حجت الاسلام مهدی مسائلی
طرح ...
با وجود اینکه صدای مظلومیت غزه تمام جهان را فرا گرفته است، چطور برخی ها درگیر این هستند که چرا باید به آنها کمک کنیم و یا به چه علتی آنها را شهید میخوانیم؟
تقریب یکی از صورت های روابط فکری، اجتماعی و انسانی در چارچوب یک امت واحده است و همه این گونه روابط نیازمند درجه ای از آگاهی و بلوغ انسان های متمدن است، زیرا مسلماً مشکل در اختلاف بین مذاهب یا تعدد روش ها و یا تنوع تفاسیر و اجتهادها نیست، بلکه مشکل در نحوه درک و نگاه به این ...
در بیانات رهبرانقلاب، وحدت اسلامی با این کلید واژه ها تفسیر میشود : همکاری مشترک، عدم نفی یکدیگر، عدم تنازع بر سر مسائل مذهبی. نمیشود معتقد باشیم که وحدت اسلامی شرط تحقق حاکمیت اسلام است اما از آن طرف به سمت همکاری مشترک جهت مدیریت و پاسخ به مسائل مشترک نرویم و اقداماتی را ...
در مواجهه با سخنان رهبری، از تحمیل کردن پیش فرض ها و ذهنیت هایمان بر متن بیانات خودداری کنیم.لازم است مخاطبین و جویندگان نظرات رهبری در شنیدن خاطرات و نقل قول ها، جانب احتیاط را رعایت کرده و با شنیدن هر سخن و مطلبی، احساسی برخورد نکنند و با توجه به سخنان صریح و سیره اجتماعی ...
ما در کتاب منشور وحدت، با نگاه بین المللی و راهبردی سراغ سخنان رهبری رفتیم. یعنی سعی کردیم در یک نگاه کلانتری به بحث بپردازیم. لذا سطح مباحث یک مقدار بالاتر است. یعنی ما فقط به فرمایشات و توصیههای رهبری که ناظر به همزیستی مسالمتآمیز است، بسنده نکردیم.
آنچه امروز از رسانههای تقریبی انتظار میرود این است که احساسات مسلمانان را به سوی تقریب سوق دهند، نه این که فقط افکارشان را از طریق سمیناری که در رسانهها ارائه میشود به سمت تقریب متوجه کنند، یا نشستِ علماء، یا یک سخنرانی عقلانی و ... زیرا اندیشۀ تقریبی و رسانۀ تقریبی، اگر ...
سعید آقاخانی درسریال نون خ، توانست واقعیت دو قوم از اقوام فرهیخته ایرانی را به تصویر بکشد. دو قومی که مهمان نوازی، کمک به انسانها فارغ از قوم و مذهب، ساده زیستی و اخلاق محوری در تعاملات اجتماعی برایشان ازهر چیزی دیگری مهم تر است.
تاخیر قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده جنایت هشت مهر و تضعیف جایگاه رهبری حامد رضایی ۷۲ هفته از اتفاقات تلخ و خونین ۸ مهرماه زاهدان گذشت. ضایعهای که نماینده رهبری در ...
قم، عشّ آل محمد و یکی از مهمترین مراکز دینی جهان اسلام بشمار می آید. علاوه بر وسعت مراکز آموزشی، و پژوهشی این شهر مقدس، وجود فعالیت های فرهنگی و مذهبی گسترده در تمام ایام سال، باعث شده تا از قم به عنوان پایتخت مذهبی ایران یاد کنند. شاید برای ارزیابی این توصیف، لازم باشد تا از قم ...
در یکی از معتبر ترین کتب فقهی معاصر اهل سنت نیز مطلبی وجود دارد که میگوید: نظر جمهور علما مبتنی است بر جواز بارسفر بستن برای زیارت قبور بویژه قبور انبیاء و صالحین.
