محمد: 10 سال پیش اولاً اکثر مراجع اقتدا را صحیح نمیدانند؛ صرفاً برخی از آنها اقتدا را صحیحی میدانند. در واقع آنهایی که قائل به اعاده یا قائل به قرائت لنفسه هستند؛ آنها معتقدند اقتدایی شرعاً واقع نشده است و این نماز صرفاً صورت نماز است. ثانیاً اگر بحث وحدت و تألیف قلوب و تقیه مدراتی و امثال این موارد مطرح هست همینکه ما در نماز آنها شرکت کنیم و سپس خودمان اعاده کنیم یا حمد و سوره را خودمان بخوانیم نیز کافی بود. و دیگر صحت و مجزی بودن نماز جائی ندارد. ثالثاً شیعیان امامی در اکثریت قریب به اتفاق موارد نماز جماعت رو یا اقتدا به امام جماعت امامی می کنند یا در اقلیتی اقتدا به امام جماعت أهل تسنن. و واقعاً شذ و ندر پیش میاد که امام جماعت نه امامی باشه نه أهل تسنن و مثلاً زیدی یا فطحی یا واقفی یا ... باشه. پس به نظر میرسه شرط امامی بودن امام جماعت برای قائلین به صحت و اجزاء نماز پشت سر أهل تسنن، شرط لغوی به نظر میرسه. یعنی اگر این شرط رو مطرح نمی کردند نیز اتفاق نمی افتاد. وانگهی همون ملاک وحدتی که ایجاب میکنه نماز پشت سر أهل تسنن خونده بشه؛ همون ملاک ممکنه ایجاب بکنه که نماز پشت سر زیدی و فطحی و واقفی نیز خونده بشه. پس این شذر و ندر هم رفت رو هوا. رابعاً در باب احکام ثانوی عنوان ثانوی باید در اخص موارد باشه. نه همه یا اکثریت موارد. یعنی فرضاً میگیم لباس مصلی باید طاهر باشه و نماز در لباس نجس باطل هست. حالا اگر در 10% موارد لباس ما نجس بود امکان تطهیر نیز نبود یا تسهیر برای ما عسر و حرج داشت؛ صرفاً در این 10% نماز در لباس نجس صحیح هست. اما اینجا اینطور نیست. از طرفی آقایان در رساله هایشان میگویند از شروط امام جماعت امامی بودن است. این یعنی نماز پشت سر غیر امامی از جمله أهل تسنن باطل است. اما در استفتاء میگویند نماز پشت سر أهل تسنن صحیح و مجزی است. خب این تناقض بین است. یعنی نماز باطل صحیح است. چون که همه نمازهای پشت سر أهل تسنن همین ملاک به قول شما ثانوی(مثل وحدت یا تألیف قلوب یا عناوین مشابه) را دارد پس همه موارد مشمول عنوان ثانوی می شود که این خوب با تعریف عنوان ثانوی در تضاد است. باز بله اگر کسی اینطور میگفت نیز تناقض نبود: نماز پشت سر غیر امامی باطل است؛ اما تقیتاً تألیفاً لقلوبهم پشت آنها میتوان نماز خواند؛ اما این فقط صورت نماز است و نماز واقعی نیست لذا باید یا اعاده کرد؛ یا قرائت لنفسه. اما اگر در برخی موارد خاص و نادر(که همان 10% موارد است فرضاً که تخصیص بخش کوچکی از کل است.) حتی امکان اعاده و قرائت لنفسه نیز نبود. این نماز صحیح و مجزی است. در این حالت در واقع این فرد اقامه جماعت نکرده و جماعتی صحیح منعقد نشده. صرفاً این مکلف نماز فرادایی خوانده که البته حمد و سوره اش بابت تقیه از ایشان مرفوع شده است مانند خیلی چیزهای دیگر که تقیتاً مرفوع می شود. خامساً که بنده هنوز پاسخ رو نگرفتم همون 2 تا سوالی هست که تو کامنت اول مطرح کردم: 1- سوالی که در مورد صحت یا عدم صحت نماز پشت سر أهل تسنن مطرح می شود این است که از طرفی خود آقایان در رساله هایشان از شروط امام جماعت را امامی بودن می دانند. از طرف دیگر برخی ها قائل به این هستند که نماز پشت سر أهل تسنن صحیح و مجزی است. ظاهر امر این است که بین این 2 فتوا تناقض وجود دارد. در واقع اگر فقیهی امامی بودن را از شرایط امام جماعت نداند؛ و نماز پشت سر أهل تسنن را