در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
سیاست خارجی عربستان

 با روی کار آمدن «ملک سلمان» چه تغییراتی بوجود آمده؟
سیاست خارجی عربستان

با روی کار آمدن «ملک سلمان» چه تغییراتی بوجود آمده؟

تهدید از جانب افراط گرایان سنی تنها تهدید خارجی قطعی ضد استقلال و تمامیت ارضی عربستان است. و هیچ حرکت دیگری در خاورمیانه نیست که حمله ای را برای اسقاط نظام سعودی یا خانواده سلطنتی آل سعود انجام داده باشد یا حتی به صراحت دشمنی خود را اعلام کرده باشد. حتی نظام ایران کاری که علنا ...

برگزیده,روزنگار |

روابط اسلامی بین «ترکیب شدن» و «ذوب شدن»

روابط اسلامی بین «ترکیب شدن» و «ذوب شدن»

ما اگر تشویق به «ترکیب شدن» می کنیم، ترکیبی مد نظر ماست که هر گروهی مسائل شخصی خودش را حفظ کند. نه ترکیبی که به «ذوب شدن و حل شدن» در دیگری بینجامد. ما به وحدت در راستای «تنوع» دعوت می کنیم. نه به وحدتی که به تغییر و تبدیل مذهبی منجر شود و یا به تشکیل اسلام بدون مذهب بینجامد.

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

جایگاه «امهات مومنین» در شرع

جایگاه «امهات مومنین» در شرع

اینکه گفته می شود توصیف همسران پیامبر «ص» در این آیه به مادران مومنین تنها از جهت بیان حرمت ازدواج با آنها بود، نادرست است. زیرا که جایگاه آنها به منزله مادری است که ازدواج با او نادرست است. در رد این مطلب می توان به حرمت ازدواج همسران پیامبر (ص) اشاره کرد که به صورت واضح و روشن ...

اندیشه تقریب,برگزیده |

میزگرد «عقلانیت تکفیری»،

 بررسی تفکر «حذف غیر خود»
میزگرد «عقلانیت تکفیری»،

بررسی تفکر «حذف غیر خود»

وی در بیان ریشه ی های تکفیر به مسائلی چون استبداد، شکست طرح های توسعه محور، تبعیض نژادی ، مهاجرت اجباری، احساس توطئه ی مداوم، احساس عدم امنیت، احساس انتقام جویی و...پرداخت . اما اصلی ترین ریشه های تکفیر را دو چیز دانست: مدرنیته و دینداری معاصر ما.

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی,شخصیت ها |

ولایت فقیه

 می تواند شکاف بین شیعه و سنی را از بین ببرد؟
ولایت فقیه

می تواند شکاف بین شیعه و سنی را از بین ببرد؟

شاید اولین مانعی که ما با آن مواجه می شویم این است که خود نظریه ولایت فقیه نیز «مذهبی» شده و به عنوان واژه ای اختلافی وارد عرصه ی درگیری های مذهبی شده است. به طوری که در مقابل «شوری» قرار گرفته است. یعنی ولایت فقیه، «نظریه شیعی» نظام حاکمیت است و شوری ، «نظریه ی سنی» نظام حاکمیت.

اندیشه تقریب,برگزیده |

از منظر پیامبر «ص» و امام صادق «ع»

تکفیر
از منظر پیامبر «ص» و امام صادق «ع»

تکفیر

هنگامی که یکی از اصحاب بر تکفیر اصرار داشت، امام در پاسخ به او گفت: آیا آنها به یگانگی خدا و رسالت پیامبر «ص» شهادت نداده اند و نماز نمیخوانند و روزه نمی گیرند و حج نمی روند؟ پس هنگامی که آن مرد بر تکفیر خود اصرار نمود؛ امام گفتند: سبحان الله، این سخن خوارج است.

اندیشه تقریب,برگزیده |

چرا حرف وحدت گرایان خریدار ندارد؟!

منادیان تقریب، بدان «ایمان» بیاورند! 
چرا حرف وحدت گرایان خریدار ندارد؟!

منادیان تقریب، بدان «ایمان» بیاورند! 

