در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
آغاز برادری اسلامی

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

شیخ محمد الطاهر بن عاشور در کتاب اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام می نویسد : برادری که در آیه مبارک آمده برای انسان از نسبت پدر و پسری مانوس تر است و علت امتیازش این است که حالت تکلف و اجبار و اطاعت در برادری نیست، و در برادری اوصاف زیادی مانند حالت انتساب و نزدیکی و وصف محبت و ...

اندیشه تقریب |

گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی
گفتگو با حجت الاسلام دکتر الویری

وضعیت نگران کننده همگرایی مذهبی

عامه مردم از رهبران میانی الگو می گیرند. مثلا یک معلم بر ذهن دانش آموزان خود موثر است و یا روحانی محله بر ذهنیت افراد آن محل موثر است. مشکل ما این است که در سطح نخبگانی یا همان رهبران میانی همگرا عمل نکرده ایم. تا جایی که امروزه، موضوع همگرایی مذهبی به وضعیت نگران کننده ای رسیده ...

اندیشه تقریب |

پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی
پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت

انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی

در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاست‌های تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی اصرار می‌ورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان می‌دهد ...

اندیشه تقریب |

طه جابر العلوانی:

 باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ  را پیدا کرد
طه جابر العلوانی:

باید علت های جدایی فرقه ها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد

هر تعداد از فرقه های که به آنها فرقه اسلامی اطلاق می شود باید علت های جدایی آنها از پیکره امت اسلامی بزرگ را پیدا کرد علاوه بر اینکه در احادیث منسوب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به وجود اختلافات در بین مسلمانان که باعث فرقه های مختلف در اسلام می شود اشاره شده است که لازم ...

اندیشه تقریب |

اتحاد در کلام طه جابر العلوانی 

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست
اتحاد در کلام طه جابر العلوانی

ایجاد وحدت ضرورتی حتمیست

باید دانست که تنها افراد توانا و یکتاپرست واقعی هستند که می توانند به اسلام خدمت کنند. افرادی که توانایی رویارویی با چالش ها را دارند. کسانی که از صلابت کافی و استقامت لازم برخوردار می باشند. همانطور که می دانیم مراحل روند حاکمیت غربی منجر به این شده است که اتحادها از بین رفته و ...

اندیشه تقریب |

بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام
بد فهمیده اند که وحدت یک امر استثنایی است

ورود فرقه ها و احزاب، خسارت به اسلام

پیامبران و کتاب های نازل شده و قبل از همه، قرآن کریم برای درمان اختلافات بشر آمده است نه برای زیاد کردن ماده اختلاف، و نه برای اینکه خودش موضع و ماده اختلاف باشد. پس اختلاف ناپسند است. با وجود اختلاف، ایجاد امتی واحد که قلب ها وابسته به هم، کلمه اش واحد و مجموعه ای که شامل وحدت ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم

وقتی پیامبر وارد مکه شدند ما رصد می کنیم که عمل ایشان چه تمایز ها و تفاوت هایی با پادشاهان داشته است. پیامبر منع می کند از اینکه یک انسان عزیز در آن جامعه مثل ابوسفیان، ذلیل شود. حتی فراتر، برای اینکه تأمین عزت شود او را در امن و خانه اش را مأمن دیگران قرار داد، در حقیقت عزت را ...

اندیشه تقریب |

حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟
حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟

بلاد ما در قرون گذشته که مورد تسلط غرب بوده تحت عناوین و اختلافاتی که ایجاد کردند مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین چاره ای نیست، مسائلی که باعث می شود غرب بتواند ما را مورد سوء استفاده قرار دهد را بشناسیم

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم. مقصود از اصول اجتماعی اصولی است که از نظر دین در جامعه مجاز است، یا اینکه دین آنها را به عنوان اصول بدیهی اجتماعی انسانی مجاز یا حتی ضروری می شمارد، ضروری یعنی فراتر از مجاز و طبیعی بودن، بلکه به عنوان یک عمل انسانی، عملی ضروری است. البته بخش اصول ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است

"وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ ..."(نحل/112) ادعا این است که این بخش از آیه می تواند منبعی برای تولید نظریه ی همزیستی باشد و حداقل سه بخش نظریه را ارائه کند که عبارتند از دامنه ی تعایش، نوع تعایش ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد. مثلا شیعه بگوید من برای خودم زندگی می کنم، سنی بگوید من برای خودم زندگی می کنم، امت اسلامی متشکل از هر دو گروه است! قضایا به هم گره و پیوند خورده است. اگر مشکلی در نقطه ای رخ بدهد در سایر نقاط جهان اسلام بازتاب پیدا می کند.

اندیشه تقریب |

معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران
معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران

معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و تشکیلات و جناحهای گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد. معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند؛ «رحماء بینهم» باشند؛ همدیگر را تحمّل کنند؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آن‌ها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد ...

اندیشه تقریب |

« ۲۱  ۲۲  ۲۳ ۲۴ »
۱۲ از ۵۴۳ نتیجه
۲۳ از ۴۶ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