نیز صحیح و مجزی بداند در فتوایش تناقضی نیست. اگر هم کسی امامی بودن را از شرایط بداند؛ اما قائل به این باشد که نماز پشت سر أهل تسنن صرفاً صورت نماز است و نماز واقعی نیست و به همین دلیل قائل شود که مأموم باید نماز را خودش بعداً اعاده کند یا مثلاً در خود نماز جماعت حمد و سوره را خودش بخواند. باز هم در فتوایش تناقضی نیست. این تناقض نداشتن صرف نظر از درستی یا غلطی خود فتاوا است. صرفاً این است که در خود فتاوا تناقضی نیست. اما وقتی از طرفی همگی مراجع امامی بودن را از شرایط امام جماعت می دانند. از طرف دیگر برخی آقایان قائل به صحیح و مجزی بودن نماز پشت سر أهل تسنن هستند؛ در اینجا به نظر می رسد در فتاوا تناقض است. 2- آقایونی که قائل به صحت و اجزاء همچین نمازی هستند؛ با متعدد روایاتی که میگه پشت سر فاسدالعقیده و کسی که دین خرابی داره نماز نخونید؛ چی کار می کنند؟
محمد: 10 سال پیش هر چند بنده آدرس دادم. اما چشم برخی روایات را متن روایت را می آورم. بهترین وجع جمع که دچار تناقض در فتاوا نیز نشویم؛ این است که بگوئیم نماز پشت سر عامه صرفاً صورت نماز است و نماز واقعی نیست به همین خاطر مأموم امامی یا باید خودش اعاده بکند بعداً یا قرائت لنفسه داشته باشد کما اینکه این مطلب هم در روایات آمده است هم در فتاوا. اما از باب نمونه(همگی روایات از ابواب 10 و 18 ابواب صلاة الجماعة ج8 وسائل نقل میشود که در کنارش منبع اصلی روایت نیز ذکر میشود.): 1- َ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الصَّلَاةِ خَلْفَ الْمُخَالِفِینَ- فَقَالَ مَا هُمْ عِنْدِی إِلَّا بِمَنْزِلَةِ الْجُدُرِ.(الکافی ج3 ص373) ترجمه: زراره میگوید: از امام باقر(ع) در مورد نماز پشت سر مخالفین پرسیدم. ایشان فرمودند: در نزد من نماز پشت سر آنها به منزله نماز پشت سر دیوار است. 2- عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا ع فِی کِتَابِهِ إِلَى الْمَأْمُونِ قَالَ: لَا یُقْتَدَى إِلَّا بِأَهْلِ الْوَلَایَةِ.(عیون أخبار الرضا(ع) ج2 ص123) از فضل بن شاذان نقل شده است که امام رضا(ع) در نامه اش به مأمون نوشت: فقط به أهل ولایت میشود اقتدا کرد. 3- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ أَنَّهُ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی ع- أَ یَجُوزُ الصَّلَاةُ خَلْفَ مَنْ وَقَفَ عَلَى أَبِیکَ وَ جَدِّکَ ص فَأَجَابَ لَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ.(تهذیب ج3 ص28) ترجمه: عبدالله برقی از امام جواد(ع) سوال کرده آیا مجاز است در نماز به کسی که بر پدرت و جدت متوقف شده اقتدا کرد؟ امام(ع) فرمود: پشت سر آنها نماز نخوان.(دقت بفرمائید شیعه ای که کل ائمه ع را قبول ندارد نمیشود پست سرش نماز خواند. عامه که از اساس ائمه ع را قبول ندارد دیگر جای خود دارد.) 4- عَنْ حَسَّانَ الْمَدَائِنِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّیْنِ فَقَالَ لَا تَمْسَحْ وَ لَا تُصَلِّ خَلْفَ مَنْ یَمْسَحُ.(وسائل ج1 ص462) حسان میدائنی میگوید از امام صادق(ع) در مورد مسح بر خفین پرسیدم. ایشان فرمودند این کار را نکن و بر کسی که این کار را کرده اقتدا نکن. 5- َ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: کَانَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ ع یَقْرَءَانِ خَلْفَ الْإِمَامِ.