عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ما شاهدیم که چگونه زخمهای عمیق و تاریخی، بخشی از پیکره ملت مظلوم فلسطین را آزار میدهد. از طریق ارتباطات و گفتوگو، جوامع داخل ...
وحدت اسلامی به معنای ایجاد یک جبهه واحد و یک موضع گیری عملی واحد و مشترک در مقابل قضایا و امور مشترک اسلامی است، بنابراین وحدت اسلامی به آن معناست که تمام نیروها و ظرفیت های اسلامی در مقام عمل، موضع گیری یکسانی داشته باشند
روشن است که موفقیت اسلام در عرصه های جهانی و صیانت از موجودیت و هویت اسلامی و دعوت مردم به معنویت و تبلیغ برای بازگشت به فطرت اصلی و آیین الهی، در گرو شناخت الهی، در گرو شناخت چگونگی رودررویی و برخورد فراگیر جهانی است. از سوی دیگر، وحدت اسلامی دارای دو جنبه عاطفی و اخلاقی و فکری ...
حضرت امیر «ع» مثل ما اینقدر روی مباحث اختلافی جدال نکرد. ایشان هیچ وقت با خلفا نجنگیدند و به خاطر حفظ اسلام و حفظ وحدت از حق خود گذشت کردند. ثمره این رویکرد حضرت امیر «ع» این شد که مسلمانان به جای جنگ داخلی دو امپراطوری بزرگ جهان را فتح کردند و نیمی از دنیا را گرفتند.
روشن است که لعن نمادها و رهبرانی که دیگری آنان را تقدیس و احترام می کند، وی را وا می دارد، با نمادهایی که فرد لعنت کننده آنان را تقدیس می کند، به مقابله به مثل برخیزد.
آیت الله اراکی اظهار داشت: آیت الله سیستانی در این دیدار سخنان مفصلی پیرامون تقریب و مسئله وحدت جهان اسلامی بیان داشت و تأکید کرد که ما قبلا اعلام کرده ایم که نسبت به اهل سنت نگویید: «اخواننا» بلکه بگویید: «انفسنا»
امروز دعوای مخالفان و موافقان مسأله تقریب مذاهب بر سر مبانی نیست بلکه بر سر ادبیات است. با لعن و فحاشی به بزرگان یک مذهب نمیتوانیم راه درست را به آنان نشان دهیم.
طبق روایات اهل بیت(ع)، شیعیان باید با پیروان مذاهب دیگر در کمال ادب و احترام گفتگو کنند. زیرا خداوند می فرماید: «قولوا لِلنّاسِ حُسناً» (با مردم سخنی نیکو بگویید) [بقره83]. خداوند در این آیه نفرمود «تنها با مؤمنان حقیقی خوشرفتار باشید» بلکه واژه الناس(مردم) را به کار برد یعنی باید ...
حجت الاسلام زائری، کارشناس فرهنگی و دینی گفت: راهحل حفظ برائت در عین حفظ وحدت این است که باورهای عقلانی و ایمانی و گرایشهای درونی و قلبی و عاطفی را جایگزین رفتارهای ناشایست بیرونی کنیم.
اختلاف بین قائلین به جواز و بین آنهایی که جائز نمی دانند، برمی گردد به اینکه یا این افعال را به عنوان اولی جایز نمی دانند، یا به عنوان ثانوی حرام می دانند، یا به عنوان اولی حرام می دانند و یا اصلا به عنوان شعائر قبول ندارند. زیرا نه در عصر نص وجود داشته است و نه در نص کتاب و سنت ...
اگر وحدت اجتماعی بخواهد شکل بگیرد این وحدت بر پایه تحقق اصولی چند است به واقع این اصول در صورت رعایت ارکان وحدت اجتماعی را شکل میدهند و هرچه تحقق این اصول و ارکان به صورت کاملتر و قویتری صورت بگیرد وحدت اجتماعی بین امت فعالتر و پویاتر تحقق میپذیرد. این اصول عبارتند از ...