این افتخار بزرگی برای علی بن ابی طالب(ع) به حساب می آید که اولین بنیان گذار پایه های تقریب بین مذاهب باشد. تا این اختلاف نظرها باعث از بین رفتن اتحاد و همبستگی امت اسلامی و ایجاد دشمنی بین طوائف متخلف آن نشود.
یکی از مباحث مهم در مورد نهضت حسینی، کرامات و مکاشفه هایی می باشد که در طول تاریخ از دیرباز تا کنون مورد توجه قرار گرفته... برخی گمان می کنند این کرامات فقط در کتب شیعه نقل شده است، در حالیکه در کتب اهل سنت و از طریق راویانی از اهل سنت نیز این کرامات نقل شده است
یکی از یزرگ ترین گرفتاری های شیعیان، انتساب غالیان به آنان است. حاکمان و کارگزاران شان از این گروه پشتیبانی و با سیاست های خود از آن ها حمایت می کردند تا به راحتی فعالیت کنند و حاکمان بتوانند از این راه به هدف خود یعنی ضربه زدن به شیعیان برسند و مقام اهل بیت را پایین بیاورند
عامه مردم از رهبران میانی الگو می گیرند. مثلا یک معلم بر ذهن دانش آموزان خود موثر است و یا روحانی محله بر ذهنیت افراد آن محل موثر است. مشکل ما این است که در سطح نخبگانی یا همان رهبران میانی همگرا عمل نکرده ایم. تا جایی که امروزه، موضوع همگرایی مذهبی به وضعیت نگران کننده ای رسیده ...
مسألهی اهلبیت و نظیر آن را که مورد قبول همهی مسلمین است و همهی مسلمین به آنان ارادت دارند و آنان را دوست میدارند ...
70/7/1
برای بعضی از مردم سوالاتی مطرح است که دنبال جواب آن هستند؛ مثلا صحابه کاری میکند که لازم می آید از او اعلام برائت کنیم چطور پیروی کنیم از کسی که برائت از او واجب است؟
تلاش این بحث اینست که مرجعیت سیاسی اهل بیت را تاکید کنیم و اینکه بعد رسول اکرم اهل بیت از همه شایسته تر بودند برای اینکه این وظیفه را بر عهده بگیرند، هرچند گفتیم که این مرجعیت اساس امامت نیست و عقیده ای اعتقادی نیست که ایمان به آن بستگی داشته باشد.
علی رغم اشتباهاتی که خوارج انجام دادند و حتی حکم به تکفیر مولا امیرالمومنین کردند ولی حضرت حکم به تکفیر آنها نفرمودند. بلکه دیده میشد که حضرت حقوق آنها را می دادند و تاکید داشتند به اینکه با آنها مثل مسلمانان رفتار شود.
اینهایی که به امام حسین «گذشته» و به امام زمان «آینده» اعتقاد و وفاداری دارند، ولی در زمان حال به وظیفه شان در قبال ظالمیت و سرمایه داران دزد عمل نمی کنند، همان هایی هستند که در زمان اباعبدالله «ع» گفتند که ما وظیفه ای نداریم.
باید بپذیریم که این دو بزرگوار بر اساس پیچیدگیهای زمان، تقسیم کاری را انجام داده بودند و رفتار یکی مکمل رفتار دیگری است که این درست است؛ خوب اگر این طور باشد، بنابراین آن راهی که امام علی(ع) برای حفظ و تقویت جامعه در پیش گرفته بودند، مقصود و مطلوب فاطمه زهرا(ص) بود و آن چه را هم ...
حجت الاسلام زائری، کارشناس فرهنگی و دینی گفت: راهحل حفظ برائت در عین حفظ وحدت این است که باورهای عقلانی و ایمانی و گرایشهای درونی و قلبی و عاطفی را جایگزین رفتارهای ناشایست بیرونی کنیم.
زینب روی شنها زانو زد. چشم به دوردست دوخت و به دشتی که زیر نور سوزان خورشید، هرم گرمایش را به آسمان پس میداد، خیره شد. چادرش خاکی و غبار گرفته بود و عرق از روی پیشانیاش شره میکرد. اشک در چشمانش حلقه زد. مانند حسین(ع) خم شد و مشتی از خاک را در دستانش گرفت، نزدیک صورتش آورد و ...
