. و این یعنی میراث حدیثی سنی، به رجال ضعیف تکیه دارد و خالی از ثقات است. این انتقادی است که شیعه بر سنی وارد می کند و سنی بر شیعه

اندیشه تقریب |

جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت اول

اسلام برائتی تقریب را عملی انحرافی می داند!
جریان شناسی اسلام برائتی - قسمت اول

اسلام برائتی تقریب را عملی انحرافی می داند!

شاید بتوان گفت کمتر کسی از علما مخالف تقریب ادیان و مذاهب است.....اما برخی ثمره ی عملی بر این گونه تقریب ها مترتب نمی بینند و آن را سبب عقب نشینی از خواسته های شیعی می دانند.

اندیشه تقریب |

نقش اندیشمندان دینی در اشاعه فرهنگ تقریب و صیانت از هویت اسلامی - بخش سوم

اخلاق اسلامی حکم می کند توهین و اذیت دیگر مسلمانان را ممنوع گردانیم
نقش اندیشمندان دینی در اشاعه فرهنگ تقریب و صیانت از هویت اسلامی - بخش سوم

اخلاق اسلامی حکم می کند توهین و اذیت دیگر مسلمانان را ممنوع گردانیم

وحدت علمی و فرهنگی همان تقریب مذاهب اسلامی است. عالمان دینی دارای جایگاهی خاص می باشند که می توانند از طریق سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره و هم از مسیر نوشتن کتاب و مقاله و هم از راه صدور فتوا و همچنین استفاده از فرصت کرسی درس و فضاهای مجازی، به نشر اندیشه تقریب و وحدت دست بزنند.

اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت پنجم

امانت داری و تخصص محدث در تعامل با احادیث مهم است نه آرای فقهی و عقایدی او
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت پنجم

امانت داری و تخصص محدث در تعامل با احادیث مهم است نه آرای فقهی و عقایدی او

نقد شیخ الشریعه بر بخاری از افراطی ترین نقدهاست. ما شأن شیخ الشریعه را بالاتر از این می دانیم که این گونه با خشونت و تندی صحبت کند. و از تمام علمای اسلام، در هر مذهب و طائفه ای که هستند، می خواهیم از این ادبیات و اعمال تهاجمی افراطی خودداری کنند.

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی - بخش دوم

واجب است که خودمان را در قبال تمامی مسلمانان مسئول بدانیم
وحدت اسلامی - بخش دوم

واجب است که خودمان را در قبال تمامی مسلمانان مسئول بدانیم

بایستی مخلصانه تلاش کنیم تا به شیعه و سنی بفهمانیم که این اختلافات نباید موجب شود تا گروهی از اسلام خارج شود. همه ما مسلمانیم و به اصول اصلی اسلامی اعتقاد داریم و واجب است که خودمان را در قبال تمامی مسلمانان مسئول بدانیم

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی - بخش دوم

دعوت به تقریب و همگرایی همان دعوت به توحید و وحدت است
وحدت اسلامی - بخش دوم

دعوت به تقریب و همگرایی همان دعوت به توحید و وحدت است

در قرن حاضر در راه مساله تقریب بین مذاهب اسلامی به خصوص بین شیعه و اهل سنت، تعداد زیادی از علمای بزرگ مسلمان کوشیده اند و در این راستا تلاش های بسیاری نموده اند.شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر تاثیر چشمگیری در دعوت برای تقریب بین مذاهب داشت

اندیشه تقریب |

آیة الله اشرفی اصفهانی:

 امروز مساله مهم، اتحاد و اتفاق بین برادران شیعه و برادران اهل سنت است
آیة الله اشرفی اصفهانی:

امروز مساله مهم، اتحاد و اتفاق بین برادران شیعه و برادران اهل سنت است

آیة الله اشرفی اصفهانی می دانست که مهم ترین وظیفه اش، حفظ وحدت و ایجاد برادری و صمیمیت در بین مردم است. او می گفت :"یکی از توطئه های بزرگ دشمن این است که می خواهد بین اقشار مختلف، اختلاف بیندازد، بین شیعه و اهل سنت و دیگر فرق مسلمین تفرقه بیندازد"

اندیشه تقریب |

بررسی حیات امت اسلامی

ما باید از پیروزی های برادران مجاهدمان در لبنان و فلسطین خوشحال باشیم
بررسی حیات امت اسلامی

ما باید از پیروزی های برادران مجاهدمان در لبنان و فلسطین خوشحال باشیم

اسلام یکی است و تمام اختلافات بین فرقه های اسلامی در اصل دین وجود ندارد، لذا واجب است همه در یک صف باشیم و یکدیگر را کمک کنیم و به حرف بدخواهان گوش ندهیم. ما باید از پیروزی های برادران مجاهدمان در لبنان و فلسطین خوشحال باشیم

اندیشه تقریب |

کنفرانس وحدت؛ آسیب‌ها و پیشنهادات

کنفرانس وحدت؛ آسیب‌ها و پیشنهادات

کنفرانس‌های تقریب به‌عنوان شاخص‌ترین اقدام در راستای دیپلماسی وحدت با دو نوع چالش اصلی روبروست. چالش نخست ناظر به چالش‌های ساختاری برگزاری کنفرانس‌های حجیم است که سطح مطلوب تأثیر و تأثر در آن بسیار کاهش می‌یابد. چالش دوم ناظر به کنشگری بالای مؤلفه‌های سیاسی منطقه بر روی ...

اندیشه تقریب |

« ۷  ۸  ۹ ۱۰ »
۲۴ از ۵۴۳ نتیجه
۹ از ۲۳ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