برادران اهل سنت مجبورند خانه هایی را تغییر کاربری داده و در آنها به انجام عبادات خود مشغول باشند. پس طبعا به مشکلاتی نیز با شهرداری برمی خورند ولی شایسته بوده و هست که این مشکلات فنی با تدبیر و مدارای هر دو طرف یعنی مدیریت نمازخانه ها و شهرداری و حتی با مشارکت خود شهرداری در ...
ولی فتنه عقل را از کار میندازد . لذا یک جایی به من گفتند چرا شما جسارت می کنید؟ گفتم من غلط بکنم جسارت بکنم. گفتم از شما جوانها سوال می کنم آمریکا و اروپایی که تمام شبکه های ماهواره ای ما را قطع کردند، چرا شبکه های ماهواره ای آقایان رو قطع نمی کند؟ از انگلستان و پشتیبانی می کند؟ ...
انبوهی از عوامل تفرقه زا، ارثیه ای تاریخی برای ملت های مسلمان خصوصا ایرانیان و اعراب شده است. و تنها یک چیز اعراب و ایرانیان را در اهداف، معضلات و مواضع یکی میسازد و بر تمام این عوامل تفرقه زا غلبه می کند و آن «فرهنگ و تمدن واحد» است.
تاریخ این مرز و بوم هرگز شهید نورالله شوشتری را از یاد نخواهد برد. شهیدی که شیعه و سنی و فارس و بلوچ روی اسمش قسم می خورند. در این وانفسای تفرقه و تفرقه افکنی خیلی به شوشتری ها نیاز داریم...
حادثه اسفناک تخریب نمازخانه برادران اهل سنت در منطقه پونک تهران، دل همه دلسوزان عرصه تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی را با هر گرایش و سلیقه مذهبی به درد آورد و بیش از آنکه جای تاسف داشته باشد،جای بسی تامل دارد
متن خطبه نماز جمعه مقام معظم رهبری – 23 / 8 / 65 این هفته به مناسبت این که در آستانه ى هفته ى وحدت و نزدیکى میلاد پیغمبر بزرگ الهى و خاتم انبیاء و منجى بشریت است و همچنین ولایت امام به حق ناطق، امام صادق علیه الصّلاةوالسّلام هفته ى مهمى است. بحث اصلى من
ازدواج ولیعهد ایران با فوزیه زمینه ای شد برای ارتباط بیشتر ایران و مصر، این که این اقدام با چه هدفی انجام شده، دقیقا نمی دانیم، اما از آثار مثبت آن، بالا گرفتن بحث هایی در باره بحث وحدت شیعه و سنی و رفع کدورت های عجمی ـ عربی در آن برهه تاریخی بود.
گردباد است که سنجیده جلو می آید/
به پراکندن جمع من و تو می آید /
ناقص الخلقه تر از پیش به ما می تازد /
دیو تشویش، کم و بیش به ما می تازد /
غل و زنجیر به کف، در نخ این منطقه است/
با صد افسون و دغل در صدد تفرقه است /
گردباد است و به هر حال جلو می آید/
به پراکندن جمع من و تو می آید /
جمع ...
فرمودند انتخاب فرد در زمانی که دوستش یک طرف است و حق طرف دیگر، مشخص می کند که آیا واقعا شیعه است یا نه. فرمودند شیعه کسی است که نیازی نیست کسی علیه او شهادت دهد، بلکه خودش علیه خود شهادت می دهد!
به نظر من حتی در کنفرانس وحدت اسلامی هم باید اختلافات مورد بحث قرار بگیرد. چون ثمره آن این است که درک صحیح از آرای دیگران پیدا می کنیم. اگر در این کنفرانس افراد دو طرف تحمل شنیدن حرف مقابل را داشته باشد و خیلی محترمانه دیدگاه خود را تبیین کنند، سوتفاهم ها و تهمت ها از بین می رود.
این برداشت از سخنان نویسنده می شود که گویا پیامبر «ص» دو نوع جانشین دارد. یک جانشین ظاهری که همان خلفای بعد پیامبر «ص» باشند و امور جاری جامعه را اداره می کردند. و یک جانشین باطنی دارد که مربوط به معنویت و گوهر دین است. از بحث های عرفای قدیمی می توان چنین برداشتی کرد. وقتی جلوتر ...
