در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری

اتفاق نظر امت اسلام - مبنی بر این که قرآن و سنت نبوی بر سایر ادله مقدم اند و در بین این دو نیز قرآن که نقلی متواتر است، بر سنت نبوی که شیوه های نقلی مختلفی دارد، مقدم است. - اولین قاعده در وحدت فکری اسلامی را پایه ریزی کرده است.

اندیشه تقریب |

توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

 ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست
توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه گفت: مشکلی که الان وجود دارد این است که بین حوزه های علمیه ما در قم، نجف، مشهد و ... ارتباط فرهنگی فعالی با مجامع علمی اهل سنت وجود ندارد. در گذشته ارتباطات ما با مجامع علمی اهل سنت خیلی بیشتر از امروز بوده است

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان

اولین ادب این است که مسلمان در قلبش، محبت تمام افراد بشر را داشته باشد... اختلاف، از مرزهای علمی و فرهنگی خودش فراتر نرود. و شکل تعصبی و حزبی و گروهی نگیرد. اختلافات تاریخی را در همان چهارچوب تاریخی اش بگذاریم. و از آنچه که نزدیک می کند صحبت کنیم. نه از آنچه که دور می کند

اندیشه تقریب |

مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری

چرا نگاه اندیشمندان از تاثیری که مذاهب فقهی در ایجاد وحدت فکری بین توده علماء مسلمان و عامه مسلمین داشته است قاصر است؟روش استدلال مذاهب فقهی مختلف و شیوه آنها در ترتیب ادله، باعث ایجاد وحدت فکری در بین مسلمین شده است

اندیشه تقریب |

دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!
دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!

این گزارش مربوط به فتنه ای مذهبی است که در سال 1202 در بخارا و خراسان پدید آمد... در آن سال امیر منغیتی، مکتوبی دو صفحه ای علیه شیعه نوشت و همان وقت عالمی شیعی جوابیه ای به او داد.این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد.....

اندیشه تقریب |

امام خمینی(ره): 

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم
امام خمینی(ره):

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است ؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام [اختلاف کنیم ]....ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است که دست به هم بدهیم

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است

از عواملی که اتحاد مسلمانان را تبدیل به تفرقه کرد، تعصب مذهبی است. منظور از آن، این است که مردم، مذهبی را در عقاید، فکر و فقه انتخاب کنند و به شکل متعصبانه از آن پیروی کنند. و هر آنچه غیر از آن است را باطل بپندارند. و به همین دلیل است که مذاهب عقیدتی و فقهی وسیله ای برای تفرقه شدند

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست. بلکه باید موانعی که بر سر این راه ها قرار دارد را نیز شناخت. و از همین روست که آیه ی شریفه هشدار می دهد که دنباله رو گامهای شیطان نباشید.... بنابراین کسی که دنباله رو گامهای شیطان است، در واقع در مسیری حرکت می کند که « مخالف ورود به صلح » ...

اندیشه تقریب |

شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است
شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است

یکی از پربسامدترین تبلیغات ضدایرانی در فضای جهان اسلام که متاسفانه تاثیر بسیاری منفی بر افکار عمومی مسلمانان منطقه نسبت به جمهوری اسلامی داشته، این است که ایران دنبال تغییر مذهب اهل سنت منطقه و شیعی کردن آنان است!....در حالی که رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام

از وحدت صحبت کردیم. باید از ضد آن هم صحبت کنیم. خصوصا این که همین ضد است که امروز بر جهان اسلام حاکم است. پس باید اسباب تفرقه را مشخص کنیم، تا گامی باشد برای تحقق وحدت اسلامی. همانطور که تشخیص مرض، اولین گام در مسیر درمان است. وقتی که به اولین ریشه های تفرقه در دنیای اسلام رجوع می ...

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است

از جمله آیات قرآن کریم که بیشترین دلالت و جامع ترین بیان را در باره ی صلح دارد، آیه ی 208 سوره ی بقره است. ( یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافة .....)از همین رو این آیه، جزء آیاتی است که در بررسی موضوع صلح در اسلام و در فرایند استباط مفهوم صلح از قرآن کریم، کاربرد زیادی دارد

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت

عبادات اسلام نیز، همگی نمایانگر وحدت هستند و به آن فرا می خوانند. مثلا « نماز » که عمود دین است را بنگرید. مسلمانان، از حاکمان تا مردم و از اغنیا تا فقرا، و از رئیسان تا خدمت گزاران ، همگی در یک صف می ایستند و جبین بر خاک می سایند و ندای الله اکبر من کل کبیر را سر می دهند.

اندیشه تقریب |

نظرات آیت الله سید کمال حیدری

خطرات افراطی گری مذهبی و دلایل آن
نظرات آیت الله سید کمال حیدری

خطرات افراطی گری مذهبی و دلایل آن

اکنون اگر به برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از انگلستان و آمریکا پخش می‌شوند نگاه کنید، آشکار است که معادله همان نظریه ابن تیمیه است، اما با نسخه شیعی. بر این عناوین متمرکز گردید چرا که این‌ها در اندیشه شیعی تاثیرگذار است....هرکس به این‌ها گوش سپارد به شیطان گوش سپرده، ...

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش سوم

شیوه ها و راهبردهای وحدت
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش سوم

شیوه ها و راهبردهای وحدت

روشن است که موفقیت اسلام در عرصه های جهانی و صیانت از موجودیت و هویت اسلامی و دعوت مردم به معنویت و تبلیغ برای بازگشت به فطرت اصلی و آیین الهی، در گرو شناخت الهی، درگرو شناخت چگونگی رودررویی و برخورد فراگیر جهانی است. از سوی دیگر، وحدت اسلامی دارای دو جنبه عاطفی و اخلاقی و فکری ...

