آن تشیّعی که ارتباط به ام آی شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی آی ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند.
با کمال تاسف، آنچه تاکنون درباره «وحدت اسلامی» گفته و شنیده شده، نوعا برخی منظرهای سیاسی یا نکات فرعی بوده است! با این توضیح که برخی وحدت را فقط از منظر سیاسی – که تصدیق عقلی دارد و نیازی به تصریح شارع نیست- یعنی مراعات یکدیگر در زمان حضور دشمن
ذکر حدیث در خارج از چهارچوب اجتهادی این مشکل را دارد که ممکن است اولا از نظر سندی ضعیف یا جزء جعلیات و اسرائیلیات باشد و نشر آن مصداق دروغ بستن به خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بشود و ثانیا در صورت صحت سند، محتوای مورد برداشت درست فهم نشده یا در تعارض با دیگر احادیث ...
آنها که نسبت به بررسی «زمینه های اجتماعی و سیاسی شکل گیری جریانات تکفیری و جهادی» کم توجه هستند یا در عمل حساسیت لازم را به خرج نمی دهند در واقع در ایجاد «بحران امنیتی آینده نزدیک» شریک هستند و به امروز خویش بسنده کرده و فردا را نادیده انگاشته اند.
از محدودیّت اختلاف مذهبى عبور کردیم. ما همان کمکى را که به حزب الله لبنان کردیم که شیعه است، همان کمک را به حماس کردیم و به جهادکردیم و باز هم خواهیم کرد. ما اسیر محدودیّتهاى مذهبى نشدیم
واقعا اگر همه پیش فرضها و ادعاهای جریانات افراطی را بپذیریم آیا این اصل اساسی و غیرقابل خدشه که شیعه باید الگو و مایه زینت اهل بیت علیهم السلام باشد و نه مایه ننگ و طعنه و نفرت، نیز قابل مناقشه و انکارپذیر است؟!؟
از جمله ویژگی های جریان سنتی موجود در میان
شیعیان، برخورد تاریخی با همه پدیده های دینی است! از همین روست که دشمنان و
دوستان خود را نیز در تاریخ جستجو می کنند و به «امروز» وقعی نمی نهند!
خیلی های این «شیعیان تاریخی» هم مغرض نیستند
و نوعا از جهل
رهبر انقلاب، از همین زاویه مسئله مهم «وحدت اسلامی» را بعنوان نیاز واقعی امروز دنیای اسلام مورد اشاره قرار دادند و خاطرنشان کردند: وحدت و برادری بین مسلمانان جزء مبانی دینی ما است و در این زمینه جمهوری اسلامی با کسی تعارف ندارد.ایشان با بیان
دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است. او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (ع) بست. او با احتجاجات امام (ع) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند. لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ...
اگر کسى در این زمینه اقدامى بکند که موجب تحریک احساسات طرف مقابل است و موجب ایجاد دشمنى است، یقین بداند به آمریکا دارد کمک میکند، به انگلیس خبیث دارد کمک میکند، به صهیونیسم دارد کمک میکند
کسی منکر حمایت ایران از جریان مقاومت و تلاش برای ایجاد استقلال در کشورهای عربی نیست ولی این مساله هیچ ربطی به شیعه یا سنی بودن آنها ندارد چنانچه رهبر انقلاب از بیداری اسلامی مردم در مصر و تونس نیز حمایتی بی سابقه نمودند و کودتا علیه انقلاب مردمی را نیز محکوم کردند.