امام صدر چارچوب های خاصی در برقراری ارتباط و ایجاد کنش های انتقادی داشت که به راحتی می توان آن را به عنوان استانداردی جهت دوری از بنیادگرایی از یکسو و حفظ هویت بومی از سوی دیگر قلمداد نمود. این نوشتار شیوه های اجرایی، عملی و استاندارهای تکنیکی رخداد گفت وگو را در منش و اندیشه ...
جوانان شیعه و سنی عراقی در شهر سماوه در حرکتی نمادین برای نمایش اتحاد میان شیعیان و اهل سنت دست به ابتکار جالبی زدند.
مستند "سوغات فرانسوی" به بررسی پرونده فرآورده های خونی که فرانسه در دهه هشتاد میلادی به ایران فروخته بود میپردازد. قربانیان این فرآوردهای خونی آلوده به ویروس ایدز حدود 1000 نفر از هم وطنان ایرانی بودند که اکثرا از بیماری هموفیلی رنج میبردند. فرانسه هرگز از ایران به خاطر فروختن ...
این روزها حرف و حدیث پیرامون جنبش حماس زیاد است. یکی از رابطه استراتژیک حماس و عربستان می گوید و دیگری بر طبل ارتباط آن با داعش می کوبد. یکی سازش کارش می خواند و دیگری سلفی اش می نامد. نظرات کارشناسان اما در این باره ضد و نقیض است.
یکی از کارشناسان مسائل بین المللی اعلام کرد اخبار اخیر درباره درخواست عربستان از حماس برای اعزام نیروی ویژه به یمن صحت ندارد و یکی از دلایل آن این است که این امر مستلزم روابط استراتژیک است و اینچنین رابطه ای میان این دو طرف نیست.
راهکار سازش حتی برای کسانی که به آن اعتقاد دارند مثل جنبش فتح، هنوز به نتیجه نرسیده است. اصلا تفاوت فتح با حماس بر سر همین اعتقادی است که فتح به حل و فصل از طریق گفتگوی سیاسی دارد اما حماس به شیوه مقاومت و جهادی معتقد است. این موضع تاکنون نیز در حماس تغییر پیدا نکرده است
جنبش حماس باید استراتژی همه جانبه ای برای تقابل با این گروه ها داشته باشد، تقابل فکری، فقهی، فرهنگی، سیاسی و رسانه ای. باید ماهیت این گروه ها را کاملا افشا کند. اما برای این کار با یک مشکل مواجه است. یعنی جنبش حماس نمیتواند در خارج از فلسطین با این گروه ها همکاری نموده و در داخل ...
اشاره: آنچه در ادامه می آید گفتگویی با دکتر خالد قدومی، مسوول دفتر حماس در ایران است که چندی پیش صورت گرفته است. در این گفتگو سعی شده بود تا برخی شبهات مطرح درباره حماس از ایشان پرسیده شود و البته خالی از گلایه های ایشان از برخی رسانه های داخلی
کسانی که اخبار را نه از منابع فارسی و نه با عینک طائفی و نه از روی حب و بغض های منطقه ای می نگرند نیک واقفند که میان حماس و گروه های جهادی تکفیری از ابتدا اختلافات ماهوی و از زمان درگیری های سال ۲۰۰۹ کینه ای عمیق برقرار است.
.
یک خانواده اهل سنت روز عاشورا مجلس عزاداری برای امام حسین «ع» گرفته بودند و ما را هم دعوت کرده بودند. خیلی ما را تحویل گرفتند. سفره پهن کردند و حسابی پذیرایی کردند. یک روحانی سید هم همراه من بود. بعد گفتند ما با آقاسید در اتاق کار خصوصی داریم!
برای مشاهده و دانلود سایر اینفوگرافی ها به قسمت گالری سایت مراجعه کنید و یا روی تگ «اینفوگرافی» کلیک کنید.
دقت در پراکندگی منطقه ای خبرها در بخش های مختلف خبری و نشان دادن فعالیت های اقلیت های مذهبی به ویژه اهل سنت یکی از ضروریت های دوران معاصر در رسانه است که به ویژه از سوی صداوسیما البته نه در عرصه منطقه ای و استانی بلکه در عرصه کلان کشوری از آن غفلت شده است.
