تحذیر به اینکه عده ای درباره امام علی علیه السلام دچار افراط و عده ای دچار تفریط خواهند شد از جمله نکاتی است که امام در زمان حیات شان، در دو دسته دوستداران و نیز مخالفان خود می دیده اند لذا تلاش کرده اند پیشگیری کنند و تذکر دهند که هر دوی این راهها غلط است. طبعا برای ما بطلان ...
تعریف جامعه اسلامی بر اساس ارزشهای اسلامی از آنجا که «احترام به عقاید و آزادی در طرح آنها»، «نفی جواز هر نوع تحریک و توهین» ، «مراعات کرامت انسانی» و... همه و همه جزوی مهم از این ارزشها می باشند، امری قابل تحقق است که البته نیازمند درونی شدن خلقیات متناسب با این اصول در آحاد ...
مهمترین اصل که در مسائلی چون وحدت اسلامی نیز بعنوان روح حاکم مورد توجه قرار می گیرد، پذیرش تمایزات و تفاوت های جریانات مختلف یا همان اصل «دگرپذیری» است. بدین معنا که نباید وفاق را با معنای حداکثری آن و به سمت یکدست سازی سوق داد.
عدم وجود تقوای جمعی و اخلاق اجتماعی در سبک تربیتی بسیاری از مذهبی ها، منجر به وضعیتی شده است که می بینیم: انشقاق ها در تشکلها و احزاب مسلمان بسیار است، درگیری و هتاکی میان مسلمین روی به فزونی است و حتی خونریزی میان آنان رواج یافته است!
ابوایوب انصاری(صحابی) در محاصره قسطنطنیه وصیت کرد که من را پای همین دیوارها دفن کنید.{بالاخره} یک فرصتی پیش آمد سلطان محمد فاتح عثمانیف قسطنطنیه را گرفت....این یکی از شکست هایی بود که کفر از دست اسلام خورد.
امام امت که باور داشت مستضعفان جهان باید «هسته های مقاومت» را در سراسر گیتی شکل دهند اگر امروز می بود و گستردگی شبکه های اجتماعی در سراسر عالم را می دید، احتمالا همنوا با رهبری انقلاب که می گویند اگر رهبر نبودم مسوول شورای عالی فضای مجازی می شدم، ندا سر می داد که بروید و هسته ...
کم توجهی بدنه حزب اللهی و خصوصا حوزویان انقلابی به بعد جهانی گریزناپذیر انقلاب اسلامی باعث شده است که ما صدمات بسیاری را متحمل بشویم. اگر ما در کشوری دیگر هم بودیم براحتی می فهمیدیم که اقلا برای تقویت اقتصادی خودمان و حفظ امنیت اطراف مان باید اقدامات متعدد فرهنگی، سیاسی، ...
اخیرا اتفاقی در سطح دول عربی رخ داد که بار دیگر ثابت کرد که سران کشورهای عرب اساسا رویکرد متعصبانه مذهبی یا قومی ندارند! چند سال قبل در ایام جنگ 22 روزه و پس از آن جنگ 8 روزه و 51 روزه غزه مظلوم که دولتهای عربی در مقابل کشتار بیرحمانه مردم
دائما اشتباهات موجود در نظام عراق و سوریه و... به پای ایران نوشته می شود به این اعتبار که ایران یک قدرت منطقه ای است و طبعا باید بتواند جلوی آنها را بگیرد! مثلا می گویند مالکی چرا فلان کار را کرد؟ یا چرا این مساله در سوریه اصلاح نشده است یا چرا فلان حادثه در یمن رخ داد و قس علیهذا!
چیزی که متاسفانه در بچه های مذهبی و حتی رفتار سفرای انقلابی که قرار بود حامی مستضعفان جهان باشند به طور علنی یا پنهانی بروز یافته عدم اهمیت کشورهای آسیایی، مستضعف و توسعه نیافته و بی توجهی به سرمایه انسانی چند صد میلیونی است که در کشورهای پاکستان و هند و بنگلادش و اندونزی و... ...
پس از روی کار آمدن سلطان جدید سعودی جریانی که تربیت شده غرب و ابزار مستقیم آمریکایی ها بود، اداره وزارت خارجه این کشور را به عهده گرفت و تحت تاثیر تحولات منطقه و تقویت موجهای ایران ...
بشار اسد، که از فردای مرگ حافظ اسد، و پیش از همه ی حاکمان عرب منطقه، اصلاحات سیاسی تدریجی و قطره چکانی را کم و بیش شروع کرده بود، حال و روز کشور و مردمش این شد که می بینید... و یکی از علل آن، غفلت از آتش زیر خاکستر دگرگونی های اقلیمی، و احتمالِ قوی گره خوردن آن با تحولات سیاسی و ...
