ممکن است هریک از ما با افراد سنّی مذهب برخورد اجتماعی داشته باشیم. با این افراد چگونه باید برخورد کنیم؟ ما به عنوان شیعیان اهل بیت «ع» چه رفتاری باید داشته باشیم تا رضایت خدا، پیامبر و اهل بیت بزرگوار ایشان را در پی داشته باشد؟ نظر مراجع معظم تقلید را در این باره جویا شدیم
اگر کل نهج البلاغه را بنگریم جز در موارد بسیار معدود مساله اینکه خلافت حق ایشان بوده است را نمی یابیم ولی صدها مورد تاکید بر مساله عدالت و نفی ظلم را می توان دید حال می بینیم که جریان سنتی از علی علیه السلام که نماد عدالت است دم می زند ولی خود دغدغه عدالت طلبی و ظلم ستیزی ندارد!
جریان سلفی شیعه، فعالیت شدید خود را آغاز کرده و بر مسائل مورد اختلاف تمرکز و آنها را برجسته می سازد. این جریان با طرح دوباره و مبالغه آمیز بعضی مسائل شعارگونه ولایی، محافل داخلی شیعه را نا آرام کرده و باعث می شود تصویری منزجر کننده از مذهب شیعه به دیگران منعکس شود. از سوی دیگر، ...
اگر کسى در این زمینه اقدامى بکند که موجب تحریک احساسات طرف مقابل است و موجب ایجاد دشمنى است، یقین بداند به آمریکا دارد کمک میکند، به انگلیس خبیث دارد کمک میکند، به صهیونیسم دارد کمک میکند
فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باب وحدت و تقریب آنقدر زیاد است که تجمیع همه آنها شاید چندین جلد کتاب را طلب کند. اما در اینجا خلاصه ای از این فرمایشات به صورت موضوع بندی شده آورده می شود.
اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است، جنّ و انس بدانند که من رافضی هستم. /// خاندان پیامبر دستاویز منند و ایشان وسیله ی رسیدن من به پیامبرند ///اگر محبت علی(که دوست خداست) دلیل بر رفض و بی دینی است، دنیا بدانند که من بی دین ترین مردمانم ///اگر گناه من محبت آل محمد است، از آن گناه توبه نمی ...
وقتی چنان شده ایم که همه ذهن مان را اختلافات و شبهات از طرف مقابل پر کرده است طبعا نه تنها این صمیمیت شکل نمی گیرد که حتی رفتارهای ظاهرا زیبای ما نیز صوری و بی اثر خواهند بود. یادمان نرود که در مساله وحدت صداقت عامل اثربخشی است نه تظاهر به آن!
اگر در عرصه اقتصاد باید حضور مردم دیده بشود تا هم در بعد ایجابی انرژی متراکم و گسترده مردم به میدان بیاید و بارهای سنگینی که دستگاههای ناکارآمد و متمرکز دولتی توان برداشتن آنها را ندارند، بردارد و هم در بعد سلبی مطالبه ای عمومی در زمینه مسائل مختلف ایجاد کند تا دولتمردان را ...
علمای شیعه و سنی در ایران، می توانند الگویی از گفتگوی منطقی و اخلاقی در جهان اسلام ارائه کنند که هریک در عین اعتقاد عملی به وحدت، محکم از عقاید خود دفاع کنند و فتح باب جدیدی در این زمینه در جهان اسلام شکل دهند. اما چند شرط دارد: اول اینکه به مقدسات هم توهین نکنند. دوم اینکه ...
اگر در این دعواها عقل حاکم باشد قطعا زمینه ای برای این درگیری ها پدید نمی آید. مسئله آنجایی است که با جهالت و بی عقلی این پدیده شکل گرفته و عمیق تر می شود. مسئله اساسی جهان اسلام عقلانیت است اما نه عقلانیت از نوع غربی که خود جاهلیتی جدید است بلکه یک عقلانیت فطری.
امام رضا «ع» ولی نعمت همه ماست. «ما» یعنی ما ایرانیان. ایرانی که هم شیعه دارد و هم سنی. هم امام رضا «ع» خیلی کریم تر و بزرگوارتر از آن است که غیرشیعیان را پناه ندهد و دوست نداشته باشد و هم اهل سنت کسانی هستند که قدر این بزرگوار را ندانند.
«سلطان اولیای خدا، برهان اهل تقوا، میراث بر دانش پیامبران، فرودگاه اسرار پروردگار جهان، ولی خدا و برگزیده او، پاره جگر رسول الله، پناگاه امت و اندوه زدای خاطره ها، در روز قیامت و درماندگی گناهکاران از برای رهایی و امتحان الهی و سنجش اعمال با میزان و ترازوی اخلاص هنگام انگیزش ...