مولوی ساداتی بیان داشت: محبت و دوستی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جزء ایمان و محبت پیامبر است. وی اظهار داشت: از مجموعه روایات مشخص است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند حضرت فاطمه سرور بانوان جهان از اولین و آخرین است
تاثیر اهل سنت سیستانوبلوچستان از الازهر و عربستان کم است. چون اولا، به لحاظ مذهبی با هم متفاوت هستند؛ الازهر غالبا شافعی و عربستان غیر مقلد هستند. ثانیا، بُعد جغرافیای نیز باعث شده است تا آنها تاثیرپذیری آنچنانی از الازهر و عربستان نداشته باشند
امام جمعه نقده با تاکید بر این که محبت اهل بیت پیامبر(ص) یک واجب الهی و سنت نبوی و قرآنی است، تصریح کرد: محبت به اهل بیت (ع) قبل از این که یک سنت نبوی باشد، اصلی است که خداوند نسبت به آن به مسلمانان دستور داده است
آیت الله اراکی اظهار داشت: آیت الله سیستانی در این دیدار سخنان مفصلی پیرامون تقریب و مسئله وحدت جهان اسلامی بیان داشت و تأکید کرد که ما قبلا اعلام کرده ایم که نسبت به اهل سنت نگویید: «اخواننا» بلکه بگویید: «انفسنا»
این (داستان) این معنا را می دهد که سطح روابط اجتماعی در هم تنیده به حدی رسیده که سرپرست یک خانواده سنی، به مفهوم برادر بطور عمیقی اعتقاد دارد تا جایی که همسایه شیعی مذهبش را مانند یکی از بزرگان و ارشدهای خانواده اش می پندارد
شیوهای که جهاد برای تعامل با اهلسنت انتخاب کرده بود، شیوه اسلامی همراه با محبت و رسیدگی بود. هیچ هدف سیاسی نداشتیم. مردم هم بالاخره متوجه میشدند....صداقت را میپذیرفتند
یک لحظه دوربین بنده خاموش شد و از ایشان پرسیدم که ملا سعید نظرت درباره امام(ره) چیست؟ دیدم چهره اش به پهنای صورت خیس اشک شد و دستش را روی سینه اش گذاشت و با گریه گفت: «امام(ره) قلب من را تسخیر کرد
در آشنایی با جناب سید شناور که از اهل تسنن بود، دریافتیم ایشان کتابی درباره ی احساسات حضرت علی(ع) به زبان بنگالی نوشته است. وی پس از اهداء نسخه ای از این کتاب با شور و حراراتی شبیه به یک شیعه ی تمام عیار از عشق و علاقه اش به حضرت علی(ع) سخن می گفت
کتاب حاضر در بردارنده مقالات و نوشتارهاى مختلف مؤلف با رویکردى همگرایانه و وحدتجویانه است که به مناسبتهاى مختلف نوشته شدهاند
روایاتی از ائمه داریم که به شیعیان و اصحابشان می فرمودند که نزد اهل سنت هم روایات پیغمبر و علی ابن ابیطالب وجود دارد. یکی از اصحاب از امام سوال کرد؛ آیا نزد اهل سنت احادیثی از رسول الله هست؟...امام صادق (علیه السلام) می فرماید نزد آنها هم بعضی روایات صحیح وجود دارد
جریان اسلام برائتی، با پایبندی به اصول خود، مشی دوگانه ای را در برابر اندیشه انقلاب اسلامی اتخاذ کرده است .ایشان که سابقه ی انقلابی چندانی ندارند و در پیروزی انقلاب نقشی نداشته اند، در تداوم مسیر انقلاب نیز همراهی چندانی از خود نشان نداده اند
آیت الله شبیری زنجانی در دیدار قائم مقام تولیت حرم امامین عسگریین(ع) به بیان سیره علمای شیعه برای ایجاد الفت میان شیعه و سنی و جلوگیری از اختلاف و تفرقه بین مسلمانان پرداختند و فرمودند: علمای بزرگ و تأثیرگذار شیعه در طول تاریخ، همواره تلاش کردهاند تا احترام اهل تسنن را حفظ ...
