عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما شاهدیم که چگونه زخمهای عمیق و تاریخی، بخشی از پیکره ملت مظلوم فلسطین را آزار میدهد. از طریق ارتباطات و گفتوگو، جوامع داخل ...
هادی هروی
۷۵ هفته از وقوع جنایت هشت مهر؛ معروف به جمعه خونین زاهدان گذشت. در ۸مهر ۱۴۰۱ بعد از ...
آرمان نصراللهی
کردها در چهارچوب سرزمینی خود همواره در راستای حفظ تمامیت ارضی تلاش کرده و از ...
ترجمه حدیث اول:
یعقوب بن ضحاک به نقل از مردی ( که گویا ...
در این نوشتار کوتاه بدنبال این هستیم تا سه رویکرد مختلف در مواجهه با این مساله را توضیح داده، تا با ذهنیت دقیق تری بتوانیم به آسیب شناسی و رفع موانع آن بیندیشیم. در طول تاریخ به اثبات رسیده که در کشور ایران مذاهب بیش از تاکید بر آیین خودشان، حس وطن پرستی و ملی گرایی داشته و در ...
تاخیر قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده جنایت هشت مهر و تضعیف جایگاه رهبری حامد رضایی ۷۲ هفته از اتفاقات تلخ و خونین ۸ مهرماه زاهدان گذشت. ضایعهای که نماینده رهبری در ...
أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ (عنکبوت، 63)
در عصر حاضر بسیاری ...
تاریخ شیفتگان اسلام ناب همواره مملوء از مجاهدینی از مردم عادی تا علمای مبارز بوده است. اما در این میان سهم علماء راستین از دیگران بیشتر بوده و الگویی برای سایرین ...
در طول تاریخ همواره علمای اسلام به پاسداری از اسلام و ارتقاء سطح زندگانی مسلمین به حل مشکلات و مبارزه با معاندین و هرگونه انحراف پرداختند.
از جمله مشکلات جامعهی ...
داستان اسرائیل صرفا داستان گرفتن یک سرزمین فلسطین نیست، بلکه مسئله ی حمله به اسلام و ایجاد خطر برای اسلام در منطقه است؛ یعنی اسرائیل فقط دشمن مردم فلسطین نیست، بلکه دشمن اسلام است.
بهترین نشانه اسلام همان وحدت بین مسلمین است. اسلام همه چیزهای دیگر را ملغا کرده است. اگر انسانهایی مسلمان شدند و زبانشان مختلف است، اختلاف زبان نباید موجب دوگانگی شود. اگر از حیث منطقه جغرافیایی یا سکونت مختلفند... همین که مسلمان شدند، اسلام همه آنها را با یک چشم مینگرد و به ...
شرایطی واقعی بر هر منطقه حکمفرما است و تأثیر جانبی خود را بر نوع قانون اساسی که قرار است در آن منطقه اجرا شود میگذارد و بلکه برخی از اصول کلی قانون اساسی، بیانگر نمونه اجتهادی اسلام در قالب کاربردی آن است اما روح کلی و میانی اصولی و اساسی، همچنان در مجموع قانون اساسی یکی است.
از این فرمایش حضرت امام به دست میآید که نمیبایست در بین عامه و اذهان مردم کوچه و بازار، چه شیعه و چه سنی مسائل اختلافی را مطرح کرد.
دین ملاتی است که انسانها را منسجم و به هم متصل میکند. ارتباطی که دین بین دو انسان به وجود می آورد، بیشتر از ارتباطی است که بین انسان و بدن او وجود دارد. گاهی دست ها از پیکر جدا می شوند، اما دو نفر از هم جدا نمیشوند. شهدای کربلا بدن هایشان ریز ریز شد، اما ارتباطشان قطع نشد.