وقتی فرد می دید که به اسم نقد وهابیت دارد به نقد خلفا یا زیر سوال بردن احکامی چون نماز تراویح و... پرداخته می شود – گرچه در محیط علمی این امور نیز جایزند- طبیعتا نسبت به همراهی با این جریانات سست می شد و عطای او را به لقایش می بخشید! بعبارت بهتر افراطیون یا افراد غیرمتخصص عملا ...
سامی نادر نقش حزب الله را پایان یافته نمی داند و می گوید به هر حال برای تکمیل نقش روسیه، به حزب الله نیاز است ولی سوالی که مطرح است این است که روسیه تا چه زمانی می تواند در این پیمان شیعی دوام بیاورد و خودش را مقابل اغلب اهل سنت قرار بدهد؟
همین که می دانیم انسان نقشی محوری در برداشت از آیات و روایات دارد، حتی اگر منابع روایی یکی باشد و همه احادیث مشترک، باز هم طبیعی است که اختلاف فهم ها پیش بیاید و بعید است که بشود با جلسات گفتگوی متعدد نیز نهایتا یک حرف را بعنوان فهم عمومی بشر معرفی نمود!
بسیار شنیده ایم که طرفداران قمه زنی از عنوان «وهن آمیزبودن قمه زنی» با نام «تمسخر» یاد می کنند و می گویند تمسخر دیگران هیچ گاه موجب حرمت احکام اسلامی نمی شود؛ زیرا کفار بسیاری از احکام و قوانین اسلامی، همچون حجاب، حدود، قصاص و... را نیز استهزا و تمسخر می کردند و اگر بخواهیم برای ...
این مقاله بدون هیچ اشاره ای به عمق فاجعه منا و تعداد زیاد قربانیان آن حادثه صرفا به معطل شدن چند ساعته برخی از حجاج برای رسیدن به مکه اشاره می کند که آن را هم به دلیل بی نظمی خود حجاج می داند. نویسنده با اشاره به پیامک های ارسالی امیر مکه به تلفن همراه حجاج، هرگونه مسولیت را از آل ...
اگر ما به دنبال عرضۀ شهر مشهد به عنوان یک جهان شهر اسلامی به دنیا باشیم در این صورت این تنوع مذهبی موجود این شهر که قم فاقد آن است یک فرصت است نه تهدید. اسلام و فقاهت باید ظرفیت جهانی بودن و انسانی بودن خود را و کارآمدی مکتب و نظام خود را در جوامع و شهر های متکثر و چند مکتبی اثبات ...
حسن البنا در اصول عشرین به مساله تقریب با شیعه تصریح می کند و دهها کد دیگر نیز وجود دارد که نشان می دهد این جریان تکفیری نیست هر چند شرایط سیاسی امروز جهان اسلام انها را در مسائلی مانند سوریه در مقابل شیعه قرار داده باشد ولی خاستگاه این امر مذهبی و اعتقادی نیست.
فراتر از مخاطبین داخلی، حادثه ایجاد شده فرصتی را ایجاد کرده است تا عموم مردم مسلمان دنیا پی به ماهیت رژیمی ببرند که خود را در پشت دلارهای سرشار نفتی و پرده خانه کعبه پنهان کرده است. از این رو ضروری است با توجه به شرایط ایجاد شده محورهای صحیح رسانه ای، به منظور دریدن پرده تزور ...
حادثه تلخی که چندی پیش در «منی» رخ داد مایه تاسف همگان گردید. هزاران تن از مسلمانان در حال انجام اعمال حج در اثر خفگی از بین رفتند و علاوه بر داغدار شدن هزاران خانواده مسلمان، جلوه ای نامناسب از اسلام و آداب زیبا و معنوی آن در مقابل جهانیان به نمایش
آنکه به فلان کشور آفریقایی مملو از فقیر می رود و بجای دغدغه نجات آن مسلمانان دنبال اقدامات فرقه ای خویش است یا به فلان کشور چند صد میلیونی مسلمان می رود ولی فقط با اقلیت شیعه آن کشور رفیق و همکار می شود، بویی از آرمانهای جهانی این انقلاب نبرده است و در حقیقت در حال محدود کردن ...
نازله توحید در عالم تعین، وقتی به کمال و غایت خود نزدیک می شود که انسانها جهت و هدف واحدی را مد نظر قرار دهند و با وجود تمایزات در شعوب و قبائل، هدفی واحد را پیگیری نمایند. بعبارتی، خدایی که آفریننده جهان هستی است و از وحدت، کثرتی چنین شگفت را پدید آورده است
برادران اهل سنت مجبورند خانه هایی را تغییر کاربری داده و در آنها به انجام عبادات خود مشغول باشند. پس طبعا به مشکلاتی نیز با شهرداری برمی خورند ولی شایسته بوده و هست که این مشکلات فنی با تدبیر و مدارای هر دو طرف یعنی مدیریت نمازخانه ها و شهرداری و حتی با مشارکت خود شهرداری در ...