به مناسبت عید سعید فطر، اتحادیه بین المللی امت واحده با همکاری یکی از موسسات خیریه داخل نوار غزه، کمک های خیرین ایرانی را در قالب عیدی عید فطر در میان ایتام این منطقه توزیع کرد.
قسمت اول و دوم و سوم و چهارم و پنجم را می توانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید.
خداوند در آیه 9 سوره حجرات می فرماید اگر دو طایفه از مومنین به نزاع پرداختند (مثلا دو کشور اسلامی و یا دو گروه اسلامی) فورا میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید. اگر یکی بر دیگری تجاوز کرد، با آن متجاوز بجنگید تا به فرمان خدا روی کند. پس اگر طایفه متجاوز دست از تجاوز کشید، بین آن دو ...
من میخواهم از آحاد مسلمین، مخصوصاً از علما، روشنفکران، مسئولان دولتها، سیاستمداران، زبدگان، نخبگان در همه ی کشورها درخواست کنم که دست خائن دشمنان امّت اسلامی را در این تفرقه ببینند و مشاهده کنند. این تفرقه طبیعی نیست، این تفرقه تحمیلی است، این تفرقه تلقینی است.
یکی از عوامل بسیار مهم در استمرار تفکر سلفی گری، عدم حضور تفکر بدیل برای پاسخ به شبهات مدرنیته است. ما چنین تفکری را در جهان اهل سنت نداریم. کسانی مانند محمد عبده آمدند اما پس از او کسی راه او آن چنان که باید و شاید ادامه نداد. این یکی از عوامل اصلی گسترش سلفی گری در جهان خواهد ...
این را همه بدانند. مسئله ی فلسطین از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج نخواهد شد. مسئله ی فلسطین، عرصه ی یک مجاهدتِ واجب و لازم اسلامی است، هیچ حادثه ای ما را از مسئله ی فلسطین جدا نمیکند. ممکن است کسانی در صحنه ی فلسطین باشند که به وظایفشان عمل نکنند، حساب آنها جدا است امّا مردم ...
بعضی از مذاهب بر مبنای قیاس یا استحسان حکم صادر می کردند ( و ادله آن ها أعم از قرآن و سنت بود و از این رو به آنان « عامه » یا « أعمی » می گفتند . ) و در واقع « خذ ما خالف العامه » گرفتن خلاف حکم بر مبنای قیاس است نه حکم مخالف اهل سنت .
نمی توان جریان اسلام گرایی معاصر را بررسی کرد و به ابوالاعلی مودودی نپرداخت. مودودی را شاید بتوان آغازکننده یک راه برای اسلام گرایان دانست: راه اسلام سیاسی و تمدن ساز. او راه را باز کرد تا بعد از او سیدقطب با تاثیری که از او گرفته بود، این جریان را بسط و گسترش دهد.
برای آشنایی بیشتر با تفکرات ابوالاعلی مودودی نیاز داریم تا بدون واسطه شرح ها و تفسیرها، مستقیما به مقالات و گفتارهای وی رجوع کنیم. بنابراین چند مقاله و گفتار از وی تقدیم مخاطبین می شود
در این بخش برای آشنایی کامل با اندیشه و منش ابوالاعلی مودودی، متن کامل هشت کتاب از وی تقدیم مخاطبان می شود.
ابوالاعلی مودودی در اندیشه های سیاسی خود نزدیکی بسیاری به اندیشه «جمهوری اسلامی» دارد. شاهد مثال این ادعا کتابی است که با نام «جمهوری اسلامی» نوشته است. او همواره در رویای تشکیل حکومت اسلامی نیز بود. این دلایل کافی بود تا مودودی بلافاصله از انقلاب ایران حمایت کند و در کمتر از ...
نوسلفیه ضمن پذیرش اصل اساسی تفکر سلفیه یعنی بازگشت به آرا و روش اسلاف صالحه، در مصادیق با سلفیه سنتی اختلافاتی دارد و آن را تعدیل می کند. از تکفیر آن را خارج می کند. به اینها سلفیه معتدل نیز می توان گفت. سلفی هایی که در مقام تعدیل و نقد سلفیه ابن تیمیه هستند.