بسیاری از ما پیروان مذاهب اسلامی هیچ شناختی از هم نداریم و یا اینکه آگاهی های مان بسیار محدود و آمیخته به داده های نادرست است؛ این فقر، یعنی «فقر شناخت از یکدیگر» می تواند منجر به پیش داوری های غلط و گاه خطرناک شود و در امر «تقریب» میان امت گره بیندازد
انقلابی های عدالت خواه دردمند...که نه تنها مبارزه با تحجر را در دستور کار ندارند که...هم صدا با متحجرین شده اند و به صورت نانوشته، به منویات آنان عمل می کنند اینها سانسورچی های عملی رهبری اند. در حالیکه به تواتر از ایشان نقل می شود که "مسئلهی اول ما در دنیای اسلام، «وحدت امت ...
رسیدن به وحدت (تأکید میکنم: وحدت واقعی و نه نمایشی) معادلهی چند مجهولی گنگ و پیچیدهای نیست که رسیدن به آن سخت یا محال باشد، اصلا نیاز ندارد مبالغ هنگفت هزینه کنیم، همین که به هم احترام بگذاریم.... همینها مظاهر وحدت اند.
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، با بیان اینکه، آفت تفرقه برای جهان اسلام بسیار خطرناک است، فرمودند: اگر بخواهیم اسلام بماند، باید همه با هم بوده، و حضور جدّی و فعال داشته باشیم، و راه دین و اسلام را ادامه دهیم.
همانا اعضای منسوب در مجتمع، از علمای مسلمان شیعه و سنی هستند، و اعضای فعلی آن از خبره ترین علمای لبنان هستند، و در میان آنها قاضیان، ائمه جمعه ...حضور دارند و برای عضویت در نظام داخلی و قبول عضویت مذهب معینی را مشخص نکرده اند
در دولت عباسی «عرب» همچنان در صدر قرار داشت. و عجیب این که دیگر قومیت ها نیز آن را امری طبیعی می پنداشتند. و هیچ حس حسادتی یا هیچ احساس رقابتی با آن نداشتند. زیرا «عرب» در نظر دیگران، قطب جامعه اسلامی به حساب می آمد
آخر، کجای کارمان گیر است که بدیهی ترین اطلاعات و حس ها درباره برادارن اهل سنتمان حتی در همین شهرهای همسایه مشهد، مثل خواف و تربت جام و خیرآباد و تایباد و... برای ما و امثال ما همچون کشف چیزهایی جدید در سرزمین عجایب شده است!
ملا حیدر فهیم یکی از عاشقان واقعی امام(ره) بود. شبانه ملا فهیم را دزدیدند. هرچه ملا حیدر را تهدید کردند، به انقلاب پشت نکرد. گفتند: از امام(ره) دست بردار. گفت: امام(ره) همه چیز من هست. امام خمینی(ره) عشق من هست و از او دست برنمی دارم
اگر انقلاب اسلامی آمده است که اسلام حاکم باشد و اسلام آمده است تا انسان و انسانیت(بدون توجه به قوم و مذهب) کمال یابد پس انقلاب آمده است تا انسان و انسانیت کمال یابد و این انقلاب دیگر نباید رنگ مذهب و قوم بگیرد و اگر این رنگ را به خود گرفت که گویا گرفته است هدف انقلاب درست محقق ...
امام جماعت و جمعه قشلاق شهرستان سنندج گفت: باید روحانیان شیعه و سنی در مراسم مذهبی یکدیگر شرکت و از تبادلنظر و چارهاندیشیهای همدیگر نیز استفاده کنند.
کاروان سرزمین برادری استان خراسان رضوی که روز 19 اسفند سفر خود را از مشهد آغاز کرد امروز به دیدار «مولوی عبداالله موحدی» از بزرگان اهل سنت خواف رفتند. به بخشی از صحبت های جناب مولوی اشاره خواهد شد.