تاکید سند بر اینکه ایران باید «الهام بخش فعال و موثر در جهان اسلام» باشد و نقش «تاثیرگذار بر همگرایی اسلامی» را ایفا نماید کفایت می کند تا ما بتوانیم پلی به بحث مهم «وحدت و اهل سنت در ایران» بزنیم.
داعش از نام القاعده و پول آن استفاده کرده تا به اهدافش برسد، اما تمایلی به برقراری رابطه با فرماندهان اصلی آن ندارد، تا جایی که در سال 2010 ابوبکر بغدادی که سابقه عضویت در القاعده نداشت را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند، که در آن زمان آدم یحیی غدن، یکی از اعضای آمریکایی القاعده و ...
تهدید از جانب افراط گرایان سنی تنها تهدید خارجی قطعی ضد استقلال و تمامیت ارضی عربستان است. و هیچ حرکت دیگری در خاورمیانه نیست که حمله ای را برای اسقاط نظام سعودی یا خانواده سلطنتی آل سعود انجام داده باشد یا حتی به صراحت دشمنی خود را اعلام کرده باشد. حتی نظام ایران کاری که علنا ...
آفت دیگری که با عدم وجود سعه صدر و سنگین شدن فضا برای منتقدان ایجاد می شود گرایش بدنه جامعه به بیرون از کشور برای پیگیری مسائل و مطالبات خود است. خصوصا وقتی که بوقهای خارجی حواس شان در این مساله جمع باشد و خودشان در طرح این مطالبات پیشدستی کنند.
جهاد آدابی عمومی دارد که باید حتی در جنگ با غیر مسلمانان رعایت کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله نیز اصحاب خویش را پیش از رفتن به جنگ به این آداب توصیه می کرد و از امام صادق علیه السلام نیز در حدیث صحیح آمده که فرمود: هرگاه رسول خدا می خواست افرادی را به جنگ بفرستد، آنها را فرا می ...
تجربه حضور دموکراتها و برخورد عمدتا مزورانه و زیرکانه شان با مسائل جهانی نشان می دهد که آمریکایی ها از خلال «تغییر پادشاه» در عربستان سعودی به دنبال ایجاد جریانی جدید در داخل و خارج این کشور هستند. روی کار آمدن «ملک سلمان» در شرایطی رخ داد که درگیری
متاسفانه واقعیت موجود جهان اسلام آن است که منافع کشورهایی که در ارتباط تنگاتنگ با آمریکا هستند امروز با رنگ و بوی قومی و مذهبی مطرح می گردد و در تحریک بدنه جهان اسلام نیز موفق بوده است!
به نظر باید در پی یک دیپلماسی بود. هیچ گاه تصویری از سردار سلیمانی در سوریه منتشر نشد. کسی نیز نشانه ای مبنی بر حضور او در این کشور منتشر نکرده. اما عراق متفاوت از سوریه است. حاج قاسم در بیان حضور در عراق آن قدر جدی است که علاوه بر ده ها عکس، حتی وقتی برای خانم معصومه آباد نویسنده ...
این مساله یک راهبرد عملی نیز برای مربیان جوامع دارد و آن این است که سعی کنند تحمل و مدارا و محبت را بیش از سایر صفات اخلاقی در متربیان خودشان ایجاد کنند چرا که این ویژگی مهمترین خصلت و فضیلت در ابعاد اجتماعی و تمدنی دین است و آثار آن پیش و بیش از دیگر فضایل قابل مشاهده است.
چند سال پیش گروهی موسوم به «توحید و جهاد» در منطقه کردستان اقدام به عملیات های تروریستی نمود علاوه بر برخی نیروهای انتظامی، ماموستا شیخ الاسلام نماینده خبرگان رهبری، ماموستا برهان عالی و چند تن دیگر از اهل سنت منطقه را نیز به قتل رساندند.چندی بعد
انتقال فرهنگی نه یک فرآیند هوایی که مسیری زمینی است که در بستر «ارتباطات اجتماعی» جوامع با یکدیگر اتفاق می افتد و از این منظر، فرهنگ و جغرافیا رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند.
تصور ایران متکثر بعنوان مامن همه مسلمانان، ظرفیتی جهانی و منطقه ای برای کشور ما ایجاد می کند که ایران صرفا شیعی چنین ظرفیتی را ندارد.
