وقتی این حس حاکم شد، فرد تمام توان خود را بسیج خواهد کرد تا به وسیله مقابله با مذهب مقابل و بدگویی و ایجاد نفرت از آن مذهب، عدم تغییر مذهب هم مذهبی های خود را بیمه کند. در نتیجه روحانی ای که تا پیش از این در مسجد احکام می گفت و توصیه های اخلاقی می کرد، امروز تمام مباحث خود را به ...
شهید ثانی در دمشق صحیح بخاری و صحیح مسلم را مطالعه و تدریس کرده است. بعد به مصر می رود و بعد از آن به بیت المقدس می رود. در آنجا از شمس الدین اباللطیف مقدسی، عالم بزرگ اهل سنت اجازه نقل حدیث می گیرد. ایشان بعد به قسطنطنیه می رود. می رود نزد قاضی عسکر، محمد بن محمد بن قاضی زاده رومی، ...
در جریان «تقریب» ازنخبگان، علما و فرهنگیان انتظار می رود که درعرصه ی تفکر، استدلال و در راه و روش، در را به روی اندیشه ها و نظرات مختلف مسلمانان باز کنند. اما مساله اینجاست که نباید فعالیت های تقریبی منحصر به این طبقه نخبه شود. بلکه ضروری است فعالان عرصه تقریب به این سمت پیش ...
باید درک کنیم که فرهنگ در این جا نقش بسیار مهمی دارد. چه در مواجهه با افراط. و چه در گسترش اعتدال. پس علاوه بر توجه به قدرت فرهنگ ، باید سعی کنیم بر توانایی های خودمان بیفزاییم تا بتوانیم از آن در راه مواجهه با افراط و گسترش اعتدال به خوبی استفاده کنیم.
این هم از خطاب قرآنی! آیا مومنانی که در آیه مخاطب قرار گرفته اند همه شان در صلح و آشتی داخل شدند، یا از همگی از آن خارج شده اند؟!
اما در سایه وجود این آیه دوری و جدایی حیرت انگیز در طول تاریخ طولانی و ادامه دار از کشمکش ها و درگیری ها و جنگ های بین مسلمین چگونه به وجود آمده است؟ ...
حد فاصل بین خصوصیت و تعصب همان است که در حدیثی از امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) آمده است. آن حضرت فرموده است: "إن العصبیة التی یأثم علیها صاحبها أن یرى الرجل شرار قومه خیراً من خیار قوم آخرین ولیست العصبیة أن یحب الرجل قومه ولکن أن یعین قومه على الظلم". "تعصبی که صاحبش به خاطر ...
علیرضا کمیلی
تقیه در یکی دو مورد و موارد معین بوده است. همانطور که گفتم سیاسی ها هم تقیه می کنند، متفکرین هم تقیه را به کار می برند. این حالت عادی است که هر کس بر جانش و آبرویش می ترسد، تقیه را به کار می برد. ولی اگر هر چیزی را گفتیم تقیه است این اشتباه است. این ضعف به این خاطر است که شخص نمی ...
این روایات و دیگر روایات با این مضمون نمی گوید که صبر کن تا آنان قدمی بردارند و بعد تو اقدام کن. بلکه می گوید به امامت بنگر وهمچون او عمل کن. امامی که خودش پیشقدم بوده و همچون طبیب دوار به طب عمل می کرد. پس اگر ما خودمان را شیعه و محب حضرات معصومین «ع» می دانیم باید در تمامی افعال ...
دشمنی دشمن به هر دلیلی باشد ظلم ما به او و نداشتن برخورد منصفانه ما با او را توجیه نمی کند. هرکس این مفهوم اسلامی را انکار کند از اخلاق اسلامی و سیره اهل بیت علیهم السلام بیرون است.
محوری که امت حول آن جمع می شود اسلام است. ولی اسلام و عمل به اسلام درجات مختلفی در جامعه دارد. من خودم را شیعه می دانم ولی می دانم در برابر من، مرجع تقلید من است که خیلی بیش از من زهد و تقوا دارد. به همین ترتیب، مرجع تقلید را نمی توان با امام معصوم «ع» مقایسه کرد. در این محور که همان ...
باید شفاف و روشن باشیم. ما در آغاز نیازمند بازسازی پل های اعتماد در میان خویش هستیم. این پل ها در طول تاریخ و به دست عواملی که غالب آنها سیاسی است تخریب و یا شکسته شده است. زیرا حاکمان، با هیچ مذهبی، جز مذهب رسمی دولت خویش میانه خوبی نداشتند و به جای آن که دیگر مذاهب را در دایره ...