سعید آقاخانی درسریال نون خ، توانست واقعیت دو قوم از اقوام فرهیخته ایرانی را به تصویر بکشد. دو قومی که مهمان نوازی، کمک به انسانها فارغ از قوم و مذهب، ساده زیستی و اخلاق محوری در تعاملات اجتماعی برایشان ازهر چیزی دیگری مهم تر است.
علی اکبری
سریال نون خ فصل 5 بهانه ای بود تا به عنوان مخاطب سریال، فارغ از نکات فنی و تخصصی که افراد آن حوزه باید ابراز کنند، نکته ای را تقدیم شما کنم. رسانه بهترین بستر برای بازتاب واقعیت و رساندن پیام مورد غفلت قرار گرفته توسط مخاطب است. رسانه نقش بیدار کننده دارد. با این حال هستند کسانی که بخاطر منفعت های شخصی و یا عدم آگاهی، از رسانه برای گمراه سازی مخاطبین استفاده میکنند.بارها شده است که بخاطر برخی رسانه های سمی و جهت دار، چهره ای غیرواقعی از اقوام ایرانی به نمایش درآمده است. چهره ای که عمدتا یا بسیار ساده لوح اند و یا از جامعه و پیشرفت های آن عقب افتاده و دور از اخلاق مدنی و اجتماعی بسر می برند. چهره ای که قومیت برای آنها مهمتر از هر اصل و مساله ی دیگری است.
سعید آقاخانی درسریال نون خ، توانست واقعیت دو قوم از اقوام فرهیخته ایرانی را به تصویر بکشد. دو قومی که مهمان نوازی، کمک به انسانها فارغ از قوم و مذهب، ساده زیستی و اخلاق محوری در تعاملات اجتماعی برایشان ازهر چیزی دیگری مهم تر است.
در این سریال، چه زیبا این پیام مهم مطرح شد که، تفاوت های قومی مزیتی است برای درکنارهم بودن، رشد همگانی وهمزیستی مشترک. متاسفانه برخی ها میخواهند از تفاوت های قومی، مذهبی و حتی فرهنگی در راستای شکاف اجتماعی بهره ببرند در حالیکه تفاوت های موجود در باورها، آئین ها و سبک زندگی ها فرصتی است برای کامل کردن یکدیگر تا دور شدن از همدیگر. در نهایت باید عرض کنیم که سریال نون خ، از جمله سریال های موفقی بود که به مخاطبینش واقعیت جامعه را منعکس کرد. واقعیت هایی همچون :
- - زیبا و جذاب بودن اختلاف های فرهنگی، پوششی و زبانی دو قوم بلوچ و کرد.
- - درکنار یکدیگر زیستن برادرانه فارغ از منافع شخصی و قومی.
- - روحیه کاروحرکت جمعی در راستای تحقق هدف مشترک و چشم پوشی از اختلافات شخصی و سلیقه ای.
به عوامل سریال نون خ، خداقوت گفته واز آنها تشکر میکنیم. امیدواریم همچنان شاهد تولید فیلم های جذاب وزیبایی که به همبستگی اجتماعی ملت ایرانی کمک کند باشیم.