اگر «روح» حادثۀ عظیم غدیر را نیز دریابیم و ملتفت «معیارها»ی الهی و «شخصیت» باعظمت صاحب غدیر نیز شویم، آنگاه وحدتبخشی غدیر در سطح امت اسلامی نمایان میشود.
آیا ما می خواهیم «ارتباط با اهل سنت جهان» داشته باشیم یا خیر؟ اگر می خواهیم پس باید ملزومات این «تعامل» را رعایت کنیم والا تعامل و ارتباط مخدوش خواهد شد!
تأکید مکرر این فرد روحانی بر حمایت سخاوتمندانه حکومتهای سنی از اهل سنت ایران و آکندن مستمر حساب بانکی سنیها از دلار، با توجه به آشکارگی ماهیت افترایی آن نه یک توصیف دارای مبنای واقعی...
اصلا وقتی میشود بدون هیچ افزودنی غیرمجاز، طوری از امیرالمؤمنین علیهالسلام، حرف زد که هر شنوندۀ تشنۀ حقیقتی، باز شدن گرههای زندگیش را در آشنایی و اقتدای عملی به ایشان بیابد، چه لزومی دارد که گزارههای خود را با سلب و تعریض به «دیگران» بیامیزیم؟
آنان به دین و مذهب خود یقین و باور دارند ولی برای تک تک باورها و یقین هایشان نمی توانند دلیلی اقامه کنند. اگر چیزهایی هم بر حقانیت دین و مذهب خود شنیده باشند، از روی بی طرفی و تحقیق نبوده است و از این رو آنان از علمای خود می خواهند که جوابگوی محققان مذاهب و ادیان دیگر باشند.
عجّل، با کار شما باید تعجیل بشود، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او. و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید.
سو تفاهمات را کناری بگذاریم و به درستی از فرصت کنفرانس وحدت بهره برداری کنیم و اگر فراتر از تبلیغ وحدت، به دنبال خود وحدت هستیم، مردانه وارد میدانی شویم که بیرون از گیت های امنیتی و هتل های پنج ستاره است.
تقریبستیزی نیز بیش از آنکه مسئلهای علمی باشد، معضل فرهنگی است و حل آن نیز در گرو فرهنگسازی است، نه گسترش مباحثات علمی و مناظرههای کلامی.
نویسنده طوری اهل سنت را به تصویر کشیده است که انگار تمام اهل سنت سلفی و گرایشات وهابی مسلک دارند...
جای تعجب است که چرا جناب مولوی کوهی بدون استقرای کامل، و با دیدن چند رأی خاص، همه شیعیان را متهم به تحریف قرآن و در نتیجه کافر می دانند، و نظری را به شیعه نسبت می دهند که خلاف واقع است...
رسانه ملی بغیر از هفته وحدت برای وحدت و نزدیکی بین شیعیان و اهلسنت و رفع سوتفاهم ها چه کرده؟ بغیر از پخش همایشها و نشان دادن اهلسنت بعنوان زینت المجالس شیعیان در ایام وحدت چه اقدامی داشته است؟
چند سالی است که هفدهم رمضان، روز درگذشت عایشه همسر پیامبراکرم(ص) به مناسبتی جدید برای توهینهای مذهبی تبدیل شده است و عدهای در فضای حقیقی و مجازی به تدارک تفرقهافکنی میپردازند.
تبلیغ دین را به منظور جلب رضاى خدا انجام دهید نه براى جلب رضاى مردم. آنچه براى مردم باشد به پیشگاه او بالا نمیرود. به خاطر مذهب خودتان و گسترش آن، با مردم جدل نکنید که مجادله دل را مریض میکند.
دایره وحدت اسلامی در مسائل مشترک بین شیعه و سنی است و موضوع وحدت مشترکات است نه اختلافات، و در این مورد اختلافی هم مانند سایر موارد چون خلافت و امامت، باید اصل احترام متقابل رعایت شود.
