پیامبر اکرم «ص» نیز فرموده است: «مثال مومنان در محبت و همدلی و مهربانی با یکدیگر همچون پیکر واحدی است که چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.» از شما نیز جز این انتظار نمی رفت. شیوه و منش حامیان شریعت و بزرگان فضیلت و پاسداران اصول اسلام و به ویژه در شرایط حساسی ...
چیزی که طی قرن ها با بی توجهی و غفلت از سوی دوستان و به عمد از طرف دشمنان تخریب شده به راحتی ترمیم نمی شود و باید عده ای واقعا فداکاری کنند و از جان و مال و آبروی خود در راه این هدف بزرگ بگذرند تا شاید تراکم غفلت ها وبی خبری ها و انباشته های سوء تفاهم ها و بدگمانی ها به مرور برطرف ...
از شما میخواهیم برای سلامتی ما به درگاه خداوند دعا فرمایید، همچنانکه من نیز همین دعا را به درگاه احدیت برای شما دارم و مطمئن هستم که خداوند همگی ما را در کنف حمایت و عنایت خویش قرار میدهد.
محوری که امت حول آن جمع می شود اسلام است. ولی اسلام و عمل به اسلام درجات مختلفی در جامعه دارد. من خودم را شیعه می دانم ولی می دانم در برابر من، مرجع تقلید من است که خیلی بیش از من زهد و تقوا دارد. به همین ترتیب، مرجع تقلید را نمی توان با امام معصوم «ع» مقایسه کرد. در این محور که همان ...
باید شفاف و روشن باشیم. ما در آغاز نیازمند بازسازی پل های اعتماد در میان خویش هستیم. این پل ها در طول تاریخ و به دست عواملی که غالب آنها سیاسی است تخریب و یا شکسته شده است. زیرا حاکمان، با هیچ مذهبی، جز مذهب رسمی دولت خویش میانه خوبی نداشتند و به جای آن که دیگر مذاهب را در دایره ...
تطبیق دادن و اشاره کردن با اسم از ضروریات نیست؛ خصوصاً جانب تبری به جهت اعتقادی و قلبی بر میگردد. از اعمال جوارحی و بدنی نیست مثل زبان و چیزهای دیگر. تبری عملی قلبی است.
«ابوحنیفه در عهد امویها و عباسیها زندگی میکرد؛ ولی تمایل و علاقه اش با علویان بود، از حکومت امویان و عباسیان راضی نبود و خروج علیه آنان را تجویز میکرد. دیدگاه ایشان در باره خلافت این بود که «خلافت موروثی و یا توصیه ای نیست« بلکه خلافت با انتخاب آزادانه مردم از میان اولاد ...
به نظر کمره ای، وحدت بر اساس الگوگیری از گزارشات تاریخی اسلام امکان پذیر است. این الگو با توجه به اتقان در اسناد و استناد با اقبال عمومی رو به رو خواهد بود. چون یک الگوی خیالی نیست، بلکه محسوس و واقعی است. او هرچند در راه ارائه الگوی مورد نظر خود با نقادی از محافظه کاریهای تاریخی ...
امام صادق «ع» سنّی بودن مخاطب خود را پذیرفته بود. یعنی ایشان در کلاس مباحثی مطرح کرده که این شاگرد سنّی فردا هم به کلاس آمده و پس فردا هم آمده است و از کلاس امام صادق «ع» زده نشده است. این شاگردان سنّی چندین سال در مکتب امام صادق «ع» تلمذ کردند. در حالی که اگر امام صادق «ع» مباحث ...
این تهمت درست نیست که تقریبی ها ولایتشان ضعیف است. بلکه غیر تقریبی ها ولایتشان ضعیف است. ما همه جا با سرِ بلند ولی با نهایت احترام از این عقیده دفاع می کنیم. ولی نکته ای داریم که تا کجا می توان از این حق دفاع کرد. از علی «ع» که شیعه تر نداریم. خود ایشان تا جایی از ولایت دفاع می کنند ...
علمای شیعه از مبارزان سنّی حمایت می کنند و به دفاع از حکومت سنّی عثمانی می پردازند. برای انصراف عشایر شیعه از مخالفت با عثمانی رایزنی می کنند و از مسئولین سنی در برابر انگلیسی ها ...