در بررسی این نکته که چه کسی مسئول این واقعیت بحرانی هست، نمی توانیم منادیان «وحدت» و علمداران آن را استثنا کنیم. حتی می بینیم مسئولیت بخش زیادی از این بحران بر دوش آنها است. زیرا زمانی که برای ریشه دار کردن وحدت در جان ها ، جدیت و اخلاص به خرج ندادند ، در حقیقت این احساس را به ...

اندیشه تقریب,برگزیده,پیشنهادها |

تقیه و مدارا برای «جذب» است

تقیه و مدارا برای «جذب» است

«تقیه ی و مدارا» چیزی نیست جز اینکه امور را به گونه ای مدیریت کنی تا بر دیگران تاثیرگذار باشی. و با آنها رابطه ای داشته باشی به دور از تشنج و بحران. مانند وقتی که می خواهی شخصی را به مسجد و نماز و دین هدایت کنی. با او چگونه رفتار می کنی؟ بدون دروغ ، حقه بازی ، دورویی و یا ریاکاری و ...

برادری,برگزیده,پیشنهادها,سرویس نشریه |

افراطیون «شیعه» چه نسبتی با افراطیون «سنی» دارند؟

افراطیون «شیعه» چه نسبتی با افراطیون «سنی» دارند؟

میتوانیم بگوییم این جریان های افراطی- که به نظر من تا الان زمام امور را به دست نگرفتند: ۱-عکس العملی در مقابل جریان تقریبی هستند. ۲- نتیجه ی «رجوع به گذشته» است که در اثر بحران هویت و با فرایند جهانی شدن به وجود آمده است. ۳- و از مسائل سیاسی مشخصی تاثیر پذیرفته اند.

برادری,برگزیده,جریان شناسی,سرویس نشریه |

حمله شدید یک عالم سعودی به داعش!

حمله شدید یک عالم سعودی به داعش!

پاسخ کلی که باید به استدلال داعشی ها درباره اثبات یا عدم اثبات این مسایل تاریخی (آتش زدن مجرمان توسط خلفا) داده شود اینست که «خداوند دستور داده از آنچه نازل فرموده است و از پیامبر(ص) پیروی کنیم و دستور پیروی از سَلَف(صحابه و پیشینیان) را نداده است».

اندیشه تقریب,برگزیده,پیشنهادها,شخصیت ها |

مصاحبه با استاد حیدر حب الله

باید تکفیر را از منظر غیردینی بررسی کرد نه دینی!
مصاحبه با استاد حیدر حب الله

باید تکفیر را از منظر غیردینی بررسی کرد نه دینی!

باید به شکل جدی پدیده ی تکفیر را مطالعه و بررسی کنیم. البته این بار از دریچه ای غیر دینی. یعنی مطالعه ای که ریشه اش روانشناسی، تاریخ، سیاست و اقتصاد باشد، تا ببینیم چه مسائل و شرایطی باعث گسترش بیش از پیش این پدیده در دوران اخیر شده است. و اینکه فقط بخواهیم از دریچه ی دینی و با ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

امت اسلامی باید مظهر وحدت باشد

تعصبات قومی و تاثیر آن بر اختلافات مذهبی!
امت اسلامی باید مظهر وحدت باشد

تعصبات قومی و تاثیر آن بر اختلافات مذهبی!

حس هویت طلبی فرد در اعماق وجودش پنهان است اما پس از شنیدن این سخنان، احساساتش جریحه دار میشود و تعلق بیشتری به این هویت پیدا می کند. پس به هویتش چنگ میزند و آماده حمله می شود تا به نوعی «خودش» را پیدا کند. و اینجاست که فعالیت های سلبی بر ضد هم شکل می گیرد. و در این فضاست که گرایش ...

اندیشه تقریب,برگزیده |

تقریب و وحدت

پیشنهاداتی برای «رسانه ی تقریبی»
تقریب و وحدت

پیشنهاداتی برای «رسانه ی تقریبی»

مشکل اساسی در «خط اتصال و ارسال» است. که گاهی از طرف حاکمان سیاسی قطع میشود، گاهی از طرف غیر سیاسیون و گاهی هم مشکل از ماست! که خط اتصالی را، برای صحبت با امت به کار گرفته ایم که ما را به تمام گروه های آن وصل نمی کند. یعنی «خط اتصال نخبه محور». و از دیگر خطوط اتصال اساسی که میتواند ...

