در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم

وقتی پیامبر وارد مکه شدند ما رصد می کنیم که عمل ایشان چه تمایز ها و تفاوت هایی با پادشاهان داشته است. پیامبر منع می کند از اینکه یک انسان عزیز در آن جامعه مثل ابوسفیان، ذلیل شود. حتی فراتر، برای اینکه تأمین عزت شود او را در امن و خانه اش را مأمن دیگران قرار داد، در حقیقت عزت را ...

اندیشه تقریب |

حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟
حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟

بلاد ما در قرون گذشته که مورد تسلط غرب بوده تحت عناوین و اختلافاتی که ایجاد کردند مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین چاره ای نیست، مسائلی که باعث می شود غرب بتواند ما را مورد سوء استفاده قرار دهد را بشناسیم

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم. مقصود از اصول اجتماعی اصولی است که از نظر دین در جامعه مجاز است، یا اینکه دین آنها را به عنوان اصول بدیهی اجتماعی انسانی مجاز یا حتی ضروری می شمارد، ضروری یعنی فراتر از مجاز و طبیعی بودن، بلکه به عنوان یک عمل انسانی، عملی ضروری است. البته بخش اصول ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است

"وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ ..."(نحل/112) ادعا این است که این بخش از آیه می تواند منبعی برای تولید نظریه ی همزیستی باشد و حداقل سه بخش نظریه را ارائه کند که عبارتند از دامنه ی تعایش، نوع تعایش ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد. مثلا شیعه بگوید من برای خودم زندگی می کنم، سنی بگوید من برای خودم زندگی می کنم، امت اسلامی متشکل از هر دو گروه است! قضایا به هم گره و پیوند خورده است. اگر مشکلی در نقطه ای رخ بدهد در سایر نقاط جهان اسلام بازتاب پیدا می کند.

اندیشه تقریب |

معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران
معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران

معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و تشکیلات و جناحهای گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد. معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند؛ «رحماء بینهم» باشند؛ همدیگر را تحمّل کنند؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آن‌ها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی
وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی

فرایند وحدت در عرصه های مختلف، تجربه های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در عرصه ی فرهنگ، که بر افق های وحدت محور فرهنگ اسلامی تاکید داشته است. در عرصه های فکری و نظری؛ که با روشی اجتهادی و علمی با اختلافات روبه رو می شود.

اندیشه تقریب |

تمدن بنیادین وحدت

 در اندیشه مالک بن نبی
تمدن بنیادین وحدت

در اندیشه مالک بن نبی

مشکل هر گروهی که در ماهیتش است، مشکل تمدنش است، برای هیچ گروهی ممکن نیست مشکلش را بفهمد یا حل کند تا زمانی که سطح فکرش نسبت به مسائل انسانی بالا نرود و در فهم عواملی که تمدن ها بر آن مبتنی است و یا باعث نابودی آنها می شود، عمیق نشود.

اندیشه تقریب |

تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید
تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید "درس سید جمال الدین شناسی" در تقریب داشته باشیم

آنچه از این روایت ها استفاده می شود، این است که مسلمانان موظفند به هنگام دور شدن از هم، جهت از میان برداشتن فاصله ایجاد شده (یعنی: تقریب) اقدام کنند؛ طبیعتا فرقی نمی کند، عامل این دوری، قومیتی باشد، یا سیاسی ... و یا عامل آن، وضعیتی ناشی از تعدد مذاهب میان آن ها و عدم تعامل درست ...

اندیشه تقریب |

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود این‌جور به ملّتها ظلم بکنند؛ صدای اسلام را خاموش میکنند تا بتوانند مسائل مستضعفین عالم را از یادها ببرند، مسئله‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند، غصب یک کشور اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ هدفها اینها است. اگر ما به قرآن و به هدایت قرآن تمسّک ...

اندیشه تقریب |

«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف
«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف

این امت را چه شده است که با این همه نعمت ها و امتیازها دچار چنین خواری و ذلتی شده است. و مقام و منزلتی که خداوند به او داده است را از کف داده و آماج دشمنی دیگر قوم ها و امت ها گشته است؟ امتی که روزگاری تمامی سررشته های قدرت را به دست داشت، چه چیزی این چنین به ضعفش کشانده، که در چشم ...