امام علیه السلام اهتمام داشتند تا شیعیانشان مکارم اخلاق را حتی با غیر مسلمانها رعایت کنند تا نزدیکترین افراد به امامشان باشند.
هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که شیعه و سنی به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند... ولی بااینحال متأسفانه بعضی به جامعه شیعه اینگونه القاء میکنند که پذیرش وحدت اسلامی مستلزم آن است که شیعه به رخدادهای صدر اسلام و خصوصاً وقایع بعد رحلت ...
امام در مسیر حرکت خود به کربلا، نامه ای به طوایف پنج گانه بصره مینویسند- گزارشی از پیشینه خود ارائه میکنند و میفرمایند ما سزاوارترین مردم برای منصب خلافت بودیم اما "فستاثر علینا قومنا بذلک" یعنی مردم ما دیگران را ترجیح دادند و بر منصب خلافت نشاندند و ما به این موضوع رضایت ...
امام صادق «ع» به لحاظ ادبیات گفتار بسیار «خونسرد» و به لحاظ دفاع از حرف حق بسیار «خونگرم» بودند و در مقابل تخریب حقیقت «غیرت» داشتند. سیره امام صادق «ع» تعهد در برابر حقیقت و خونسردی در روش بیان حقیقت بوده است. ایشان شاگردان خود را نیز اینطور تربیت می کردند.
اختلاف بین قائلین به جواز و بین آنهایی که جائز نمی دانند، برمی گردد به اینکه یا این افعال را به عنوان اولی جایز نمی دانند، یا به عنوان ثانوی حرام می دانند، یا به عنوان اولی حرام می دانند و یا اصلا به عنوان شعائر قبول ندارند. زیرا نه در عصر نص وجود داشته است و نه در نص کتاب و سنت ...
حضرت امیر «ع» مثل ما اینقدر روی مباحث اختلافی جدال نکرد. ایشان هیچ وقت با خلفا نجنگیدند و به خاطر حفظ اسلام و حفظ وحدت از حق خود گذشت کردند. ثمره این رویکرد حضرت امیر «ع» این شد که مسلمانان به جای جنگ داخلی دو امپراطوری بزرگ جهان را فتح کردند و نیمی از دنیا را گرفتند. خیلی از مردم ...
چیزی که طی قرن ها با بی توجهی و غفلت از سوی دوستان و به عمد از طرف دشمنان تخریب شده به راحتی ترمیم نمی شود و باید عده ای واقعا فداکاری کنند و از جان و مال و آبروی خود در راه این هدف بزرگ بگذرند تا شاید تراکم غفلت ها وبی خبری ها و انباشته های سوء تفاهم ها و بدگمانی ها به مرور برطرف ...
تقیه در یکی دو مورد و موارد معین بوده است. همانطور که گفتم سیاسی ها هم تقیه می کنند، متفکرین هم تقیه را به کار می برند. این حالت عادی است که هر کس بر جانش و آبرویش می ترسد، تقیه را به کار می برد. ولی اگر هر چیزی را گفتیم تقیه است این اشتباه است. این ضعف به این خاطر است که شخص نمی ...
دشمنی دشمن به هر دلیلی باشد ظلم ما به او و نداشتن برخورد منصفانه ما با او را توجیه نمی کند. هرکس این مفهوم اسلامی را انکار کند از اخلاق اسلامی و سیره اهل بیت علیهم السلام بیرون است.
تطبیق دادن و اشاره کردن با اسم از ضروریات نیست؛ خصوصاً جانب تبری به جهت اعتقادی و قلبی بر میگردد. از اعمال جوارحی و بدنی نیست مثل زبان و چیزهای دیگر. تبری عملی قلبی است.
«ابوحنیفه در عهد امویها و عباسیها زندگی میکرد؛ ولی تمایل و علاقه اش با علویان بود، از حکومت امویان و عباسیان راضی نبود و خروج علیه آنان را تجویز میکرد. دیدگاه ایشان در باره خلافت این بود که «خلافت موروثی و یا توصیه ای نیست« بلکه خلافت با انتخاب آزادانه مردم از میان اولاد ...
سخنان جالب حجت الاسلام ماندگاری درباره وحدت اسلامی:
وحدت را خود اهل بیت ...