این روزها که خبر حمله آمریکا و پنج کشور عربی به نیروهای موسوم به داعش منتشر می شود نوعی ذوق زدگی را در چشم های برخی داخلی ها و بیرونی ها مشاهده می کنیم! در این مجال می خواهیم از دو منظر به مساله بنگریم و ببینیم که آیا چنانچه برخی می گویند «اللهم اشغل
یکی از مسائلی که درباره برخی جریانات مسلح مسلمان باید مورد کنکاش قرار بگیرد نحوه مواجهه آمریکا با آنهاست. یک تجربه تاریخی در قبال «القاعده» و نیز «طالبان» وجود دارد که به زودی احتمالا درباره «داعش» و «النصره» نیز تکرار خواهد شد
برخی تظاهرات دینی مشترک میان وهابیت با اهل سنت وجود دارد که باید مراقب بود بی سوادان یا مغرضان به صرف دیدن آنها مخاطب شان را به وهابی بودن متهم نکنند! نباید به صرف حساسیت بر برخی مسائل مربوط به توسل –که در دیوبندیه وجود دارد- چماق وهابی بودن را بر آنان کوفت!
شیعه ای که می شنود کسی عقیده او به مهدویت را زیر سوال برده یا سنی که می شنود کسی نماز تراویح او را مشکوک دانسته، بدون قضاوت درباره ادله و اسناد قائلین، نسبت به او احساس منفی و حتی نفرت پیدا می کند.
تو را بخدا اگر نمی توانیم عمل مان را علوی کنیم بیاییم از ادعای شیعه گی دست برداریم و بفرموده علی بن موسی الرضا علیه السلام خود را محب بنامیم نه شیعه!
امروز که شیعه در ایران یک قدرت منطقه ای است اگر نگاه مثبتی به جریانات مختلف اهل سنت داشته باشد همکاری و تعامل بهتری شکل خواهد گرفت و در صورت این همکاری، کسانی که باید از منطقه جمع کنند و بروند، آمریکایی ها هستند!
صراحتا و بدون مجامله، انقلاب اسلامی ایران این روزها در بدترین شرایط منطقه ای خود قرار دارد. انقلابی که الهام بخش مظلومان و مسلمانان جهان بود با دسیسه دشمنان و کوتاهی دوستان، امروز در شرایطی است که در زبان بسیاری از مخاطبان، متهم به بی صداقتی و دو رویی شده است!
علت عدم توجه به تاکیدات روزانه رهبر معظم انقلاب در مساله وحدت را باید فقدان وجود گفتمان ناب اسلامی دانست. در کمال ناباوری شاهدیم که بازتولید تکفیر و طرد و نفی این و آن در بدنه جهان اسلام تبعاتی را که امروز شاهد آن هستیم در پی داشته و اوضاع بدتر نیز خواهد شد.
وقتی مجری فلان برنامه برای مبرا کردن خودش از اتهام تحریک اهل سنت، مدام واژه وحدت را تکرار می کند و بجای سنی از واژه وهابی استفاده می نماید تا مجال اعتراض را در مخاطب خویش از بین ببرد، آنچه در مخاطب ایجاد می شود حس سوءاستفاده از تقریب و وحدت و شاید انزجار از آن است.
امروز در دنیاى اسلام براى اینکه دستگاه هاى استکبارى به هدفهاى استکبارى خودشان برسند، براى اینکه مشکلات خودشان را پوشیده و مخفى نگه دارند، در میان مسلمانان اختلاف ایجاد میکنند؛ شیعه هراسى به وجود مى آورند، ایران هراسى به وجود مى آورند، براى اینکه رژیم غاصب صهیونیستى را محفوظ ...
این جماعت افراطی که از هر بابی برای تخریب مساله «وحدت اسلامی» که بی شک مهمترین دغدغه رهبر انقلاب در دهه اخیر بوده است استفاده می کنند، حالا دارند سعی می کنند چنین القاء نمایند که سیاست تاکید بر رشد جمعیت نوعی مقابله با رشد جمعیت اهل سنت است!
ترویج عرفان و فلسفه اصیل اسلامی که منطبق بر آموزه های اصیل قرآنی و روایی باشد، در حوزه های علمیه شیعیان و اهل سنت – چه در ایران چه در سایر مناطق- از راهبردهای ریشه زنی این اندیشه متطرف و فرزندان تکفیری آن است.
