زائر اهل سنت اربعین: عشق امام حسین علیهالسلام ما را کشاند به اینجا، ما لایق نبودیم اما ما را طلبید چون آنها بزرگوارند، خواستیم در کنار برادران اهل تشیع باشیم تا دشمنان ما این فکر را نکنند که اینها برادران خود را تنها گذاشتند مثل اهل کوفه
مولوی رئیسی:مهمترین حاجت بنده و هدف حرکت ما به اینجا، بحث ایجاد وحدت در فرق و مذاهب اسلامی میباشد. می خواهیم به جهان نیز نشان دهیم و دشمنان مان را کور کنیم و بگوییم ما تفرقه نداریم. ما یک امت واحد و محب اهل بیت علیهم السلام متشکل از شیعه و اهل سنت هستیم
امام جمعه اهلسنت پارسیان با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری نقش اربعین را در تقویت قدرت اسلام بسیار زیاد میدانند، افزود: کربلا نماد تبلور وحدت و بیعت با امام حسین(ع) است که نمود جهانی دارد.
در این چند روز، برادران اهل سنت از استان های کردستان، خراسان و سیستان و بلوچستان، عازم کربلا و عتبات عالیات شدند تا در این پیاده روی با فضیلت، ندای لبیک یا حسین( ع) سر دهند. امروز نیز جمعی از برادران اهل سنت ساکن خراسان رضوی رهسپار این سفر معنوی شدند.
اهل سنت ایران نیز همراه با جمعیت عظیم شیعیان و محبان اهل بیت(علیهم السلام) در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت میکنند. صبح روز شنبه دومین کاروان از کاروانهای «امت محمد(ص)»، کردستان را به مقصد کربلا ترک کرد.
جمعی از اهلسنت ایران شامل روحانیون و فعالان اجتماعی و فرهنگی استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در قالب کاروانهای «امت محمد (ص)» در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت خواهند کرد. مجموع اعضای این کاروانها به حدود 60 نفر میرسد
دکتر قاسم جوادی به جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: شیعیان باید به این وجه از تصوف بیشتر توجه کنند و آن، جایگاه اهلبیت(ع) نزد صوفیان در طول تاریخ است. این صوفیان جریانی در تاریخ به وجود آوردند که استاد رسول جعفریان نام آن را سنیان دوازده امامی ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار برنامه ریزان موکب حضرت معصومه(س):..احترام به مقدسات اهل سنت مسأله ی مهم دیگری است که اگر رعایت شود - و باید رعایت شود- موجب همدلی و وحدت بیش از پیش مسلمین می شود و نباید به مسائل اختلافی دامن زد، چراکه موجب پراکندگی امت اسلام می شود.
اعاظم اهل سنت در کتب و تالیفات مکتوب خویش با عبارات و الحان گوناگونی به خلافت امام حسن(ع) اشاره نموده اند..بر آن شدیم تا با استناد به کتب اهل سنت و احتجاج از این منابع موضوع خلافت امام مجتبی(ع) را بررسی نماییم.
ما امروزه محتاج بیان حکم وحدت بین مسلمانان هستیم، در واقع مسلمانان امروزه در نهایت غفلت ازین حکم هستند. چه برسد به اینکه بخواهند سعی و تلاش در اجرای آن داشته باشند.امروزه شاهد تلاش عده ای از برادران خود هستیم که به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان هستند...
این افتخار بزرگی برای علی بن ابی طالب(ع) به حساب می آید که اولین بنیان گذار پایه های تقریب بین مذاهب باشد. تا این اختلاف نظرها باعث از بین رفتن اتحاد و همبستگی امت اسلامی و ایجاد دشمنی بین طوائف متخلف آن نشود.
خبر چون برق و باد پیچید و دنیا تکان خورد. خبری از قلب انقلاب اسلامی ایران که برخی ها را بیشتر از خبر خود انقلاب شوکه کرد. تا منتشر شدن نخستین تصاویر از شبکه های تلویزیونی، این رادیوها بودند که ماوقع سفارت آمریکا را در تهران را به دنیا مخابره کردند. لحظه ی انتشار اولین تصاویر از ...
