وحدت و الفت مسلمین که به فرموده ی قرآن با هیچ قیمت مادی حاصل نمی شود : « لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ »، آن قدر ارزشمند است که حضرت علی علیه اسلام خود را دلسوزترین فرد به آن می داند : « پس بدان ...
او را تبدیل به عامل تفرقه و اختلاف و عنصر درگیری و نزاع کرده ایم. که این بزرگترین جنایت و ظلمی است که در حق او روا داشته ایم. تو علی «ع» را محصور در مذهب می کنی، حال آنکه علی ( ع ) فراتر از مذاهب است. بلکه علی امام تمام مذاهب و طوائف است. همانطور که با فکر زنده و درخشانش از زمان ها ...
وقتی امروز ما به یاد زهرا(سلام اللَّه علیها) جلسه تذکر تشکیل می دهیم تا به آستان مقدس حضرتش ادای احترام و ارادت و اخلاص کنیم، به کدام زهراست؟ زهرایی که در زمان زندگی اش همه چیز را تحمل می کرد تا مبادا به هم پیوستگی اجتماعی، عملی، سیاسی و وحدت تضامنی و سرنوشت امت اسلامی آسیب ...
فیلم زیر بخشی از تفسیر سوره حجرات است که توسط استاد محمد علی انصاری ارائه شده است. ایشان در این فیلم به مولفه هایی که در روایات درباره نوع رابطه مومنان با هم آمده است می پردازد.
دنیا تمام نمی شود تا آنکه مردی از اهل بیت من که نامش مانند نام من است، حاکم بر عرب باشد. این حدیث در سنن ابو داود ـ که از کتب معتبر اهل سنت و در واقع از صحاح سته می باشد ـ آمده است
"...وحدت میان تشیع و تسنن نه ممکن است و نه معقول، چراکه بمنزله مرگ تفکر علمى است. اختلاف فکرى موجب تصادم عقاید، حرکت افکار، پیشرفت و رسیدن به حقیقت است. وحدت شیعه و سنى هم ممکن است و هم معقول، هم مسئولیت است و هم تعهد. چراکه اختلاف اجتماعى، عامل متلاشى شدن نیرو، و تجزیه امت بسوى ...
ایشان از بزرگان اهل تسنن به شمار می رود و در عین حال درباره امیرالمؤمنین علی(ع) و اهل بیت(ع) از انصاف بالایی برخوردار بود و نسبت به معاویه نظری شدیدا منفی داشت. وی 194 حدیث از پیامبر اعظم(ص) درباره مقام امام علی(ع) جمع آوری کرده و از آن کتابی با عنوان « خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی ...
اعده در مذهب حنفی این است که زمانی که رای ابوحنیفه بر امری بود و رای دو شاگردش بر امر دیگری بود، رای ابوحنیفه بر رای شاگردان مقدم است؛ مگر اینکه قول آنها موافق امام علی بن ابیطالب باشد که در این صورت قول آنها به احترام علی «ع» بر قول ابوحنیفه مقدم است.
در گذشته قوانین اغلب کشورهای اسلامی بر اساس فقه حنفی بود. از این به بعد منبع حقوق مدنی و فقه کشور مصر و سایر کشورها به تبع آن، فقه همه مذاهب است. لذا تاکنون در حدود پنجاه قانون از قوانین کشور مصر و سایر کشور های اسلامی مثل امارات و سوریه و لبنان و سودان تغییر کرده و مطابق با فقه ...
در زمان امام صادق(ع) در میان شیعیان نیز گروهی پیدا شدند که مردم را صرفا به دو دسته «مؤمن» و «کافر» تقسیم می کردند یعنی فقط شیعیان را مؤمن می شمردند و همه اهل سنت را کافر می دانستند. امام صادق(ع) این گروه را از این تفکر نادرست باز داشته ، به آنان یادآور شدند که بخشی از مردم نیز ...
پس برای همه مسلمانان دعا کن و به یاری همـه آنها بشتاب و همـه را در مراتبی که دارند مورد عنایت و تکریم قرار ده .
ائمه «علیهم السلام» منبع هستند نه مجتهد. ما نباید این بزرگواران را کوچک کنیم و بگوییم عده ای شافعی و حنفی هستند و ما جعفری هستیم! خود رهبران این مذاهب یا شاگرد ائمه «ع» بودند و یا شاگردِ شاگرد ایشان. یکی از منابع فقه آنها هم اجماع اهل بیت «ع» است.
