یک دسته دیگرى بودند که مىگفتند هر حکومتى اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایى که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعضی روایاتى که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمى بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خیال ...
ناصر مشفق
اشاره: نه! هر کس از مولایمان، امام زمانمان، واسطه فیض هستی، عین الانسان، حضرت صاحب الزمان(عج)، دم زد، حجتیه ای نیست! هر کس هم که با ترویج جریانات فکری انحرافی مانند وهابیت، بهائیت و مارکسیسم مبارزه کرد، انجمنی نیست! راستی پس جرم
همین که همه منابع موجود بررسی شده اند به نقطه قوت کتاب تبدیل شده و آن را به عنوان گزارشی از هر آنچه مخاطب می خواهد درباره انجمن و انجمنی ها بداند، بدل کرده است. کتاب، با فصل شکل گیری انجمن حجتیه - که توضیح مختصری درباره آغاز فعالیت های آن است - آغاز شده و در فصل دوم که عنوان ...
نوشته های انجمن درباره امام زمان به ویژه نگارش های پیش از سال های انقلاب به یکی از ارکان مفهوم انتظار در فلسفه سیاسی شیعه که قیام و مبارزه با تبهکاران و حکام جور است عنایتی نشده. اگر قید می کنیم نشریات پیش از سال ۵۷، به این لحاظ است که پس از انقلاب، انجمن، شعارهای برون تشکیلاتی ...
می توان گفت که النصره یک تشکل سنتی جهادی نبود بلکه ظرفی برای تجمیع این گروههای کوچک جهادی بود که از نظر فکری و ایدئولوژیک مشابه بودند که آنها را رشد داد و مرتبط ساخت تا یک جبهه گسترده را تحت عنوان مجاهدان سوریه تشکیل دهد.
می توان گفت که النصره یک تشکل سنتی جهادی نبود بلکه ظرفی برای تجمیع این گروههای کوچک جهادی بود که از نظر فکری و ایدئولوژیک مشابه بودند که آنها را رشد داد و مرتبط ساخت تا یک جبهه گسترده را تحت عنوان مجاهدان سوریه تشکیل دهد.
وهابیت از بدو پیدایش تا کنون انشعابات و گروه بندی های گوناگونی داشته که هر یک جناح بندی خاص سیاسی و اجتماعی و حتی گرایشات خاص فقهی دارند. در این بین می توان از وهابیت تکفیری تا وهابیت سکولار را یافت که هر یک خاستگاه خاص خود را دارد. طبیعی است لازمه اساس تعامل با وهابیت شناخت ...
تحلیل و بررسی علل و عوامل اجتماعی و سیاسی برآمدن وهابیان از مسائلی است که کمتر به آن توجه تام شده است.
حسن بن فرحان مالکی در سال 1390ق در منطقه جبال بنی مالک در عربستان متولد شد. وی به سال 1412ق از دانشگاه اسلامی محمد بن سعود فوق لیسانس گرفته و در سال 1413 در سالهای 1417 ـ 1414ق در وزارت معارف مدرس بوده است. او تألیفات متعددی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:
حریة الاعتقاد فی القرآن ...
خداوند متعال در آیات متعددی مثل وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا(آیه 103 سوره آل عمران) وحدت اسلامی را ازاهداف بزرگ دین اسلام بیان فرموده اند
از نخستین روزی که آئین وهّابیّت در سرزمین مقدّس حجاز شکل گرفت، تعداد فراوانی از علمای اعلام و مرزبانان کشور ایمان، با تألیف کتابهای ارزشمندی، پوچی و بی پایگی افکار و عقاید «محمّدبن عبدالوهّاب» را اعلام کرده، مسلمانان را از گرایش به این مسلک بی اساس بر حذر داشتند.
از نظر عقیده اکثر اهل سنت پیرو ابومنصور ماتریدی و ابوالحسن اشعری هستند(اکثر احناف و شافعیان)، تقریبا پیرو مکتب معتزله باقی نمانده است و کمی هم اهل حدیث در جهان داریم.
از نظر عقیده اکثر اهل سنت پیرو ابومنصور ماتریدی و ابوالحسن اشعری هستند(اکثر احناف و شافعیان)، تقریبا پیرو مکتب معتزله باقی نمانده است و کمی هم اهل حدیث در جهان داریم.