امام صادق «ع» سنّی بودن مخاطب خود را پذیرفته بود. یعنی ایشان در کلاس مباحثی مطرح کرده که این شاگرد سنّی فردا هم به کلاس آمده و پس فردا هم آمده است و از کلاس امام صادق «ع» زده نشده است. این شاگردان سنّی چندین سال در مکتب امام صادق «ع» تلمذ کردند. در حالی که اگر امام صادق «ع» مباحث ...
متاسفانه این روایات منتشر نمی شود. این روایات را نه در شبکه های ماهواره ای نه در خطابه ها میبینیم. تنها در یک جلسه درس نادری گفته میشود بلکه در آن جا هم بر سر یک سری موضوعات معین اختلافی تمرکز میشود. بعضی ها فکر میکنند مذهب اهل بیت علیهم السلام را این طوری باید حفظ کرد. این اشتباه ...
آیت الله جوادی آملی می نویسد: وحدت، مایه بقای جامعه و رسیدن به آرمانهای ملی و برداشتن موانع پیشرفت است، از اینرو برای ایجاد و حفظ آن باید تلاش فراوان کرد.
ائمه علیهم السلام به مناظره با مخالفین خود، بسیار اهمیت می دادند تا آنجا که این کار جزئی از حیات علمی آنان بلکه تبدیل به شعار و مشخصه آنان شده بود. این شعار تا آنجا شهرت یافت که منجر به ایجاد شدن بعضی صفات برای بعضی از ائمه شد. بعضی از احادیث علت ملقب شدن امام علی بن موسی به "رضا" ...
مولوی عبدالله حسن زهی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان معتقد است: کسی که خودش را از اهل سنت بداند و به اهل بیت محبت نکند ایمان ندارد.
شیخ مفید در کتاب «امالی»نقل می کند: که آقایی به امام جواد علیه السلام نامه ای نوشت و گفت: پدرم ناصبی است و از او به من آزار زیادی رسیده است؛ فدایتان شوم شما برایم دعا کنید و بگوییدبا او جدل کنم یا مدارا؟
امام (علیه السلام) در جواب نوشتند: نامه ات خواندم و احوال پدرت را دانستم. ...
استاد حیدر حب الله
مهمترین اصل و اساس برای چنین وحدتی احترام متقابل و عدم توهین و اهانت است. مقام معظم رهبری چه زیبا فرموده اند اهانت به مقدسات خط قرمز نظام هست.
در واقع هدف از هفته برائت؛ هفته داعشی کردن برخی از اهل سنت است! وقتی گفتند خالطوهم باید عمل کنیم.
همان مقدار که در برابر نواصب وظیفه مقابله داریم، در برابر غلات و افراطی های شیعه نیز وظیفه مقابله داریم. نمی شود به وهابیون بگوییم تکفیری ها ولی خودمان پیروان سایر مذاهب را تکفیر کنیم! ادبیات تکفیری چه به اسم سنی و چه به اسم شیعه خیانت به دین است. کسی که دیگری را کافر می داند، ...
تجربه زندگی با برخی بزرگان نشان می دهد که خیلی ها در تحمل مخالفان و خصوصا توهین ها کم صبر اند. وجود این روحیه در اهل بیت نشان از دل دریایی و بزرگی دارد که از آن برخوردار بودند. از همین روست که ایشان تاکید دارند که اگر نمی توانید اینگونه باشید خود را شیعه نخوانید چون به ما ضربه می ...
عبدالرحیم نیازی ساعی، شاعر اهل سنت استان گلستان گفت: بسیاری از اهل سنت را می شناسم که به بیماری های لاعلاج گرفتار شدند و به اذن الله از امام رضا(ع) شفای خود را گرفته اند.
مدیر و مسئول حوزه علمیه و امام جمعه دهستان قازنقایه میگوید: ۱۵ سال پیش عارضه چشمی پیدا کردم و چشمانم به شدت التهاب پیدا کرده بود. دیدم بسیار کم شده بود؛ با گریه و زاری حاجت خودم را از امام رضا (ع)خواستم. همان شد و چشمانم شفا پیدا کرد.
پیامبر میگوید بعد از 30سال خلافت تبدیل به پادشاهی میشود. خلفای بنیامیه و خلفای عباسی خود را خلیفه مسلمین میگفتند اما در حقیقت ملوکیت بوده و قیام امامحسین علیه ملک عضوض بوده است. امامحسین در زمان خلافت خلفای راشدین قیام نکرد اما در زمان یزید وقتی میبیند مسیر منحرف ...