اندیشه تقریب,برگزیده |

هفته وحدت

وحدت نشانه عقل و تفرقه نشانه جهل است
هفته وحدت

وحدت نشانه عقل و تفرقه نشانه جهل است

انحطاط فکری و جهلی که امت را فراگرفته عامل اول تفرقه ماست و تا زمانی که این جهل هست اختلافات نیز هست و امت ذلیل خواهد ماند و بوی بد این امر باقی خواهد ماند چنانچه تبعات تلخ عقب ماندگی را قبلا نیز این امت چشیده است.

برگزیده,سیره اهل بیت(ع) |

گفتگو با شیخ حیدر حب الله

آیا دعای صنمی قریش صحیح و معتبر است؟
گفتگو با شیخ حیدر حب الله

آیا دعای صنمی قریش صحیح و معتبر است؟

قدیمیترین متنی که امروز در دست ماست، کلام «شیخ کفعمی» و«حسن بن سلیمان حلی» است. که هر دوی آنها در قرن نهم هجری زندگی میکرده اند. البته هیچ سندی بر این دعا نیست. هیچ منبعی هم نیست که ثابت کند که این دعا از امیرالمومنین است و ابن عباس آن را روایت کرده. و نمیدانیم که این دعا چگونه به ...

برگزیده,خاطرات وحدت |

روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت سوم

روش ائمه در ایجاد جامعه صالح
روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت سوم

روش ائمه در ایجاد جامعه صالح

امر برادر خودت را به بهترین وجه ممکن بپندار تا بهتر از آن نصیب خودت بشود و به هیچ کلامی از برادرت بدگمانی نداشته باش اگر ذره ای در آن احتمال خوش بینی وجود دارد

برادری,برگزیده,سرویس نشریه,سیره اهل بیت(ع) |

روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت دوم

اسرار ما را حفظ کنید و مردم را نسبت به ما بدبین نسازید
روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت دوم

اسرار ما را حفظ کنید و مردم را نسبت به ما بدبین نسازید

چه چیز سخت تر است برای قومی که تصور می کند امامت و پیشوایی قومی را بر عهده دارد و آنها را امر و نهی می کند ولی آنها نمی پذیرند! حدیث شان را در مقابل دشمن شان بیان می کنند و دشمن آنان نزد ما می آید و می گوید که قومی از شما چنین و چنان نقل قول می کنند! و ما می گوییم که ما از آنچه آنان می ...

برگزیده,سیره اهل بیت(ع),شخصیت ها |

روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت اول

به کسی که از ما دوری کند نزدیک می شویم، به کسی که به ما بدی کند نیکی می کنیم
روش برخورد امام رضا علیه السلام با مخالفان خود – قسمت اول

به کسی که از ما دوری کند نزدیک می شویم، به کسی که به ما بدی کند نیکی می کنیم

ما اهل بیت اینگونه هستیم: به کسی که از ما دوری کند نزدیک می شویم، به کسی که به ما بدی کند نیکی می کنیم. و خدا می داند که در این امور حسن عاقبت را می بینیم.

برگزیده,سیره اهل بیت(ع) |

سب و لعن از منظر قرآن و امام علی علیه السلام + جزوه

اسلوب حکیمانه لعن چیست؟
سب و لعن از منظر قرآن و امام علی علیه السلام + جزوه

اسلوب حکیمانه لعن چیست؟

حکمت قرآن کریم به حدی است که اسامی کافران و مشرکان و منافقین و اولیای خدا را حتی در امت های گذشته نیز ذکر نکرده و در این امت نیز به عنوان مدح و ثنا جز نام رسول خدا و در مقام نکوهش جز نام ابولهب آورده نشده. این اسلوب حکیمانه را پیامبر اعظم در طول حیات خویش نیز تا حد زیادی بکار بسته ...

