آنچه در ادامه می آید چند پیشنهاد بلندمدت و مقطعی، برای اجرا در هفته وحدت و هفته های بعد از آن است چرا که طبعا اگر فعالیت ها چه در قبال شیعیان و چه درباره برادران اهل سنت به هفته وحدت محدود شود اثری نخواهد داشت و رنگ و بوی سیاسی و تبلیغاتی می گیرد که متاسفانه تاکنون نیز چنین بوده است!

 رهبر معظم انقلاب در سه سال اخیر حدود 60 بار بر مساله وحدت تاکید کرده اند و این یعنی که فرمانده امت اسلامی بیش از همیشه درباره مساله تفرقه اندازی دشمنان در میان مسلمانان احساس خطر می کند و بر یاران اوست که به یاری برخیزند، خصوصا که امسال رهبری خطاب مستقیم شان را به سوی فعالان مردمی عرصه فرهنگ انقلابی آوردند و از آنان خواستند تا هر جا انقلاب نیاز دارد نقش آفرین باشند.  آنچه در ادامه می آید چند پیشنهاد بلندمدت و مقطعی، برای اجرا در هفته وحدت و هفته های بعد از آن است چرا که طبعا اگر فعالیت ها چه در قبال شیعیان و چه درباره برادران اهل سنت به هفته وحدت محدود شود اثری نخواهد داشت و رنگ و بوی سیاسی و تبلیغاتی می گیرد که متاسفانه تاکنون نیز چنین بوده است!  1) شناخت وحدت و ابعاد آن برای خودمان  امام علی علیه السلام فرمود ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه. هر کاری را شناختی پیشینی ضروری است. گام اول این است که خودمان نسبت به موضوع فراموش شده وحدت شناخت کافی بیابیم تا جریان افراطی با چند شبهه ذهن ما و مخاطب مان را در اختیار خود نگیرد.  در این راستا خوب است که چند کتاب و جزوه را مطالعه کرده و به بحث بگذاریم. این کتابها: پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت، وحدت و همگرایی از منظر رهبر انقلاب، وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام، لعن های نامقدس، شیعه و سنی غوغای ساختگی و... برای مطالعه مناسب اند. جزوات زیادی هم در سایت اخوت قابل دسترسی است.  2) تولیدات فکری و فرهنگی خاص  چنانچه مصلحان و دعوتگران همواره از جمع های محدود شروع کرده و پس از تشکیل حلقه یاران کار را عمومی می سازند، ما نیز خوب است که در گسترش فکر تقریبی از اطرافیان و همفکران خود شروع کنیم. خصوصا بدنه مذهبی و انقلابی جامعه که بیشتر در معرض شبهات افراطیون متحجر قرار دارد و گرچه اجمالا وحدت را قبول دارد ولی تفصیلا آنرا نمی شناسد یا عملا برای آن کاری نمی کند.  ترویج فکر تقریبی به روشهای مختلف میسور است: تولید نشریات و ویژه نامه ها، برگزاری جلسات تحلیلی و فکری در مساجد و هیئات با محوریت تبیین سیره اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با غیرشیعیان، تولید و برگزاری نمایشگاه پوسترهای گرافیکی، تولید کلیپ و جزوه و بروشور، تولید اشعار و مداحی های وحدوی، تولید بروشور معرفی مصلحان و علمای تقریبی مسلمان و...  3) اقدامات ترویجی عمومی  در گام بعد می توان حیطه مخاطبان را به عموم جامعه گسترش داد و تبلیغ را علنی تر کرد. طبعا استفاده از ابزار هنر و بیان غیرمستقیم در این مرحله بیشتر به کار می آید.  