ما ابتدا نمی خواهیم بحث توحید و خداپرستی را مطرح بکنیم. توحید خدا پرستی، دین اسلام، اینها هدف هستند اما هدف دوم ما، هدف اول این است که ما بعنوان یک مسلمان باید از مظلوم دفاع کنیم
مسألهی اهلبیت و نظیر آن را که مورد قبول همهی مسلمین است و همهی مسلمین به آنان ارادت دارند و آنان را دوست میدارند ...
70/7/1
در نوشتار پیش رو بر آن نیستیم که در باره ی ابعاد تاریخی بحران « گفت و گوی شیعه و سنی » صحبت کنیم - که این خودش ، پرونده ای مشکل و پیچیده است. بلکه می خواهیم با دیدی انتقادی به این بحران نگاه کنیم و به بررسی آن بپردازیم.
ابوایوب انصاری(صحابی) در محاصره قسطنطنیه وصیت کرد که من را پای همین دیوارها دفن کنید.{بالاخره} یک فرصتی پیش آمد سلطان محمد فاتح عثمانیف قسطنطنیه را گرفت....این یکی از شکست هایی بود که کفر از دست اسلام خورد.
اصل این است که جرح مذهبی، غیر علمی است و شخص صادق بوسیله صدقش شناخته شود نه بوسیله مذهبش. اما از آنجایی که بعضی از اهل علم به بدعت جرح مذهبی دچار شدند و در بررسی روایات راوی اهمال کردند...
چون امام خمینی شعار دفاع از مستضعفان و آزادگی سر می داد، صدایش به گوش انقلابیون الجزایر رسید. حرف های امام خیلی به دل آنها می نشست. من در ایام انقلاب نوجوان بودم و خیلی از نزدیک با انقلاب آشنا نبودم. من در آن زمان جزو جریانات اسلامی مثل اخوان المسلمین بودم.
♦تابستان سال نود و چهار خورشیدی، من و یکی از دوستان خوبم، از طرف خانواده ی یکی از دوستان اهل سنت شافعی مذهبمان، به جزیره ی قشم دعوت شدیم، هر دو راهی روستای مرادی در جزیره ی قشم شدیم تا اینکه با اتفاقات عجیبی روبرور شدیم...
در این فیلم قسمتی از سخنان آیت الله سید صادق شیرازی که به توجیه دشنام گویی می پردازند نقد می شود.
مشکل هر گروهی که در ماهیتش است، مشکل تمدنش است، برای هیچ گروهی ممکن نیست مشکلش را بفهمد یا حل کند تا زمانی که سطح فکرش نسبت به مسائل انسانی بالا نرود و در فهم عواملی که تمدن ها بر آن مبتنی است و یا باعث نابودی آنها می شود، عمیق نشود.
برخی تلاش می کنند تا با سیاسی کردن مساله وحدت، آنرا به ضرورتی مقطعی تقلیل داده و صرفا در مقابل دشمن مشترک معنا کنند، حال آنکه وحدت مد نظر دین برای ایجاد تمدن اسلامی و حاکمیت ارزشهای اسلامی در جهان است.
متن زیر، خاطره ای از دکتر هوشنگ جاوید یکی از برجستهترین پژوهشگران موسیقی و بنیانگذار جشنواره های مختلف موسیقی نواحی و آیینی در ایران است
آنچه از این روایت ها استفاده می شود، این است که مسلمانان موظفند به هنگام دور شدن از هم، جهت از میان برداشتن فاصله ایجاد شده (یعنی: تقریب) اقدام کنند؛ طبیعتا فرقی نمی کند، عامل این دوری، قومیتی باشد، یا سیاسی ... و یا عامل آن، وضعیتی ناشی از تعدد مذاهب میان آن ها و عدم تعامل درست ...