در حال بارگذاری ...

هر مسلمانی که به پروردگار یکتا ایمان داشته و به یگانگی او و رسالت حضرت محمّد(ص) شهادت دهد، منکر ضروری دین اسلام نباشد و به ارکان دین اسلام اعتقاد داشته و از نماز، علم و اطلاع کافی داشته باشد، شایسته امامت نماز است...

دکتر شیخ «نصر فرید محمد واصل» از شخصیت های برجسته جهان عرب و مفتی مسلمانان مصر در سالهای 1996 الی 2002 میلادی بوده است. ایشان در پاسخ استفتایی مبنی بر جواز یا عدم جواز اقتدای مذاهب اهل سنت به شیعه دوازده امامی، حکم به جواز اقتدا نموده است. متن استفتاء بدین شرح است:

فضیلة الاستاذ الدکتور فرید واصل نصر مفتی الدیار المصریة السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نرجو من سماحتکم ان تعطونا رأیکم الشریف فی اقتداء اصحاب المذاهب بمن یتقلد مذهب أهل البیت(ع) من الشیعة الامامیة الاثنى عشریة هل یصحّ ذلک أم لا؟

افتونا مأجورین 16شوال المکرم1421

بسم الله الرحمن الرحیم

کل مسلم یؤمن بالله و یشهد ان لا اله الاّ الله و انّ محمّداً رسول الله و لاینکر معلوما من الدین بالضرورة و هو عالم بارکان الاسلام و الصّلوة و شروطها و هی متوفّرة فیه فتصح امامته لغیره و امامة غیره له اذا توفّرت فیه تلک الشّروط ولو اختلف مذهبهما الفقهی و شیعة أهل البیت من نحلهم، و نشیع معهم للّه و لرسوله و أهل بیته و صحابته جمیعاً و لاخلاف بیننا و بینهم فی اصول الشریعة الاسلامیة و لافیما هو معلوم من الدّین بالضرورة و قد صلّینا خلفهم و صلّوا خلفنا فی طهران و فی قم فی الایّام الّتی شرفنا الله بهم فی دولة ایران الاسلامیّة. و ندعوا الله ان یحقّق وحدة الامّة الاسلامیّة و یرفع عنهم ای شقاق أو نزاع أو خلاف قد حلّ بهم فی بعض مسائل الفروع الفقهیة المذهبیة.

والله المؤیّد و الهادی الی سواء السّبیل

دکتر فرید واصل نصر

16 شوال1421 - مفتی الدیار المصریة

12/1/2001

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب استاد دکتر فرید واصل نصر، مفتی کشور مصر، سلام علیکم و رحمة الله و برکاته، لطفاً نظر شریفتان را در خصوص اقتدای پیروان مذاهب اهل سنت به پیروان مکتب اهل بیت(ع) از شیعیان دوازده امامی در نماز بفرمایید آیا صحیح است یا خیر؟

16 شوال 1421

بسم الله الرحمن الرحیم

هر مسلمانی که به پروردگار یکتا ایمان داشته و به یگانگی او و رسالت حضرت محمّد(ص) شهادت دهد، منکر ضروری دین اسلام نباشد و به ارکان دین اسلام اعتقاد داشته و از نماز، علم و اطلاع کافی داشته باشد، شایسته امامت نماز برای دیگری و امامت دیگری نیز برای وی، در صورتی که شرایط یاد شده را دارا باشد، صحیح است اگر چه امام و مأموم به لحاظ فقهی مختلف باشند و شیعه اهل بیت(ع) نیز از مذاهب اسلامی است که ما نیز به همراه ایشان راه خدا، پیامبر و اهل بیت و اصحاب را می پوییم از این رو بین ما و ایشان در اصول شریعت اسلامی و ضروریات دین هیچ اختلافی وجود ندارد. ما به امامت ایشان و آنان به امامت ما در تهران و قم، در ایامی که به توفیق خداوند شرف حضور در جمهوری اسلامی ایران نصیبمان شده بود، نماز گزاردیم. از پروردگار متعال می خواهیم که وحدت امت اسلامی را تحقق بخشد و هرگونه مشکل و اختلافی را که در برخی از مسائل فرعی فقهی بین آنان وجود دارد، برطرف نماید.

دکتر فرید واصل نصر- مفتی کشور مصر

 




نظرات کاربران