اندیشه تقریب |

فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست
فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست

دراین مطلب میخواهیم به روشی بپردازیم که در اواسط دوران اسلام به وجود آمد و آن روش لعن بین مردم بود. اینکه گروهی، گروه دیگری را لعن میکردند یا اینکه مقدسات آنها را مورد لعن قرار میدادندو به این لعن کردنشان وجهه شرعی میدادند و باعث از بین رفتن حرمتها می شدند

اندیشه تقریب |

مستند داستان تقریب+فیلم کامل

ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی
مستند داستان تقریب+فیلم کامل

ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی

مستند «داستان تقریب»به موضوع ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی می‌پردازد. کارگردان این اثر سعی داشته با نگاه مستند محض و بی طرفانه نقش تقریب مذاهب را به تصویر بکشد و از کلیشه های رایج فاصله گیرد.

اندیشه تقریب |

طریقه رفتار مسلمانان با غیرمسلمانان چگونه باید باشد؟

نه افراط نه تفریط
طریقه رفتار مسلمانان با غیرمسلمانان چگونه باید باشد؟

نه افراط نه تفریط

در سیره رسول خدا «ص» نقل شده که همسایه ای یهودی داشتند که مریض شد. حضرت همراه صحابه به عیادت او رفتند. همچنین سفارشات حضرت به همسایه بطور مطلق بیان شده که هم مسلمانان وهم غیر مسلمانان را شامل میشود. در سیره امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که طعامی نداشتند از همسایه یهودی خود ...

اندیشه تقریب |

طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی

همه «ریگی» ها «عبدالمالک» نیستند!
طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی

همه «ریگی» ها «عبدالمالک» نیستند!

مردمان طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی هرچند از تعمیم دادن جنایت های یک فرد خاص به تمام کسانی که نام خانوادگی «ریگی» دارند، گلایه های بسیار دارند اما صبورانه ناملایمتی ها را تاب آورده اند. این ناملایمتی ها تا حدی بوده که حتی بعضی مجبور شده اند نام خانوادگی خود را تغییر دهند!

اندیشه تقریب |

نمونه های از سختگیری های خوارج

مواجهه امام علی «ع» با تکفیری ها چگونه بود؟
نمونه های از سختگیری های خوارج

مواجهه امام علی «ع» با تکفیری ها چگونه بود؟

علی رغم اشتباهاتی که خوارج انجام دادند و حتی حکم به تکفیر مولا امیرالمومنین کردند ولی حضرت حکم به تکفیر آنها نفرمودند. بلکه دیده میشد که حضرت حقوق آنها را می دادند و تاکید داشتند به اینکه با آنها مثل مسلمانان رفتار شود.

اندیشه تقریب |

بازخوانی آخرین پیام شهید محمدباقر صدر به ملت عراق: 

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم!
بازخوانی آخرین پیام شهید محمدباقر صدر به ملت عراق:

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم!

ای برادر و فرزند سنی ام! من با تو همراهم! به همان اندازه که با تو ای برادر و فرزند شیعی ام همراهم! من به همان اندازه که با اسلام باشید؛ با شما هستم و به همان اندازه که این مشعل بزرگ را برای نجات عراق از کابوس سلطه گری و ذلت و ستم به دوش می کشید؛ با شما خواهم بود.

اندیشه تقریب |

پیشنهاداتی فرهنگی به تولیت جدید آستان قدس رضوی

آستان قدس «ظرفیت فرهنگی» عظیمی دارد
پیشنهاداتی فرهنگی به تولیت جدید آستان قدس رضوی

آستان قدس «ظرفیت فرهنگی» عظیمی دارد

مراکز اقامتی و بسیاری دیگر از مراکز وابسته به حرم رضوی به نحوی طراحی شده‌اند که لاجرم مخاطبانی از جنس ثروتمندان دارند؛ این رویه متناسب با بارگاه امامی که مردم، زیارت او را «حج فقرا» می‌دانند یک بازخوانی جدی در این فرهنگ می‌طلبد.

