در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت چهارم

ما باید جامعه شناختی اسلامی داشته باشیم

وقتی پیامبر وارد مکه شدند ما رصد می کنیم که عمل ایشان چه تمایز ها و تفاوت هایی با پادشاهان داشته است. پیامبر منع می کند از اینکه یک انسان عزیز در آن جامعه مثل ابوسفیان، ذلیل شود. حتی فراتر، برای اینکه تأمین عزت شود او را در امن و خانه اش را مأمن دیگران قرار داد، در حقیقت عزت را ...

اندیشه تقریب |

حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟
حضور داعش برای چه کسی فایده دارد؟

چه کسی از این فتنه سود می برد؟

بلاد ما در قرون گذشته که مورد تسلط غرب بوده تحت عناوین و اختلافاتی که ایجاد کردند مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین چاره ای نیست، مسائلی که باعث می شود غرب بتواند ما را مورد سوء استفاده قرار دهد را بشناسیم

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت سوم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم

ما به دنبال اصول اجتماعی هستیم. مقصود از اصول اجتماعی اصولی است که از نظر دین در جامعه مجاز است، یا اینکه دین آنها را به عنوان اصول بدیهی اجتماعی انسانی مجاز یا حتی ضروری می شمارد، ضروری یعنی فراتر از مجاز و طبیعی بودن، بلکه به عنوان یک عمل انسانی، عملی ضروری است. البته بخش اصول ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت دوم

اولین خصلت برای یک تعایش، پایدار بودن آن است

"وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن کُلِّ مَکَانٍ ..."(نحل/112) ادعا این است که این بخش از آیه می تواند منبعی برای تولید نظریه ی همزیستی باشد و حداقل سه بخش نظریه را ارائه کند که عبارتند از دامنه ی تعایش، نوع تعایش ...

اندیشه تقریب |

درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد
درس گفتار ضرورت مناسبات اجتماعی مسلمین - قسمت اول

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد

زندگی اجتماعی مسلمین را نمی شود از هم جدا کرد. مثلا شیعه بگوید من برای خودم زندگی می کنم، سنی بگوید من برای خودم زندگی می کنم، امت اسلامی متشکل از هر دو گروه است! قضایا به هم گره و پیوند خورده است. اگر مشکلی در نقطه ای رخ بدهد در سایر نقاط جهان اسلام بازتاب پیدا می کند.

اندیشه تقریب |

معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران
معنای وفاق

شیوه برخورد جامعه اسلامی با مؤمنان و کافران

معنای وفاق این نیست که گروه‌ها و تشکیلات و جناحهای گوناگون اعلام انحلال کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد. معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند؛ «رحماء بینهم» باشند؛ همدیگر را تحمّل کنند؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آن‌ها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی
وحدت اسلامی

بررسی رویکردهای مختلف در عرصه وحدت اسلامی

فرایند وحدت در عرصه های مختلف، تجربه های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در عرصه ی فرهنگ، که بر افق های وحدت محور فرهنگ اسلامی تاکید داشته است. در عرصه های فکری و نظری؛ که با روشی اجتهادی و علمی با اختلافات روبه رو می شود.

اندیشه تقریب |

تمدن بنیادین وحدت

 در اندیشه مالک بن نبی
تمدن بنیادین وحدت

در اندیشه مالک بن نبی

مشکل هر گروهی که در ماهیتش است، مشکل تمدنش است، برای هیچ گروهی ممکن نیست مشکلش را بفهمد یا حل کند تا زمانی که سطح فکرش نسبت به مسائل انسانی بالا نرود و در فهم عواملی که تمدن ها بر آن مبتنی است و یا باعث نابودی آنها می شود، عمیق نشود.

اندیشه تقریب |

تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید
تاریخچه تقریب و راهبردهای پیش روی آن

باید "درس سید جمال الدین شناسی" در تقریب داشته باشیم

آنچه از این روایت ها استفاده می شود، این است که مسلمانان موظفند به هنگام دور شدن از هم، جهت از میان برداشتن فاصله ایجاد شده (یعنی: تقریب) اقدام کنند؛ طبیعتا فرقی نمی کند، عامل این دوری، قومیتی باشد، یا سیاسی ... و یا عامل آن، وضعیتی ناشی از تعدد مذاهب میان آن ها و عدم تعامل درست ...

اندیشه تقریب |

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود به ملّتها ظلم بکنند...

اگر صدای اسلام بلند بشود، دیگر نمیشود این‌جور به ملّتها ظلم بکنند؛ صدای اسلام را خاموش میکنند تا بتوانند مسائل مستضعفین عالم را از یادها ببرند، مسئله‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند، غصب یک کشور اسلامی را به فراموشی بسپرند؛ هدفها اینها است. اگر ما به قرآن و به هدایت قرآن تمسّک ...

اندیشه تقریب |

«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف
«وحدت فکری»، مقدمه ی ضروری «وحدت سیاسی» است

خسارت های اختلاف

این امت را چه شده است که با این همه نعمت ها و امتیازها دچار چنین خواری و ذلتی شده است. و مقام و منزلتی که خداوند به او داده است را از کف داده و آماج دشمنی دیگر قوم ها و امت ها گشته است؟ امتی که روزگاری تمامی سررشته های قدرت را به دست داشت، چه چیزی این چنین به ضعفش کشانده، که در چشم ...

اندیشه تقریب |

فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست
فرق لعن شخص و لعن عنوان

تبری جستن منحصر به لعن نیست

دراین مطلب میخواهیم به روشی بپردازیم که در اواسط دوران اسلام به وجود آمد و آن روش لعن بین مردم بود. اینکه گروهی، گروه دیگری را لعن میکردند یا اینکه مقدسات آنها را مورد لعن قرار میدادندو به این لعن کردنشان وجهه شرعی میدادند و باعث از بین رفتن حرمتها می شدند

اندیشه تقریب |

« ۲۱  ۲۲  ۲۳ ۲۴ »
۱۲ از ۵۳۷ نتیجه
۲۳ از ۴۵ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