مخاطب مذهبی و بخشی از روحانیون جامعه به دلیل زیست و تربیت سنتی خویش، با بسیاری از احادیثی که مربوط به مساله «وحدت» می باشند نامانوس هستند و مدام از سند آنها سوال می کنند حال آنکه این احادیث صرفا مهجور و مظلوم مانده بوده اند و از حیث سندی اشکالی در آنها نیست!
پس از بالا گرفتن اختلافات میان برخی جریانات اسلامگرا با جریان مقاومتی که در مساله سوریه بر اصلاحات پافشاری می کرد و پس از گسترش خونریزی های جریانات مسلح و تکفیری در عراق و سوریه، جریانی در ایران و نیز شیعیان غیرایرانی شروع به تاکید بر این مساله کرد که اساسا نمی شود با اهل سنت ...
با کمال تاسف، آنچه تاکنون درباره «وحدت اسلامی» گفته و شنیده شده، نوعا برخی منظرهای سیاسی یا نکات فرعی بوده است! با این توضیح که برخی وحدت را فقط از منظر سیاسی – که تصدیق عقلی دارد و نیازی به تصریح شارع نیست- یعنی مراعات یکدیگر در زمان حضور دشمن
ذکر حدیث در خارج از چهارچوب اجتهادی این مشکل را دارد که ممکن است اولا از نظر سندی ضعیف یا جزء جعلیات و اسرائیلیات باشد و نشر آن مصداق دروغ بستن به خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بشود و ثانیا در صورت صحت سند، محتوای مورد برداشت درست فهم نشده یا در تعارض با دیگر احادیث ...
آنچه حزب الله در لبنان تجربه کرده است الگوی خوبی برای این مساله است. شیعه با اینکه از نظر جمعیتی بزرگترین اقلیت این کشور محسوب می شود ولی نمی تواند حائز پنجاه درصد آراء شود و همچنین ساختار قانون اساسی لبنان دست او را بسته است. لذا برای در دست داشتن قدرت و جلوگیری از فشار و تهدید ...
هر مفهومی نیاز به نمادی دارد و اینک نماد امپراطوری ایرانی شیعی را سردار قاسم سلیمانی قرار داده اند که اتفاقا چهره ای نظامی دارد و می تواند بهتر، مفهوم کشورگشایی و اشغالگری را به ذهن مخاطب القاء نماید! پروژه ای که اینک دشمن، زیرکانه روی آن کار می کند گرچه بهره ای از واقعیت داشته ...
آنها که نسبت به بررسی «زمینه های اجتماعی و سیاسی شکل گیری جریانات تکفیری و جهادی» کم توجه هستند یا در عمل حساسیت لازم را به خرج نمی دهند در واقع در ایجاد «بحران امنیتی آینده نزدیک» شریک هستند و به امروز خویش بسنده کرده و فردا را نادیده انگاشته اند.
آنچه در ایران ژاندارم آمریکا رخ داد نشان می دهد که اگر استقلال سیاسی رخ بنماید در ذیل قدرت دینی مردم، با وجود انواع فشارها می توان استقلال اقتصادی و علمی و نظامی و فرهنگی را نیز تا حدود مناسبی تامین کرد لذا «تغییر نظامات سیاسی کشورهای اسلامی» که وابسته به رشد «آگاهی عمومی» است ...
از جمله ویژگی های جریان سنتی موجود در میان
شیعیان، برخورد تاریخی با همه پدیده های دینی است! از همین روست که دشمنان و
دوستان خود را نیز در تاریخ جستجو می کنند و به «امروز» وقعی نمی نهند!
خیلی های این «شیعیان تاریخی» هم مغرض نیستند
و نوعا از جهل
میثم شیروانی پژوهشگر عرصه جهانی در فیس بوک شخصی خود درباره علل ایجاد پدیده داعش؛ بصورت تیتروار چنین نوشت: 1. ابهام مرزهای هویتی2. نظم نامتوازن سیاسی سایکس-پیکویی منطقه3. ناکارآمدی الگوی دولت-ملت در منطقه4. فقدان الگوی موفق اسلام سیاسی همساز با
اگر نگرش اسلامی که به دنبال مجد و عزت مسلمین است غلبه داشت خروجی المصطفی در اندونزی بجای یک میلیون شیعه با قریب به 200 میلیون اندونزیایی همکاری می کرد. تصحیح نگرش در این ارگان می تواند خود به خود افق گشا باشد. آشنایی با اندیشه اسلام ناب امام راهکار اصلی این امر است.
اگر کل نهج البلاغه را بنگریم جز در موارد بسیار معدود مساله اینکه خلافت حق ایشان بوده است را نمی یابیم ولی صدها مورد تاکید بر مساله عدالت و نفی ظلم را می توان دید حال می بینیم که جریان سنتی از علی علیه السلام که نماد عدالت است دم می زند ولی خود دغدغه عدالت طلبی و ظلم ستیزی ندارد!