در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
حوزه علمیه و فلسطین مظلوم

چرا حوزه کنونی رسالتش در مساله فلسطین را تنها در برگزاری تجمع و حمایت از طریق دعا و نیایش میداند؟!
حوزه علمیه و فلسطین مظلوم

چرا حوزه کنونی رسالتش در مساله فلسطین را تنها در برگزاری تجمع و حمایت از طریق دعا و نیایش میداند؟!

حوزه علمیه تا آزادی قدس در کنار مردم فلسطین خواهد بود، حوزه علمیه وظیفه شرعی  خود را دفاع از مظلوم میداند، حوزه علمیه مبارزه با اسرائیل ظالم را یک امر جهادی میداند، حوزه علمیه..... این جملات، شعارهایی است که از آغاز طوفان الاقصی بطور مداوم از تریبون های حوزوی شنیده میشود. ...

اندیشه تقریب |

حل مسأله فلسطین در گرو اتحاد امت اسلامی

درمورد کمک به اهل‌سنت، فقهای بزرگ شیعه در مسئله دفاع از مظلوم و کمک به مظلومین مسئله مذهب را لحاظ نکردند.
حل مسأله فلسطین در گرو اتحاد امت اسلامی

درمورد کمک به اهل‌سنت، فقهای بزرگ شیعه در مسئله دفاع از مظلوم و کمک به مظلومین مسئله مذهب را لحاظ نکردند.

درمورد کمک به اهل‌سنت، فقهای بزرگ شیعه مانند مرحوم آقا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی صاحب عروه در مورد اشغال کشور مسلمان لیبی، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی درباره اشغال فلسطین،  امام شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، مرحوم آیت الله العظمی حکیم و آیت الله العظمی خوئی و خیلی دیگر از ...

اندیشه تقریب |

گفتاری درباره وحدت

بهترین نشانه اسلام وحدت است
گفتاری درباره وحدت

بهترین نشانه اسلام وحدت است

بهترین نشانه اسلام همان وحدت بین مسلمین است. اسلام همه چیزهای دیگر را ملغا کرده است. اگر انسانهایی مسلمان شدند و زبانشان مختلف است، اختلاف زبان نباید موجب دوگانگی شود. اگر از حیث منطقه جغرافیایی یا سکونت مختلفند... همین که مسلمان شدند، اسلام همه آنها را با یک چشم مینگرد و به ...

اندیشه تقریب |

تاملی در حدیث مباهته

آیا حدیث مباهته با اخلاق اسلامی سازگار است؟
تاملی در حدیث مباهته

آیا حدیث مباهته با اخلاق اسلامی سازگار است؟

حدیث منقول در کتاب کافی از پیامبر مبنی بر دستورایشان به تهمت زدن، فحاشی کردن، غیبت کردن و بدگویی کردن افراد اهل بدعت و شک و شبهه، دارای سند صحیح در کتاب کافی است. اما محتوای آن مبنی بر تهمت زدن به مخالفین و اهل بدعت به یقین باطل است و با قرآن، سنت قطعی امامان و حکم قطعی عقل در ...

اندیشه تقریب |

بررسی اصل دوازدهم قانون اساسی

آیا اصل دوازدهم فرقه‌ای است؟!
بررسی اصل دوازدهم قانون اساسی

آیا اصل دوازدهم فرقه‌ای است؟!

شرایطی واقعی بر هر منطقه حکمفرما است و تأثیر جانبی خود را بر نوع قانون اساسی که قرار است در آن منطقه اجرا شود می‌گذارد و بلکه برخی از اصول کلی قانون اساسی، بیانگر نمونه اجتهادی اسلام در قالب کاربردی آن است اما روح کلی و میانی اصولی و اساسی، همچنان در مجموع قانون اساسی یکی است.

اندیشه تقریب |

توافق ممکن میان ادیان و مذاهب

اختلافات را بپذیریم ولی دشمنی نکنیم!
توافق ممکن میان ادیان و مذاهب

اختلافات را بپذیریم ولی دشمنی نکنیم!

