
پاسخ آیت الله عبدالکریم حائری به استفتایی در مورد رجعت
انتقاد شدید مراجع شیعه از تفرقه افکنی
در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاستهای تفرقهافکنی بین شیعه و سنی اصرار میورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیتالله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان میدهد که مرجعیت شیعه با اقدامات تفرقهافکنانه به شدت مخالف بوده است.
در حالی که گروهی از روحانیون افراطی با همراهی بخشی از مداحان بر ایجاد سیاستهای تفرقهافکنی بین شیعه و سنی اصرار میورزند، انتشار یک سند تاریخی مربوط به فتوای صریح آیتالله عبدالکریم حائری یزدی، مرجع بزرگ تشیع و بنیانگذار حوزه علمیه قم مربوط به هفتاد سال پیش، نشان میدهد که مرجعیت شیعه با اقدامات تفرقهافکنانه به شدت مخالف بوده است. بنا بر این گزارش، آیتالله عبدالکریم حائری در پاسخ به استفتایی در سال 1314، با تأکید بر اعتقاد شخص خود به رجعت اهل بیت، تبلیغ آن را در صورتی که مخالف وحدت شیعه و سنی باشد، جایز ندانستهاند. متن کامل استفتا و پاسخ آیتالله عبدالکریم حائری به شرح زیر است: محضر انور بندگان حضرت آیتالله حائری مدظلهالعالی تصدیع میدهد آن که راجع به موضوع رجعت جسمانی مذکور در طریقه شریفه امامیه و مذهب مقدس جعفری، آنچه معتقد حضرت مستطاب بندگان آیتالله مدظله العالی است و مستحصل از کتاب و سنت میدانند، مرقوم فرمایند که مورد حاجت است. پاسخ آیتالله حائری: بسم الله الرحمن الرحیم احقر به واسطه کثرت اخبار، اعتقاد به رجعت دارم به نحو اجمال، ولی این مطلب نه از اصول دین و نه مذهب است که اگر فرضا کسی معتقد به آن نباشد، خارج از دین و یا مذهب شمرده شود و نه از مسائل علمیه است که بر افراد مکلفین لازم باشد، اجتهادا یا تقلیدا به دست آورند و در مثل این زمان باید به نحو دیگر حفظ دیانت مردم نمود و گفتگوی این نحو از مطالب به جز تفرقه کلمه مسلمین و ایجاد یک عداوت مضره بین آنها فایده ندارد. الاحقر عبدالکریم الحایری همچنین در یادداشت دیگری که توسط آیتالله سیدمصطفی خوانساری، از شاگردان خاص آیتالله حائری و آیتالله بروجردی نوشته شده و به تأیید آیتالله حائری نیز رسیده است، از اقدامات تفرقهافکنانه برخی از روحانیون به شدت انتقاد شده است. در این یادداشت که در سال 1313 منتشر شده، آمده است: در این جا میخواهم چیزی را تذکر دهم که بسیاری از مردم آن را نمیدانند و یا اگر بدانند به آن توجهی ندارند و آن زیانهای بیشماری است که در نتیجه اختلافات مسلمین پیدا شده و ما به آن اعتنا نداریم. فرق مسلمین از خاصه و عامه ، شیعه و اهل تسنن و طوایف دیگر باید این اختلافات را کنار گذارند و دشمنان بزرگ خود را که مادیین و نصارا و دیگران هستند، جواب گویند و مزایای دین اسلام را به اهل عالم برسانند. فرق مسلمین باید همچون اعضای یک بدن برای یک مقصود، که ترویج اسلام است بکوشند.
