پیامبر اکرم «ص» نیز فرموده است: «مثال مومنان در محبت و همدلی و مهربانی با یکدیگر همچون پیکر واحدی است که چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.» از شما نیز جز این انتظار نمی رفت. شیوه و منش حامیان شریعت و بزرگان فضیلت و پاسداران اصول اسلام و به ویژه در شرایط حساسی ...
چیزی که طی قرن ها با بی توجهی و غفلت از سوی دوستان و به عمد از طرف دشمنان تخریب شده به راحتی ترمیم نمی شود و باید عده ای واقعا فداکاری کنند و از جان و مال و آبروی خود در راه این هدف بزرگ بگذرند تا شاید تراکم غفلت ها وبی خبری ها و انباشته های سوء تفاهم ها و بدگمانی ها به مرور برطرف ...
از شما میخواهیم برای سلامتی ما به درگاه خداوند دعا فرمایید، همچنانکه من نیز همین دعا را به درگاه احدیت برای شما دارم و مطمئن هستم که خداوند همگی ما را در کنف حمایت و عنایت خویش قرار میدهد.
محوری که امت حول آن جمع می شود اسلام است. ولی اسلام و عمل به اسلام درجات مختلفی در جامعه دارد. من خودم را شیعه می دانم ولی می دانم در برابر من، مرجع تقلید من است که خیلی بیش از من زهد و تقوا دارد. به همین ترتیب، مرجع تقلید را نمی توان با امام معصوم «ع» مقایسه کرد. در این محور که همان ...
باید شفاف و روشن باشیم. ما در آغاز نیازمند بازسازی پل های اعتماد در میان خویش هستیم. این پل ها در طول تاریخ و به دست عواملی که غالب آنها سیاسی است تخریب و یا شکسته شده است. زیرا حاکمان، با هیچ مذهبی، جز مذهب رسمی دولت خویش میانه خوبی نداشتند و به جای آن که دیگر مذاهب را در دایره ...
تطبیق دادن و اشاره کردن با اسم از ضروریات نیست؛ خصوصاً جانب تبری به جهت اعتقادی و قلبی بر میگردد. از اعمال جوارحی و بدنی نیست مثل زبان و چیزهای دیگر. تبری عملی قلبی است.
«ابوحنیفه در عهد امویها و عباسیها زندگی میکرد؛ ولی تمایل و علاقه اش با علویان بود، از حکومت امویان و عباسیان راضی نبود و خروج علیه آنان را تجویز میکرد. دیدگاه ایشان در باره خلافت این بود که «خلافت موروثی و یا توصیه ای نیست« بلکه خلافت با انتخاب آزادانه مردم از میان اولاد ...
به نظر کمره ای، وحدت بر اساس الگوگیری از گزارشات تاریخی اسلام امکان پذیر است. این الگو با توجه به اتقان در اسناد و استناد با اقبال عمومی رو به رو خواهد بود. چون یک الگوی خیالی نیست، بلکه محسوس و واقعی است. او هرچند در راه ارائه الگوی مورد نظر خود با نقادی از محافظه کاریهای تاریخی ...
امام صادق «ع» سنّی بودن مخاطب خود را پذیرفته بود. یعنی ایشان در کلاس مباحثی مطرح کرده که این شاگرد سنّی فردا هم به کلاس آمده و پس فردا هم آمده است و از کلاس امام صادق «ع» زده نشده است. این شاگردان سنّی چندین سال در مکتب امام صادق «ع» تلمذ کردند. در حالی که اگر امام صادق «ع» مباحث ...
این تهمت درست نیست که تقریبی ها ولایتشان ضعیف است. بلکه غیر تقریبی ها ولایتشان ضعیف است. ما همه جا با سرِ بلند ولی با نهایت احترام از این عقیده دفاع می کنیم. ولی نکته ای داریم که تا کجا می توان از این حق دفاع کرد. از علی «ع» که شیعه تر نداریم. خود ایشان تا جایی از ولایت دفاع می کنند ...
علمای شیعه از مبارزان سنّی حمایت می کنند و به دفاع از حکومت سنّی عثمانی می پردازند. برای انصراف عشایر شیعه از مخالفت با عثمانی رایزنی می کنند و از مسئولین سنی در برابر انگلیسی ها ...
انگلیس بر مبنای سیاست همیشگی خویش، تفرقه بینداز وحکومت کن تصمیم گرفت به اختلاف میان شعیان و سنیان دامن زند و از این راه یگانگی و برادری آنان را از هم بگسلد و حرکتهای ...
