در حال بارگذاری ...

جزوه، خلاصه کتاب «تعامل شیعیان امامیه» می‌باشد. در این جزوه مختصر ولی مفید، آقای سید عبدالله حسینی سعی کرده تا تاریخچه‌ی رویکرد های تشیع و تسنن در تعامل بایکدیگر را بررسی و بازنمایی کند.


با وجود تعامل بین مسلمین در قرن اول به دلیل هویت واحد عربی رفته رفته تعاملات جایشان را به تقابل دادند. این جابه جایی رویکردی در شیعه به علل مختلف از جمله: تبدیل شدن خلافت به سلطنت در زمان بنی امیه، شروع منازعات سیاسی و فرهنگی و کلامی و در نهایت تبدیل منازعات به تکفیر لعن و برائت. متحد کردن تمام فرق اسلامی علیه تشیع توسط عباسیان.
 

قرن اول، هویت واحد عربی باعث تعامل گروه های مسلمین بود، اما این تعامل بعدا تبدیل به تقابل شد. از علل چنین تغییری می‌توان به این دلائل اشاره کرد:
۱. تغیر خلافت به سلطنت در بنی امیه

۲. شروع منازعات سیاسی 

۳. فرهنگی و کلامی بین مسلمین و در نهایت رسیدن منازعات به تکفیر، لعن و برائت 

۴. متحد ساختن تمام فرق اسلامی علیه تشیع توسط عباسیان.


با اینکه در تاریخ، همواره تشیع اقلیت بودند؛ اما نقش فعال و پررنگی را به واسطه مرجعیت علمی و سیاسی ائمه بازی می‌کردند. این تاثیر بسزا، تعامل شیعیان با دیگر فرق اسلامی پیچیده تر می‌کرد.
جزوه امروز خلاصه کتاب «تعامل شیعیان امامیه» می‌باشد. در این جزوه مختصر ولی مفید، آقای سید عبدالله حسینی سعی کرده تا تاریخچه‌ی رویکرد های تشیع و تسنن در تعامل بایکدیگر را بررسی و بازنمایی کند. 

 

جزوه حاوی روایت های جالبی است؛ از دورانی که تعامل بین دو گروه مسالمت آمیز بود تا جایی که شیعه دلسوزانه در پی اصلاح بود. از تبدیل اصلاح گرایی به ستیزه جویی و تعامل به تقابل، مواردی هستند که این جزوه به آنها می‌پردازد. اینکه چگونه علم کلام به جنگی تمام عیار تبدیل شد و اینکه چگونه بنی عباس، از شعار دروغین آزادی استفاده کردند و تمام گروه های مسلمین را علیه تشیع یکی کردند.

برای مطالعه جزوه می‌توانید به قسمت ضمیمه ها رجوع کنید.




نظرات کاربران