دهباشی: به نظر بنده کاروان سرزمین برادری یک حرکت مقطعی نبوده است. درست است که زمان این سفر کوتاه بود و چند روز بیشتر نبود. اما به نظرم در وجود اغلب همسفرهای بنده یک نیستان آماده شعله ور شدن بود که این سفر می توانست جرقه ی این آتش گرفتن باشد
بعد از دو سال که یکی از اساتید دانشگاه بلوچ از کاروان سرزمین برادری پرسید و اینکه چرا ادامه پیدا نکرد و ... می گفت اخلاص و صداقتی که در این کاروان بود باعث شد که اثرگذار باشد و در خاطره ها بماند...سریع تندیسی که از کاروان گرفته بود را آورد و گفت این را یادگاری نگه داشتم.
حجت الاسلام دکتر الویری: توفیق این را داشتم که در نخستین کاروان سرزمین برادری حضور داشته باشم. بدون تردید یکی از خوشترین سفرهایم در مناطق سنینشین رقم خورد و هنوز از یافتههای آن سفر بهرهمند هستم
کاروران «ایران سرزمین برادری» یک کار دکوری و نمایشی نبود. یعنی هم شیعیان که مهمان بودند و هم اهل سنت که میزبان بودند، دلشان میخواست این دیدار صورت بگیرد. من احساس می کردم که از دیدن یکدیگر خوشحال هستیم
آیت الله سیدکمال حیدری: بنده از نظر فقهی فتوا میدهم که سبّ و لعن نه تنها دربارهی اهل سنت و سایر فِرَق اسلامی جایز نیست، بله کسی حقّ اهانت به مقدسات سایر ادیان و آیینها و مکاتب را هم ندارد....اساساً هر چیزى که اهانت باشد، منع قرآنى دارد.
آنچه که من از اصول به دست آمده از مکتب اهل بیت(ع) می فهمم آن است که ما در رفتارهای اجتماعی و سیاسی و فکری مان نه از امامان جلو بیفتیم و نه از آنان عقب؛ بنابراین هر نوع عملی که موجب تفرقه میان امت اسلام شده و باعث تحریک گروه های مسلمان بر علیه یکدیگر شود، از گناهان بزرگ نابخشودنی ...
آیت الله سیدان با اشاره به اهمیت رعایت برخی مسائل در برگزاری مراسم عزاداری از جمله حفظ وحدت...گفت: همواره این مسئله باید مد نظر مبلّغان باشد که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که برای نابودی اسلام دل به تفرقه امت اسلامی بستهاند.
پس از چند روز اقامه ی نماز که عمدتا شیعیان لبنانی در آن شرکت می کردند، روز جمعه فرا رسید و بنده اعلام آمادگی کردم تا نماز جمعه را نیز برگزار نماییم لیکن شیعیان گفتند این خلاف توافق ما با اهل سنت هست!؟ زیرا آنان در نماز جمعه ما شرکت می کنند
معرفی راویان مشترک از شیعه و اهل سنت و بیان گوشههایی از زندگانی و شخصیت علمی و اخلاقی آنان موضوع این اثر است. در این اثر به ترتیب حروف الفبا به شرح احوال برخی از راویان احادیث معصومان(ع) و بیان طبقه حدیثی، نسب، لقب، خاندان و قوم و قبیله آنان پرداخته شده است
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ابهام در معنای تقریب میتواند یک مانع بسیار بزرگ برای تقریب در میان جهان اسلام باشد.
طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری انتقادی است که از طرف امامیه به برخی از صحاح سنی وارد شده است. و از آن طرف هم اهل سنت نیز همین نقد را نسبت به برخی از مجموعه های حدیثی شیعه وارد می دانند
استدلال ها تمهیدات نظری لازم برای تئوریزه و عملی کردن سلسله آیین هایی را در ترویج و تبلیغ اعمال برائتی فراهم می آورد. اعلام نهم تا پانزدهم ربیع الاول به عنوان هفته برائت و یا اعلام نهم ربیع الاول به عنوان «غدیر ثانی» از اقدامات این جریان است
بعد از معارضه قوی علما برای تشکیل نهادی موافق مرزهای مرسوم که باعث تقسیم سوریه شد، دولت بزرگ لبنان برای هماهنگ کردن وجود اسلامی در مقابل مسیحیان و یهود شکل گرفت، همانطور که سنی، شیعه، دروزی، علوی و اسماعیلیه می خواستند