خدایا امام حسین خون خود را در راه تو نثار کرد تا بندگانت را ازنادانی نجات بخشد و امروز نیز مسلمانان ومستضعفان جهان گرفتار سلطه ستمگرند و برخی هم درراه نجات خویش مبارزه می کنند و فریاد استغاثه آنان بلند است. به حکم قرآن کریم رسالت اغاثه و پناه دادن و یاری رساندن وظیفه ...
درست نیست که انسان از وحدت اسلامی دم بزند و دیگران را تکفیر کند. یا دعوت به تقریب بین مذاهب بکند و در عین حال خطر مسلمانان دیگر را از خطر یهود و نصاری بیشتر بداند. و این یقینا دوگانگی است. اهل بیت علیهم السلام، این گونه نبودند. بلکه با اینکه عقایدشان با برخی از مردم فرق می کرد، در ...
بالاترین درس عاشورا به عنوان سرمشق دائمی امت اسلامی نیز همین مبارزه با مفاسد اجتماعی و در رأس آن حکومت طاغوت هاست. اما ارزش های دیگری نیز در جریان قیام حسینی زنده شده که غفلت از آن ها محرومیت از بخشی از عبرت های عاشوراست. «وحدت انسان ها حول محور توحید» یا به عبارت مختصرتر «وحدت ...
پیامبر فرمودند که «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و ابوهم خیر منهم» که این به صورت مکرر در کتب اهل سنت آمده است. این مسئله نزد ما بسیار مهم و موکد است و کسی که قائل به این محبت نیست را مسلمان نمی دانیم. محبت به اینان جزء ایمان ما به حساب می آید
در واقع تقابل بین اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام اموی بود. بحث بنی امیه بود در مقابله با اسلام و مسلمین. در آن زمان اصلا مباحث فرقه ای مطرح نبود. اصحاب دو طرف درگیری هم اصحاب شیعه و سنی نبودند که بگوییم یک طرف شیعه ها بودند و یک طرف سنی ها! اصحاب امام بر محور فرزند رسول خدا بودند دور ...
این گروه از اهل سنت (بریلویها) صوفی مسلک هستند، قبلا هیچ مشکلی با شیعیان نداشتند و در کنار هم زندگی میکردند. اصلا تعداد وهابیها در آنجا خیلی کم بود اما متاسفانه یک سری از کارهای شیعیان مثل لعن علنی و امثالهم سبب شد خیلی از اینها نه تنها از شیعیان دور شدند حتی وهابی شدند و به سپاه ...
پنجاه، شصت سال پیش مردم بلوچ ماه محرم را ماه «یاحسینی» می گفتند و آن را ماه محرم نمی گفتند. دلیل این که ماه محرم را ماه «یاحسینی» می گفتند این بود که امام حسین را دوست داشتند و به دلیل این محبت، محرم را ماه امام حسین می دانستند. قاطبه اهل سنت بلوچ امام حسین را دوست دارند. برای ...
ما معتقدیم حب اهل بیت رسول الله صلی الله علیه و سلم کامل کننده ایمان است و ایمان بدون حب اهل بیت پیامبر ناقص می باشد مخصوصا دو گل پیامبر یعنی امام حسن و امام حسین که تربیت یافته در دامان رسول الله بوده اند. تمام فرق اسلامی بر محبت اهل بیت اتفاق نظر دارند و آن را مورد تایید و تاکید ...
اهل سنت در ایام محرم سوگوار هستند اما در چارچوب دین! مثلا قرآن می خوانند ، نذری می دهند، در حالت غم و عزاداری هستند. نوحه خوانی هم دارند ولی سینه نمی زنند. عروسی نمی گیرند و حالت غم را در خانه، کوچه و خیابان ها حفظ می کنند. اهل سنت هم مداح دارند و در طول ماه محرم مداح ها ...
در طول تاریخ هرگاه فضای بین شیعه و سنی فضای آرامی بوده است، عزاداری برای امام حسین «ع» در میان اهل سنت به صورت جدی گسترش پیدا کرده است. اما هرگاه در طول تاریخ دعوای شیعه و سنی بزرگ شده مانند دوران جنگ های عثمانی و صفوی، بسیاری از اهل سنت، علیرغم علاقه زیاد در عزاداری امام حسین ...