با دشمنی و خشم و غضب که نمی شود حرفی را به مخالف خود قبولاند. اگر به طرف مقابل فحش بدهیم دیگر حرف ما را گوش نمی دهد. وقتی جو دشمنی پدید بیاید حرف حق شنیده نمی شود. اگر ما بخواهیم معارف اهل بیت «ع» را گسترش بدهیم نیاز به تعامل علمی داریم. ما باید اصول مشترک را محور قرار دهیم و بر سر ...
یکی از کارهای پسندیده ای که می تواند وحدت را به صورت عملی دنبال کند، کاروان هایی مثل کاروان سرزمین برادری است که می تواند بسیاری از شبهات و سوءتفاهمات و جدایی هایی که به وجود آمده را رفع کند. راهکار عملی مانند این کاروان موثرتر از راهکارهای نظری است. باید برای تقویت این ...
اصلی ترین حرف من همین است که بر فرض هیچ شبهه ای در مورد همگرایی وجود نداشت و هیچ وضعیت ویژه ای مثل حوادث منطقه هم در کار نبود، و یا مسلمانان هیچ دشمن مشترکی مانند امریکا و صهیونیسم نداشتند، در وضعیت ایده آل و جامعه مطلوب، روی چه اساسی باید از مفهوم همگرایی دفاع کنیم؟
تا آنجایى که می توانید بر مبنای روش بیان محاسن خود عمل کنید، نه بیان سیئات دیگران. این هم نص کلام امام رضا «ع» است که: «فإن الناس لو عرفوا محاسن کلامنا لاتبعونا» شما احتیاجى ندارید که بگویید دیگران بد هستند. شما محاسن و اخلاق و اعتقادات ما را بگویید. خود مردم مقایسه مى کنند و ...
بازخوانی روایات ائمه علیهم السلام در باب «شرکت در نماز
برادران اهل سنت»* حجه الاسلام محمد آبادیمقدمه:
اثبات اهتمام شدید حضرات ائمه علیهم السلام به وحدت و همگرایی مسلمین،
احتیاجی به بررسی آنچنانی احادیث ندارد...
حجت الاسلام محمد جواد نظافت، موسس حوزه علمیه حضرت مهدی(عجل الله) در نشست آغاز عملیات فرهنگی بر علیه تشیع انگلیسی که در مسجد المنتظر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: علمای وهابیت برای تحریک افراد به مقابله با تشیع، صوت ها و سخنرانی های لعن و نفرین را برای افراد پخش می کنند و همین ...
به مناسبت هفته وحدت، مجله الکترونیکی اخوت محصولاتی را برای چاپ و توزیع در اختیار مخاطبان قرار داده است. شما می توانید این جزوات و بروشورها را چاپ و در شهرستان خود توزیع کنید. همچنین می توانید از پوسترها و کلیپ ها در نمایشگاه ها و مراسمات خود استفاده نمایید.
انحطاط فکری و جهلی که امت را فراگرفته عامل اول تفرقه ماست و تا زمانی که این جهل هست اختلافات نیز هست و امت ذلیل خواهد ماند و بوی بد این امر باقی خواهد ماند چنانچه تبعات تلخ عقب ماندگی را قبلا نیز این امت چشیده است.
امر برادر خودت را به بهترین وجه ممکن بپندار تا بهتر از آن نصیب خودت بشود و به هیچ کلامی از برادرت بدگمانی نداشته باش اگر ذره ای در آن احتمال خوش بینی وجود دارد
چه چیز سخت تر است برای قومی که تصور می کند امامت و پیشوایی قومی را بر عهده دارد و آنها را امر و نهی می کند ولی آنها نمی پذیرند! حدیث شان را در مقابل دشمن شان بیان می کنند و دشمن آنان نزد ما می آید و می گوید که قومی از شما چنین و چنان نقل قول می کنند! و ما می گوییم که ما از آنچه آنان می ...
ما اهل بیت اینگونه هستیم: به کسی که از ما دوری کند نزدیک می شویم، به کسی که به ما بدی کند نیکی می کنیم. و خدا می داند که در این امور حسن عاقبت را می بینیم.
