زینب روی شنها زانو زد. چشم به دوردست دوخت و به دشتی که زیر نور سوزان خورشید، هرم گرمایش را به آسمان پس میداد، خیره شد. چادرش خاکی و غبار گرفته بود و عرق از روی پیشانیاش شره میکرد. اشک در چشمانش حلقه زد. مانند حسین(ع) خم شد و مشتی از خاک را در دستانش گرفت، نزدیک صورتش آورد و ...
امام علیه السلام اهتمام داشتند تا شیعیانشان مکارم اخلاق را حتی با غیر مسلمانها رعایت کنند تا نزدیکترین افراد به امامشان باشند.
انحطاط مسلمین و حضور استعمار غربی واکنش های مختلفی در جهان اسلام برانگیخت. بخشی از این واکنش ها مربوط به کسانی بود که دوری از اسلام را عامل ضعف می دانستند و در پی تحقق نظم دینی در جوامع مسلمان بودند.
در جزوه ای که در ...
باید درک کنیم که فرهنگ در این جا نقش بسیار مهمی دارد. چه در مواجهه با افراط. و چه در گسترش اعتدال. پس علاوه بر توجه به قدرت فرهنگ ، باید سعی کنیم بر توانایی های خودمان بیفزاییم تا بتوانیم از آن در راه مواجهه با افراط و گسترش اعتدال به خوبی استفاده کنیم.
در لحظات آخر گفتم: شما هر چند وقت به مشهد می آیید؟
گفت : مشهد که خانه ماست. اینقدر که من از امام رضا حاجت گرفته ام، تو نگرفته ای.
ارادت اهل سنت شافعی از شما بالاتر نباشد، پایینتر هم نیست. ما امامها را دوست داریم. وقتی نماز میخوانیم اللهم صل علی سیدنا محمد و آل محمد میگوییم. اگر در نماز این کلمه را نخوانیم، نمازمان باطل است. شک ندارد. ما در اصول دین با هم یکی هستیم، فقط ما در فروع یک مقدار جدا هستیم و ...
این مقاله پس از گزارش اجمالى آثار نوشته شده دربارۀ تقریب و دسته بندى آن ها، به جریان شناسى تقریب مى پردازد. برای این منظور نخست از ملاک یک جریان تقریبى سخن رفته است و آنگاه پنج جریان بدین ترتیب معرفى شدهاند: ۱. مخالفان تقریب، ۲. وحدت سیاسى اجتماعى، ۳. تأکید بر مشترکات و ...
این هم از خطاب قرآنی! آیا مومنانی که در آیه مخاطب قرار گرفته اند همه شان در صلح و آشتی داخل شدند، یا از همگی از آن خارج شده اند؟!
اما در سایه وجود این آیه دوری و جدایی حیرت انگیز در طول تاریخ طولانی و ادامه دار از کشمکش ها و درگیری ها و جنگ های بین مسلمین چگونه به وجود آمده است؟ ...
هرچقدر بتوانیم فعالیت های قرآنی را در سطوح مختلف گسترش دهیم می توانیم اثرگذار باشیم. تشکیل گروه هم خوانی و دعوت از اهل سنت و تشیع در کنار هم و رفت و آمد و معاشرت با این عزیزان می تواند تأثیرگذار باشد. یا به طورمثال در قالب اردوهایی که برگزار می کنیم، می توانیم دل ...
حد فاصل بین خصوصیت و تعصب همان است که در حدیثی از امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) آمده است. آن حضرت فرموده است: "إن العصبیة التی یأثم علیها صاحبها أن یرى الرجل شرار قومه خیراً من خیار قوم آخرین ولیست العصبیة أن یحب الرجل قومه ولکن أن یعین قومه على الظلم". "تعصبی که صاحبش به خاطر ...
می گفت از آن همه پیامکی که زدم فقط یک نفر حاضر شد بیاید.
می گفت این در حالی است که بسیاری از این دوستان خودشان را پیرو اهل بیت «ع» می دانند و به روایات دیگر اهل بیت «ع» اهتمام جدی تری نشان می دهند ولی در این زمینه، چون باب میل شان نیست، معمولا توجیه می آورند.
علیرضا کمیلی