این مناظرات ولو با پیشفرض عدم وجود هرگونه قصد و نیتی سوء، ذاتا از مبانی علمی و اخلاقی مناظرات بدور هستند و اگر بتوانند ولو بفرض محال مبانی اخلاقی و علمی را مراعات کنند، اثرات سوء اجتماعی از خود بر جای می گذارند
سخنان و محتواهای حساسیت زایی که از جانب شیعیان گفته می شود در میان اهل سنت توزیع می شود و سخنان و محتواهای حساسیت زا که از جانب اهل سنت گفته می شود در میان شیعیان توزیع می شود. این قاعده انتشار اخبار در دنیای رسانه های جدید و علی الخصوص شبکه های اجتماعی است٬ قاعده ای که اگر بدان ...
احترام گذاشتن به مقدسات و حفظ حرمت و نزدیک نشدن به خطوط قرمز یکدیگر، جهت "حفظ شیرازه اجتماع" امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
خیلی ها با این نگاه به اربعین می روند که بتوانند گفتمان انقلاب اسلامی را در خلال این فرصت فرهنگی، منتشر نمایند. از آن جهت که برخی تصور می کنند همان برنامه ریزی برای دانشگاه، مسجد یا تشکل شان در ایران به ضمیمه زبان عربی برای این امر کافی است برخی نکات و پیشنهادات را تقدیم می دارم
مردم فلسطین در کارنامهی سه دههی گذشتهی خود، دو الگوی متفاوت را تجربه کردهاند و میزان تناسب آن با شرایط خویش را دریافتهاند. در مقابل روند سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضهی مقدّس قرار دارد که دستاوردهای عظیمی برای این ملّت داشته است
کشور ما متشکّل است از زبانهای مختلف، از قومیّتهای مختلف؛ ترکی هست، فارسی هست، عربی هست، بلوچی هست، لری هست، کُردی هست؛ این یک تنوّع است و این تنوّع فرصت است، [امّا] دشمن همیشه چشم دوخته است به اینکه این را وسیلهی شکاف قرار بدهد
رهبری در این دیدار تاکید کردند که «یکونیم میلیارد مسلمان، اینهمه کشورهای اسلامی با اینهمه منابع، این نیروی انسانی فوقالعاده؛ اگر این [مجموعه] متّحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت بکند، قدرتمندانْ دیگر نمیتوانند در دنیا کوس قدرت بزنند؛»
فتح حلب و فتح قریب الوقوع موصل نشانه ای از امکان غلبه بر جریانات مسلح تکفیری در صورت اتحاد و بیداری مسلمانان است و... باید و می توان تیر خلاص را بر پیکر بی رمق استکبار زد و بار دیگر توجه همه را به سمت آرمان کنونی جهان اسلام یعنی «آزادسازی قدس» بازگرداند.
امروز سالگرد شهادت مبارزی برخاسته از مردم مظلوم و ستم کشیده فلسطین، شهید دکتر فتحی شقاقی می باشد که مظلومیت مردم خویش را درک کرده و تنها راه سربلندی و رسیدن به حق پایمال شده مردم فلسطین را مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل تشخیص داد
مراسم «حج» نماد توحید و یگانگی حقتعالی است....اما حجی که امروز، آل سعود مروج و متولی آن است، دچار «شرک عملی» است و با فلسفه ارسال قرآن و پیامبر اکرم(ص) نسبتی ندارد..از همین روست که حرکت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام... نمادی از جمع میان توحید نظری و عملی یا به عبارتی توحید ...
پیام های اباعبدالله الحسین علیه السلام در قیام کربلا، پیام هایی کاملا بشری است که با دل انسانهای آزاده بازی می کند و چنانچه تاریخ نشان داده است، از مسیحی تا سنی و سایرین را در میان یاران ایشان قرار داده است.....همه اینها حاوی یک پیام محوری هستند: «انسان آزاده و عزیز، تن به ذلت ...