تجربه زندگی با برخی بزرگان نشان می دهد که خیلی ها در تحمل مخالفان و خصوصا توهین ها کم صبر اند. وجود این روحیه در اهل بیت نشان از دل دریایی و بزرگی دارد که از آن برخوردار بودند. از همین روست که ایشان تاکید دارند که اگر نمی توانید اینگونه باشید خود را شیعه نخوانید چون به ما ضربه می ...
سندهای این روایات همگی ضعیف و غیرقابل قبول هستند و حتی برای نقل کتاب الصراط المستقیم اصلا سندی وجود ندارد و روایت نقلشده در آن با تعبیر «فی روایة» آمده است. منابع این روایات – یعنی تفسیر قمی و الصراط المستقیم – که وضعی بدتر دارند و مورد اطمینان علمای شیعه نیستند. از همه ...
ما با تمام این متون مخالفت کرده ایم و به اسم دین با یکدیگر جنگیده ایم. فقط به این خاطر که تفرقه داشته ایم و هر گروه بر مذهب خودش تعصب داشته است و با باقی برادران مسلمانش دشمنی کرده است به این خیال که این طوری دین را یاری می کند حال آنکه با این کار اتحاد مسلمین را از بین برده است. ...
روزی به بصره رفتم، و دیداری با اعلم آن شهر که شیخ عمر نام داشت، انجام دادم. با او گفتگو می کردیم تا کلام رسید به شیخ بهائی رحمه الله علیه. او گفت شاید تو فکر می کنی که او شیعه است، نه قسم به خدا که او بهترین اهل سنت است ولی از پادشاه زمان خود تقیه می کرده است. وقتی این را شنیدم، به ...
پیامبر فرمودند که «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و ابوهم خیر منهم» که این به صورت مکرر در کتب اهل سنت آمده است. این مسئله نزد ما بسیار مهم و موکد است و کسی که قائل به این محبت نیست را مسلمان نمی دانیم. محبت به اینان جزء ایمان ما به حساب می آید
در واقع تقابل بین اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام اموی بود. بحث بنی امیه بود در مقابله با اسلام و مسلمین. در آن زمان اصلا مباحث فرقه ای مطرح نبود. اصحاب دو طرف درگیری هم اصحاب شیعه و سنی نبودند که بگوییم یک طرف شیعه ها بودند و یک طرف سنی ها! اصحاب امام بر محور فرزند رسول خدا بودند دور ...
این گروه از اهل سنت (بریلویها) صوفی مسلک هستند، قبلا هیچ مشکلی با شیعیان نداشتند و در کنار هم زندگی میکردند. اصلا تعداد وهابیها در آنجا خیلی کم بود اما متاسفانه یک سری از کارهای شیعیان مثل لعن علنی و امثالهم سبب شد خیلی از اینها نه تنها از شیعیان دور شدند حتی وهابی شدند و به سپاه ...
جمعیت علمای شیعه هند، یکی دیگر از برگزارکنندگان «مجلس» عزاداری امام حسین (ع) نیز از چندین روحانی اهل تسنن خواسته تا در جلسات دانشکده پی جی شیعه شرکت کنند. مولانا علی حسن قمی دبیر کل جمعیت علمای شیعه هند در گفتگو با ایندینا اکسپرس گفت: «ما بر آنیم تا به سراسر کشور پیام اتحاد ...
اگر ما جنگ چالدران را تحت عنوان جنگ شیعی وسنی برجسته کنیم، در واقع یک دروغ بزرگ است. کلا جنگ های صفویان وعثمانیان و بسیاری از جنگ های دیگری که تحت نام جنگ شیعی وسنی بعضا در ادبیات تاریخ سیاسی به کار میرود، در بیشتر موارد جز لایه ی نازک رویین از مذهب هیچ ربطی به اختلافات مذهبی ...
از عالمان نجف اشرف به همه مسلمانان یکتاپرست و آنان که در اعتقاد به دین و رسالت حضرت محمد(ص) با ما در پیوندند و هم عقیده.
درود بر شما ای حامیان وحدت و ای مدافعان دین وای نگهبانان اساس اسلام. بر شما پوشیده نیست که جهاد برای دفع تجاوز کافران به سرزمینهای اسلامی و مرزهای آن از اموری ...
نبرد صفین نبرد شیعه وسنی نیست، در میان سپاهیان امیرالمومنین علی(ع)بسیاری بودند که تشیع به معنای برداشتی که ما امروزه از شیعه داریم را باور نداشتند، همینطور در سپاه معاویه بسیاری بودند که برداشتی که ما امروزه از اهل سنت داریم را نداشتند.در واقع صفین نبردی است بر سر حق وباطل بین ...
