آیتالله حائری شیرازی برخورد سطحی ادیان و مذاهب با یکدیگر را عامل اختلاف آنها دانست. ایشان در ادامه گفت: وقتی ما بهطرف مقابل میگوییم شما در دینتان و مذهبتان دچار انحراف هستید چه انتظاری از طرف مقابل داریم
بر ما مسلمانان است که با این شمشیر برنده و سلاح خطرناک اختلاف، مبارزه کنیم و این حربه را با پاسخ دادن به نوای آسمانی قرآن و با توسل و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی، از دست دشمنان استعمارگر بگیریم
وحدت و تقریب ابتدا باید میان اهل علم و علمایی که توده های امت را با احکام شرع رهبری می کنند، باشد. اگر علمای مسلمان چه شیعه و چه سنی در علم و عمل به امام علی(ع) اقتدا می کنند، باید همانند آن حضرت در مسیر تحقق وحدت و تقریب گام بردارند
تصور اینکه یکی از بزرگترین علمای امامی، کتابی در اثبات پاکی عایشه و رفع تهمت از او نوشته باشد، اکنون برای ما قدری دشوار است. کتاب نقض، سرشار است از مخالفت با لعن اصحاب و خلفا
قرآن بهترین وسیله برای ایجاد وحدت میان مسلمانان هست که متاسفانه ما فقط به الفاظ آن توجه داریم. اهل علم هم متاسفانه فقط برای علم قرآن، نه عمل به قرآن، به سراغش رفته اند. اگر ما به سوی قرآن برگردیم حتما به وحدت می رسیم.
نشست علمی "وحدت از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)" در تاریخ 1/10/95 از سوی انجمن علمی ادیان و مذاهب با همکاری گروه علمی ادیان و مذاهب و معاونت آموزش مجتمع عالی امام خمینی (ره) در سالن صدر این مجتمع برگزار شد
آیه کریمه ای که در مورد نهی از غیبت وارد شده است و همچنین روایات شریف، قابلیت دارند که شامل بحث ما باشند، در حالی که ما ثابت کردیم که مخالف نیز مسلمان است. پس صحیح آن است که حکم غیبت تمام مسلمانان در تمامی طوائف و مذاهب، حرمت است
یکی از موانع جدی در برابر وحدت امت اسلامی مسئله افراط گرایی می باشد. برخی با افراط گرایی به پیکره ی امت اسلامی ضربه زده اند و با این کار به دشمنان اسلام خدمت نموده اند. لهذا برای حل این معضل باید تدبیری اندیشید و برای مهار آن وارد عمل شد.
خداوند اراده کرده است که امت واحده تشکیل شود بطوری که تمام اقوامی که دین اسلام را پذیرفته اند را در زیر لوای خودش جمع کند حتی با وجود دوری محل زندگی و تفاوت زبان و رنگ ها...بنابراین این امت اهداف واحد دارد، پروردگار واحد و قرآنی واحد دارد
در این بخش، سعی می کنیم نقدهایی که منتقدان امامیه بر حدیث سنی وارد کرده اند را بررسی کنیم( خصوصا صحیحین بخاری و مسلم ) سپس به طور مختصر به « نقدِ نقد » می پردازیم تا ببینیم آیا تاثیری که منتقد امامی ادعای آن را دارد، حاصل شده است یا خیر
روشنفکران به عنوان وجدان بیدار جامعه، دغدغهی مسائل عمومی مردم را دارند و در برابر فقر فرهنگ مدارا و روحیهی انحصارگرایی،مسئولیت اخلاقی دارند؛ نمیتوان لهیب تعصّب را در خرمن جان و ایمان مردم دید و نهیب و فریاد نزد!
حجت الاسلام الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: واکنش سریع، صریح و قاطع در برابر رفتارهای خام تفرقه انگیز و برخورد با عوامل آن می تواند به تحقق راهکار وحدت اسلامی کمک کند.