عده ای که تا دیروز در حاشیه بودند از عزت ناشی از انقلاب استفاده کرده اما خلاف روح حقیقی آن قدم برداشتند. بعبارتی از توجه جهانیان به شیعیان سوء استفاده نموده و خلاف ارزشهای اصلی انقلاب بجای گسترش اسلام، دغدغه گسترش تشیع را در اولویت قرار دادند!
در جلسات نباید کینه ورزى هاى مذهبى را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کرده ایم؛ بعضى حاضر نیستند [گوش کنند]. شما اگر بخواهید آن کسى را که موافق مذهب شما نیست و عقیده ى حقّ شما را قبول ندارد هدایت کنید، چه کار میکنید؟ اوّل شروع میکنید به مقدّسات او بدگویى کردن و ...
اتهام زنی این جریانات افراطی نادان یا وابسته دقیقا همراستا با اقدامات وهابی ها که قصد دارند «وهابی نمایی اهل سنت» بنمایند و خود را بعنوان سخنگوی همه ایشان جا بزنند می باشد و با این وجود، ایشان همچنان به اقدامات ضدوحدتی خود ادامه می دهند.
نگرش رایج موجود در قبال نوع مواجهه با جریانات فکری رادیکالی که بعضاً بروز عملی نیز یافته اند، سرکوب سخت آنان است حال آنکه این حکم برای همه مصادیق صحیح نمی باشد. باید دید آیا زمینه فکری و اجتماعی بروز این اندیشه و نیز زمینه گسترش و تکثیر آن نیز با این
شیعه و سنی سعی کنند از هر امری که به تحریک و ناراحتی دیگری می انجامد بپرهیزند و خودشان جلوی تندروهای منتسب به هر طرف بایستند. باید تعارف را کنار گذاشت و شجاعانه جلوی هتاکان و تندروها ایستاد و این جز با عزم همگانی شدنی نیست. انتساب شیعه به فحاشان و سنی به وهابی از توطئه های امروز ...
بجای سرمقاله: نکته ى بعدى در مورد واقعیّتهاى جهانى و اوضاع جهانى، بیدارى ملّتها است؛ حالا ما گفتیم بیدارى اسلامى در منطقه ى شمال آفریقا و منطقه ى عربى، علیه این تعبیر جبهه گیرى شد که نه، این بیدارى اسلامى نیست.
انقلاب اسلامی ایران از همان بدو آغاز، بنا بر تاکیدات مکرر بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی «ره» یک اقدام تاریخی برای احیاء «اسلام» بود. ایشان و رهبر معظم انقلاب پرهیز داشتند که چنانچه دشمن می خواست تقریری شیعی و مذهبی از این انقلاب ارائه بشود.
تغییر مذهب، حق یک فرد است ولی البته این امر نباید به ابزاری برای تحریک سایر مذاهب بدل شود. وقتی از ناشایست بودن تغییر مذهب مسلمانان سخن می گوییم منظورمان اجرای برنامه ای خاص برای تغییر مذهب مسلمانان است والا اگر کسی توسط خداوند به سمتی هدایت شود و راهی دیگر را برگزیند طبعاً ...
همزمان برخی قرارداد ننگین اسلو را امضا کردند و چندی بعد مقاومت اسلامی لبنان توانست در سال 2000 اسرائیلی ها را از خاک لبنان اخراج کند. اینها همه انباشت موفقیت هایی بود که پس از آن تغییر جغرافیایی ثقل فرهنگی و سیاسی جهان اسلام به دست همین انقلاب و یاران آن صورت می گرفت و همه اینها ...
امروز که مردمان مسلمان کشورهای مختلف به پا خاسته و پس از یک قرن، درصددند تا «عزت و قدرت اسلام» را در این «پیچ تاریخی» بازگردانند، دشمنان اسلام، فعال شده و انرژی های آنان را همچون گذشته به این سو و آن سو سوق می دهند چرا که خوب می دانند تمرکز این توان ها ...