وهابیت از فرقه های نوپای جهان اسلام است. این مسلک که در زادگاه اسلام، یعنی در عربستان رشد یافته است. این فرقه منسوب به پایه گذار آن محمدبن عبدالوهاب سلیمان نجدی است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از متون اصیل وهابیت، به شرح و تبیین زندگانی محمدبن عبدالوهاب پرداخته شود.
عده ای سیر تحول وهابیت از ظهور تا اقتدار را به سه دوره کاملاً مجزا تقسیم می کنند:
1- تأسیس دولت کوچکی در درعیه تا چیرگی مصریان در حدود 1820م. – 1240 ق.
2- بازگشت به قدرت و استیلای ابن رشید بر نجد در حدود 1820 م. تا 1902 م.
3- چیرگی ابن سعود بر ریاض یا آغاز دوران نوین فرمانروایی آل سعود از 1902 ...
عده ای سیر تحول وهابیت از ظهور تا اقتدار را به سه دوره کاملاً مجزا تقسیم می کنند:
1- تأسیس دولت کوچکی در درعیه تا چیرگی مصریان در حدود 1820م. – 1240 ق.
2- بازگشت به قدرت و استیلای ابن رشید بر نجد در حدود 1820 م. تا 1902 م.
3- چیرگی ابن سعود بر ریاض یا آغاز دوران نوین فرمانروایی آل سعود از 1902 ...
عده ای سیر تحول وهابیت از ظهور تا اقتدار را به سه دوره کاملاً مجزا تقسیم می کنند:
1- تأسیس دولت کوچکی در درعیه تا چیرگی مصریان در حدود 1820م. – 1240 ق.
2- بازگشت به قدرت و استیلای ابن رشید بر نجد در حدود 1820 م. تا 1902 م.
3- چیرگی ابن سعود بر ریاض یا آغاز دوران نوین فرمانروایی آل سعود از 1902 ...
همانطور که گفته شد ابن تیمیه که از آغازگران کاربرد اصطلاح سلفیه بود و قبل از او صرفا در معنای لغوی آن استعمال می شده است.
همانطور که بیان شد هرچند خاستگاه و نقطه ی آغازین جریان سلفی گری تقریباً مشخص است، اما در طول قرن های مختلف، این واژه با تغییرات معانی بسیاری روبه رو بوده است. در عصر حاضر نیز گاه سلفی و سلفی گری در مورد گروه ها و جریان هایی استفاده می شود که در تقابل با سلفی گری ـ به معنایی که ...
سلفیه معانی مختلفی دارد و متاسفانه بسیاری با در نظر نگرفتن این اختلاف معانی باعث سوء برداشتهای مختلفی از این واژه شده اند. برای نمونه با یک تعریف مشخص هیچگاه وهابیت را نمیشود سلفی خواند در حالی که از مهمترین گروه های سلفی برشمرده میشود. پس در اینجا لازم است به تفاوت این معانی و ...
بخش
جریان شناسی فقهی و کلامی جهان اسلام
بخش
جریان شناسی فقهی و کلامی جهان اسلام از پرطرفدارترین بخش های مجله
الکترونیکی اخوت است. این بخش دارای سیر خاصی است که از کلیات تقسیم بندی
های فقهی و کلامی شروع و به جزئیات هریک از مذاهب ختم می شود. لذا برای فهم
بهتر و عمیق تر مطالب جریان
با رحلت امام جعفر صادق (ع ) در 148ق /765م ، پیروان آن حضرت از میان شیعیان امامى به گروههایى منقسم شدند که دو گروه از آنها را مى توان به عنوان نخستین گروههای اسماعیلى شناخت. مجله الکترونیک اخوت در سلسله مطالبی به بررسی سیر تاریخی افکار و اندیشه های اسماعیلیه میپردازد
مقاله ی حاضر فشرده وار در سه عنوان، به مهم ترین جریان های فکری معاصر و دیدگاه آنان درباره ی غرب می پردازد که عبارت اند از: 1. جریان های اسلامی 2. تجدیدنظرطلبان متجدد دینی 3. جریان های متجدد فکری
در ادامه جریان شناسی فرق اهل سنت در این مطلب به بررسی فقه مالکی میپردازیم.