«مسلمانی می توانست در چنین سرزمین پهناوری از نقطه ای به نقطه دیگر برود. در طول این مسافت هرجا می رفت مردمی را می دید که خدای او را می پرستند و به قبله او نماز می خوانند و عادات و وضع زندگانی آنان کمابیش مانند خود اوست. در این سرزمین پهناور عملا قانونی وجود داشت که مسلمانان را در ...
جالب آن است که در این دوران شیعیان اجازه یافته بودند در اسلامبول، در "خان والده" (والده خانى)؛ بزرگترین سراى اسلامبول، در دهه ى اول محرم، مراسم عزادارى شهداى کربلا(ع) را برپاى دارند. مراسمى که روزگارى نادرشاه افشار، در راستاى طرح وحدت خود ممنوع ساخته بود. این مراسم بسیار مفصل ...
نویسنده کتاب «امام رضا علیه السلام به روایت اهل سنت» می گوید: زیارت امام رضا(ع) مختص به مسلمانان نبوده چه رسد به شیعه و سنی!
علمای بزرگ اهل سنت ستایش های عجیبی از امام رضا «ع» کرده اند. مثلا شیخ یاسین بن ابراهیم سنهوتی شافعی، از علمای اهل سنت می گوید: «امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و از بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمایش گذاشته. هیچ فردی علی بن موسی را نمی ...
اگر این ده مورد به عنوان منشور اخلاقی بین مسلمانان رعایت شود تمام دعواها و نزاع ها پایان خواهد یافت. با توجه به حدیث مشخص است که تاکید امام بر روی دهمی است.... اینکه انسان هیچ کسی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من با تقوی تر است. یعنی دقیقا نقطه مقابل آنچه تحت عنوان تکفیر رایج شده ...
حالا عثمانی سقوط کرده و کشورهای اسلامی میان استعمارگران غربی تقسیم شده بودند. اعراب نه تنها استقلال نیافتند که سایه سنگین استعمار غرب را بر سر خود می دیدند. یکی از تاریک ترین نقاط تاریخ جهان اسلام شروع شده بود. زمینه برای تشکیل کشوری یهودی نیز فراهم آمد و در نهایت اسرائیل هم ...
برخی بر این باورند که تاکید بر وحدت از سوی بزرگان نظام به خاطر مسائل سیاسی و مساله حکومت داری است. این افراد روایات در این باب را حمل بر تقیه کرده و نتیجه می گیرند که وحدت، سیاسی و تاکتیکی می باشد و نه اصلی اعتقادی. آنها معتقدند که اگر شرایط عوض شد وحدت دیگر لزومی ندارد.
انبوهی از عوامل تفرقه زا، ارثیه ای تاریخی برای ملت های مسلمان خصوصا ایرانیان و اعراب شده است. و تنها یک چیز اعراب و ایرانیان را در اهداف، معضلات و مواضع یکی میسازد و بر تمام این عوامل تفرقه زا غلبه می کند و آن «فرهنگ و تمدن واحد» است.
ازدواج ولیعهد ایران با فوزیه زمینه ای شد برای ارتباط بیشتر ایران و مصر، این که این اقدام با چه هدفی انجام شده، دقیقا نمی دانیم، اما از آثار مثبت آن، بالا گرفتن بحث هایی در باره بحث وحدت شیعه و سنی و رفع کدورت های عجمی ـ عربی در آن برهه تاریخی بود.
فرمودند انتخاب فرد در زمانی که دوستش یک طرف است و حق طرف دیگر، مشخص می کند که آیا واقعا شیعه است یا نه. فرمودند شیعه کسی است که نیازی نیست کسی علیه او شهادت دهد، بلکه خودش علیه خود شهادت می دهد!
من میخواهم از آحاد مسلمین، مخصوصاً از علما، روشنفکران، مسئولان دولتها، سیاستمداران، زبدگان، نخبگان در همه ی کشورها درخواست کنم که دست خائن دشمنان امّت اسلامی را در این تفرقه ببینند و مشاهده کنند. این تفرقه طبیعی نیست، این تفرقه تحمیلی است، این تفرقه تلقینی است.
معتقد بود: اگر مسلمانی اهل نماز و روزه و امثال آن باشد، ولی به قدر سرمویی از حکم یک پارچة جماعت و اجتماع حقیقی اسلامی سرپیچی کند و در صفوف مسلمانان گسستگی به وجود آورد، عمل او مستلزم جواز قتلش خواهد بود.
او را تبدیل به عامل تفرقه و اختلاف و عنصر درگیری و نزاع کرده ایم. که این بزرگترین جنایت و ظلمی است که در حق او روا داشته ایم. تو علی «ع» را محصور در مذهب می کنی، حال آنکه علی ( ع ) فراتر از مذاهب است. بلکه علی امام تمام مذاهب و طوائف است. همانطور که با فکر زنده و درخشانش از زمان ها ...