اندیشه تقریب |

هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش دوم

اخوّت بزرگتر از وحدت است
هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش دوم

اخوّت بزرگتر از وحدت است

اسلام در این آیه نگفته است: « إنمّا المؤمنونَ متّحدون »، هرچند که متحدّون هم خوب است؛ ولی گفته است: أخوت برادری، رنگ و بویی عاطفی و انسانی دارد و هر آنچه را که وحدت دارد، دارد، با ارزش افزوده های بیشتر؛ یعنی ارزش‌ها و جوانب انسانی بیشتری در لفظ إخوة (برادران) وجود دارد

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش دوم

معانی و صور تقریب، تعامل، هم گرایی وحدت
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش دوم

معانی و صور تقریب، تعامل، هم گرایی وحدت

گفتمان انقلاب اسلامی چهارمین نظریه و تئوری است که در این میان وجود دارد. این گفتمان که از نظریات حضرت امام نشأت می گیرد، منادی بین الملل اسلامی وحدت امت زیر یک پرچم و دفاع از تمام مسلمین در همه ی جهان است؛ البته باید گفت که با وجود تئوری های قبل، اسلامی حقیقی به معنای جمع میان ...

اندیشه تقریب |

هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش اول

وحدت محافظ دین می‌باشد
هشت نکته قابل توجه در آیه اخوت - بخش اول

وحدت محافظ دین می‌باشد

آیات متعددی در قرآن وجود دارد که هدف آنها برپایی وحدت میان امت اسلامی است. هر آیه‌ در این زمینه دارای ادبیاتی بسیار نیرومند است و دربردارنده‌ی مضامینی مستحکم، قوی و عمیق در ارتباط با وحدت اسلامی است. یکی از آیات، آیه‌ی معروف« إنّما المؤمنونَ إخوةٌ فأصلِحوا بینَ أخَوَیکُم» ...

اندیشه تقریب |

وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش اول

علل اهمیت و ضروریات ایجاد وحدت در میان امت اسلامی
وحدت از دیدگاه آیت الله اعرافی - بخش اول

علل اهمیت و ضروریات ایجاد وحدت در میان امت اسلامی

درباره اصول اخلاقی مورد تاکید در ارتباط با سایر فِرق مختلف اسلامی باید گفت که در این زمینه اصول و قواعد گوناگونی داریم و در فقه، اخلاق و روایات ما به این امر اهتمام زیادی شده است. برای مثال در این زمینه می توان از مبحث تقیه نام برد؛ با اندکی تامل در این مبحث می توان دریافت که ...

اندیشه تقریب |

آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

شیخ محمد الطاهر بن عاشور در کتاب اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام می نویسد : برادری که در آیه مبارک آمده برای انسان از نسبت پدر و پسری مانوس تر است و علت امتیازش این است که حالت تکلف و اجبار و اطاعت در برادری نیست، و در برادری اوصاف زیادی مانند حالت انتساب و نزدیکی و وصف محبت و ...

اندیشه تقریب |

گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی
گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی

عامه مردم از رهبران میانی الگو می گیرند. مثلا یک معلم بر ذهن دانش آموزان خود موثر است و یا روحانی محله بر ذهنیت افراد آن محل موثر است. مشکل ما این است که در سطح نخبگانی یا همان رهبران میانی همگرا عمل نکرده ایم. تا جایی که امروزه، موضوع همگرایی مذهبی به وضعیت نگران کننده ای رسیده ...

اندیشه تقریب |

پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی
پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی

در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاست‌های تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی اصرار می‌ورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان می‌دهد ...

اندیشه تقریب |

طه جابر العلوانی:

 باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ  را پیدا کرد
طه جابر العلوانی:

باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد

هر تعداد از فرقه های که به آنها فرقه اسلامی اطلاق می شود باید علت های جدایی آنها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد علاوه بر اینکه در احادیث منسوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به وجود اختلافات در بین مسلمانان که باعث فرقه های مختلف در اسلام می شود اشاره شده است که لازم ...

اندیشه تقریب |

اتحاد در کلام طه جابر العلوانی 

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست
اتحاد در کلام طه جابر العلوانی

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست

باید دانست که تنها افراد توانا و یکتاپرست واقعی هستند که می توانند به اسلام خدمت کنند. افرادی که توانایی رویارویی با چالش ها را دارند. کسانی که از صلابت کافی و استقامت لازم برخوردار می باشند. همانطور که می دانیم مراحل روند حاکمیت غربی منجر به این شده است که اتحادها از بین رفته و ...

اندیشه تقریب |

بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام
بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام

پیامبران و کتاب های نازل شده و قبل از همه، قرآن کریم برای درمان اختلافات بشر آمده است نه برای زیاد کردن ماده اختلاف، و نه برای اینکه خودش موضع و ماده اختلاف باشد. پس اختلاف ناپسند است. با وجود اختلاف، ایجاد امتی واحد که قلب ها وابسته به هم، کلمه اش واحد و مجموعه ای که شامل وحدت ...

اندیشه تقریب |

« ۹  ۱۰  ۱۱ ۱۲ »
۲۴ از ۵۳۷ نتیجه
۱۱ از ۲۳ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