نگلیسیان برای رهایی خود و نیز پوشش گذاشتن بر اعمال ضدبشری خود می خواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند. شیعیان و علمای شیعه در حوزه های علمیه نجف و کربلا هیچ هدفی جز مبارزه با اشغالگران و استعمارگران انگلیسی و بیرون راندن آنان از کشور ندارد و حاکم مسلمان را هر چند سنی هم باشد ...
استاد حیدر حب الله
شیخ حیدر حب الله در سال 1973 م، در لبنان متولد شد. دروس ...
امت اخصی هم به عنوان امت پیامبر «ص» داریم که ایشان در این جا آن را تاسیس کردند. در این امت، حداقل سه گروه اجتماعی متفاوت وجود دارد: «قریش»، «یثرب» و «من تبعهم» که موالی و افراد تحت پیوند آنها که یهودیان مدینه باشد را شامل می شود. سه گروهی که ذاتاً واگرا بودند، گرد هم آورده شدند و ...
ائمه علیهم السلام به مناظره با مخالفین خود، بسیار اهمیت می دادند تا آنجا که این کار جزئی از حیات علمی آنان بلکه تبدیل به شعار و مشخصه آنان شده بود. این شعار تا آنجا شهرت یافت که منجر به ایجاد شدن بعضی صفات برای بعضی از ائمه شد. بعضی از احادیث علت ملقب شدن امام علی بن موسی به "رضا" ...
۱ – راه درست و بی نقص حل و فصل مسائل اختلافی ، گفت و گو در فضایی علمی ، آرام و آزاد است.
۲ – ما باید واقع گرا باشیم. و اسیر تعارفات و سخن پردازی ها نشویم. و توهم اشتراک مطلق را نیز نداشته باشیم.
۳ –دوری از روش هایی که در پی پنهان کردن حقیقت و از بین بردن آن است. و همچنین روش هایی که ...
شیخ مفید در کتاب «امالی»نقل می کند: که آقایی به امام جواد علیه السلام نامه ای نوشت و گفت: پدرم ناصبی است و از او به من آزار زیادی رسیده است؛ فدایتان شوم شما برایم دعا کنید و بگوییدبا او جدل کنم یا مدارا؟
امام (علیه السلام) در جواب نوشتند: نامه ات خواندم و احوال پدرت را دانستم. ...
حجت الاسلام فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی: ریشه سیره تقریبی علمای شیعه برمی گردد به سیره خود ائمه و صحابی آن حضرات، ائمه به اصحاب خودشان در زمینه تقریب بسیار تأکید می کردند.
یکی از پیشمرگان مسلمان کُرد و فرمانده سابق سپاه سقز میگوید: یکی از نکاتی که بروجردی در سخنرانیها به نیروها تاکید داشت این بود که «شما باید صف ضد انقلاب را از صف مردم کُرد جدا کنید اگر ما مسلمانیم آنها هم مسلمانند.» این جمله را از ته دل میگفت.
مهمترین اصل و اساس برای چنین وحدتی احترام متقابل و عدم توهین و اهانت است. مقام معظم رهبری چه زیبا فرموده اند اهانت به مقدسات خط قرمز نظام هست.
استاد حیدر حب الله
همان مقدار که در برابر نواصب وظیفه مقابله داریم، در برابر غلات و افراطی های شیعه نیز وظیفه مقابله داریم. نمی شود به وهابیون بگوییم تکفیری ها ولی خودمان پیروان سایر مذاهب را تکفیر کنیم! ادبیات تکفیری چه به اسم سنی و چه به اسم شیعه خیانت به دین است. کسی که دیگری را کافر می داند، ...
ویلسون، فرماندار انگلستان در عراق به کربلا رفته و با میرزا دیدار کرد. در این دیدار با شیطنت و نیرنگ به میرزای شیرازی پیشنهاد کرد: فردی را برای کلیدداری و تولیت سامراء معرفی کند. زیرا کلیددار کنونی سنی است و دولت انگلیس علاقه دار این پُست در دست شیعیان باشد! میرزای شیرازی بدون ...
تجربه زندگی با برخی بزرگان نشان می دهد که خیلی ها در تحمل مخالفان و خصوصا توهین ها کم صبر اند. وجود این روحیه در اهل بیت نشان از دل دریایی و بزرگی دارد که از آن برخوردار بودند. از همین روست که ایشان تاکید دارند که اگر نمی توانید اینگونه باشید خود را شیعه نخوانید چون به ما ضربه می ...
