موضع قاطع و سرسختانه این امت در برابر دشمنان اعم از کافران، مشرکان و منافقان، و هر جناح و جبهه ای که در برابر اسلام دست اندرکار توطئه، و جنایت است، امت اسلام با کمال هوشیاری این توطئه ها را زیر نظر گرفته و به مقابله با آن خواهد پرداخت.
اگر حوزه فقه گرای فرقه ای و بسته و درون گرا میخواهید، اشکال ندارد! اتفاقاً الان این حوزه ها هم در جهان اسلام وجود دارد! اما دیگر مدعی امالقرای جهان اسلام و رهبری جهان اسلام و امت اسلامی نباشید. اگر هم جهان اسلام می خواهید، با این حوزه و با این شکل فعلی نمیشود. باید ...
تقریب میان مذاهب را طیفهای وسیعی از متفکران و مصلحان از سر دلسوزی و خردمندی دنبال میکنند؛ چنان که عده ای اندک و قلیل نیز از سر مصالح سیاسی در پی آنند. مخالفان تقریب عمدتا از سر اعتقاد و سوز دینی آن را دنبال میکنند؛ گرچه گروهی اندک نیز از روی مصالح سیاسی بر طبل تفرقه ...
در یک سخن این امت در حق و باطل، معیار و میزان است برای دیگر امتها، امتی است مستقل و پیشرو، نه مقلد دیگران، و دنباله رو، و نیز گواه صدق بر مردم بوده و بحق حکم مینماید. و این ویژگی تصادفی نبوده، بلکه در رابطه با پذیرش و عمل به دین و شریعتی است که خداوند آنرا معیار حق و باطل قرار داده
. اگر ما راضی باشیم که برادران اهل تشیع و حوزههایشان گزندی ببینند، دقیقاً داریم تیشه به ریشه خودمان میزنیم. همچنین حوزهها و مراجع اهل تشیع نباید راضی باشند که گزندی به برادران اهل سنتشان برسد؛ چون باز هم آن نتیجه عاید خودشان میشود.
امت گرایی میتواند در مقابل ناسیونالیسم و تعصبات مذهبی و تعصبات شهری باشد. ما باید در ایران، فراگیر حرف بزنیم و فکر کنیم؛ فراتر از قومیتهای عرب و عجم و ترک و بلوچ؛ فراتر از سنی و شیعه؛ بالاتر از ایران؛ باید به امت اسلامی فکر کنیم که ایران جزئی از آن است و امکان ندارد امت ...
ملاحظه میکنید که همین الان هم در فضای سنتی مذهبی، مجالس خاص و قمهزنی و رفتارهای ناشایست و نامطلوب بیشتر مقبول است تا اینکه مثلاً کسی بخواهد برای وحدت جهان اسلام و رفع سوءتفاهم ها و تقریب بین مسلمین اقدامی کند...
منظور جمهوری اسلامی از تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی، زندگی مسالمت آمیز آنها با یکدیگر است، به طوری که کسی به خاطر نوع مذهب و کیفیت نماز خواندنش متهم به کفر و زندقه نشود و پشت سر یکدیگر هم نماز بخوانند، اما این به معنای دست برداشتن از ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیست، چرا که ...
ایشان با اهل تسنن تضاد نداشت، بلکه سعی میکرد ولایت و تشیع را به گونه ای تمدنی و صحیح به اهل تسنن ارائه دهد و از تشیع در برابر تهمتهایی که به او نسبت میدهند، دفاع کند. کتابهای ایشان ازجمله احادیث ام المومنین عایشه و ادوار حیاتها در قاهره شیوع پیدا کرد.
توده مردم باهم مشکلی ندارند و بهراحتی مشکل خود را حل میکنند؛ چنانکه گذشته تاریخی ما بهخوبی این را نشان میدهد؛ ولی وقتی متولیان امور دینی که نگاهی کلان نگر ندارند پا به میدان میگذارند، باید منتظر خیلی رویدادها بود.
وقتی ابن حجاج، شاعر نامی شیعه در حضور عضدالدوله دیلمی اشعاری را در مدح امیرالمومنین(ع) می خواند که چنین آغاز می شد:
یاصاحب القبه البیضاء علی النجف
چون به انتقاد و نکوهش از خلفا می رسد، سید مرتضی جلوی او را می گیرد و نمی گذارد بقیه اشعارش را بخواند.
آیا زمان آن نرسیده که مومنان را وعده خداوند به حرکت درآورد و تکیه بر وعده الهی کنند و نهضتی عام در مقابل قدرتهای سلطهگر جهان نمایند و من به حقیقت سوگند یاد می کنم که اگر ملل اسلامی قیام کنند همه قدرتها و تار و پود بافتههای سیاسی و نظامی و تسلیحاتی آنها در مقابل قدرت یک ...