اختلافات دینی و مذهبی را بپذیریم، اما برپایهٔ آنها جبهه سازی نکنیم؛ سخن از حق و باطل یا کفر و ایمان نگوییم؛ اختلافات را در هر حدی و به هر دلیلی که پدید آمده اند، به رسمیت بشناسیم، و با مخالفان همانگونه رفتار کنیم که دوست داریم آنان با ما رفتار کنند...

اندیشه تقریب |

تمثیلات وحدتی

دین ملاتی است که انسانها را به هم متصل میکند
تمثیلات وحدتی

دین ملاتی است که انسانها را به هم متصل میکند

دین ملاتی است که انسانها را منسجم و به هم متصل میکند. ارتباطی که دین بین دو انسان به وجود می آورد، بیشتر از ارتباطی است که بین انسان و بدن او وجود دارد. گاهی دست ها از پیکر جدا می شوند، اما دو نفر از هم جدا نمیشوند. شهدای کربلا بدن هایشان ریز ریز شد، اما ارتباطشان قطع نشد.

اندیشه تقریب |

مصائب تقریب

نیرنگ دشمن و ساده لوحی علمای اسلامی!
مصائب تقریب

نیرنگ دشمن و ساده لوحی علمای اسلامی!

آن ملاى کم‌عقل شیعه کتابى مى‌نویسد و به مقدسات مذهبى اهل سنت بدگویى مى‌کند و آن دشمن مکار خارجى کتاب مذکور را نزد دانشمند کم‌عقل سنى مى‌فرستد و مى‌گوید مذهب ما در خطر است، شیعیان بر ما و بر مذهب ما ستم روا مى‌دارند، در این کتاب از ما بدگویى کرده‌اند، چرا احساس مسئولیت ...

اندیشه تقریب |

چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت چهارم

اصول یکدیگر را زیر سوال نبریم!
چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت چهارم

اصول یکدیگر را زیر سوال نبریم!

در راه تقریب نباید اصول یکدیگر را زیر سوال ببریم. وقتی که یک مذهب به اصلی قائل است با زیر سؤال بردن آن اصل که وحدت برقرار نمیشود! مسئله عدالت صحابه برای اهل سنت اصل است. روایات و احکام آنها همه از طریق اینهاست. اگر صحابه زیر سؤال رفتند٬ دیگر چیزی برایشان باقی نمی ماند؛ همان طور ...

اندیشه تقریب |

چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت سوم

راه حل معضل لعن صحابه و خلفا چیست؟
چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت سوم

راه حل معضل لعن صحابه و خلفا چیست؟

به نظر من باید کارهای علمی و فرهنگی گسترده ای انجام داد؛ مثلاً بیایید آیات قرآن را که درباره انصار و مهاجرین و صحابه هست، همه را به طور مستوفا جمع بکنید و تاریخ و لحن آنها را ببینید؛ سپس نظر بدهید که آیا میشود همه آن آیات یک مرتبه با یک حدیثی که میگوید: «ارتد الناس بعد رسول الله ...

اندیشه تقریب |

چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت دوم

در مساله خلافت اختلاف داریم؛ در ولایت نه!
چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت دوم

در مساله خلافت اختلاف داریم؛ در ولایت نه!

آیت الله بروجردی اصرار داشت که ما باید حدیث ثقلین را معیار قرار بدهیم نه احادیث مربوط به خلافت را. ما در مسئلۀ خلافت با اهل سنت اختلاف داشته ایم، اما الان که خلافتی در بین نیست بر سر آن دعوا کنیم. آن بعد ولایت که به کار امروز ما می آید، حجیت و به تعبیر ایشان مرجعیت علمی اهل بیت ...

اندیشه تقریب |

چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت اول

چگونه میتوان اندیشه تقریب را نهادینه کرد؟
چشم انداز تقریب مذاهب اسلامی-قسمت اول

چگونه میتوان اندیشه تقریب را نهادینه کرد؟

باید با یک نظر تسامح یا عذر تراشی به یکدیگر نگاه کنیم و به همدیگر حق بدهیم تا هر کسی نظر خود را طرح کند و بی جهت هم کسی را تکفیر و تفسیق نکنیم و لوازم گفته های دیگران را بر گردنشان نگذاریم.

اندیشه تقریب |

« ۱  ۲ ۳  ۴ »
۱۲ از ۵۳۹ نتیجه
۲ از ۴۵ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