در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
معرفی کتاب

آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب
معرفی کتاب

آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب

می­خواهد به این واقعیت توجه دهد که در بسیاری از موارد عقاید شیعه تفاوت چندانی با عقاید اهل سنت ندارد و اگر چنانچه اختلافی وجود دارد، در پاره ای موارد همان اختلاف در میان گرایش­های گوناگون اهل سنت نیز وجود دارد.

اندیشه تقریب |

اعمال و آداب شب قدر از نظر اهل سنت

امام علی(ع) و شب قدر؛ از مشترکات شیعه و سنی
اعمال و آداب شب قدر از نظر اهل سنت

امام علی(ع) و شب قدر؛ از مشترکات شیعه و سنی

امام علی (ع) یک خورشید در بین مسلمین جهان است و فرمانده مسلمین جهان چه در دنیا و چه در آخرت است... در این ماه در تمام مساجد اهل سنت، تلاوت و ختم قرآن و نماز تراویج برگزار می‌شود و به جرات می‌توان گفت که در تمام این ماه شب زنده داری و احیا مرسوم است.

اندیشه تقریب |

دیدگاه فقهای اهل‌سنت

عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب
دیدگاه فقهای اهل‌سنت

عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب

حقوق اخوت دینی به عنوان یکی از احکام فقهی، تنها مترتب بر اصل عقیده می‌باشد نه لوازم آن؛ بنابراین اگر فردی لازمه مذهب دیگری را کفر دانست این امر باعث تکفیر و نجاست دیگری نخواهد بود. مادامی که خود او ملتزم به کفر نشده باشد، اما در عین حال فرد نخست نمی‌تواند ملتزم به عقیده او شود ...

اندیشه تقریب |

معرفی دو کتاب 

«مدارای بین مذاهب» و «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت»
معرفی دو کتاب

«مدارای بین مذاهب» و «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت»

اگر بخواهیم از هماهنگى میان اجزاى بدنه امت اسلامى سخن به میان آوریم، به ناگزیر باید پیش زمینه ‏هاى تحقق این وحدت را مورد توجه قرار دهیم. بخشى از این پیش زمینه‏ ها به حوزه اندیشه، و در حوزه اندیشه نیز فرازهاى بسیارى به فقه ارتباط می یابند.

اندیشه تقریب |

هدف مغفول رمضان

تقوای اجتماعی
هدف مغفول رمضان

تقوای اجتماعی

ماه رمضان باید قبل از هر چیز ملهِم احساس همسنگر بودن و در کنارهم بودن به عنوان امت اسلامی اولا؛ و وصل شدن و پیوند خوردن با امتهای دیگر ثانیا باشد.

اندیشه تقریب |

دیدگاه فقهای اهل سنت

عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-بخش اول
دیدگاه فقهای اهل سنت

عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-بخش اول

اگر مجموعه اصول مذهبی مذاهب مختلف دربردارنده انکار صریح اصول دین نبود و فقط شامل عقایدی بود که از دیدگاه مخالفان آنان "ملازم" با انکار نبوت و یا توحید(اصول دین)است، آیا اعتراف صریح این مذاهب و پیروان آن‌ها به اصول دین بی‌اعتبار بوده، ناهماهنگی مذکور مانع تطبیق اصول دین بر ...

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش دوم

تقریب در حدیث شیعه و اهل سنت
وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش دوم

تقریب در حدیث شیعه و اهل سنت

می‌فرمود: «بحث در خلافت حالا بی‌فائده است ولی بحث در اعتبار فتاوی و آراء عترت به استناد همین حدیث، مورد نیاز امروز جامعه اسلامی است» سخن آن بزرگمرد بسیاری از فضلای حوزه و علمای خارج حوزه را قانع کرد.

اندیشه تقریب |

وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش اول

تدابیر آیت الله بروجردی برای تقریب مذاهب
وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش اول

تدابیر آیت الله بروجردی برای تقریب مذاهب

آیت الله بروجردی مسائل مهم مورد اختلاف را ریشه ‌یابی می‌ کرد، زمان طرح آن مسایل را از لحاظ تاریخی و اولین باری که مطرح شده در نظر می‌ گرفت، و ریشه اختلاف را به طور معقول و دور از احساس و بد بینی بررسی می‌ فرمود، و نخست حدود اتفاق و اختلاف را در آن مسایل مشخص می ‌کرد و ابتدا ...

اندیشه تقریب |

داوری درباره ی صحابه

درخواست از شیعه و سنی
داوری درباره ی صحابه

درخواست از شیعه و سنی

از برادران اهل سنت تقاضا داریم درباره ی ممنوع بودن نقد و خرده گیری بر رفتار برخی صحابه، بازنگری نمایند...از شیعیان امامیه نیز می خواهیم بدون درنظر گرفتن رسوبات تاریخی و مذهبی، دیدگاهشان را درباره ی صحابه بازبینی نمایند.

اندیشه تقریب |

فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش دوم

مبانی و مصادیق حکم فقهی وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین
فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش دوم

مبانی و مصادیق حکم فقهی وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین

تکیه کلام ها و تعبیرهاى شرف الدین, قطعیت حرمت تکفیر را به خوبى مى نماید. کلماتى از قبیل (نعوذ بالله) و (نبرأ إلى الله) ـ که نوعاً در مورد گناهان بزرگ و غیر قابل انکار استعمال مى گردند ـ را مى توان در تعابیر وى نسبت به تکفیر مشاهده نمود

اندیشه تقریب |

حدود مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی -بخش دوم-

از دیدگاه روایات
حدود مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی -بخش دوم-

از دیدگاه روایات

در اصول کافی از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: اسلام همان ظاهری است که مردم به آن پایبند هستند، شهادت به توحید و نبوت رسول اکرم، برپاداری نماز، پرداخت زکات و حج گزاردن خانه خدا و به جا آوردن روزه ماه رمضان، این همان اسلام است»

اندیشه تقریب |

« ۱۱  ۱۲  ۱۳ ۱۴ »
۱۲ از ۵۳۷ نتیجه
۱۳ از ۴۵ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