اصولاً حکومت طاغوتی، دولتی است که جنگ شیعه و سنی را قبول ندارد، پس اگر حکومت و کشوری راه را برای مخاصمه مذهبی و جنگ شیعه و سنی باز گذارد، هیچ کدام از جنایت های آن دیده نشده و صد توجیه برای سکوت در مقابل جنایاتِ آنها دست و پا می شود، هرچند این دولتها، دولت انگلیس یا آمریکا باشند. ...
حکمت قرآن کریم به حدی است که اسامی کافران و مشرکان و منافقین و اولیای خدا را حتی در امت های گذشته نیز ذکر نکرده و در این امت نیز به عنوان مدح و ثنا جز نام رسول خدا و در مقام نکوهش جز نام ابولهب آورده نشده. این اسلوب حکیمانه را پیامبر اعظم در طول حیات خویش نیز تا حد زیادی بکار بسته ...
اشتباه است که عاشورا را اقدامی از سوی شیعیان علیه سنی ها بدانیم. خصوصا این که یزید نماینده هیچ یک از ارزش های اسلامی سنی ها نیست که رد کردن آن ضدیت با این ارزش ها به حساب آید.
واقعا اگر همه پیش فرضها و ادعاهای جریانات افراطی را بپذیریم آیا این اصل اساسی و غیرقابل خدشه که شیعه باید الگو و مایه زینت اهل بیت علیهم السلام باشد و نه مایه ننگ و طعنه و نفرت، نیز قابل مناقشه و انکارپذیر است؟!؟
شهادت امام حسین علیه السلام همه امت اسلامی را بر مساله عدالت گرد می آورد و وحدتی در مقابل هر کس که ضد اسلام و مسلمانان است را ایجاد می نماید...
نمی توان در لعن یزید شک کرد بخاطر بزرگی گناهان او و کافی است که جنایات او در مکه و مدینه را بدانیم! چنانچه طبرانی با سند حسن نقل می کند که خداوندا! هر کس به اهل مدینه ظلم کرد و آنها را ترساند لعنت خدا و ملائکه و همه مردم علیه او باد. از او هیچ عملی قبول نمی گردد و جنایت بزرگ، عملی ...
مسلمانان اهل سنت ارادت ویژه ای به سید و سالار شهیدان داشته و به تکریم و بزرگداشت ایشان دست می زنند. مجله الکترونیکی اخوت پرونده ای را درباره حب و ارادت اهل سنت به امام حسین «ع» تهیه کرده است.
پیامبر اسلام در حیات شان آرزوی شهادت داشتند ولی بطور ظاهری شهید نشدند. برای تکمیل این خواسته پیامبر، حسینِ عالی مقام انتخاب شد. لذا شهادت امام حسین (ع) تکمیل خواسته پیامبر گرامی اسلام می باشد چون امام حسین (ع) ظاهرا و باطنا شبیه مصطفی بود.
اگر کل نهج البلاغه را بنگریم جز در موارد بسیار معدود مساله اینکه خلافت حق ایشان بوده است را نمی یابیم ولی صدها مورد تاکید بر مساله عدالت و نفی ظلم را می توان دید حال می بینیم که جریان سنتی از علی علیه السلام که نماد عدالت است دم می زند ولی خود دغدغه عدالت طلبی و ظلم ستیزی ندارد!
اگر مردی از شیعه علی بن ابی طالب علیه السلام در قبیله ای بود باید بهترین شان باشد در ادای امانت و مراعات حقوق و راستگویی تا به او وصیت کرده و امانت بسپارند و از او طلب یاری کنند و بگویند: چه کسی مثل فلانی است که امانت دارترین و راستگوترین باشد؟
اگر محبت اهل بیت رفض و کفر است، جنّ و انس بدانند که من رافضی هستم. /// خاندان پیامبر دستاویز منند و ایشان وسیله ی رسیدن من به پیامبرند ///اگر محبت علی(که دوست خداست) دلیل بر رفض و بی دینی است، دنیا بدانند که من بی دین ترین مردمانم ///اگر گناه من محبت آل محمد است، از آن گناه توبه نمی ...
امام انذار می دهند که اگر طرفین نیت صادقانه داشته باشند به گوارایی یقین خواهند رسید و این گوارایی همان سکینه و اطمینان به خدا و به وعده های اوست و با این یقین است که اختلاف و درگیری از بین رفته و تجمع و وحدت شکل می گیرد.