یکی از مباحث مهم در مورد نهضت حسینی، کرامات و مکاشفه هایی می باشد که در طول تاریخ از دیرباز تا کنون مورد توجه قرار گرفته... برخی گمان می کنند این کرامات فقط در کتب شیعه نقل شده است، در حالیکه در کتب اهل سنت و از طریق راویانی از اهل سنت نیز این کرامات نقل شده است
اتفاق نظر امت اسلام - مبنی بر این که قرآن و سنت نبوی بر سایر ادله مقدم اند و در بین این دو نیز قرآن که نقلی متواتر است، بر سنت نبوی که شیوه های نقلی مختلفی دارد، مقدم است. - اولین قاعده در وحدت فکری اسلامی را پایه ریزی کرده است.
آینده شبه قاره هند نیز در دست مسلمانان است، البته به شرط اینکه رسالت خود را درست بشناسند. در ضمن یک سخنرانی در سال 1370 مقام معظم رهبری (نقل به مضمون) ایمان اسلامی مردم شبه قاره را از اکثر قریب به اتفاق کشورهای دیگر عمیق تر خواندند
ابوالحسن علی هجویری غزنوی» از عرفای سرشناس قرن پنجم است. هجویری به لحاظ مذهب، پیرو مذهب حنفی بود و گفته شده از لحاظ کلامی پیرو اشعریان بوده است. ایشان در کشف المحجوب، امام سجاد علیه السلام را به بزرگی یاد کرده و وارث نبوت معرفی مینماید
اولین ادب این است که مسلمان در قلبش، محبت تمام افراد بشر را داشته باشد... اختلاف، از مرزهای علمی و فرهنگی خودش فراتر نرود. و شکل تعصبی و حزبی و گروهی نگیرد. اختلافات تاریخی را در همان چهارچوب تاریخی اش بگذاریم. و از آنچه که نزدیک می کند صحبت کنیم. نه از آنچه که دور می کند
چرا نگاه اندیشمندان از تاثیری که مذاهب فقهی در ایجاد وحدت فکری بین توده علماء مسلمان و عامه مسلمین داشته است قاصر است؟روش استدلال مذاهب فقهی مختلف و شیوه آنها در ترتیب ادله، باعث ایجاد وحدت فکری در بین مسلمین شده است
در حوزه فرهنگی کار اصلی انگلیس استحاله فرهنگی هندی ها بود که این کار حساب شده انجام می شد. فعالیت های تخریبی فرهنگی آنها در هندوستان تقریبا بی نظیر است. این فعالیتها فشار زیادی بر جامعه هند آوردند و یک سری بحرانهای هویتی پیچیده ای را بوجود آورد
این گزارش مربوط به فتنه ای مذهبی است که در سال 1202 در بخارا و خراسان پدید آمد... در آن سال امیر منغیتی، مکتوبی دو صفحه ای علیه شیعه نوشت و همان وقت عالمی شیعی جوابیه ای به او داد.این عالم شیعه ضمن پاسخ به سخنان بی ادبانه وی، با دقت و صداقت این حقیقت را توضیح می دهد.....
ما با هم یکی هستیم و ما جدا نیستیم. اختلاف، اختلاف دو تا مذهب است ؛ این اختلاف نباید اسباب این معنا بشود که ما در اساس اسلام [اختلاف کنیم ]....ما که می بینیم الان اسلام در معرض خطر است، بر همه ما لازم است که دست به هم بدهیم
سال گذشته انتشارات امیرکبیر اقدام به نشر کتابی تحت عنوان «سنت چیست؟ سنی کیست؟» از نویسنده با سابقه استاد حیدر رحیم پور ازغدی پدر استاد حسن رحیم پور ازغدی کرد ... و این بار کتابی در باب ریشه بابی دو کلمه «سنت» و «ولی» نموده اند
از عواملی که اتحاد مسلمانان را تبدیل به تفرقه کرد، تعصب مذهبی است. منظور از آن، این است که مردم، مذهبی را در عقاید، فکر و فقه انتخاب کنند و به شکل متعصبانه از آن پیروی کنند. و هر آنچه غیر از آن است را باطل بپندارند. و به همین دلیل است که مذاهب عقیدتی و فقهی وسیله ای برای تفرقه شدند
شناخت راه های « در آمدن به صلح » کافی نیست. بلکه باید موانعی که بر سر این راه ها قرار دارد را نیز شناخت. و از همین روست که آیه ی شریفه هشدار می دهد که دنباله رو گامهای شیطان نباشید.... بنابراین کسی که دنباله رو گامهای شیطان است، در واقع در مسیری حرکت می کند که « مخالف ورود به صلح » ...