اینها ریشه در غرب دارند ولی مانند غربی ها نیستند. مکانیزم رفتاری اینها غربی نیست. غرب زنده است و تاریخ دارد، اما اینها زنده نما هستند. اینها آینه اند. آینه خودش، جز آینه بودن، هویتی ندارد و فقط دیگری را بازتاب می دهد
ما باید نگاه صحیحی از کشور افغانستان با در نظر گرفتن تاریخ آن داشته باشیم، تفاوت ارتباط نسل های قدیم ایران و جدید در مواجه با افغانستان در این است که نسل های قبلی آگاهی شان بر اساس ارتباط و مشاهده عینی افغان ها بود ولی اکنون بر اساس تصویرسازی رسانه ها و مکتوبات است.
اینها بخشی ...
دین اسلام در قرن هفتم میلادی ظهور کرد. تاکید اسلام بر علم آموزی باعث شد که مسلمانان با سرعت چشم گیری تمدن اسلامی را پایه گذاری کنند و این در حالی بود که اروپا در قرون وسطی بسر می برد. تمدن اسلامی به سرعت گسترش یافت به طوری که در کمتر از یک قرن دروازه های شرق آن به هند و چین و غرب آن ...
در حال حاضر، سه رویکرد وجود دارد: 1 - هراس نسبت به دین و شعائری که در پنهان و آشکارا برای صیانت از دین در حال گسترش است. 2 - قطع رابطه و نگرانی شدیدی نسبت به زمانه و نوگرایی آن و جریان های پر سر و صدای آن و احساسی مبنی بر این که خطرات وخیم تر و شدیدتر می شوند، وجود دارد. 3 - توجه بسیار ...
سال ها است که تاریخ مشترک اعراب و رژیم صهیونیستی، مملو شده از خدمت - خیانت و سازش - مقاومت. اسلو، مادرید، طرح فهد، شرم الشیخ و ... همه و همه در صف «سازش »اند و انتفاضه ها، نبردهای 33، 22 و 8 روزه و ... در صف «مقاومت». اما بنا نبود که اصلا صف سازشی باشد؛ همه حداقل در پشت تریبون ها از ...
در قرن اول هجری و پس از شهادت امام حسین (ع) عده ای از شیعیان کوفه به امامت امامی معین و منصوص باور نداشتند و معتقد بودند امامت از آن فرزندانی از حضرت فاطمه(س) است که شرایط خاصی را داشته باشد از جمله اینکه مردم را به امامت خود دعوت کند و علیه ظلم و ستم قیام نماید. لذا این عده پس از ...
در قرن اول هجری و پس از شهادت امام حسین (ع) عده ای از شیعیان کوفه به امامت امامی معین و منصوص باور نداشتند و معتقد بودند امامت از آن فرزندانی از حضرت فاطمه(س) است که شرایط خاصی را داشته باشد از جمله اینکه مردم را به امامت خود دعوت کند و علیه ظلم و ستم قیام نماید. لذا این عده پس از ...
ژنرال دیوید پترائوس فرمانده وقت نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق: "85 درصد حملات علیه نیروهای متحد در عراق توسط گردانهای حزب الله عراق و گروه عصائب اهل حق انجام میشود." این اعتراف یکی از بزرگترین ژنرالهای چهار ستاره جهان با ذکر نام گروهها نشان از عمق اثرگذاری گروههای مقاومت ...
در مطلب شماره 1 در مورد فقه حنفی مطالبی را ذکر کردیم در این مطلب به بررسی پایگاه ها و مناطقی که این مذهب در آنها وجود داشت مطالبی را ذکر میکنیم.
شکوفایی فقه در جامعه اسلامی به اوایل قرن دوم هجری برمیگردد که کتابت حدیث آغاز می شود و نیازهای مردم نیز گسترش پیدا می کنند. البته فقه نزد شیعیان از زمان رسول الله (ص) شروع می شود.
افزایش حضور جریان های تندرو در سوریه و فعالیت گسترده جریان های سلفی و نئو سلفی در کشورهای خاورمیانه از کویت در حاشیه خلیج فارس گرفته تا تونس در شمال آفریقا، بیانگر احیا نسل جدیدی از القاعده می باشد که هرچند در تاکتیک و روش های عملیاتی چون حملات انتحاری، کشتار مردم بی گناه، ...
امروز دیگر هیچ کسی نیست که نداند بازیگران اصلی منازعه نظامی با ارتش سوریه سلفی های جهادی هستند. کسانی که در حوزه نظری معتقد به "سلف صالح" هستند و راه بازگشت به "آن چه اصل دین می پندارند" را هم "قیام به سیف" یا "جهاد" می دانند. ناظران غربی این گروه ها رابه 2 دسته کلی تقسیم می کنند. ...