به نظر من باید کارهای علمی و فرهنگی گسترده ای انجام داد؛ مثلاً بیایید آیات قرآن را که درباره انصار و مهاجرین و صحابه هست، همه را به طور مستوفا جمع بکنید و تاریخ و لحن آنها را ببینید؛ سپس نظر بدهید که آیا میشود همه آن آیات یک مرتبه با یک حدیثی که میگوید: «ارتد الناس بعد رسول الله ...
آیت الله بروجردی اصرار داشت که ما باید حدیث ثقلین را معیار قرار بدهیم نه احادیث مربوط به خلافت را. ما در مسئلۀ خلافت با اهل سنت اختلاف داشته ایم، اما الان که خلافتی در بین نیست بر سر آن دعوا کنیم. آن بعد ولایت که به کار امروز ما می آید، حجیت و به تعبیر ایشان مرجعیت علمی اهل بیت ...
خوشبختانه امروز به موازات بیداری سیاسی، بیداری دینی هم پدید آمده است. درسده ی اخیر و بخصوص پس از دو جنگ جهانی که در سده چهاردهم هجری و بیستم میلادی رخ داد، مسلمانان نه تنها از پیشرفت غرب و عقب ماندن خود در زمینه های مختلف صنعت آگاه شدند، بلکه بسیاری از روشن بینان آنان دریافتند ...
در فرموده خداوند متعال: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ..﴾ یک قاعده کلی است و همه ی جزئیات باید تحت حکومت این قاعده باشند، پس اگر نصوصی را دیدیم که غیبت و توهین و ... را جایز می داند می گوییم: قاعده کلی است که حاکم بر این نصوص است، نه این که این نصوص قاعده کلی را تخصیص بزنند.
اگر مدخل تقریب را سیاسی کنیم، به این معناست که تقریب بین فرقه ها با عنوان اولی جزء شرع نیست و چیزی به نام تقریب بین مسلمانان در متون قرآن و سنت وجود ندارد، و ضرورت و اضطرار مسلمانان را وادار به همگرایی و همبستگی کرده است و چنانچه این ضرورت نباشد وحدتی هم نیست.
مطرح کردن مسائل خلاف، در مجمع عدل و انصاف، مستلزم جوی پاکیزه و صاف از اتهام و اجحاف است. پس باید ابتداء اخوت را تحکیم بخشید و حلاوت و صمیمیت را به مذاق اشتیاق چشید و پرونده شقاق را در هم نوردید و ریشه کینه را از سینه برکشید، آنگاه در فضائی آکنده از مودت بتحکیم وحدت پرداخت، ساده ...
علت ضعیف بودن سند این روایت آنست که دستکم سه تن از واسطه های نقل این عبارت، از سوی رجال شناسان عالیقدر شیعه متهم به ضعف و غلو (انحراف از تشیع از سنخ افراطی گری) شده اند بنابراین سندش به شدت ضعیف است.
هیچ روایت معتبری نداریم که ائمه(ع) توصیه فرموده باشند که شیعیان این دو نفر را با ذکر نام لعنت کنند. آنچه در زیارتهای مشهور و معتبر داریم نیز «لعن کلی ظالمان» است و در هیچ زیارت معتبری با ذکر نام به لعن حضرات ابوبکر و عمر پرداخته نشده است.
مسئله رویارویی استکبار و استضعاف: جریان حاکم در جهان اسلام باید از حالت دفاعی و انفعالی در برابر حملات پی در پی نیروهای استکبار جهانی خارج شود...
در غیر این صورت، چون نیرویی از آنان دفاع نخواهد کرد، مستضعفان جهان به لقمه ای چرب در دست استکبار جهانی بدل شده به راحتی از حلقوم ...
شما نمی توانید با اسلام نابی که مسئلهاش عدل/ ظلم و اقدام علیه طاغوت و ایجاد جامعه توحیدی است، با چنین اسلامی انقلاب کنید بعد با اسلام مناسک میان تهی و با تغلیظ مناسک و فضائل، تمدن اسلامی ایجاد کنید.