امروز برائت از ظالمان بر محمد وآل محمد مساوی با برائت از اهل سنت نیست. و اگر احتمال اجتهاد و غفلت و جهل در حق آنها که در صدر اسلام بودند، روا نباشد، در حق کسانی که در آینده آمدند رواست. پس ما نباید مفاهیم را با یکدیگر اشتباه بگیریم. و بگوییم دعوت مسلمانان به و حدت و نزدیک شدن به ...
پس برای همه مسلمانان دعا کن و به یاری همـه آنها بشتاب و همـه را در مراتبی که دارند مورد عنایت و تکریم قرار ده .
.
ائمه «علیهم السلام» منبع هستند نه مجتهد. ما نباید این بزرگواران را کوچک کنیم و بگوییم عده ای شافعی و حنفی هستند و ما جعفری هستیم! خود رهبران این مذاهب یا شاگرد ائمه «ع» بودند و یا شاگردِ شاگرد ایشان. یکی از منابع فقه آنها هم اجماع اهل بیت «ع» است.
بعد از چند شب منبر، یک نفر آمد و پرسید شما می دانستید که ما اهل سنت در جلسه داریم؟ گفتم نه. اگر هم هست قدمش روی چشم. مجلس امام حسین «ع» شیعه و سنی ندارد. گفت من اهل سنت هستم. گفتم قدمت روی چشم. فرقی میان ما نیست و همه مهمان امام حسین «ع» هستیم. بیشترین کسی که در مجلس امام حسین «ع» کار ...
به گفت وگو با یکی از علمای سرشناس اهل سنت سیستان و بلوچستان نشستیم، عبدالمجید شه بخش، استاد تاریخ اسلام در دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان، نظرات قابل توجهی درباره وحدت شیعه و سنی دارد، زمانی که از ایشان درباره ضرورت وحدت سوال شد با استناد به آیه ای از قرآن پاسخ سوال را داد، ...
اقوام ایرانی که همه برادروار، دست در دست هم در همه ی حوادث با یکدیگر بودند...یک خصوصیت، بر همه ی اینها امروز حاکم است و آن (حاکمیت ایران اسلامی) است. که همه ی اینها را زیر پرچم اسلام و مفاخر اسلامی و زیر نام زیبای ایران جمع کرده. اینها را میخواهند از هم جدا کنند. بدانند همه، هشیار ...
یکی از بزرگترین مشکلات ما در برخورد جریانات مختلف در جهان اسلام، عدم شناخت درست از آنان است. این عدم شناخت صحیح سبب می شود تا بعضا نوع رفتار و سیاستگذاری های ما نسبت به آنان نیز در ورطه اشتباهاتی بزرگ بیفتد.
.
شاید بزرگترین مزیت وجود اهل سنت در ایران ، کارآیی قوی آنان در جهت صدور انقلاب باشد. اهل سنت ایران، «پل ارتباطی» ما با جهان اسلام هستند. جهان اسلامی که اکثریت قاطع آنان سُنّی اند. سنّی زبان سنّی را بهتر می فهمد و مهمتر از آن اینکه از سنّی بیشتر متاثر میشود تا از شیعه.
با دشمنی و خشم و غضب که نمی شود حرفی را به مخالف خود قبولاند. اگر به طرف مقابل فحش بدهیم دیگر حرف ما را گوش نمی دهد. وقتی جو دشمنی پدید بیاید حرف حق شنیده نمی شود. اگر ما بخواهیم معارف اهل بیت «ع» را گسترش بدهیم نیاز به تعامل علمی داریم. ما باید اصول مشترک را محور قرار دهیم و بر سر ...
اینکه چرا افغان ها در ایران مورد تحقیر قرار گرفتند را از چند منظر می توان بررسی کرد ولی حقیر ریشه اصلی آن را غربزدگی ما می دانم و معتقدم اگر افغانستان کشوری پیشرفته بود ولو با وجود حضور متکثر آنان، جایگاه بهتری از نظر اجتماعی می یافتند...