تولید و پخش مستندهای تهیه شده در این رابطه در مساجد و مدارس، برگزاری نمایشگاههای گرافیکی عمومی، اجرای همایش های بزرگ، استفاده از بیلبردهای شهری برای تبلیغات مرتبط با وحدت جامعه و بیان قدرت ناشی از آن، برگزاری مسابقات کتابخوانی یا تولیدات هنری با این موضوع، افشای اقدامات شبکه های افراطی تندروی شیعه و سنی در قالب کلیپ و نمایشگاه و پاسخ به شبهات آنان و...  4) ظرفیت گسترده فضای مجازی  عرصه دیگری که فضای خاص و عمومی را پوشش می دهد و اینک از ظرفیت بالایی برخوردار است فضای سایتها و نیز شبکه های اجتماعی است.  کم ترین کاری که در این فضا می توان انجام داد توزیع تولیدات فکری و فرهنگی است که عقل و حس مخاطبان را در مساله وحدت اسلامی هدف گرفته است. طبعا اگر امکان تولید داشته باشیم می توانیم موج آفرین نیز باشیم.  همچنین می توان کمپین هایی را تشکیل داد. مثلا کمپین عکس تقریبی و اینکه از همه ایرانی ها بخواهیم مثلا این بیت شعر اقبال را روی کاغدی بنویسند و از خودشان عکس سلفی بگیرند و منتشر سازند: «فارغ از ام و اب و اعمام باش / همچو سلمان، زاده اسلام باش»  5) درباره اهل سنت  کسانی که شناخت کافی یافته و خود را با سیره اهل بیتی «کونوا لنا زینا» آراسته اند شایسته است که برای زدودن تبلیغات سوء رسانه های افراطی وابسته، بنا به توصیه اهل بیت علیهم السلام در مساجد و محافل اهل سنت حاضر شده و با آنان دوستی کنند. این مساله خود یک راهبرد اساسی برای مقابله با افراطیون طرفین و دشمنانی است که می خواهند از میان دوری ما، تخم نفرت را کاشته و در زمان مقتضی، ایران را نیز بسان عراق و پاکستان نمایند!  همچنین: سر زدن به خانواده شهدای اهل سنت، تقدیر از نخبگان آنان در محافل شیعی، دعوت از روحانیون معتدل ایشان برای سخنرانی درباره جایگاه اهل بیت نیز ایشان در مجامع شیعه، تشکیل اردوهای جهادی خدمت به مناطق محروم مشترک سنی و شیعه، ارائه خدمات اجتماعی به محرومان آنان و..  6) مطالبه از مسوولان و نخبگان  باید سعی کرد همزمان، ظرفیت های دولتی و علمی را نیز فعالسازی کرد. مطالبه دائمی از مسوولان و نیز نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای تبیین نگرش انقلابی حضرت امام که دوگانه شیعه سنی را به دوگانه مستضعف مستکبر بدل کرد و شاه شیعه را دارای اسلام آمریکایی و مجاهد سنی فلسطینی را دارای اسلام ناب می دید.  همچنین طرد افراطیون و نفی اتهامات افراطی به شیعیان، توجه بیشتر به مساله وحدت و... از مسائل موثر در ترویج این گفتمان انقلابی و اسلامی است.  7) فعالسازی سایر ظرفیتها  یکی از راهبردهای همیشگی ما باید این باشد که علاوه بر اقداماتی که خودمان مستقیما می توانیم انجام دهیم، با گسترش گفتمان وحدت، از فعالسازی سایر ظرفیتها نیز بهره ببریم.  مثلا اگر دوستی داریم که در روزنامه ای قلم می زند از او بخواهیم در این رابطه تولید محتوا کرده یا جلوی درج مطالب خلاف وحدت را بگیرد. به کسی که صاحب هنر است بگوییم اثری تولید کند. فعالان اینترنتی را جمع کنیم و اهمیت مساله را برای آنها تبیین کنیم و دهها اقدام دیگر.  در این مرحله می توان ستادهای مردمی گسترش گفتمان وحدت را تشکیل داد و از همه فعالان و دغدغه مندان جهت تحقق اهداف استفاده نمود.  از این طریق گرچه یک یا چند نفر بوده ایم ولی می توانیم انرژی دهها نفر را در این زمینه فعال کنیم. این همان چیزی است که رهبر انقلاب بعنوان گفتمان سازی مورد تاکید قرار می دهند.