برگزیده,سیره اهل بیت(ع) |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت آخر

بی صداقتی نخبگان، عامل بی اعتمادی مردم
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت آخر

بی صداقتی نخبگان، عامل بی اعتمادی مردم

جریان سلفی شیعه، فعالیت شدید خود را آغاز کرده و بر مسائل مورد اختلاف تمرکز و آنها را برجسته می سازد. این جریان با طرح دوباره و مبالغه آمیز بعضی مسائل شعارگونه ولایی، محافل داخلی شیعه را نا آرام کرده و باعث می شود تصویری منزجر کننده از مذهب شیعه به دیگران منعکس شود. از سوی دیگر، ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

روش امام سجاد علیه السلام در برخورد با مخالفان – قسمت دوم

سخن امام سجاد علیه السلام درباره وحدت 
روش امام سجاد علیه السلام در برخورد با مخالفان – قسمت دوم

سخن امام سجاد علیه السلام درباره وحدت 

امام انذار می دهند که اگر طرفین نیت صادقانه داشته باشند به گوارایی یقین خواهند رسید و این گوارایی همان سکینه و اطمینان به خدا و به وعده های اوست و با این یقین است که اختلاف و درگیری از بین رفته و تجمع و وحدت شکل می گیرد.

برگزیده,سیره اهل بیت(ع) |

جبهه کمک به اهالی سوریه (النصره) از پیدایش تا تجزیه – قسمت دوم

 النصره
جبهه کمک به اهالی سوریه (النصره) از پیدایش تا تجزیه – قسمت دوم

النصره

می توان گفت که النصره یک تشکل سنتی جهادی نبود بلکه ظرفی برای تجمیع این گروههای کوچک جهادی بود که از نظر فکری و ایدئولوژیک مشابه بودند که آنها را رشد داد و مرتبط ساخت تا یک جبهه گسترده را تحت عنوان مجاهدان سوریه تشکیل دهد.

برگزیده,خطوط,سرویس نشریه |

جبهه کمک به اهالی سوریه (النصره) از پیدایش تا تجزیه - قسمت اول

النصره
جبهه کمک به اهالی سوریه (النصره) از پیدایش تا تجزیه - قسمت اول

النصره

می توان گفت که النصره یک تشکل سنتی جهادی نبود بلکه ظرفی برای تجمیع این گروههای کوچک جهادی بود که از نظر فکری و ایدئولوژیک مشابه بودند که آنها را رشد داد و مرتبط ساخت تا یک جبهه گسترده را تحت عنوان مجاهدان سوریه تشکیل دهد.

برگزیده,خطوط,سرویس نشریه |

روش امام سجاد علیه السلام در مواجهه با مخالفان خود – قسمت اول

روش امام سجاد علیه السلام در مواجهه با مخالفان خود – قسمت اول

اى زهرى! آگاه باش ! بر توست که همه مسلمانان را به منزله خانواده و خویشان خود بدانى؛ بزرگسالان را به منزله پدرت، کوچکترها را به منزله فرزندت، و همسالانت را به منزله برادرانت بدانى. در این صورت، دوست دارى به کدامیک از آنها ستم کنى؟ و به کدامیک از اینان نفرین کنى؟ و پرده کدامیک از ...

برادری,برگزیده,سرویس نشریه,سیره اهل بیت(ع) |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت پنجم

وحدت اسلامی و نخبگانی که بی تفاوتند!
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت پنجم

وحدت اسلامی و نخبگانی که بی تفاوتند!

پدیده ارتباط میان علما و روشنفکران مذاهب مختلف اسلامی از کاستی بسیاری رنج می برد. روابط کنونی، محدود و حداقلی است و تاثیری در روند تحقق اهداف وحدت امت اسلامی ندارد. متاسفانه نخبگان، گوشه نشین شده و مسائل داخلی جوامع آنها، انرژی بسیاری از آنان می گیرد و که در نتیجه باعث شکست ...

