در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
تقیه را هم شیعه به کار می برد و هم غیر شیعه

همه چیز را حمل بر تقیه نکنید!
تقیه را هم شیعه به کار می برد و هم غیر شیعه

همه چیز را حمل بر تقیه نکنید!

تقیه در یکی دو مورد و موارد معین بوده است. همانطور که گفتم سیاسی ها هم تقیه می کنند، متفکرین هم تقیه را به کار می برند. این حالت عادی است که هر کس بر جانش و آبرویش می ترسد، تقیه را به کار می برد. ولی اگر هر چیزی را گفتیم تقیه است این اشتباه است. این ضعف به این خاطر است که شخص نمی ...

اندیشه تقریب |

احیاء کننده سیره  و سبک زندگی ائمه در جامعه باشیم

آیا برای وحدت شیعیان باید پیشقدم بشوند؟!
احیاء کننده سیره و سبک زندگی ائمه در جامعه باشیم

آیا برای وحدت شیعیان باید پیشقدم بشوند؟!

این روایات و دیگر روایات با این مضمون نمی گوید که صبر کن تا آنان قدمی بردارند و بعد تو اقدام کن. بلکه می گوید به امامت بنگر وهمچون او عمل کن. امامی که خودش پیشقدم بوده و همچون طبیب دوار به طب عمل می کرد. پس اگر ما خودمان را شیعه و محب حضرات معصومین «ع» می دانیم باید در تمامی افعال ...

اندیشه تقریب |

انصاف در کلام امام رضا «ع»

انصاف و عدل از بین برنده دشمنی و خصومت
انصاف در کلام امام رضا «ع»

انصاف و عدل از بین برنده دشمنی و خصومت

دشمنی دشمن به هر دلیلی باشد ظلم ما به او و نداشتن برخورد منصفانه ما با او را توجیه نمی کند. هرکس این مفهوم اسلامی را انکار کند از اخلاق اسلامی و سیره اهل بیت علیهم السلام بیرون است.

اندیشه تقریب |

«امت»

یک فراهویت
«امت»

یک فراهویت

محوری که امت حول آن جمع می شود اسلام است. ولی اسلام و عمل به اسلام درجات مختلفی در جامعه دارد. من خودم را شیعه می دانم ولی می دانم در برابر من، مرجع تقلید من است که خیلی بیش از من زهد و تقوا دارد. به همین ترتیب، مرجع تقلید را نمی توان با امام معصوم «ع» مقایسه کرد. در این محور که همان ...

اندیشه تقریب |

راه های رسیدن به وحدت

 از منظر علامه فضل الله
راه های رسیدن به وحدت

از منظر علامه فضل الله

باید شفاف و روشن باشیم. ما در آغاز نیازمند بازسازی پل های اعتماد در میان خویش هستیم. این پل ها در طول تاریخ و به دست عواملی که غالب آنها سیاسی است تخریب و یا شکسته شده است. زیرا حاکمان، با هیچ مذهبی، جز مذهب رسمی دولت خویش میانه خوبی نداشتند و به جای آن که دیگر مذاهب را در دایره ...

اندیشه تقریب |

دو وجه افراطگرایی در دین؛ 

تکفیرگرایی و فرقه‌گرایی
دو وجه افراطگرایی در دین؛

تکفیرگرایی و فرقه‌گرایی

تکفیرگرایی یک وجه افراطگرایی دینی بوده و فرقه‌گرایی یا همان مذهب‌گرایی وجه دیگر آن. شاید مذهبگرایان تکفیر ‌نکنند، اما اعمال آن‌ها با تکفیرگرایی همسو است. مذهب‌گرایی را چنین می‌توان توصیف کرد: "اشخاصی که یک نوع تفسیر دین را پذیرفته، با ایجاد همبستگی ناگسستنی در میان خود، ...

اندیشه تقریب |

«مردم» برای وحدت چه کاری می توانند انجام دهند؟

معجزه مردم، نه مسئولین
«مردم» برای وحدت چه کاری می توانند انجام دهند؟

معجزه مردم، نه مسئولین

کاندیدایی می خواهد برای انتخابات مجلس رای بیاورد. می بیند که باید دوگانه شیعه و سنی راه بیندازد تا همه آرای هم مذهبی های خودش در سبد رای او تجمیع شود، وگرنه خواب مجلس را هم نمی تواند ببیند. به خاطر همین دعوای شیعه و سنی راه می اندازد! و این می شود آغاز یک سری دعواها و اختلافات که ...

اندیشه تقریب |

نقدی بر سخنان بر آیت الله وحید خراسانی

ایشان مُنکرِ وحدت اسلامی به معنای مطلق آن نیست
نقدی بر سخنان بر آیت الله وحید خراسانی

ایشان مُنکرِ وحدت اسلامی به معنای مطلق آن نیست

در تعجبم از جناب آیت الله، ایشان حتما می دانند که مقصود بزرگان از بیان وحدت اسلامی هرگز دست کشیدن از عقاید تشیع نبوده و نیست، همچنان‌که بارها گفته شده هیچ ضرورتی ایجاب نمی‏کند که شیعه و سنی‏ به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی‏ خود بنمایند و دربارة ...

اندیشه تقریب |

چیزی که تضعیف کننده کتب اهل بیت علیهم السلام  است رفتار پیروان این مکتب است!

چرا این روایات خوانده نمی شود؟
چیزی که تضعیف کننده کتب اهل بیت علیهم السلام است رفتار پیروان این مکتب است!

چرا این روایات خوانده نمی شود؟

متاسفانه این روایات منتشر نمی شود. این روایات را نه در شبکه های ماهواره ای نه در خطابه ها میبینیم. تنها در یک جلسه درس نادری گفته میشود بلکه در آن جا هم بر سر یک سری موضوعات معین اختلافی تمرکز میشود. بعضی ها فکر میکنند مذهب اهل بیت علیهم السلام را این طوری باید حفظ کرد. این اشتباه ...

اندیشه تقریب |

مفهوم امت در تفکر اسلامی

تشکیل «امت واحده» پیامبر «ص» در مدینه
مفهوم امت در تفکر اسلامی

تشکیل «امت واحده» پیامبر «ص» در مدینه

امت اخصی هم به عنوان امت پیامبر «ص» داریم که ایشان در این جا آن را تاسیس کردند. در این امت، حداقل سه گروه اجتماعی متفاوت وجود دارد: «قریش»، «یثرب» و «من تبعهم» که موالی و افراد تحت پیوند آنها که یهودیان مدینه باشد را شامل می شود. سه گروهی که ذاتاً واگرا بودند، گرد هم آورده شدند و ...

اندیشه تقریب |

« ۲۳  ۲۴  ۲۵ ۲۶ »
۱۲ از ۵۳۷ نتیجه
۲۵ از ۴۵ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