در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش دوم

قرآن و سنت نبوی، اولین قاعده در وحدت فکری

اتفاق نظر امت اسلام - مبنی بر این که قرآن و سنت نبوی بر سایر ادله مقدم اند و در بین این دو نیز قرآن که نقلی متواتر است، بر سنت نبوی که شیوه های نقلی مختلفی دارد، مقدم است. - اولین قاعده در وحدت فکری اسلامی را پایه ریزی کرده است.

اندیشه تقریب |

توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

 ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست
توضیح درباره اعتقادات تشیع به معنای شیعه کردن اهل سنت نیست-

ارتباط حوزه‌های علمیه با مجامع اهل سنت فعال نیست

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه گفت: مشکلی که الان وجود دارد این است که بین حوزه های علمیه ما در قم، نجف، مشهد و ... ارتباط فرهنگی فعالی با مجامع علمی اهل سنت وجود ندارد. در گذشته ارتباطات ما با مجامع علمی اهل سنت خیلی بیشتر از امروز بوده است

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش پنجم

لزوم یادگیری ادب اختلاف بر هر مسلمان

اولین ادب این است که مسلمان در قلبش، محبت تمام افراد بشر را داشته باشد... اختلاف، از مرزهای علمی و فرهنگی خودش فراتر نرود. و شکل تعصبی و حزبی و گروهی نگیرد. اختلافات تاریخی را در همان چهارچوب تاریخی اش بگذاریم. و از آنچه که نزدیک می کند صحبت کنیم. نه از آنچه که دور می کند

اندیشه تقریب |

مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری
مذهب گرایی و وحدت فکری اسلامی - بخش اول

کامل بودن بنیان مذاهب فقهی اسلامی موجب ایجاد وحدت فکری

چرا نگاه اندیشمندان از تاثیری که مذاهب فقهی در ایجاد وحدت فکری بین توده علماء مسلمان و عامه مسلمین داشته است قاصر است؟روش استدلال مذاهب فقهی مختلف و شیوه آنها در ترتیب ادله، باعث ایجاد وحدت فکری در بین مسلمین شده است

اندیشه تقریب |

دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!
دویست و پنجاه سال همزیستی مسالمت آمیز شیعیان و سنیان - بخش اول

مرور بر نامه یا مکتوبی از امیر معصوم بیک!

این گزارش مربوط به فتنه ای مذهبی است که در سال 1202 در بخارا و خراسان پدید آمد... در آن سال امیر منغیتی، مکتوبی دو صفحه ای علیه شیعه نوشت و همان وقت عالمی شیعی جوابیه ای به او داد.این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد.....

اندیشه تقریب |

امام خمینی(ره): 

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم
امام خمینی(ره):

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم

ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است ؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام [اختلاف کنیم ]....ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است که دست به هم بدهیم

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش چهارم

تعصب مذهبی از عوامل تفرقه میان مسلمانان است

از عواملی که اتحاد مسلمانان را تبدیل به تفرقه کرد، تعصب مذهبی است. منظور از آن، این است که مردم، مذهبی را در عقاید، فکر و فقه انتخاب کنند و به شکل متعصبانه از آن پیروی کنند. و هر آنچه غیر از آن است را باطل بپندارند. و به همین دلیل است که مذاهب عقیدتی و فقهی وسیله ای برای تفرقه شدند

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش دوم

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست!

شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست. بلکه باید موانعی که بر سر این راه ها قرار دارد را نیز شناخت. و از همین روست که آیه ی شریفه هشدار می دهد که دنباله رو گامهای شیطان نباشید.... بنابراین کسی که دنباله رو گامهای شیطان است، در واقع در مسیری حرکت می کند که « مخالف ورود به صلح » ...

اندیشه تقریب |

شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است
شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

جمهوری اسلامی پدیده ای فرامذهب است

یکی از پربسامدترین تبلیغات ضدایرانی در فضای جهان اسلام که متاسفانه تاثیر بسیاری منفی بر افکار عمومی مسلمانان منطقه نسبت به جمهوری اسلامی داشته، این است که ایران دنبال تغییر مذهب اهل سنت منطقه و شیعی کردن آنان است!....در حالی که رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش سوم

اسباب تفرقه در جهان اسلام

از وحدت صحبت کردیم. باید از ضد آن هم صحبت کنیم. خصوصا این که همین ضد است که امروز بر جهان اسلام حاکم است. پس باید اسباب تفرقه را مشخص کنیم، تا گامی باشد برای تحقق وحدت اسلامی. همانطور که تشخیص مرض، اولین گام در مسیر درمان است. وقتی که به اولین ریشه های تفرقه در دنیای اسلام رجوع می ...

اندیشه تقریب |

همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است
همگی به صلح و آشتی درآیید - بخش اول

صلح نمایانگر نیازی اجتماعی است

از جمله آیات قرآن کریم که بیشترین دلالت و جامع ترین بیان را در باره ی صلح دارد، آیه ی 208 سوره ی بقره است. ( یا أیها الذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافة .....)از همین رو این آیه، جزء آیاتی است که در بررسی موضوع صلح در اسلام و در فرایند استباط مفهوم صلح از قرآن کریم، کاربرد زیادی دارد

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت
وحدت اسلامی و مقابله با تعصب مذهبی - بخش دوم

پایه ها و نمادهای وحدت

عبادات اسلام نیز، همگی نمایانگر وحدت هستند و به آن فرا می خوانند. مثلا « نماز » که عمود دین است را بنگرید. مسلمانان، از حاکمان تا مردم و از اغنیا تا فقرا، و از رئیسان تا خدمت گزاران ، همگی در یک صف می ایستند و جبین بر خاک می سایند و ندای الله اکبر من کل کبیر را سر می دهند.

اندیشه تقریب |

« ۱۹  ۲۰  ۲۱ ۲۲ »
۱۲ از ۵۳۷ نتیجه
۲۱ از ۴۵ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