اندیشه تقریب |

مروری بر تبعات منفی تغییر مذهب در مناطق مشترک شیعه و سنی

تمرکز فعالیت های دینی بر ستیز با مذهب مقابل
مروری بر تبعات منفی تغییر مذهب در مناطق مشترک شیعه و سنی

تمرکز فعالیت های دینی بر ستیز با مذهب مقابل

وقتی این حس حاکم شد، فرد تمام توان خود را بسیج خواهد کرد تا به وسیله مقابله با مذهب مقابل و بدگویی و ایجاد نفرت از آن مذهب، عدم تغییر مذهب هم مذهبی های خود را بیمه کند. در نتیجه روحانی ای که تا پیش از این در مسجد احکام می گفت و توصیه های اخلاقی می کرد، امروز تمام مباحث خود را به ...

اندیشه تقریب |

وحدت گرایی را از شهید ثانی یاد بگیریم!

ماجرای شهادت شهید ثانی
وحدت گرایی را از شهید ثانی یاد بگیریم!

ماجرای شهادت شهید ثانی

شهید ثانی در دمشق صحیح بخاری و صحیح مسلم را مطالعه و تدریس کرده است. بعد به مصر می رود و بعد از آن به بیت المقدس می رود. در آنجا از شمس الدین اباللطیف مقدسی، عالم بزرگ اهل سنت اجازه نقل حدیث می گیرد. ایشان بعد به قسطنطنیه می رود. می رود نزد قاضی عسکر، محمد بن محمد بن قاضی زاده رومی، ...

اندیشه تقریب |

باید فرهنگ تقریب را در میان عموم گسترش داد

« تنوع » منافاتی با « وحدت » ندارد
باید فرهنگ تقریب را در میان عموم گسترش داد

« تنوع » منافاتی با « وحدت » ندارد

در جریان «تقریب» ازنخبگان، علما و فرهنگیان انتظار می رود که درعرصه ی تفکر، استدلال و در راه و روش، در را به روی اندیشه ها و نظرات مختلف مسلمانان باز کنند. اما مساله اینجاست که نباید فعالیت های تقریبی منحصر به این طبقه نخبه شود. بلکه ضروری است فعالان عرصه تقریب به این سمت پیش ...

اندیشه تقریب |

افراط در معنای عام

مواجهه فرهنگی با افراط
افراط در معنای عام

مواجهه فرهنگی با افراط

باید درک کنیم که فرهنگ در این جا نقش بسیار مهمی دارد. چه در مواجهه با افراط. و چه در گسترش اعتدال. پس علاوه بر توجه به قدرت فرهنگ ، باید سعی کنیم بر توانایی های خودمان بیفزاییم تا بتوانیم از آن در راه مواجهه با افراط و گسترش اعتدال به خوبی استفاده کنیم.

اندیشه تقریب |

همگى در صلح و آشتى درآیید!

همگى در صلح و آشتى درآیید!

این هم از خطاب قرآنی! آیا مومنانی که در آیه مخاطب قرار گرفته اند همه شان در صلح و آشتی داخل شدند، یا از همگی از آن خارج شده اند؟! اما در سایه وجود این آیه دوری و جدایی حیرت انگیز در طول تاریخ طولانی و ادامه دار از کشمکش ها و درگیری ها و جنگ های بین مسلمین چگونه به وجود آمده است؟ ...

اندیشه تقریب |

تأملاتی اسلامی در موضوع اقلیت ها

تأملاتی اسلامی در موضوع اقلیت ها

حد فاصل بین خصوصیت و تعصب همان است که در حدیثی از امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) آمده است. آن حضرت فرموده است: "إن العصبیة التی یأثم علیها صاحبها أن یرى الرجل شرار قومه خیراً من خیار قوم آخرین ولیست العصبیة أن یحب الرجل قومه ولکن أن یعین قومه على الظلم". "تعصبی که صاحبش به خاطر ...

اندیشه تقریب |

« ۱۰  ۱۱  ۱۲ ۱۳ »
۲۴ از ۵۳۷ نتیجه
۱۲ از ۲۳ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