وقتی امروز ما به یاد زهرا(سلام اللَّه علیها) جلسه تذکر تشکیل می دهیم تا به آستان مقدس حضرتش ادای احترام و ارادت و اخلاص کنیم، به کدام زهراست؟ زهرایی که در زمان زندگی اش همه چیز را تحمل می کرد تا مبادا به هم پیوستگی اجتماعی، عملی، سیاسی و وحدت تضامنی و سرنوشت امت اسلامی آسیب ...
جمعیت به فقیرانى که آن ها را از عائله جمعیت مى داند، بدون توجه به مذهب و صرف نظر از آن که شیعه یا سنى یا مسیحى باشند، کمک مىکند. این روش، آن قدر جلب اعتماد کرده است که همه مردم، از هر فرقه و دسته، به آن کمک مى کنند. مثلاً در روزهاى آخر اقامت من، یک نفر از شخصیتهاى مسیحى به ...
او که سعی می کرده بر اقوام مختلف سنی و شیعه و کرد و ترک و عرب و فارس در خراسان بزرگ تا عراق عرب حکومت کند، فکر کرده که تشکیل یک حکومت بزرگ در شرق، نیاز به نوعی گذشت فکری و مذهبی دارد و ضمن آن که می تواند اساس مذهب خود را نگاه دارد، لازم است تا هوای دیگران را هم داشته باشد. این چیزی ...
اغلب دانشمندان اهل سنت از زوایای مختلف و با عبارات مختلف، ضمن تأیید حرکت امام حسین (ع) به حمایت و طرفداری از حقانیت و قیام کربلا پرداخته و یزید را با عبارات گوناگونی چون: ظالم، بزه کار و قاتل امام حسین (ع) مورد نکوهش و مذمت قرار داده اند.
ما چند نفر داریم که در راه عقاید شیعه به شهادت رسیدند که آنها را به نام های «شهید اول»، «شهید دوم» و «شهید سوم» می شناسیم. کدام یک از این ها ضدتقریبی بوده اند؟ شهید اول و دوم که در جبل عامل نزد علمای اهل سنت درس خوانده اند. معروف است که یکی از این بزرگواران چهل استاد اهل سنت داشته ...
ایشان از بزرگان اهل تسنن به شمار می رود و در عین حال درباره امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت(ع) از انصاف بالایی برخوردار بود و نسبت به معاویه نظری شدیدا منفی داشت. وی 194 حدیث از پیامبر اعظم(ص) درباره مقام امام علی(ع) جمع آوری کرده و از آن کتابی با عنوان « خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی ...
ترس اصلی سرداران بلوچستان بویژه در منطقه سرحد، تجزیه مجدد خاک ایران یا ضمیمه نمودن بلوچستان غربی به قلمرو بریتانیا بود. مهمترین سرداران بلوچ جنیدخان یاراحمدزهی، خلیل خان گمشادزهی و جمعه خان اسماعیل زهی بودند. نبرد جمعه خان با قوای مهاجم انگلیس، که به جنگ گورستانی یا ...
من علما را نزد هیچ کس کوچک تر از نزد ابی جعفر ندیدم؛ زیرا همگی در برابر او متواضع بودند و به حق و دانش او معرفت داشتند و از او علم فرامی گرفتند. حکم بن عیینه (8) را با آن جلالت و سن مشاهده کردم که در مقابل او نشسته است و از او علم فرا می گیرد؛ آن گونه که کودک به نزد معلم رفته و از او ...
این امپراتوری پس از زوال خلافت بنی عباس به مهم ترین و پهناورترین دولت اسلامی مشهور شده است البته نمی توان فجایع بزرگی را که برخی سلاطین عثمانی همانند اغلب خلفای بنی عباس و بنی امیه ببار آورده اند نادیده گرفت که با روح شریعت اسلامی منافات دارد اما از سوی دیگر قدرتشان بازدارنده ...
در میان نامه های مرحوم شیخ الشریعه، سند جالبی هست که وی از تمام فرق اسلامی دعوت می کند تا در کنار هم بر ضد انگلیس وارد میدان شوند. شاید تصور کنید مقصودم از «تمام فرقه های اسلامی» اهل سنت و شیعه است، باید عرض کنم، بالاتر، مقصود همه گروه هاست، گروه هایی چون «وهابی ها» و «خوارج» هم.
قبلا برادران اهل سنت عزاداری برگزار نمی کردند، اما الان آنها از ششم محرم به بعد مجالس عزاداری تشکیل می دهند و از علمای شیعه برای سخنرانی دعوت می کنند. تاسوعا و عاشورا مراسمات گسترده تر می شود. در ایام عاشورا پرچم امام حسین «ع» در همه شهر به چشم می خورد.
