کشور افغانستان از دیرباز حب اهل بیت علیهم السلام را در تاریخ خود شاهد است و به آن میبالد... مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در بسیاری از نقاط افغانستان برپا میشود که اهل سنت نیز در کنار برادران شیعه خود، با ذبح گوسفند، گاو و نذورات دیگر در مراسم عزاداری شرکت میکنند.
وحدتی که اسلام بنیان نهاد، بر اساس ریشه های نژاد پرستانه نبود. اتحاد اسلامی بر پایه ی مسائل اقتصادی و جغرافیایی نبود. وحدت اسلامی بر اساس رقابت و مسابقه نبود. بلکه اسلام، وحدتی را پایه گذاری کرد که افراد با هم، همراه و هم دل و مهربان باشند. و در سایه ی آن، عدالت برقرار گردد. ...
در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاستهای تفرقهافکنی بین شیعه و سنی اصرار میورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیتالله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان میدهد ...
باید دانست که تنها افراد توانا و یکتاپرست واقعی هستند که می توانند به اسلام خدمت کنند. افرادی که توانایی رویارویی با چالش ها را دارند. کسانی که از صلابت کافی و استقامت لازم برخوردار می باشند. همانطور که می دانیم مراحل روند حاکمیت غربی منجر به این شده است که اتحادها از بین رفته و ...
آخرین و مهمترین اقدام نادر در راستای طرح وحدت اسلامی، برپایی گردهمایی حدود هفتاد تن از علمای مذاهب اسلامی از ایران، افغانستان، ماوراء النهر و بین النهرین در سال 1156ه ق، در نجف می باشد. نتیجه ی این گردهمایی انتشار بیانیه ای مشهور به وثیقه ی نجف می باشد.
وقتی پیامبر وارد مکه شدند ما رصد می کنیم که عمل ایشان چه تمایز ها و تفاوت هایی با پادشاهان داشته است. پیامبر منع می کند از اینکه یک انسان عزیز در آن جامعه مثل ابوسفیان، ذلیل شود. حتی فراتر، برای اینکه تأمین عزت شود او را در امن و خانه اش را مأمن دیگران قرار داد، در حقیقت عزت را ...
در بعد فرهنگی گفته می شود که قبل از آمدن استعمار فرانسه 60 درصد مردم الجزایر نه تنها باسواد بودند که مردمانی فرهیخته بوده اند. زبان اصلی عربی بود و فرهنگ حاکم فرهنگی دینی بود. ولی وقتی که فرانسه از الجزایر رفت فقط 6 درصد مردم باسواد بودند! 60 درصد رسید به 6 درصد! این جنایت فرهنگی ...
هدف استعمار انگلستان، نابودی کامل اسلام و یا حداقل استحاله ی آن از یک مذهب اسلامی به یک دین روشنفکری هماهنگ با استعمار بود. به همین دلیل نیز از شخصیتی همچون سر سید احمد خان به شدت حمایت می کرد. چنین وضعیتی مسلمانان شبه قاره –چه شیعه چه سنی –را به یک توافق نانوشته رساند
ما ابتدا نمی خواهیم بحث توحید و خداپرستی را مطرح بکنیم. توحید خدا پرستی، دین اسلام، اینها هدف هستند اما هدف دوم ما، هدف اول این است که ما بعنوان یک مسلمان باید از مظلوم دفاع کنیم
در نوشتار پیش رو بر آن نیستیم که در باره ی ابعاد تاریخی بحران « گفت و گوی شیعه و سنی » صحبت کنیم - که این خودش ، پرونده ای مشکل و پیچیده است. بلکه می خواهیم با دیدی انتقادی به این بحران نگاه کنیم و به بررسی آن بپردازیم.
آنچه از این روایت ها استفاده می شود، این است که مسلمانان موظفند به هنگام دور شدن از هم، جهت از میان برداشتن فاصله ایجاد شده (یعنی: تقریب) اقدام کنند؛ طبیعتا فرقی نمی کند، عامل این دوری، قومیتی باشد، یا سیاسی ... و یا عامل آن، وضعیتی ناشی از تعدد مذاهب میان آن ها و عدم تعامل درست ...
سوال من این بود که اگر امکان دارد مسجدی برای اهل سنت در تهران ایجاد شود. همان طوری که معابد و کلیسا وجود دارد لذا این فرصت برای اهل سنت باید فراهم شود. چرا که اثرش در جهان اسلام بیشتر است از بسیاری کنفرانس ها و مباحث دیگر در حوزه تقریب