هیلاری کلینتون، وزیر سابق خارجه ی آمریکا چندی پیش در نشستی با برخی از اعضای کنگره، پیرامون چگونگی مواجهه ی آمریکا با القاعده در خاورمیانه با اذعان به این واقعیت که دولت رونالد ریگان برای مقابله با نفوذ شوروی در افغانستان، دو گروه القاعده و مجاهدین را به وجود آورد، صراحتاً ...
از عوامل تاثیر گذار در به تعویق انداختن جنگ در سوریه فشار عظیم افکار عمومی در آمریکا و اروپا بود. جنگ خارج از مرزها حالا با وجود فشارهای اقتصادی برای مردمی که باید هزینه جنگ را از مالیات خود بپردازند مهمتر شده و بیشتر به آن فکر میکنند و این وسط تاثیر فعالین بین المللی ضد جنگ در ...
در این مطلب در ادامه بررسی فرق و جریانات جهان اسلام، به برسی مذهب شیعه میپردازیم.
اخوت: در بحرین دو جریان معارض شیعی وجود دارد. جریان الوفاق به ریاست شیخ علی سلمان، قائل به راه اصلاحات و تئوری «پادشاهی مشروطه» است و جریان معارضه شامل الوفا با رهبری استاد عبدالوهاب حسین، حرکت الاحرار با رهبری دکتر سعید الشهابی، حرکت حق با رهبری شیخ حسن مشیمع و نیز جوانان ...
چند هفته پیش و در اواسط شهریورماه، دادگاه بحرین حکم 20 تن از رهبران سطح اول انقلاب اسلامی بحرین را صادر کرد که طی آن 13 تن از آنان به حبس ابد و سایرین به احکام سنگین از جمله 15 سال و پنج سال حبس محکوم شدند.کسانی مانند "حسن مشیمع"، "عبدالوهاب حسین" و "عبدالهادی الخواجه" که عمر خود را در ...
در این مطلب و مطلب آینده به اختصار سیر تاریخی شکل گیری جریانهای اصلی درجهان اسلام را بررسی میکنیم تا انشاالله در آینده به تفصیل با هرکدام آشنا شویم.
مدام می شنویم که مثلا مرسی وابسته به اخوان المسلمین یا حمدین صباحی وابسته به جریان چپ عربی در مصر فلان کار را کرد. راستی این اخوان که می گویند دقیقا یعنی چه؟ چه فرقی با دیگران دارد؟ چرا برخی جریانات سلفی مصر را از آنان جدا می کنند و مثلا حزب النور را نماد آن جریانات نمی شمارند؟ ...
سوالی که ذهن همگان را مشغول کرده این است که چرا دولت اخوان در مصر سقوط کرد. قطعا پاسخ صحیح به این سوال می تواند راه را بر بسیاری از اشتباهات آینده بسته و تجربه ای باشد برای ما و هرکس که خواهان حکومتی اسلامی است. برای پاسخ به این سوال به سراغ چندتن از صاحب نظران اهل سنت رفتیم.
پس از انقلاب مردم مصر، مشکلات زیادی گریبان مردم این کشور را گرفت. مشکلاتی که بیشتر جنبه اقتصادی داشت. اما زمانی اهمیت این مشکلات اقتصادی بیشتر نمایان می شود که تاثیر آن بر سیاست های بین المللی دولت مرسی و پس از آن مرسی بدانیم. مهمترین دلیل دوری اخوان از رویکردهای آرمان گرایانه ...
آنان که مبانی فکری اخوان المسلمین مصر را خوانده اند می دانند که از نزدیک ترین جریانات فکری در جهان اهل سنت به فکر انقلاب اسلامی همین فکر اخوانی است. اخوان المسلمین مصر که بدست حسن البناء از سال 1928 میلادی کار خود را آغاز کرد بر بسیاری از جریانات فکری جهان نیز مؤثر افتاد که ...
«ام الدنیا»، «سرزمین فراعنه»، «قوی ترین جامعه مدنی جهان عرب» و «مهد جنبش های اسلام گرا» هرکدام از این ها می تواند تشریح کننده یک وجه از وجوه مختلف فرهنگ و رویکردهای سیاسی مردم مصر باشد. اما هیچ کدام به تنهایی نشان گر همه مصر نیست.