خواندن این مقاله از آن جهت اهمیت دارد که اولا نشان می دهد در خارج از جهان تشیع چه نوع نگاهی به ایران و شیعه وجود دارد و ثانیا رصد و برنامه ریزی دقیق اسرائیلی ها برای شناخت نقاط شکاف میان تشیع و تسنن برای تعمیق و گسترش آن را نشان می دهد. خواندن این مقاله به ما می آموزد که چگونه ...
در زمان امام صادق(ع) در میان شیعیان نیز گروهی پیدا شدند که مردم را صرفا به دو دسته «مؤمن» و «کافر» تقسیم می کردند یعنی فقط شیعیان را مؤمن می شمردند و همه اهل سنت را کافر می دانستند. امام صادق(ع) این گروه را از این تفکر نادرست باز داشته ، به آنان یادآور شدند که بخشی از مردم نیز ...
میرزا ابوطالب مجتهد زنجانى (متوفى 1329 هـ.ق) که از دیرگاه با سید جمال الدین و اندیشه هاى او آشنا بود و با او ارتباط داشت، به دعوت سید همراه با برخى دیگر از علما « از بیعت به اتحاد اسلام و خلیفه ى عثمانى دریغ نورزیدند». او با سلطان مکاتبه داشت و وى را خلیفه ى مسلمین مى خواند.
سلطان با ...
ائمه «علیهم السلام» منبع هستند نه مجتهد. ما نباید این بزرگواران را کوچک کنیم و بگوییم عده ای شافعی و حنفی هستند و ما جعفری هستیم! خود رهبران این مذاهب یا شاگرد ائمه «ع» بودند و یا شاگردِ شاگرد ایشان. یکی از منابع فقه آنها هم اجماع اهل بیت «ع» است.
شاید بزرگترین مزیت وجود اهل سنت در ایران ، کارآیی قوی آنان در جهت صدور انقلاب باشد. اهل سنت ایران، «پل ارتباطی» ما با جهان اسلام هستند. جهان اسلامی که اکثریت قاطع آنان سُنّی اند. سنّی زبان سنّی را بهتر می فهمد و مهمتر از آن اینکه از سنّی بیشتر متاثر میشود تا از شیعه.
در نگاه حضرت امام (ره) اصلا نمی توان تصور کرد که دیگری جامعه اسلامی ایران، اهل سنت باشد، اهل سنت یک عضو از پیکره امت اسلامی است.
انقلاب صنعتی در اوایل قرن هجدهم میلادی رخ نمود. از آن پس قدرت تکنولوژیک غربی ها برای غارت دنیا بیشتر و بیشتر شد. استعمار انگلیسی و فرانسوی با کشتی های غول پیکر خود به نقاط متعددی از جهان سرک کشیدند و اموال مردم را غارت کردند. ولی باز هم عمده مسلمان ها با وجود حضور در مناطق سوق ...
از جمله مسائلی که مایه تاسف انسان می شود این است که وقتی برخی احادیث مهجور و مورد غفلت واقع شده ائمه علیهم السلام درباره رفتار با اهل کتاب یا حتی اهل سنت خوانده می شود بعضی از افراد استبعاد می نمایند و از سند آنها سوال می کنند!
دریافت نسخه باکیفیت
ما باید از یکدیگر دلبری کنیم. باید یکدیگر را به آغوش بکشیم. شما وقتی می توانی خودت را مدعی مهدویت بدانی که در بین رفقایت، برخی از صمیمی ترین آنها جوانانی از اهل سنت باشند. اینکه ما فقط با هم دعوا نکنیم، کافی نیست؛ باید جلوتر برویم.
برای وحدت اسلامی رویکرد مکتب فقهی آیت الله بروجردی و بعضی دیگر از فقهای اهل سنت، مانند شیخ محمود شلتوت، بازگشت به منابع مشترک عامه و خاصه است، راهی که تفاهم و همگرایی زیادی را می تواند در میان مسلمانان به دنبال داشته باشد.
با وجود آن که دو مذهب حنفی و مالکی از نظر مبانی و روش استنباط احکام و همچنین احکام فقهی به شیعة امامیه نزدیکتر می باشند، اما در اذهان و افکار عمومی جامعة ما، معمولاً شافعی مذهب ها را به شیعة امامیه نزدیکتر می دانند
از جمله ویژگی های جریان سنتی موجود در میان
شیعیان، برخورد تاریخی با همه پدیده های دینی است! از همین روست که دشمنان و
دوستان خود را نیز در تاریخ جستجو می کنند و به «امروز» وقعی نمی نهند!
خیلی های این «شیعیان تاریخی» هم مغرض نیستند
و نوعا از جهل