خداى تبارک و تعالى فرمود: «بدى را بآنچه نیکوتر است دفع کن، تا آنکه میان تو و او دشمنى است، مانند دوستى مهربان شود، و این خصلت را جز کسانى که صبر کنند بر نخورند و جز به رهدار بزرگ درنیابد ».
راه بسیار است اما مقصد و رهبر یکی است /
گر چه هفتاد و دو دین داریم، پیغمبر یکی است /
یوسف مصری و بنیامین کنعانی شدیم /
ما برادرهای دور افتاده را مادر یکی است
در زمان ما مشترکات مذاهب بسیار بیش از مشترکاتی است که در زمان پیامبر(ص) بین صالحان و منافقان وجود داشت ولی با این حال پیامبر(ص) از همان مشترکات موجود بین آنها نیز استفاده می کرد.
این اثر زیبا با صدا و آهنگسازی میلاد هارونی، ترانه سرایی نوید اسماعیل زاده و تنظیم فرهاد کیانی تهیه شده است.
من که سال 68 آمده بودم دیدم که تلویزیون ایران هیچ تبلیغ بازرگانی پخش نمی کند. برایم جالب بود که این انقلاب همه چیزش متفاوت است و فکر می کردم که آگاهانه در مقابل جریان مصرف زدگی ایستاده است. اما کم کم دیدم که متاسفانه همان راه و روش های سرمایه داری مورد توجه قرار گرفت و تبلیغات ...
از همایش های بی نتیجه و شعارهای توخالی برای وحدت میان شیعه و سنی که خسته شده باشی، می روی سراغ یک کار عملی تر برای وحدت. کاروان «سرزمین برادری» یکی از این کارهای عملی است که بچه های «اتحادیه بین المللی امت واحده» راه انداختند.
نمی شود سلفیت را تحلیل کرد اما نقش فروپاشی امپراتوری عثمانی را نادیده گرفت، نقش ورود استعمار به کشورهای اسلامی و عنصر «ظلم» را به فراموشی سپرد و از کنار سرکوب و خفقان حکام سکولار کشورهای اسلامی به سادگی گذشت، و از همه مهمتر نسبت سلفیت با «تجدد» را در پرانتز گذاشت. هر تحلیلی ...
بهتر است طرح مطالبات بحق یک قوم و مذهب از زبان سایر قومیتها و مذاهب و مورد حمایت آنان نیز باشد چرا که همین مساله ضمن افزایش صمیمیت میان اقوام و مذاهب، مانع شیطنت و توطئه افکنی عده ای افراطی قشرگرا می شود که مدام در تلاش هستند به جای حل مساله، با وارد کردن انگ تجزیه طلبی و … به ...
قسمتی از سخنرانی علامه جعفری در کردستان با موضوع «وحدت و همدلی از نگاه اسلام»
میتوانیم بگوییم این جریان های افراطی- که به نظر من تا الان زمام امور را به دست نگرفتند: ۱-عکس العملی در مقابل جریان تقریبی هستند. ۲- نتیجه ی «رجوع به گذشته» است که در اثر بحران هویت و با فرایند جهانی شدن به وجود آمده است. ۳- و از مسائل سیاسی مشخصی تاثیر پذیرفته اند.
چند سال پیش گروهی موسوم به «توحید و جهاد» در منطقه کردستان اقدام به عملیات های تروریستی نمود علاوه بر برخی نیروهای انتظامی، ماموستا شیخ الاسلام نماینده خبرگان رهبری، ماموستا برهان عالی و چند تن دیگر از اهل سنت منطقه را نیز به قتل رساندند.چندی بعد
رحیم پور ازغدی در نشست آموزشی اتحادیه امت واحده گفت: وقتی حزب الله و حماس و جهاد، خونشان با یک شعار مخلوط شد و در چند بازو به حرکت ادامه داد و شهید جهاد و حماس و حزب الله کنار هم جنگیدند، اسراییل لبِ پرتگاه قرار گرفت.