(قرب الاسناد ص54) نقل شده است که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) وقتی در نمازی به امام اقتدا می کردند؛ خودشان حمد و سوره را قرائت می کردند. 6- َ عَنْ أَبِی عَلِیِّ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع إِنَّ مَوَالِیَکَ قَدِ اخْتَلَفُوا فَأُصَلِّی خَلْفَهُمْ جَمِیعاً فَقَالَ لَا تُصَلِّ إِلَّا خَلْفَ مَنْ تَثِقُ بِدِینِهِ.(الکافی ج3 ص374) راوی به امام باقر(ع) عرضه میدارد که شیعیان شما در مواردی با هم اختلاف دارند و من به همگی آنها اقتدا می کنم. امام(ع) فرمود فقط به کسی اقتدا کن که به دینش مطمئن هستی. امام(ع) در اینجا قاعده ای کلی میفرماید که جماعت فقط پشت سر امامی که نسبت به دینش و صحت اعتقاداتش مطمئن هستیم؛ صحیح و مجزی هست. و ما نیز عامه را فاسد الاعتقاد میدانیم. اخوت: در مسائل مختلف اختلاف در روایات وجود دارد. علما نیز با جمع بین همه روایات نظر خود را بیان میکنند. اکثر مراجع نیز که بر خلاف ما توان و شایستگی جمع میان روایات را دارند، نماز پشت سر اهل سنت را جایز می دانند. http://okhowah.com/150/-مراجع تقلید-اقتدا به اهل سنت-اهل سنت-نماز با اهل سنت ضمنا جواز نماز پشت سر اهل سنت حکم ثانوی است نه اولی. شما را به نظرات آیت الله خویی و امام خمینی در این زمینه ارجاع میدهیم http://okhowah.com/302/-تقیه مداراتی-امام خمینی-محمد رحمانی-آیت الله خویی-مقاله-شبهات-جزوه-مجموعه جزوات وحدوی
محمد: 10 سال پیش این احادیث جعلی نیستند. البته خیلی دیگه از احادیث هم هستند که اونها هم جعلی نیستند و کسی از اونها خبری نداره و فعلاً مصلحت بر اینه فقط اینطور احادیث تو رسانه ها بلد بشه. روایات بسیار زیادی که در باب عدم جواز نماز پشت سر مخالفین داریم و وجوب قرائت لنفسه. ر.ک به: وسائل الشیعة ج8 تتمة کتاب الصلوة ابواب صلوة الجماعة باب 10 و 33. در باب 10 15 روایت آمده و در باب 33 11 روایت. و به عنوان 2 تا سوال: 1- سوالی که در مورد صحت یا عدم صحت نماز پشت سر أهل تسنن مطرح می شود این است که از طرفی خود آقایان در رساله هایشان از شروط امام جماعت را امامی بودن می دانند. از طرف دیگر برخی ها قائل به این هستند که نماز پشت سر أهل تسنن صحیح و مجزی است. ظاهر امر این است که بین این 2 فتوا تناقض وجود دارد. در واقع اگر فقیهی امامی بودن را از شرایط امام جماعت نداند؛ و نماز پشت سر أهل تسنن را نیز صحیح و مجزی بداند در فتوایش تناقضی نیست. اگر هم کسی امامی بودن را از شرایط بداند؛ اما قائل به این باشد که نماز پشت سر أهل تسنن صرفاً صورت نماز است و نماز واقعی نیست و به همین دلیل قائل شود که مأموم باید نماز را خودش بعداً اعاده کند یا مثلاً در خود نماز جماعت حمد و سوره را خودش بخواند. باز هم در فتوایش تناقضی نیست. این تناقض نداشتن صرف نظر از درستی یا غلطی خود فتاوا است. صرفاً این است که در خود فتاوا تناقضی نیست. اما وقتی از طرفی همگی مراجع امامی بودن را از شرایط امام جماعت می دانند. از طرف دیگر برخی آقایان قائل به صحیح و مجزی بودن نماز پشت سر أهل تسنن هستند؛ در اینجا به نظر می رسد در فتاوا تناقض است. 2- قائلین به صحت و اجزاء نماز پشت سر مخالف، با آن روایت معارضی که در مقدمه خدمتتان عرض کردم چه می کنند و چه پاسخی برای آن دارند؟ اخوت: خب برادر بزرگوار این روایاتی که می گویید در رد نماز پشت سر اهل سنت است را بیاورید تا ما هم با آن آشنا شویم