انگلیس بر مبنای سیاست همیشگی خویش، تفرقه بینداز وحکومت کن تصمیم گرفت به اختلاف میان شعیان و سنیان دامن زند و از این راه یگانگی و برادری آنان را از هم بگسلد و حرکتهای ...
نگلیسیان برای رهایی خود و نیز پوشش گذاشتن بر اعمال ضدبشری خود می خواهند بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند. شیعیان و علمای شیعه در حوزه های علمیه نجف و کربلا هیچ هدفی جز مبارزه با اشغالگران و استعمارگران انگلیسی و بیرون راندن آنان از کشور ندارد و حاکم مسلمان را هر چند سنی هم باشد ...
استاد حیدر حب الله
شیخ حیدر حب الله در سال 1973 م، در لبنان متولد شد. دروس ...
امت اخصی هم به عنوان امت پیامبر «ص» داریم که ایشان در این جا آن را تاسیس کردند. در این امت، حداقل سه گروه اجتماعی متفاوت وجود دارد: «قریش»، «یثرب» و «من تبعهم» که موالی و افراد تحت پیوند آنها که یهودیان مدینه باشد را شامل می شود. سه گروهی که ذاتاً واگرا بودند، گرد هم آورده شدند و ...
ائمه علیهم السلام به مناظره با مخالفین خود، بسیار اهمیت می دادند تا آنجا که این کار جزئی از حیات علمی آنان بلکه تبدیل به شعار و مشخصه آنان شده بود. این شعار تا آنجا شهرت یافت که منجر به ایجاد شدن بعضی صفات برای بعضی از ائمه شد. بعضی از احادیث علت ملقب شدن امام علی بن موسی به "رضا" ...
۱ – راه درست و بی نقص حل و فصل مسائل اختلافی ، گفت و گو در فضایی علمی ، آرام و آزاد است.
۲ – ما باید واقع گرا باشیم. و اسیر تعارفات و سخن پردازی ها نشویم. و توهم اشتراک مطلق را نیز نداشته باشیم.
۳ –دوری از روش هایی که در پی پنهان کردن حقیقت و از بین بردن آن است. و همچنین روش هایی که ...
شیخ مفید در کتاب «امالی»نقل می کند: که آقایی به امام جواد علیه السلام نامه ای نوشت و گفت: پدرم ناصبی است و از او به من آزار زیادی رسیده است؛ فدایتان شوم شما برایم دعا کنید و بگوییدبا او جدل کنم یا مدارا؟
امام (علیه السلام) در جواب نوشتند: نامه ات خواندم و احوال پدرت را دانستم. ...
حجت الاسلام فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی: ریشه سیره تقریبی علمای شیعه برمی گردد به سیره خود ائمه و صحابی آن حضرات، ائمه به اصحاب خودشان در زمینه تقریب بسیار تأکید می کردند.
یکی از پیشمرگان مسلمان کُرد و فرمانده سابق سپاه سقز میگوید: یکی از نکاتی که بروجردی در سخنرانیها به نیروها تاکید داشت این بود که «شما باید صف ضد انقلاب را از صف مردم کُرد جدا کنید اگر ما مسلمانیم آنها هم مسلمانند.» این جمله را از ته دل میگفت.
مهمترین اصل و اساس برای چنین وحدتی احترام متقابل و عدم توهین و اهانت است. مقام معظم رهبری چه زیبا فرموده اند اهانت به مقدسات خط قرمز نظام هست.
استاد حیدر حب الله
همان مقدار که در برابر نواصب وظیفه مقابله داریم، در برابر غلات و افراطی های شیعه نیز وظیفه مقابله داریم. نمی شود به وهابیون بگوییم تکفیری ها ولی خودمان پیروان سایر مذاهب را تکفیر کنیم! ادبیات تکفیری چه به اسم سنی و چه به اسم شیعه خیانت به دین است. کسی که دیگری را کافر می داند، ...
ویلسون، فرماندار انگلستان در عراق به کربلا رفته و با میرزا دیدار کرد. در این دیدار با شیطنت و نیرنگ به میرزای شیرازی پیشنهاد کرد: فردی را برای کلیدداری و تولیت سامراء معرفی کند. زیرا کلیددار کنونی سنی است و دولت انگلیس علاقه دار این پُست در دست شیعیان باشد! میرزای شیرازی بدون ...