اندیشه تقریب,برادری,برگزیده,جریان شناسی,سرویس نشریه |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی- قسمت چهارم

زمینه های داخلی، عامل تاثیر توطئه های دشمن
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی- قسمت چهارم

زمینه های داخلی، عامل تاثیر توطئه های دشمن

دشمنان همیشه در حال توطئه چینی هستند و هیچ شکی نسبت به وجود طرح های استکباری و استعمار گرایانه وجود ندارد، اما همانطور که مولف می نویسد، اگر زمین حاصلخیزی وجود نداشته باشد که آن بذرهای ناشایست را بپذیرد و به این قدرت ها فرصتی را برای رسیدن به خواسته هایشان بدهد، امکان چنین ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت سوم

ما و تاریخی سرشار از تفرقه که پیش رو داریم
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی - قسمت سوم

ما و تاریخی سرشار از تفرقه که پیش رو داریم

اشخاصی چون ما که با فکر کردن به این مفاهیم به وجد می آییم، خوب است به این سوال ضروری پاسخ دهیم که آیا این مفاهیم تنها به عنوان مفاهیم صِرف باقی نخواهد ماند؟ مفاهیمی که تنها بر زبان یا قلم می آید و کاری جز بر انگیختن احساسات و تخیلات شنونده و خواننده ندارند؟ مفاهیمی که پیاده ...

اندیشه تقریب,برادری,برگزیده,جریان شناسی,سرویس نشریه |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی- قسمت دوم

عامل تفرقه سیاسی است نه مذهبی!
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی- قسمت دوم

عامل تفرقه سیاسی است نه مذهبی!

عوامل سیاسی برای تحقق اهداف نهان خود، با ابزارهایی چون اختلاف افکنی و دامن زدن به اختلافات، اقدام به ناکام گذاشتن تلاش ها برای ایجاد همگرایی و وحدت می کند. عامل سیاسی برای رسیدن به منافع خود، از اختلافات اعتقادی برای ایجاد نزاع ها و درگیری ها استفاده می کند. سیاست برای پیشبرد ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی – قسمت اول

معضل بزرگ ما نبود گفتگوست
نگاهی نقادانه به موضوع طائفه گرایی – قسمت اول

معضل بزرگ ما نبود گفتگوست

معضل بزرگ ما این است که پیروان مکتب گفتگو و مذاکره در اقلیت اند. علت تاکید دین بر پایبندی به این روش این است که اصل گفتگو، گنجی است تمام نشدنی که منتظر کسانی است که آن را کشف و شناسایی کرده و به بهترین وجه از آن بهره بگیرند.

اندیشه تقریب,برادری,برگزیده,جریان شناسی,سرویس نشریه |

همزیستی اسلامی در مذهب حنبلی

همزیستی اسلامی در مذهب حنبلی

امام احمد، در زمان متوکل که به دشمنی با اهل بیت شهرت داشت، از علی بن ابی طالب دفاع می کرد. وی در حق ایشان و اهل بیت گفته است: «خلافت زینب بخش علی نبود، بلکه علی آن را زینت می بخشید».

برادری,برگزیده,وحدت در تاریخ |

سیاسی کردن دین و دینی کردن سیاست 

حقوق غیرمسلمانان از نظر جریانات اسلامگرا
سیاسی کردن دین و دینی کردن سیاست 

حقوق غیرمسلمانان از نظر جریانات اسلامگرا

مساله بسیار مهم این نیست که قوانین اساسی دارای روحیه دینی باشد، بلکه این است که فضای اجتماعی وجود نداشته باشد که عرصه را بر آزادی ها تنگ کند و قانون اساسی در نهایت تدوین شده از سوی انسان ها است و قابلیت تاویل را دارد، و اگر نتواند به هدف مطلوب دست یابد، می تواند اصلاح و ویرایش ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی |

سه رویکرد موجود اسلامی

جهان اسلام به کدام سو پیش می رود؟!
سه رویکرد موجود اسلامی

جهان اسلام به کدام سو پیش می رود؟!

در حال حاضر، سه رویکرد وجود دارد: 1 - هراس نسبت به دین و شعائری که در پنهان و آشکارا برای صیانت از دین در حال گسترش است. 2 - قطع رابطه و نگرانی شدیدی نسبت به زمانه و نوگرایی آن و جریان های پر سر و صدای آن و احساسی مبنی بر این که خطرات وخیم تر و شدیدتر می شوند، وجود دارد. 3 - توجه بسیار ...

اندیشه تقریب,برگزیده,جریان شناسی,خطوط,وحدت در تاریخ |

« ۱  ۲
۳۳ از ۶۹ نتیجه
۲ از ۲ صفحه
نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