سندهای این روایات همگی ضعیف و غیرقابل قبول هستند و حتی برای نقل کتاب الصراط المستقیم اصلا سندی وجود ندارد و روایت نقلشده در آن با تعبیر «فی روایة» آمده است. منابع این روایات – یعنی تفسیر قمی و الصراط المستقیم – که وضعی بدتر دارند و مورد اطمینان علمای شیعه نیستند. از همه ...
ما با تمام این متون مخالفت کرده ایم و به اسم دین با یکدیگر جنگیده ایم. فقط به این خاطر که تفرقه داشته ایم و هر گروه بر مذهب خودش تعصب داشته است و با باقی برادران مسلمانش دشمنی کرده است به این خیال که این طوری دین را یاری می کند حال آنکه با این کار اتحاد مسلمین را از بین برده است. ...
روزی به بصره رفتم، و دیداری با اعلم آن شهر که شیخ عمر نام داشت، انجام دادم. با او گفتگو می کردیم تا کلام رسید به شیخ بهائی رحمه الله علیه. او گفت شاید تو فکر می کنی که او شیعه است، نه قسم به خدا که او بهترین اهل سنت است ولی از پادشاه زمان خود تقیه می کرده است. وقتی این را شنیدم، به ...
پیامبر فرمودند که «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و ابوهم خیر منهم» که این به صورت مکرر در کتب اهل سنت آمده است. این مسئله نزد ما بسیار مهم و موکد است و کسی که قائل به این محبت نیست را مسلمان نمی دانیم. محبت به اینان جزء ایمان ما به حساب می آید
در واقع تقابل بین اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام اموی بود. بحث بنی امیه بود در مقابله با اسلام و مسلمین. در آن زمان اصلا مباحث فرقه ای مطرح نبود. اصحاب دو طرف درگیری هم اصحاب شیعه و سنی نبودند که بگوییم یک طرف شیعه ها بودند و یک طرف سنی ها! اصحاب امام بر محور فرزند رسول خدا بودند دور ...
این گروه از اهل سنت (بریلویها) صوفی مسلک هستند، قبلا هیچ مشکلی با شیعیان نداشتند و در کنار هم زندگی میکردند. اصلا تعداد وهابیها در آنجا خیلی کم بود اما متاسفانه یک سری از کارهای شیعیان مثل لعن علنی و امثالهم سبب شد خیلی از اینها نه تنها از شیعیان دور شدند حتی وهابی شدند و به سپاه ...
جمعیت علمای شیعه هند، یکی دیگر از برگزارکنندگان «مجلس» عزاداری امام حسین (ع) نیز از چندین روحانی اهل تسنن خواسته تا در جلسات دانشکده پی جی شیعه شرکت کنند. مولانا علی حسن قمی دبیر کل جمعیت علمای شیعه هند در گفتگو با ایندینا اکسپرس گفت: «ما بر آنیم تا به سراسر کشور پیام اتحاد ...
اگر ما جنگ چالدران را تحت عنوان جنگ شیعی وسنی برجسته کنیم، در واقع یک دروغ بزرگ است. کلا جنگ های صفویان وعثمانیان و بسیاری از جنگ های دیگری که تحت نام جنگ شیعی وسنی بعضا در ادبیات تاریخ سیاسی به کار میرود، در بیشتر موارد جز لایه ی نازک رویین از مذهب هیچ ربطی به اختلافات مذهبی ...
از عالمان نجف اشرف به همه مسلمانان یکتاپرست و آنان که در اعتقاد به دین و رسالت حضرت محمد(ص) با ما در پیوندند و هم عقیده.
درود بر شما ای حامیان وحدت و ای مدافعان دین وای نگهبانان اساس اسلام. بر شما پوشیده نیست که جهاد برای دفع تجاوز کافران به سرزمینهای اسلامی و مرزهای آن از اموری ...
نبرد صفین نبرد شیعه وسنی نیست، در میان سپاهیان امیرالمومنین علی(ع)بسیاری بودند که تشیع به معنای برداشتی که ما امروزه از شیعه داریم را باور نداشتند، همینطور در سپاه معاویه بسیاری بودند که برداشتی که ما امروزه از اهل سنت داریم را نداشتند.در واقع صفین نبردی است بر سر حق وباطل بین ...
«مسلمانی می توانست در چنین سرزمین پهناوری از نقطه ای به نقطه دیگر برود. در طول این مسافت هرجا می رفت مردمی را می دید که خدای او را می پرستند و به قبله او نماز می خوانند و عادات و وضع زندگانی آنان کمابیش مانند خود اوست. در این سرزمین پهناور عملا قانونی وجود داشت که مسلمانان را در ...